Nabídka motorů je solidní. Skládá se ze standardního 103 kW 2.0 TDI a zajímavého 110 kW 1.4 benzínu s turbodmychadlem. V případě dieselu se můžeme těšit z automatické převodovky, díky které má navrch oproti konkurenci, mezi kterou patří třeba Honda CR-V, Toyota RAV-4, Citroën C-Crosser, Mitsubishi Outlander či Peugeot 4007. Jedná se o opravdový šestistupňový automatický měnič točivého momentu, ne žádný pseudo automat ani DSG. V terénu si taky nevede špatně. Alespoň pokud je řeč o verzi Escape, která je vybavena ochranným krytem přední karoserie a motoru. To platí především, pokud je vybavena automatickou převodovkou, protože stisknutí tlačítka “Off Road” zpomalí reakce měniče točivého momentu, aktivuje ovládání při jízdě ze svahu a zvýší citlivost brzdového systému s příčnou nápravou. Funguje to skvěle, díky čemuž má tento model jedinečné schopnosti v terénu, kterými se nemohou pochlubit ani konkurenti jako Nissan X-trail, Toyota RAV-4 nebo Honda CR-V. Venku na silnici je Tiguan mnohem pevnější než Honda CR-V. Spíše se podobá Nissanu X-trail, Citroënu C-Crosser, Mitsubishi Outlander nebo Peugeotu 4007. Tvrdá sedadla zpočátku nepůsobí moc pohodlně, ale jakmile se rozjedete, zdají se být v pořádku. Ovládání je přesné, volant vám ale nedává příliš najevo, co se děje na vozovce. Motor VAG 2.0 TDI zhruba při 1 700 rpm trpí na klasický “katapultový efekt”, časem se ale uklidní na 1 200 rpm. Díky víceprvkové nápravě si toto vozidlo mimo silnici bezproblémově poradilo s hlubokým a lepkavým blátem, sestupnými a vzestupnými zablácenými svahy a v podstatě se vším, co by průměrný uživatel mohl očekávat. Kdokoliv s vozíkem, karavanem nebo lodí bude velice potěšen ze speciální tažné sady, jež se skládá ze sklopného tažného zařízení a elektroniky, která detekuje, že je k vozidlu připevněn přívěs, a když rozpozná jakýkoli problém, automaticky zabrzdí kola, aby mohla dát vše zase do pořádku. Volkswagen Tiguan možná zaplnil mezeru v nabídce trošku pozdě, ale díky spoustě pozitivních vlastností se dá celkem snadno doporučit. Nejdůležitější ale je, že zvládne jízdu v terénu a má k dispozici dieselovou verzi s automatem. Od září 2011 je ještě lepší. My jsme řídili model 2.0 TDI 140 Escape s pohonem na všechna čtyři kola a pneumatikami 235/55 R17 a musíme uznat, že se ovládal mnohem lépe než dříve. S otáčkami na tom sice není úplně nejlépe a můžete se rozloučit s tím, že byste na silnicích, kde je maximální rychlost 50 km / h, jeli na pětku nebo na šestku, ale utáhne 1 500 rpm. Naše průměrná spotřeba se pohybovala okolo 6,7 l / 100 km.
60%