Když vyšla nová škoda Octavia, zpětná vazba zákazníků byla převážně pozitivní i přes to, že ovládání rozhodně nebylo silnou stránkou tohoto vozidla. Nicméně Škoda RS 2013 dokazuje, že Škoda zapracovala na tom, aby si nejsportovnější Octavia svým ovládáním a řízením zasloužila symbol RS. K tomu jí pomohlo několik změn jako například sportovní podvozek, o 15 mm snížená světlá výška vozidla nebo nová víceprvková přední náprava. Mezi hlavní faktory však patří především řízení s proměnným převodem a také systém XDS. Řízení s proměnným převodem je dobré v tom, že v zatáčkách nemusíte příliš točit volantem, jelikož se režim zatáčení uzpůsobí tomu, jak moc s ním otočíte. Tomu nahrává i systém XDS, se kterým jste se mohli setkat u Fabie RS stejně tak jako u řady dalších vozů od výrobce Volkswagen Group. Využívá elektronického stabilizačního systému ESP k tomu, aby v zatáčce přibrzdil vnitřní kola, díky čemuž je docíleno mnohem účinnější trakce vozu a není třeba tolik točit volantem. Octavia tak zvládá zatáčky s mnohem větším přehledem než běžná auta. S těmito vychytávkami je ovládání opravdu působivé. Vlastně se skoro nedá srovnávat se standardní verzí, ovládání ve vysokých rychlostech působí pevným a uzemněným dojmem, zatímco v zatáčkách je Octavia RS spíše mrštná a vyrovnaná. Řízení je příjemné a vyvážené nebo tak alespoň působí, a to nejspíš díky tomu, jak rychle Octavia reaguje na rychlé změny směru jízdy. Jízdu si obzvláště užijete při vysokých rychlostech. Zároveň je také velmi všestranná, a to hlavně díky tomu, jak skvěle zvládá zatáčky, ve kterých nepůsobí žádné problémy s ovládáním. Hodí se i na cesty po městě, kde si budete moci užít stejného komfortu jako v klasické Octavii. Všechny základní ovládací prvky jako řadící páka a spojka jsou dobře vyvážené a navzdory tomu, že má větší kola, se s vozem dá snadno manévrovat. Co se týče nás, tak jsme velkými fanoušky motoru 2.0 TSI, který Octavii RS padne jako ulitý. Je propracovaný do posledního detailu a vzhledem k jeho živé povaze můžeme říct, že má opravdu šťávu. Ten stejný motor najdeme i u Golfu GTI z roku 2013, takže jeho obdivuhodný výkon není žádným překvapením. Podle oficiálních údajů vyšplhá z 0 na 100 km/h za 6,8 sekund, a to při poměrně příznivé spotřebě 6,2 l/100 km. Srovnatelně dobrý, i když ne tak zábavný, je také motor 2.0 TDI, který oceníte zejména v případě, že hledáte rozumný výkon a hospodárnost. Podle výrobce se jeho spotřeba rovná 4,6 l/100 km. Sice není taký výkonný jako 136 kW benzín, to však kompenzuje svým maximálním točivým momentem 350 Nm, což znamená, že to na šestku dokáže na dálnici pořádně rozjet. V případě manuálu se produkce emisí rovná 119 g/km. Sice nemá takový charakter jako TSI, ale pro mnoho zákazníků představuje vhodnější volbu.
100%