Kdybych popisoval všechny modely i varianty vozů Ford Mondeo mk IV, popsal bych nejspíš tolik stránek, že byste to museli číst několik dní. A tak jsem udělal výběr, ale myslím, že i ten vám dá představu o těchto vozech. Výroba modelů Ford Mondeo mk IV začala 27. března 2007. Modely s automatickou převodovkou pak začaly opouštět brány výrobního podniku v červnu společně s modely se 1,6 a 2,0 litrovými benzínovými a 1,8 dieselovými motory. O několik měsíců později začíná sjíždět i další model s benzínovým motorem s výkonem 161 koní a zdvihovým objemem 2,3 l. Začátkem roku 2008 se dostává na trh Ford Mondeo s motorem ve verzi 2.2 litrů turbodieselu Ford/ PSA, který je vybaven manuální nebo automatickou převodovkou. Vozidla, která jsem řídil, byl jednak benzínový model 2.5 T s výkonem 220 koní a jednak dieselový 2.0 turbodiesel s výkonem 140 koní. Model 2.5T s oficiálními 220 koňmi pod kapotou generuje ve skutečnosti výkon 217 koní, v případě že konzumuje 95 oktanový benzín, nebo 230 koní, pokud je krmen 98 -99 oktanovým benzínem. Je to úplně stejný motor jaký bychom našli u Fordu Focus ST 220 (kde lze snadno modifikovat a dostat z něj výkon až 260 koní). Ve standardním provedení dává vozu maximální rychlost 245 km/h a vynese ho z nuly na 100 km/h za 7,2 s. Ve srovnání s vozem Scorpio 24v je rychlejší a dokonce i na speciálním podvozku Ghia X se 17-ti palcovými koly a standardním tlumením podvozku je velmi dobře řiditelný. Jednoduše řečeno testovaný Ford Mondeo byl pěkně rychlý a kombinace toho, že se jedná vlastně o typ limuzíny, mu dává atraktivitu. Vybaven je systémem ESP, který pomáhá vůz stabilizovat například při rychlém průjezdu zatáčkou. Systém, ale také můžete vypnout a to v jakékoliv rychlosti. Za příplatek je k dispozici interaktivní systém odpružení podvozku (Interactive Vehicle Damping System), jenž nabízí tři režimy: normální, sportovní a komfortní. Vyzkoušel jsem dieselový model s výkonem 140 koní, se 17 palcovými koly, jenž byl vybaven právě tímto systémem. Vůz byl měkký a pohodlný ve městech, ale na úkor nedotáčivosti v zatáčkách, kde také mu pěkně kvílela kola. Motorizace Ford/PSA 2.0 je chytřejší volbou. Motor má skvělou okamžitou odezvu a na pátý rychlostní stupeň dokáže jet rychlostí okolo 55 km/h při tisícovce otáček. Takže pokud s vozem jezdíte normálně, je jednoduché držet spotřebu pohonných hmot okolo 5,8 l na 100 km. Dalším modelem je 2,2 litrový dvojitý turbodiesel, ale pro většinu uživatelům Fordu Mondeo dostačuje již zmíněný dvoulitr, který je opravdu výborný. Myslím, že vůz, který se Mondea mk IV musel svého času opravdu bát, je Volkswagen Passat. Ford Mondeo bylo dle mého soudu vždycky lepší auto, ale Volkswagenu se podařilo, dát řidičům Passatů punc exkluzivity a ten pak dal autům i vyšší hodnotu. Nicméně Ford Mondeo mk IV je tak dobře postavené auto, že Passat zanechal v prachu někde daleko za sebou.
100%