Dostali jsme příležitost otestovat čtyři verze Citroenu C4, avšak v úplně opačném pořadí. Začali jsme s vrcholem nabídky, kterým je 132 kW model VTS Coupé, jenž se od ostatních nejvíce odlišuje zadním spojlerem a pěkným, broušeným hliníkovým provedením přístrojové desky. Silnice, po nichž jsme jeli, byly na testování jako dělané - zkusili jsme jak hrbolaté hrbolaté, úzké cesty, tak i hladké silnice první a druhé třídy s dobrou viditelností a minimálním provozem. Po většinu času také pršelo, takže jsme se museli potýkat i s velkými loužemi. S takovými podmínkami si většina aut neporadí zrovna nejlépe, obzvlášť pokud jezdí na příliš širokých pneumatikách a mají příliš tuhé odpružení. S VTS jsme si to ale užili. Jízda byla rychlá, bezpečná, s minimální nedotáčivostí a žádným pasivním „řízením zadními koly“, se kterým jsme se setkali u modelů Citroen ZX a Xsara. Další v pořadí byl ten nejdůležitější model, a to diesel 1.6 HDi s 81 kW, který není zrovna nejlevnější. Pětidveřová verze stojí o něco méně než ta třídveřová, nicméně i tak má o něco vyšší cenovku než benzínové verze se stejným výkonem. Za tu cenu dostanete i systém ESP, i tak ale ušetříte poměrně dost, pokus si zvolíte 1.6 HDi s 68 kW. Za pětidveřový Ford Focus 1.6 TDCI 110 Eu IV LX zaplatíte ještě o něco méně, vysoké jsou ale spíše ceny HDi motorů než Citroenu jako takového. Od 1.6 litrového dieselu vyrobeného společností Groupe PSA jsme očekávali především skvělou jízdu, a tu jsme také dostali. Nebyla tak hbitá jako v případě 132 kW motoru VTS, ale zato byla mnohem poddajnější. Měli jsme k dispozici spoustu výkonu i točivého momentu, avšak ne příliš, jako tomu bylo u dvoulitrového dieselu VAG 16v od Groupe PSA. Hranici má nastavenou na 5 000 rpm, a tak při jízdě působí mnohem více jako benzín. Rozhodně se jedná o ten správný motor v tom správném voze. Dvoulitrový benzín VTS se 102 kW je na tom také dost dobře - pracuje rychle a plynule a dobře se ovládá. V podstatě jde o takovou sportovnější a atraktivnější verzi jednotky HDI VTR Plus s 81 kW. Mimo jiné jsme vyzkoušeli také 1.6-litrový benzín SX s 81 kW, který se dost podobá 85 kW Fordu Focus Ti-VCT, který jsme testovali také. Otázka zní - který z nich je lepší? Tyto dva modely jsou opravdu hodně vyrovnané. U obou je jízda i ovládání lepší než u jejich rovnocenného konkurenta Volkswagenu Golf. Silnice, na kterých jsme tyto vozy zkoušeli, však byly dost odlišné - nebylo moc prostoru na to, abychom opravdu vyzkoušeli jejich výkon. Citroen C4 XS má otřesný plastový okraj volantu, ale to se dá snadno ignorovat. Jízda je poddajná, ovládání čisté a zábavné, i tak ale musíme říct, že kombinace jízdy a řízení je v případě Fordu Focus lépe vyvinutá a uspokojivější, a tak má k dokonalosti mnohem blíže. Nic moc zvláštního na tom ale není. Focus vyvolává o něco stabilnější a odolnější dojem. C4 na druhou stranu vypadá stylově a moderně, takže vedle něj Focus působí dost konzervativně a nudně. A s takovými přirovnáními bychom mohli pokračovat do nekonečna. Nakonec si prostě jeden z nich vyberete s tím, že budete muset respektovat důvody, proč si váš nejlepší kamarád koupil ten druhý. Týden s Citroenem C4 1.6 HDI nám poskytl větší nadhled než testování několika různých verzí během jediného dne. Dieselová jednotka 1.6 16v představuje skvělou kombinaci plynulosti benzínu a příjemných zvuků dieselu. Dokonce jsme vzali na projížďku majitele Porsche Cayenne a BMW 318C1 2.0 a žádný z nich nepoznal. že se jedná o diesel. Ovládání a stabilita jsou prvotřídní. Jízdu tak trochu ohrožují pneumatiky 205/50 ZR 17, i tak ale vozidlo absorbuje zpomalovací prahy bez problému a s lehkostí.Co se týče řazení, na pětku při 1 000 rpm utáhne rychlost 50 km / h, což je naprosto ideální. Největší problém spočívá v tom, že prostor pro nohy je nejen úzký, ale i mělký, takže znesnadňuje sundávání nohy ze spojky, a to i řidičům, kteří nejsou zrovna dlouháni. Ve výsledku si musíte posunout sedadlo o kus dozadu a kvůli tomu se pak nemůžete pohodlně opřít. Pro vyšší řidiče tedy C4 není zrovna ideální volbou. Další kritika se týká toho, že tu nenajdete žádné vhodné místo, kam byste si mohli položit telefon při párování přes Bluetooth. Pro většinu z nás dává tenhle typ připojení mnohem větší smysl než zabudovaný systém od výrobce, u kterého ani nevíte, jestli bude s vaším mobilem kompatibilní. Ve finále vám nezbývá nic jiného, než si mobil odložit do popelníku. Cena může být trošku odrazující - pro řidiče z povolání docela dost, pokud by si zvolili 1.6 HDi - ale pořád je to skutečně excelentní auto. Nicméně spolu s Focusem jsou na vrcholku této třídy ještě další zajímavé vozy. O nějakou dobu později se nám dostal do rukou také Citroen C4 HDI EGS, který byl v tomto období jedním z nejšetrnějších aut k životnímu prostředí. Jedná se o středně velký pětidveřový hatchback a 1.6 litrovým motorem s výkonem 81 kW a šestistupňovou převodovkou s elektronickou spojkou. Co jej však od ostatních hatchbacků této velikosti odlišuje (kromě Toyoty Prius), je jeho produkce emisí CO2, která dosahuje pouhých 120 g / km. Co se týče kombinované spotřeby, tak se podle oficiálních údajů rovná 4,5 l / 100 km. A jak jezdí? Při pomalé jízdě městem nebo husté dopravě je to v pohodě. Když zastavíte, tak se řízení úplně odpojí, takže nemusíte brzdit, pokud tedy zrovna nestojíte ve svahu (asistenta rozjezdu do kopce bohužel nemá). Řízení se po sešlápnutí plynu plynule připojí a dokonce tu ani není problém s přechodem z jedničky na dvojku. Jízda na otevřené silnici není tak plynulá jako v případě plného automatu a jsou určité věci, na které si musíte zvyknout, takže budete ze začátku sešlapávat a pouštět plynový pedál opravdu pomalu, abyste vycítili, kdy dojde ke změně. Zkusili jsme to takto i za pomocí páček na volantu, ale brzy jsme si zvykli a sjížděli klikaté, kopcovité silnice pouze za použití elektronického řazení. Páček jsme využívali pouze, abychom si podřadili, a tak snadněji nabrali rychlost při předjíždění. Výkon, točivý moment i nastavení převodovky je vzájemně tak skvěle vyvážené, jak by jen mohlo být. Takže i když se jedná o vozidlo s poměrně slabým záběrem, rozhodně vám nebude připadat, že by vám chyběl výkon. Na dálnicích a silnicích první třídy vás rozhodně příjemně překvapí. Co se týče řízení a ovládání, tak je na tom taky velice dobře. Je vidět, že tento model upřednostňuje nízký valivý odpor, takže jezdí na pneumatikách 205/55 R16 Michelin Energy. Nejsou to ty nejpřilnavější, ale pro tohle auto se pravděpodobně hodí nejlépe. Výjimečně se může stát, že dojde ke skluzu, ale v takové situaci to rozpoznáte s dostatečným předstihem, takže se z ní poměrně snadno dostanete. Nehledě na to, že jsme na dálnici využívali tempomat k tomu, abychom udržovali zákonem povolenou rychlost, ani zdaleka se nám nepodařilo dosáhnout oficiální spotřeby, tedy 4,5 l / 100 km. Po necelých 1 200 kilometrech jsme se pohybovali okolo 5,8 l / 100 km, což je uváděná spotřeba při jízdě ve městě - jak už nám několik kolegů doporučilo, je dobré při koupi vozu počítat právě s touto spotřebou. To není špatné vzhledem k tomu, že jsme jeli se čtyřmi dospělými pasažéry a kufrem plným zavazadel. V tomto ohledu se velice podobá Toyotě Prius. Rozhodně stojí za to opět zmínit i další excelentní funkce Citroenu C4, zejména jeho mimořádně přehledný digitální tachometr, který je umístěný přímo v zorném poli řidiče. Tempomat a omezovač rychlosti se ovládají velice snadno, a to pomocí tlačítek, která najdete přímo na volantu. Ten se drží velice příjemně a i sedadla jsou velmi pohodlná, což oceníte hlavně při dlouhém cestování. Je to dobré auto, zejména jako alternativa k Toyotě Prius, pokud hledáte auto s nižší produkcí emisí CO2.
60%