Stejně jako jeho předchůdce, BMW Řady 3 by se z hlediska ovládání dal považovat za standard této třídy - jakmile sednete za volant, rychle pochopíte proč tomu tak je. Zatáčky zvládá bravurně, má dobrý záběr, a to i ve výkonnějších verzích. Řízení je dobře vyvážené, a tak se řidiči dostává pocitu, že má auto skutečně pod kontrolou. Díky tuhému podvozku se toto vozidlo při zatáčení téměř nenaklání, což určitě mile potěší nejednoho nadšeného řidiče. Toto vozidlo je neuvěřitelně dobře vyvážené a působí velice hbitě, náhlé změny směru zvládá bez sebemenšího problému, čehož je dosaženo mimo jiné i responzivním a přesným řízením. Co se ale dá považovat za stinnou stránku, je možná až příliš ztuhlá jízda. Odpružení bylo navrženo tak, aby vyhovovalo tvrdším bočnicím pneumatik RunFlat (jež jsou součástí standardního vybavení u všech modelů), takže řidiči poskytuje skvělý kontakt s vozovkou bez toho, aniž by bylo ohroženo pohodlí ostatních pasažérů. Do určité míry to funguje, ale v případě modelů M Sport (jenž mají větší ALU kola a nižší, sportovní odpružení) může být jízda velmi ztuhlá, a to hlavně na nedokonalých površích či hrbolatých silnicích, kde by BMW Řady 3 mohlo působit poněkud neposedně. Lépe se mu daří na dálnici či hladkých dvouproudových silnicích, ale ani tak to není taková sláva jako u některých alternativ, mezi které se řadí například Audi A4. Nabídka motorů je pro BMW Řady 3 velice široká. Při zahájení prodeje v roce 2005 bylo na výběr ze 150 bhp 320i, 218 bhp 325i a 258 bhp 330i, plus jednoho dieselu - 153 bhp 320d. Všechny z nich jsou silné a dobře zpracované, působivý motor 330d byl zařazen do nabídky v roce 2005, stejně jako 325d a úžasný 335d, což jsou vlastně ty stejné šestiválcové třílitrové motory, jen s jinými výkony. Velké změny přišly v roce 2007, když byla představena technologie Efficient Dynamics. Díky ní bylo docíleno menší spotřeby a produkce emisí, ale také většího výkonu. Za volantem skoro nepoznáte rozdíl, při tankování ale ano. 318i, 318d a 320d byly výrazně vylepšeny - hlavně 318d, protože jeho výkon vzrostl na 134 bhp a spotřeba se zefektivnila na 4.5 l / 100 km. A aby toho nebylo málo, ještě více změn proběhlo v roce 2008, kdy dostalo BMW Řady 3 facelift a jeho motor 330d nahradil novější model. Avšak ten nejpozoruhodnější motor přišel v roce 2010, když byla představen motor 320d s technologií Efficient Dynamics. Produkuje pouze 109 g emisí CO2 na 1 km - údaj, který by za normálních okolností byl asociován s malým hatchbackem. Jedná se však o čistokrevný 163 bhp diesel, kterého je zábavné řídit, a disponuje veškerou silou a záběrem, který byste od dieselového motoru od výrobce BMW očekávali. Za volantem rozhodně nepůsobí nijak ekologicky, funguje stejně jako standardní 320d. Z 0 na 100 km / h se dostává za 8 sekund, zatímco spotřeba činí pouhých 4.1 l / 100 km, díky čemuž se jedná o nejefektivnější motor Řady 3 vůbec. Navzdory aerodynamickým změnám a snížené světlé výšce rozhodně nevypadá neatraktivně. Další model, který stojí za zmínku, je 316d. Používá ten stejný dvoulitrový motor, ale s nižším točivým momentem. Výkon je snížen také, konkrétně na 115 bhp. To zajišťuje příznivější provozní náklady - spotřeba činí 4.5 l / 100 km a produkce emisí CO2 118 g / km.
80%