Práce s volantem vám dá trochu zabrat. Nedostatek lehkosti vám však vynahradí ten jedinečný pocit, na který jste mohli zapomenout, pokud jste řídili auto s pohonem na přední kola. Ovládání je zkrátka naprosto nenarušené a téměř dosahuje dokonalosti. A právě na tom společnost BMW staví svou reklamu. O tom to auto je. S kvalitou jízdy je na tom také dobře. Alespoň na standardních 16” kolech s pneumatikami 205/55, s nimiž byl vybavený model 120d SE, který jsem měl možnost řídit. Nikde nic nechrčelo, a ani nechrastilo. Společnosti BMW se podařilo tomuto dvoulitrovému dieselu dodat 10 kW výkonu navíc. Jeho maximální točivý moment se rovná 340 Nm, kterého se svou šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje při 2 000 rpm. To v praxi znamená, že se rychle dostanete za hranice dvojky, ale brzy se naučíte rychle přeřazovat na trojku. Na šestku z něj při 1 000 rpm dostanete rychlost 60 km/h, takže na dálnici naplno využijete všechen dostupný točivý moment při spotřebě 7,1 litru/100 km. Pokud se ovšem nerozhodnete, že byste chtěli jet ještě o něco rychleji. Nicméně i v rychlosti 150 km/h nepřesáhnete 2 500 rpm, takže nebudete muset pospíchat k nejbližší čerpací stanici. Podle palubního počítače se moje průměrná spotřeba pohybovala okolo 7 litrů. Čím více jsem se 120d jezdil, tím více se mi líbil. Zvykl jsem si na dotykové i klikací kontrolky, se kterými by mělo být předjíždění na dálnici snadnější. Řazení je s šestistupňovou převodovkou taky hračka. Čtyřka se skvěle hodí na rozjezd při vjíždění na dálnici. I to, v jaké rovnováze se vozidlo drží při prudkém průjezdu dlouhými zatáčkami, je naprosto fantastické. Jediné, co se mi na něm nezdálo, byl nepříjemný pach interiéru. Nebyl to takový ten jihokorejský, na to byl moc ostrý. Spíš jako lepidlo. A když řídíte auto jako 120d, čuchání lepidla je to poslední, co potřebujete. BMW se sebou také zametá stopy. Snižuje produkci CO2, cože jde ruku v ruce s hospodárnější spotřebou paliva. Zároveň ale také navyšuje výkon a vylepšuje jízdní vlastnosti vozidla. Výsledkem je diesel s maximální rychlostí 210 km/h a spotřebou 4,7 l/100 km. To stejné bychom mohli říct i o benzínovém modelu se stejnou maximální rychlostí a podobných změn se dočkaly také verze 120i a 120d. Společnost BMW těchto vylepšení dosáhla pomocí technických úprav, které skupinově nazývají “Efficient Dynamics”. Tyto úpravy zahrnují rekuperaci kinetické energie při brzdění, díky čemuž je pro dobíjení baterie potřeba méně energie z motoru, což snižuje spotřebu a emise CO2 o 3 % (elektřina se získává efektivně a bez námahy). Posilovač řízení nyní funguje na elektromechanickém principu, a tak nevyžaduje žádný přívod energie, když je volant v základní pozici, a v rychlosti jí stačí jen málo, díky čemuž vyvolává točení volantem příjemně pevný pocit. Vozidlo má také funkci Auto Start/Stop, se kterou se vypne motor, když je auto v klidu, a znovu se zapne, jakmile sešlápnete spojku. Také je vybavené indikátorem řazení, který vypočítává nejefektivnější okamžik řazení. Klapky chladiče při startu zastaví proudění vzduchu, aby se motor rychleji zahřál, a také vypne proudění vzduchu, když ho chladič nepotřebuje. Vozidlo má také dojezdové pneumatiky Michelin Primacy ZP 205/55 R16. Lehké materiály najdete všude, kde je bylo možné použít. Díky změněnému nastavení řazení u 118d na šestku pojedete rychlostí 62 km / h při 1 000 rpm. Pokud jde o řízení, tato verze je na stejně dobré úrovni jako předchozí modely řady 1 a má excelentní a skvěle předvídatelné ovládání náhonu zadních kol (vyprovodilo Cooper S se 17” koly, takže musí být dobré). Na dálnici je překvapivě tichý a v kabině je slyšet jen lehký hluk pneumatik nebo motoru - ve 115 km/h běží jen na 2 000 otáček za minutu, dokáže však pořádně zabrat přesně tehdy, kdy to potřebujete. A jelikož se tak dobře řídí v uvolněných rychlostech, pravděpodobně jej právě takto budou řídit i jeho majitelé, takže by se z hlediska spotřeby mohli dostat i na 4,7 litrů /100 km. Vozidlo odhodilo jeden pár dveří, i tak ale disponuje dostatečným prostorem pro usazení čtyř dospělých s výškou 175 cm - ti vyšší si nejspíš budou muset najít menší kamarády. Kapacita kufru, která činí 330 litrů, je více než adekvátní. Společnosti, které hledají úsporné firemní vozidlo, nejspíš zvolí verzi 118d - a rozhodně ji jen tak nevymění. Jedná se o skutečně dobré malé auto.
60%