Audi A1 Sportback možná patří mezi menší auta, ale za volantem tak rozhodně nepůsobí. Uvnitř má spoustu místa a na silnici velice efektivně tlumí okolní zvuky - a to i v případě vyšší rychlosti jako například na dálnici, kde se do kabiny dostane opravdu jen minimum hluku větru. Také se skvěle ovládá díky napnutému odpružení, excelentnímu ovládání těla a krátkým převisům. Výsledkem je vozidlo, které je zábavné a jednoduché řídit, ačkoliv ovládání vyvolává poněkud umělý dojem. A1 Sportback používá elektrohydraulický systém posilovače řízení, který při nižších rychlostech působí lehce a čím rychleji jedete, tím se stává těžší. Je přesný a responzivní, ale jakmile se dostanete na náročnější, klikatější silnici, nedostatek kontaktu určitě pocítíte. Můžete se však spolehnout na spoustu záběru z předních kol a A1 Sportback také přichází s elektronickým diferenciálem s omezeným prokluzem. Díky této vychytávce je průjezd zatáčkami mnohem přesnější - funguje to tak, že se v zatáčce trošku přibrzdí vnitřní kola, zatímco do těch vnějších jde více výkonu. Nebudete potřebovat tolik točit volantem a vozidlo působí velice stabilně i v těch nejužších zatáčkách. V případě modelů Sport a S je jízda velice tuhá. Tyto verze totiž dostávají tužší, sportovní nastavení odpružení, které tomuto drobnému autu dodává sportovnější charakter, ale může být docela unavující na hrbolatých silnicích. SE modely přicházejí se standardním odpružením, které je paradoxně označováno jako „dynamické” - je totiž mnohem příjemnější. Toto odpružení se dá bezplatně přidat k modelům Sport. Nabídka motorů u A1 původně zahrnovala motor 1.2 TFSI. Výkon 63 kW a maximální točivý moment 160 Nm tomuto lehkému vozidlu bohatě stačí, váží totiž jen kolem jedné tuny. Na jízdu ve městě je ideální, díky turbu překvapivě také velice hbité a navíc disponuje solidními provozními náklady - průměrná spotřeba činí 5,1 l / 100 km. Ten byl však v roce 2015 nahrazen novějším 1.0 TFSI. Je sice možná menší a také má jen tři válce namísto čtyř, ale ve skutečnosti je ve většině ohledů lepší. Výkon byl navýšen na 70 kW a spotřeba naopak klesla - s manuální převodovkou se pohybuje okolo 4,2 l / 100 km. Nicméně pokud si přejete plynulý, stabilnější výkon, ideálním motorem bude 1.4 TFSI. K A1 Sportbacku se hodí perfektně, vyvolává sportovní dojem, výfuk díky němu vydává příjemný zvuk a vůz má dobrý záběr v jakýchkoli otáčkách. Standardní převodovkou je šestistupňový manuál, ale můžete dostat i sedmistupňový S tronic dvouspojkový automat, který velice dobře zvládá rapidní změny rychlosti a bleskově reaguje na pohyby páčkami k řazení převodových stupňů umístěnými na volantu. Jedná se o nejvýkonnější motor z nabídky, který je vybaven mechanicky poháněným kompresorem a turbodmychadlem, aby výkon dosahoval 136 kW - což je na tak malý motor opravdu hodně. Může mít však občas problém s dodávkou výkonu do předních kol, a to hlavně za vlhčích podmínek, což váš jízdní zážitek může proměnit v docela stresující zkušenost. I tak je ale zábavné s ním jezdit a je opravdu rychlý - z 0 na 100 km / h dokáže akcelerovat za 7 sekund. Spotřeba je pořád dobrá - pohybuje se okolo 5,9 l / 100 km. Pokud jsou pro vás však nízké provozní náklady nejdůležitější, ideální variantou budou dieselové motory TDI. K dispozici je například 1.6 TDI, které je plynulé a přiměřeně tiché. Díky maximálnímu točivému momentu 250 Nm také dobře zabírá. Je ideální hlavně pro jízdu na dálnici, jelikož nemusíte skoro nikdy podřazovat z pátého rychlostního stupně, ale i přesto poskytuje solidní výkon při vyšších otáčkách. K dispozici je také 2.0 TDI s výkonem 105 kW, které se začalo prodávat v létě 2012. Je velice rychlé, zrychlení z 0 na 100 km / h mu trvá 8,5 sekundy a jeho spotřeba podle oficiálních údajů činí 4,1 l / 100 km.
100%