Vyzkoušel jsem čtyři verze nového Passatu, všechny ve verzi sedan. Pohon V6 4Motion s náhonem na všechny čtyři kola nedosahuje výkonu stejného motoru V6 o výkonu 3,06 koní a objemu 3,0 litru jako nový model A4. Místo toho si musí vystačit se stejným 193 HP 2.8, který byl vybaven předtím. A tento motor musí zůstat na patřičných otáčkách, aby podával co nejlepší výkon, což může vyústit v častou změnu rychlostí s nepříliš přesnou pákou. Řídí se ale mnohem mnohem lépe, než dříve, a nemáte v něm pocit zbytečné „odpoutanosti“ řidiče od vozu. Zdatný řidič může toto auto velmi rychle ovládnout. Ale proč si ho vybrat místo TDI PD 130? Pokud jde o základní použitelnost, je to vlastně lepší auto, protože nástup je dostupnější už od nižších otáček. Jeho jízdní charakteristiky jsou ve skutečnosti velmi podobné vlastnostem modelu Audi A4 PDI 130 a vůz, který jsem zkoušel byl dokonce o něco lepší, ale stále ještě ne úplně bezvadný. Pokud Chrysler může přijít s přesnou převodovkou pro PT Cruiser, proč nemůže Volkswagen Group dokázat totéž pro své A4 a Passat? Ale výkon je takový, že se nemusíte obávat. Nechte to v běžném provozu na trojce a budete zřídkakdy potřebovat další rychlostní stupeň. Koneckonců, jeho 309 N/m točivého momentu při pouhých 1900 ot/min je pro každodenní použití fenomenální. Model V6 4Motion se ve skutečnosti rozjíždí pomaleji, pouhých 268 N/m a s mnohem vyššími otáčkami 3 200 ot/min. Volkswagen Group má také převodovku přímo na TDI PD 130. 1000 otáček za minutu vám dává rychlost přes 100 km/h. Takže při rychlosti 90 mil za hodinu se motor otáčí na méně než 3000 otáček za minutu a pravděpodobně vám nedá spotřebu větší než 7 litrů na 100 km. Co víc si můžete přát? Další obrovskou výhodou tohoto vozu jsou poměrně nízké emise CO2 ve výši 154 g / km, což jej řadí i do daňové skupiny s nejnižším zatížením podle nových pravidel pro daňové zatížení vozidel, a to i po absurdní penalizaci za 3% motorové nafty. Zkombinujte tento faktor s nižší cenou vozu (475 tisíc za model S) a bylo by nelogické, aby si řidič zvyklý na vozidla této společnosti, zvolil něco jiného. Model 1.8T, který má stejný turbomotor s výkonem 150 koní, který jsem dostal na 225 km/h na uzavřeném úseku dálnice během startu Passatu v roce 1997. Tenhle působí sevřeněji, průrazněji a mnohem uhlazeněji, než si pamatuji v předchozích Passatech. A s nejistotou, která byla odstraněna z řízení, je mnohem bezpečnější vůz řídit. Nejdříve jsem si vybral TDI PD 100 HP, který nahrazuje starý TDI 90. Byl mnohem hlučnější než PD 130, ale motory TDI byly v tomto ohledu vždycky jiné. Jezdí ve skutečnosti velmi dobře, takže kdokoliv by byl nervózní z přechodu ze starého TDI 110 na nové TDI 130, bude asi spokojenější, když ušetří nějaké peníze a nechá všechno při starém. (V nové modelové řadě Passat není vůz TDI PD 115 zařazen.) Budoucím doplňkem do této řady bude vlajková loď, 3,7-litrový 280 kW W8 4Motion, u kterého VW doufá, že ho bude schopen nabídnout za méně než 30 000 liber. Bude mít šestistupňovou převodovku, točivý moment 350 N/m a bude schopen zrychlení z 0 na 100 za 6 sekund a s elektronicky omezenou maximální rychlostí 250 kmh. Konečně, abychom odpověděli na otázku, kterou jsem položil na začátku: Je nový Passat lepší než nové Mondeo? Působí dojmem, že je o něco lépe postavený a také z mírně kvalitnějších materiálů než je Mondeo. Ale to ještě nezatáčí, neřídí ani neřadí, hluk větráku je výraznější, řídit ho není taková zábava, jako v případě Mondea, a přestože ceny jsou stejně dobré, ne-li lepší než ceny Mondea, nemáte pocit, že řídíte vůz v výprodeje. Ale řiďte raději Volkswagen než Ford, a pokud nejste připraveni vydělat nějaké peníze navíc na Audi A4, budete stále cítit lépe než republikán Roger v jeho Mondeu. To by nemělo být důvodem pro volbu jednoho auta nad druhým, ale ve snobské automobilistické společnosti příznivců VW, a stejně tak ve Velké Británii, to tak bude.
60%