Vyzkoušeli jsme tři modely Golfu páté generace: model s motorem 1.9 TDI s výkonem 105 kW, model s 16ventilovým motorem 2.0 GT TDI s výkonem 140 kW a také jeden benzínový motor 1.6 FSI s výkonem 115 kW. Model TDI 1.9 byl obut do pneumatik 195/65 R15, které dobře pohlcovaly všechny rázy, jenž podvozek od rozbitého terénu schytával. Přesto musíme konstatovat, že podvozek je jaksi tvrdší, v porovnání s Mazdou 3 je mnohem méně poddajný. Model má totiž tuhou karosérii a to má vždy dvě strany mince. Výhodou tužší karoserie je dobrá opora, ale bohužel méně pohodlná jízda na nerovném terénu. Vůz lze snadno ovládat a stupně při řazení skáčou jako po másle. Sedadla jsou pohodlná a stejně jako volant mají široký rozsah nastavení. Vnitřní úprava vypadá jako by byla vytesaná z karbonu a skvělý dojem si připisuje i modře podsvícená přístrojová deska. Variabilní posilovač řízení dává řidiči možnost lehce s vozem manévrovat, avšak při jízdě je ovládání pevné. Golf V sice není auto, které by vám vlilo do žil dávku nespoutané radosti, ale určitě umí vykouzlit na tváři úsměv spokojenosti, který tam bude sedět den po dni či měsíc po měsíci. Snad jen jedna kritická poznámka: totiž na rozdíl od Mazdy 3, palubní deska Golfu hází odrazy na čelní sklo, které mohou rušit výhled řidiče. Další motorizací je dieselový šestnácti ventilový dvoulitr GT TDI. Motor přináší všechny výhody TDI strojů a spolu s převodovkou je jednou z nejlepších pohonných jednotek, kterou jsme kdy řídili. Není to žádný parní stroj s malým točivým momentem, který by pokaždé ,,chcípnul´´ , když vám při zařazené dvojce sklouzne náhle noha ze spojkového pedálu. Jakmile jste v pohybu, klidně můžete zařadit vyšší rychlostní stupeň. Škála rychlostních stupňů pokrývá celé jízdní spektrum. Ten správný jistě přirozeně určíte sami a on vám za odměnu poskytne stabilní točivý moment v ideálním rozmezí otáček 1750 až 2500. S tímhle motorem dokonce ani nemáte ten pocit „všechno nebo nic“, který se objevoval u starších TDI. Jako byste měli na vodítku buď zdechlého psa, nebo naopak agresivní bestii v zuřivém tahu. Nic mezi tím. Testovaný GT TDI vodítko příjemně napíná kdekoliv mezi otáčkami 1500 až 5000. Zkrátka a jednoduše, nabízí hospodárnost dieselového stroje, ale se zábavným charakterem benzínu. Při zařazené šestce a 1000 otáčkách můžete uhánět rychlostí 55 km/h. Poslední jízdu jsme absolvovali s modelem s benzínovým motorem 1.6 FSI. Mimochodem víte, co značí zkratka FSI? Pochází z anglického Fuel Stratified Injection a označuje benzínové motory s vrstveným vstřikováním. Klíčovými benefity jsou podobně jako u dieselových motorů s přímým vstřikováním, lepší dynamika, vyšší výkon i točivý moment a navíc ekonomičtější provoz. A všechny tyhle vlastnosti dělají motor 1.6 FSI atraktivním. 1.6 FSI sice samozřejmě nedosahuje točivého momentu 2 l GT TDI, ale nabízí dostatečný výkon ve všech šesti rychlostních stupních. A konečně když porovnáte starší generaci GTI s pětistupňovou převodovkou a maximálním výkonem 115 kW, je novější FSI určitě lepší varianta. Generace vozů Golf V získala do vínku různá technická vylepšení, která mimo jiné zahrnují stejně jako u vozů Audi A3 a Volkswagen Touran MPV tužší karosérii. Nový je také závěsný systém předních tlumičů, zcela nezávislý je systém zadního odpružení a posilovač řízení je nyní elektromechanický. Hlavní je ale fakt, že pátá generace Volkswagenu Golf je konečně tam, kde už měli být její dva předchůdci, generace tři a čtyři. A co se týká pevnosti karoserie, ta je konečně zpět na vrcholu třídy.
60%