Nový Golf V5 lahodně zaburácí vašim uším pokaždé, když roztočíte jeho motor na 6000 otáček jako u formule 1. Proč jsem začal zrovna touto větou? Protože kvalita zvuku je jedním z důvodů, proč si připlatit 30 tisíc navíc nad náklady na Golf GTI 1.8T o objemu 150 koní, a nebo 115 tisíc více než za rychlejší SEAT Leon 20VT Cupra s výkonem 180 koní. Dalším důvodem je, že golfy jsou prostě golfy. A ty špičkové mají nejen v britské společnosti velmi výsadní postavení. Představte si rozhovor v baru v nějakém golfovém klubu, u toho popíjíte tonic: „Co to máš, Henry? GTI?" A Henry samolibě odpovídá: "Ne, V5, novinku se sto sedmdesáti." Náhle je Harry povýšen nad všechny ostatní majitele golfu v baru, s jejich slabými 150 koňmi u 1.8T, jejich sto patnácti body u žen s jejich 2.0 GTI. (Tedy jenom za předpokladu, že TDI o objemu 90, 110 nebo 110 koní má vůbec právo projet branami klubu.) Takže, jak řídit, tento nový chlapský Golf, který je druhý v pořadí v této řadě za 204bhp 4Motion? No, je to velmi odlišné od původního 150chp Golf V5, což byl první Mk IV Golf, který jsem kdy řídil. Toto auto, podle slov jednoho z VW PRs, bylo "symfonií ladného řízení". Kdykoliv při řazení nebyl jakýkoli problém a vyšší rychlost fungovala bez problémů. Zvýšená hmotnost v přední části auta způsobila, že řízení bylo mnohem obtížnější než 1.8T nebo původní 125Ghp 1.8GTI. Mně se to ovšem líbilo. Také se mi líbilo 150 koní u vozu V Bora a vždycky jsem si zajezdil v Seatu Toledo V5 na golfovém hřišti, který vždy skvěle reagoval na mé řízení. Ale nyní inženýři VW vymysleli nový 20-ventilový motor. Jen jednou byl takový typ použit u VR6 a tisíckrát u Lancii V4 v letech minulých. Nová hlava pomáhá motoru "dýchat snadněji" a pomáhá řidiči. Je třeba být velmi opatrný, protože spojení plynu přes vodič je okamžité a vyžaduje praxi. Řidič musí správně zdupnout plyn, aby se auto bez problémů rozjelo. Na druhou stranu, pokud se chystáte vyrazit, auto se rozjede jako Dan Air Comet. Požitek z burácejícího motoru odpovídá vysoké rychlosti, které rychle dosáhne. Na papíře sice rozjezd nevypadá tak dobře, z nuly na sto auto zrychlí za nějakých osm vteřin, maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině. Během mého příliš krátkého seznámení s vozidlem V5 se ukazatel podle mě pohyboval stále rychleji k nedostatku paliva. Sotva jsem měl v nádrži pod deset litrů, neviděl jsem už přesně, kolik mi ještě zbývá, zakrýval mi to špatně udělaný ukazatel. Myslím, že existuje i lepší automobil než V5. To by mohlo lépe reagovat na pohyby volantu. Po většinu času toho, co jsem měl auto, jsem hluk považoval za dobrý. (Čtenáři kvůli tomu kritizovali menší modely Golf Mk IV.) Rádio fungovalo dobře, takže jsem mohl bez problémů poslouchat svou oblíbenou stanici. (A to může být problém u některých modelů řady VAG). Tichý, ale dobře slyšitelný hlas mé ženy nezanikl v hukotu pneumatik. Model Santa Monica má kola s kontaktem 225/45 R17. Ačkoli klimatizace je standardní, při bližším pohledu najdete několik bonusových doplňků k základním cenám 19150 liber, včetně xenonových výbojek (20000 korun), vyhřívaná sedadla s koženým čalouněním Recaro (60 tisíc), satelitní navigační systém (35000 Kč) a speciální zelenokovová barva (8 tisíc korun). Henry bude potřebovat dostat velké vánoční bonusy k tomu, aby zvládl zaplatit takový balík.
40%