Škoda Fabia z roku 2015 vstoupila na trh s motorem v několika provedeních - tříválcovým benzínem 1.0 l s výkonem 44 nebo 55 kW, čtyřválcovým benzínem o objemu 1.2 l s výkonem 66 nebo 81 kW a tříválcovým dieselem o objemu 1.4 l s výkonem 66 nebo 77 kW. Pro rychlejší zahřívání jsou svody všech motorů přímo zabudované do hlavy válců, což zajišťuje vyšší účinnost při nižší produkci CO2, v případě dieselu 88g/km. V našem testu jsme měli možnost vyzkoušet 1.4 litrový diesel o výkonu 77 kW a také litrový benzín s 55 kW - oba s pětistupňovou převodovkou. Tříválcový diesel nám umožnil plynulou jízdu a s točivým momentem 230 Nm utáhl na nejvyšším stupni rychlost 55 km/h při 1 000 otáčkách za minutu. Cesta po dálnici tak byla velmi klidná, zatímco na kopcích nabírala divoký spád, takže by se dala považovat za mnohem lepší než v předchozích tříválcových dieselech od Volkswagenu a na delší cesty i přívětivější než čtyřválcové 1.6 TDI. Litrové MPI na pátém stupni při 1000 otáčkách utáhne jen 30 km/h, takže může být na dálnici celkem hlučné, jeho spotřeba však nepřesáhne 6,9 l/100 km. Jeho řízení je celkem zábava, sice má stejné motory jako Volkswagen Up a Škoda Citigo, ale s větší zátěží, což pocítíte zejména při jízdě po kopcích. Kolegové, kteří řídili 44 kW verzi, museli v některých situacích použít první stupeň, takže se rozhodně nejedná o ideální model převozu pěti dospělých osob přes britské Peniny. Benzínové verze s objemem 1.2 litru už za to ale stojí - obě jsou flexibilní a energické s dostatečným točivým momentem pro cesty na dálnici. Přestože nabízí větší výkon a možnosti než 1.0 litrová verze, na spotřebě a provozních nákladech nepocítíte téměř žádný rozdíl - u 66 i 81 kW se pohybuje okolo 4.8 l na 100 km. Z ovládání jsme měli mnohem lepší pocit u dieselu s 1.4 litry, a to hlavně díky větší zátěži na předních kolech. Fabia není žádná extra třída, ale svou práci zvládá poměrně tiše a efektivně, což její kupující pravděpodobně očekávají. Žádné drama. Žádné vzrušení. Žádné stížnosti.
100%