Řada 4 je posazená o něco níže a také má větší délku než modely řady 3, což doplňuje osobitá šikmá střecha a kratší okraj podél zavazadlového prostoru. To vnímáme jako opravdový úspěch. Některé z moderních designů vytvořených společností BMW nebyly až tak úplně povedené, ale tato generace řady 4 vypadá úžasně z každého úhlu. A hlavně se dostatečně liší od řady 3, což obhájilo nové číslo označení. Asi vás nepřekvapí, že nabídka motorů řady 4 vychází z té pro řadu 3, takže při vstupu na trh v roce 2013 zahrnovala verze 420d, 428i a 435i, z nichž poslední je jejím zlatým hřebem. Varianta 420d by měla pokrýt dvě třetiny všech prodaných vozů, na papíře totiž rozhodně dává největší smysl. Disponuje výkonem 135 kW a díky maximálnímu točivému momentu 380 Nm má skvělý záběr. Navzdory tomu se spotřeba tohoto motoru podle oficiálních údajů rovná 4,7 litrům/100 km, což je skutečně obdivuhodné. To platí pro verzi se standardní šestistupňovou převodovkou, ale pokud zvolíte skvělou osmistupňovou automatickou převodovku, která si s motorem 420d náramně rozumí, spotřeba se sníží na 4,6 l/100 km, zatímco produkce emisí činí 121 g/ km. S motorem verze 420d se pojí výborné jízdní vlastnosti a k tomu je příjemně tichý, a to i když na to pořádně šlápnete. Ne, že byste nějak zvlášť potřebovali - jeho tempo vychází z dobrého záběru v nižších otáčkách. Na druhé straně žebříčku stojí fantastický model 435i - šestiválcový třílitrový BMW motor v provedení twin-turbo. Je neuvěřitelně rychlý, zrychlení z 0 na 100 km/h mu zabere pouze 5,1 sekundy, a jeho zvuk nemá konkurenci, a to zejména při vysokých otáčkách ve verzi s automatickou převodovkou. Úhledný dvojitý výfukový systém vydává při startu hluboký chraplavý zvuk, což zní skvěle. Krátce po spuštění společnost BMW obohatila nabídku motorů o verze 420i, 430d a 435d. Tyto varianty jsou také dostupné ve verzi xDrive, což dělá z řady 4 silného konkurenta Audi A5 quattro. Výrobce BMW řadu 4 propaguje jakožto dynamičtější ve srovnání s řadou 3, ve skutečnosti se však řídí velice podobně - na tom ale není vůbec nic špatného. Znamená to, že se řada 4 může chlubit dobře vyváženým ovládáním - ačkoliv volant s tlustým okrajem nesedne úplně každému - a vynikajícím záběrem předních kol. Projíždění od zatáčky k zatáčce si díky precizním reakcím volantu skvěle užijete. Jediná kritika se týká samotné jízdy. Ve sportovním módu - který dělá odpružení daleko tužší - se cesta po nerovných silnicích rozhodně nedala považovat za příjemný zážitek a nepomohl tomu ani fakt, že jsme model 435i testovali ve verzi s volitelnými 19” koly. Mód Comfort je sice lepší volbou, ale do pohodlí má také hodně daleko. Zkoušeli jsme také variantu 420d na 18” kolech, což bylo o něco lepší, ale také žádný zázrak.
100%