Holandský inženýr Jos Van As je zodpovědný za vylepšené, hliníkové čtyřbodové odpružení předních kol. Účelem tohoto návrhu, kterému dopomáhá nízká hmotnost slitinových kol u všech modelů nabídky, je redukce nevyžádaných účinků náhonu na přední kola. A funguje to moc dobře, auto se díky tomu lépe ovládá a také vám dává ve srovnání se starším modelem víc vědět o tom, co se s ním děje. Kvalita jízdy je zkrátka celkově na dobré úrovni, ale bohužel neeliminuje všechny chyby spojené s náhonem na přední kola kompletně. Na standardním brzdovém pedálu jde vidět velké zlepšení, auto lze zabrzdit ve 190 km/h bez jakéhokoli cukání či dramatu, není to však úplně dokonalé. I když se dvoulitrový benzín s 97 kW obecně řídí velmi dobře a je tedy účinnou alternativou k Mercedesu C200 nebo BMW 318i s náhonem na zadní kola, pořád je na něm znát, že se jedná o model s náhonem na přední kola a motorem, který přes ně přesahuje. Při rychlé jízdě, když ručička na tachometru rychle stoupá ke 190 km/h a pak vozu začne docházet šťáva, si toho nevšimnete. Nezaznamenáte to ani při projíždění několika prudkými zatáčkami ve vysoké rychlosti a ani při pomalé jízdě. Ale až na zakroucených dálničních nájezdech a výjezdech a vlastně kdekoli, kde budete zatáčet a do toho šlapat na plyn, se řízení zatíží a vy opravdu pocítíte, jak má auto zatížená přední kola. Dvoulitrový motor zní dobře, ovšem ve vyšších otáčkách a při šlapání na plyn mezi 4 000 a 5 000 rpm uslyšíte prudké, avšak příjemné skřípění. To není úplně ideální na jízdu po dálnici, protože 36 km/h na 1 000 rpm znamená, že se projeví v rychlosti okolo 145 až 180 km/h. V takové rychlosti a se zvuky větru, silnice a motoru si se spolujezdcem určitě nebudete povídat pouze šeptem. Zdá se, že moje předchozí kritika vůči mírně nedbalému řazení na předvýrobních levostranných vozidlech byla vyslyšena. Dvoulitrová verze A4 je pěkné vozidlo, které má úroveň a poměrně příznivou cenovku ve srovnání s konkurenty značek BMW, Mecedes Benz nebo dokonce Volvo. Balíček výbavy třídy SE, který zahrnuje ALU kola, lepší rádio, informační systém řidiče a také kožený volant a řadící páku, vás sice bude stát pár tisíc navíc, ne však tolik, jako výbava modelů Sport, které disponují tužším odpružením a sportovními sedadly s bederní podpěrou. Šestistupňová automatická převodovka CVT Multitronic je taktéž volitelnou položkou. U 112 kW verze 1.8 T Quattro už s pocitem zatížení předních kol, jako u dvoulitrové varianty, počítat nemusíte díky systému náhonu na všechna čtyři kola. Jedná se o velmi bezpečné a spolehlivé auto, které má podobně jako dvoulitrová A4 převodovku nastavenou na 36 km/h na 1 000 rpm při zařazené pětce. Ale bohužel, tak jako Ford Mondeo, má docela hlučný chod mezi 120 a 140 km/h, ale poté se uklidní - stejně jako Mondeo. Také tu nemáte k dispozici automatickou převodovku. Třílitrový, šestistupňový manuální benzín Quattro se 164 kW se s uvedením na trh asi o měsíc opozdil. Není dostupná ani třílitrová varianta s náhonem na přední kola a šestistupňovou převodovkou CVT Multitronic, ani třílitrový model s náhonem na přední kola a manuálem. Nicméně s třílitrovým modelem, který jsem testoval, jsem dostal příležitost přehodnotit mé předchozí stanovisko ohledně převodovky Multitronic a vyzkoušet ji na prázdných, avšak hrbolatějších španělských silnicích. Trik spočívá v tom, že s pomocí voliče vyberete manuální mód a pak řadíte pomocí tlačítek na volantu namísto ovladače Triptonic. Když jsem řídil takto, ukázalo se, že převodovka funguje excelentně, brzdění levou nohou fungovalo dobře (ne-li stejně tak dobře jako s Mercedesem třídy C Sequentronic), vůz snadno dosáhl rychlosti 220 km/h na relativně krátké rovince a vůbec mi nepřipadalo, že by ho převodovka držela zpátky. Také jsem využil příležitosti a vyzkoušel třílitrový manuál V6 se 164 kW na opravdu úděsných silnicích. Musím uznat, že jel docela dobře, jelikož absorboval ošklivé hrboly a další nerovnosti s naprostou jistotou. Avšak v úzkých zatáčkách se zdálo, že si vede lépe, když má systém kontroly trakce (ESP) vypnutý než zapnutý. Navíc, ať to zní jakkoli zvláštně, se u třílitrového modelu Multitronic ani u pětistupňového manuálu se stejným objemem, neprojevilo nepříjemné zatížení předních kol jako u dvoulitrové verze, a to mají oba těžší motor. Vrcholem nabídky je pětistupňové TDI s objemem 1.9 litru a výkonem 96 kW. Když s ním jedete v hustém provozu na trojku, máte tolik záběru, že nepotřebujete řadit, abyste bezpečně popojeli do mezery hned poté, co mezi auty vznikne. Snadno vyjede i kopce a jeho potenciální spotřeba 5,6 l/100 km vám při tankování ušetří spoustu nákladů. Ceny tohoto TDI jsou na podobné úrovni jako 112 kW model Quattro s turmodmychadem. Také byste měli vědět, že u něj není k dispozici automatická převodovka. Nicméně pokud toužíte po hospodárnosti dieselu a nestačí vám 96 kW jednotka s objemem 1.9 litru, pak byste měli zvážit 2.5 litrovou variantu V6 TDI Quattro s výkonem 134 kW a šestistupňovým manuálem. Skvěle se hodí k tažení obytných přívěsů, jelikož disponuje točivým momentem 370 Nm v rozmezí 1 500 a 2 500 rpm a převodovkou nastavenou na 43 km/h na pátém stupni a 53 km/h na šestém. Díky mimoměstské spotřebě 5,9 l/100 km se jedná o ideální rychlé auto pro někoho, kdo si cení zvýšené bezpečnosti v kluzkých podmínkách zapříčiněné systémem náhonu na všechna čtyři kola zvaném Quattro. Význam Audi A4 by se neměl podceňovat. Jedná se o nejprodávanější model Audi, jehož odbyt tvoří celou třetinu všech prodejů tohoto výrobce. Samotná kvalita nového vozu je silným lákadlem pro majitele BMW řady 3 a Mercedesu třídy C. Zákazníci, kteří mají pár set tisíc k dobru, nikdy neměli lepší - nebo obtížnější - výběr.
60%