Premiéra vozů VW Passat šesté generace (B6) se uskutečnila na ženevském autosalonu v březnu 2005. Vůz, nejprve představený s karoserií typu sedan, jednoznačně naplnil očekávání široké automobilové veřejnosti. Ta byla na podzim téhož roku potěšena také rozšířením nabídky karoserií o žádanou praktickou variantu kombi s označením Variant.
Na model B6 s láskou vzpomíná spousta spokojených šoférů, kteří s ním bezpečně najezdili desetitisíce a statisíce kilometrů. Naopak silniční piráti by asi chutí zapomněli na ty časy, kdy se stali snadným úlovkem stíhacích vozů policie, která právě s modely VW Passat B6 křižovala české dálnice.
VW Passat této řady charakterizuje nadčasový desin s aerodynamickou oblou střechou, s výraznou přídí, jíž dominuje maska chladiče, s bohatě tvarovanými světlomety a s dynamickým profilem zakončeným tupou zádí.
Štíhlý a dlouhý Passat splnil sen mnoha tehdejších manažérů. Jeho vlastnictví bylo ve své době symbolem společenské prestiže. K tomu bezesporu přispěl prostorný a precizně zpracovaný interiér používající kvalitní materiály, ohromný zavazadlový prostor (485 l u sedanu, 513 l u kombi) a řada technických novinek, přispívajících k pohodlné a bezpečné jízdě. Za všechny jmenujme aspoň monitor ztráty tlaku v pneumatikách, aktivní tempomat, elektromechanickou parkovací brzdu, dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic, Bluetooth pro snadné propojení s hands-free sadou, aktivní bi-xenonové světlomety, sériově montované ESP nebo např. šest airbagů.
Passat šesté generace se stal vlajkovou lodí flotil firemních vozů. Důvodů, proč jej do nich tehdejší podniky tak často zařazovaly, je celá řada: výběr ze čtyř základních úrovní výbavy (Trendline, Comfortline, Sportline a Highline), výtečné jízdní vlastnosti, ke kterým přispělo snížení světlé výšky, snížení volnoběžných otáček a vybavení auta pneumatikami s nízkým valivým odporem, přesné řízení, pohon všech čtyř kol 4Motion, dodávaný k autům s vybranými pohonnými jednotkami standardně nebo za příplatek.
Další z výhod, které hovořily ve prospěch německého vozu, byl velký výběr motorů. Pro svou nízkou hlučnost i spotřebu a současně vysokou dynamiku byly velmi oblíbené vznětové čtyřválce 1.9 l TDI. Naopak hlučné a nespolehlivé diesely starší konstrukce typu čerpadlo-tryska (PD) koncern v listopadu 2008 nahradil spolehlivými a vyladěnými motory s technologií common-rail (CR).
VW Passat CC (Comfort Coupé) je mladším bratříčkem modelu VW Passat šesté generace. Čtyřdveřová faceliftovaná verze představená zákazníkům v lednu roku 2008 na autosalonu v Detroitu je delší, širší a nižší než tradiční Passat. Karoserii typu fastback zdobí zkosená záď, výrazné zadní světlomety a nezapomenutelná agresivní přední maska s chromovanými prvky.
V dynamicky stylizovaném interiéru najdeme neuvěřitelně bohatou výbavu: k ní neodmyslitelně patří tříramenný multifunkční volant potažený kůží, výškově i podélně nastavitelný, dále nízko posazená elektricky nastavitelná sedadla s koženými potahy a s bederní opěrkou pro řidiče i spolujezdce, odkládací klimatizovaná a uzamykatelná schránka, elektricky ovládané panoramatické střešní okno a mraky dalších vymožeností.
Novátorskými řešeními a technickými inovacemi je VW Passat CC doslova prošpikován. Je zde Lane Assist – systém pro udržování směru jízdy ve stejném jízdním pruhu; s funkcí Park Assist zaparkuje auto do řady podélně stojících vozidel i ten největší nešika.
Adaptivní tempomat pomáhá řidiči udržovat stejnou rychlost a eliminovat jeho únavu, Front Assist je prvek aktivní bezpečnosti, varující před nebezpečím kolize a sloužící k dodržování bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel.
Z pohonných jednotek ostudu rozhodně neudělá jeden z nejznámějších koncernových motorů, čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI DPF opatřený filtrem pevných částic a s maximálním výkonem 103 kW (140 koní). Když k tomu přidáte citlivý volant, páku s přesným řazením v krátkých drahách a tuhý podvozek, tak hned víte, jak se cítí král českých zatáček.
VW Passat s interním označením B7 je de facto modernizací předchozí generace. Model vyráběný v letech 2010 až 2014 přinesl úpravy exteriéru a nesl se v duchu dalšího ladění techniky (snížila se hlučnost podvozku a motoru), rozšiřování výbavy a snižování spotřeby paliva, takže dojezdová vzdálenost se zase o notný kus prodloužila. Jako vůz šesté generace získal i B7 v crashtestu Euro NCAP plný počet hvězdiček.
Poslední generací legendárního vozu VW Passat je ta s pořadovým číslem 8. Vozy osmé generace (B8) spatřily světlo světa 3. července 2014 na Volkswagen Design Centru v Postupimi.
B8 není pouhá modernizace, jde o zcela nový vůz: nižší, širší, s velkými koly (šestnáctipalcové lité ráfky Sepang má již v základní výbavě) a s větším množstvím chromových parádiček. Má nově tvarované světlomety i koncovky výfuků. Auto používající modulární platforma MQB se pyšní dynamickými tvary. Delší rozvor náprav (téměř o osm centimetrů víc, než měl jeho předchůdce B7) znamená více místa pro posádku. Příjemná je i změna v objemu kufru směrem nahoru: 586 l u sedanu a 650 u verze kombi (Variant).
Interiér z větší míry zdědil VW Passat B8 po svém předchůdci, nicméně v jistých ohledech se přece jen liší. Disponuje poměrně mělkou palubní deskou s klavírovou černí, pečlivě zpracovanými materiály a spoustou prostoru. Příplatkovou specialitou je pak digitální displej, luxusní náhrada analogových budíků. Interiér připadá posádce vzdušný, příjemný a.. nekonečný. Věřte, nevěřte, když si do Pasatu poslední generace sedne pár správných chlapů, tak zde pořád zbývá ještě hromada místa.
Passat B8 je nabízen s deseti různými motory; mezi nimi se jako novinka objevuje i jeden hybridní. Nejslabší je benzíňák 1.4 TSI o výkonu 92 kW (125 k), ze stejné kategorie pocházejí i přeplňované agregáty 1.8 TSI 132 kW (180 koní), 2.0 TSI 162 kW (220 koní) a 2.0 TSI 4Motion 206 kW (280 koní).
S pohonnou jednotkou 2.0 TDI (177 kW) může Passat dosáhnout zrychlení 100 km/h za 6,1 sekundy. Dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 BiTDI 176 kW se stálým pohonem všech kol 4Motion DSG a s kombinovanou sedmistupňovou samočinnou převodovkou, to je technologie příštího století, přinášející dokonalý požitek z jízdy.
VW Passat je prostě jeden z nejpovedenějších modelů vozů střední třídy a vždy udával tempo ve vývoji i směru. Věřme, že tomu tak bude i nadále.
10.11.2016 11:32:54