Zveme vás na krátkou procházku po historii tohoto německého elegána, kterého šoféři mohou znát také pod jmény VW Dasher, VW Santana a VW Quantum.
Již osm generací modelu VW Passat sjelo z výrobních pásů továren německého koncernu.
Prodeje tohoto osobního automobilu střední třídy rok od roku stoupají: 2006 – 701 074 ks, 2007 – 751 764 ks, 2008 – 764 321 ks, 2009 – 772 872 ks. V roce 2011 prodej poprvé překročil magickou hranici 1 000 000 ks o skoro 150 tis. vozů. Že se jedná o model veskrze úspěšný, dokazuje i rok 2013, kdy proběhly oslavy výročí čtyřiceti let od jeho zrození.
První generace těchto vozů (B1), vyráběná v letech 1973 až 1980, navazovala na své předchůdce 1600 (Typ 3) a 411 a současně přebrala některé z technických prvků o rok staršího koncernového sourozence Audi 80. Auta byla vybavena motory chlazenými vodou a umístěnými vpředu podélně. O design těchto původně dvou- a čtyřdveřových sedanů (ty disponovaly třetím bočním oknem) a tří- a pětidveřových hatchbacků se postaral italský tvůrce Giorgio Giugiara. Zapomenout nesmíme ani na oblíbenou verzi kombi zvanou Variant (Typ 33).
Druhá generace (B2) přijíždí s rokem 1981 v elegantních a prostorných karosářských variantách sedan, hatchback a kombi. Pohání je široká paleta motorů: např. zážehový čtyřválec s objemem 1,3 litru (40 kW), 1,6 litru (55 kW) a 1,8 litru (66 kW), pětiválec 1,9 litru s 85 kW nebo turbodiesel 1,6 l (51 kW).
Další vychytávky, které potěšily řidiče, byly automatický stop/start systém nebo pro majitele modelu Passat GT Syncro pohon všech kol. O vysoké oblíbenosti těchto vozů svědčí i celkový počet prodaných vozů, který se celosvětově odhaduje na 4,5 milionu kusů.
Třetí generace VW Passat (B3) se vyráběla v letech 1988 až 1993. Byla představena na ženevském autosalonu a kromě proměny designu (robustní a zaoblené tvary, objemné nárazníky, výrazné logo; chybějící mřížka chladiče) přinesla dravějším řidičům sportovní motor VR6 s výkonem 128 kW.
Německý výrobce naopak omezil nabídku karosářských variant na sedan a kombi. Pohonné jednotky, na rozdíl od dřívějších generací, byly uloženy napříč. Mezi motory se nově objevují např. dvoulitrový šestnáctiventilový motor s výkonem (100 kW) nebo vidlicový 2,8 l VR6 s výkonem 128 kW.
Čtvrtá generace z roku 1994 s kódem B4 nepřináší výraznější změny a v podstatě jde o facelift předchozí verze. Příď vozu se opět shledala se starou dobrou maskou chladiče, ostré tvary se dočkaly vyhlazení a řidič zase nového čtyřramenného volantu a kompaktní přístrojové desky. Bezpečnost zvýšily jednak napínače bezpečnostních pásů, jednak airbagy pro řidiče a spolujezdce.
Úspornou technickou novinkou byl turbodiesel 1.9 TDI (66 kW) s přímým vstřikováním paliva. Dodnes je hodnocen jako jeden z nejlepších vznětových motorů, kterými byla auta kdy opatřena.
O páté generaci Passatů (B5) se dá hovořit jako o přelomové. Není divu, že ve výrobě vydržela neuvěřitelných 9 let (1996 – 2005). Nadlouho ovlivnila i jiné vozy mateřského koncernu, ale i další auta ve střední třídě. Vůz získal na délce, na šířce, na prostornosti velmi dobře odhlučněného interiéru, na komfortu, na aerodynamice i na bezpečnosti. Sedan VW Passat páté generace poznáte podle typické zaoblené střechy, která plynule přechází na přední i zadní okno.
Zájemci o koupi automobilu si mohou vybírat z pěti zážehových motorů a dvou turbodieselů. Ale upřímně: k Passatům patří právě ty druhé zmíněné. Vozy jimi opatřené nabízejí možnost komfortního (a přitom úsporného) svezení, šoférům během dlouhých cest usnadní řízení také tlumičová vzpěra přímo spojená se spodním ramenem. To vše dohromady, společně s pohodlnými sedadly a dostatku místa dělají z Passatu krále dlouhých tratí.
Čtyři miliony prodaných exemplářů jsou dokladem jednoho z nejpovedenějších kousků v celé automobilové historii. Natolik úspěšného, že se jím inspirovala i naše stará známá Škoda Superb.
Na pokračování, tedy popis zbývajících tří generací tohoto legendárního automobilu, se můžete těšit v příštím článku.
21.10.2016 09:54:32