Ne, nenechejte se odradit nadpisem. Volkswagen Phaeton je samozřejmě plnohodnotná limuzína, ale… No, vzhledem k tomu, že těch ale bude trochu víc, začněme raději hned od začátku.
Volkswagen Phaeton je luxusní sedan, který vznikal přímo pod taktovkou velkého dirigenta celého koncernu: Ferdinanda Piëcha. Dnes téměř již 80letý matador a obdivovaný bůh automobilového průmyslu a mj. vnuk legendárního Ferdinanda Porscheho si vzal pod svá ochranná křídla výrobu této vysněné limuzíny. Byl to on, kdo prosadil výstavbu „průhledné“ supermoderní továrny Die Gläserne Manufaktur v Drážďanech, kde tento vůz vznikal. Jenže byl to také Piëch, kdo musel vypít kalich hořkosti až do dna. To ve chvíli, když se potvrdilo, že prodeje tohoto modelu jsou vskutku žalostné a jeho produkce je natolik ztrátová, že nezbylo nic jiného, než výrobu tohoto jinak zajímavého vozu auta v březnu 2016 ukončit.
A tak zářnou budoucnost měl přitom VW Phaeton mít… Poprvé, v karosérii typu liftback, byla jeho studie uvedena jako Concept D na frankfurtském autosalonu již roku 1999. Nicméně jako plnohodnotný vůz byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 2002. Pro automobilovou veřejnost to mělo být osvěžující překvapení. Mělo, ale zákazníci jakoby nepochopili úmysl tvůrce, který VW Phaeton, klasickou luxusní limuzínu, hodlal napasovat někam mezi koncernové konkurenty Audi A8 a Bentley Continental, s nimiž sdílí i stejnou podvozkovou platformu označenou D1.
Co se designu týče, spousta řidičů stále považuje Phaeton za dospělejší Passat. Pro vnější karoserii prvních vozů jsou typické decentní a jemné linie, které ponechávaly VW Phaeton konzervativní tvář. Zakulacená příď se plynule napojuje na tradičně dlouhou kapotu, aby nakonec přešla do strmého stoupaní předního skla. Robustní zadní sloupky jen dokreslují dojem mohutného vozu. Tento elegantní, nicméně střízlivý design vydržel až do faceliftu, se kterým se VW pochlubil na pekingském autosalonu Auto China v dubnu 2010. Vůz dostal novou, širší lesklou chromovanou masku chladiče s výrazným horizontálním členěním; na přídi také zaujmou bi-xenonové světlomety doplněné úzkými diodovými mlhovkami a LED diodami pro denní svícení. Můžeme pochválit i sportovně tvarovaný přední nárazník.
Za masivní, plastické logo koncernu se schoval radar adaptivního tempomatu, do vnějších zpětných zrcátek se ukryly blinkry. Štíhlé lišty na náraznících, dveřích a oknech jakoby umocnily protáhlé tvary limuzíny. Novinky se nepatrně dotknuly i zádi Phaetonu: zadní světla rozdělená zavazadelníkem do dvou různě velkých lichoběžníků se poněkud zmenšila, výrazná kulatá koncová světla v obou částech zmizela, resp. byla nahrazena bodovými diodami, které – umístěné ze tří stran ostře ohraničují obrysy svítilen.
O interiéru Phaetonu se dá říci, že je prostorný, pohodlný, kvalitně zpracovaný a dokonale odhlučněný. Prvky ovládání jsou až na výjimky (ofuky bočního okna spolujezdce) rozvrženy intuitivně a kdo měl možnost auta tohoto německého výrobce řídit, nebude tolik překvapen. Prostě: sázka na jistotu. Žádný výrobce si nemůže dovolit, aby auta této třídy, primárně zaměřená na solventní zákazníky, působila laciným dojmem. A tak nepřekvapí, že materiály použité uvnitř VW Phaeton jsou na velmi vysoké úrovni. Plná výbava v kůži Vienna classic style přesvědčí i ty největší skeptiky. Detaily jako loketní opěrky vpředu i vzadu, držáky nápojů s pohyblivým krytem na středovém tunelu, multifunkční čtyřramenný volant v provedení dřevo/kůže, který je elektricky nastavitelný výškově i podélně a navíc disponuje funkcí paměti polohy, to vše je důkazem toho, že si návrháři s touto luxusní limuzínou pečlivě vyhráli.
VW Phaeton má především sloužit k pohodlným přesunům na dlouhé vzdálenosti, čehož jsou důkazem i ventilovaná a vyhřívaná sedadla. Přičemž u dražší, čtyřmístné varianty je možnost klimatizaci každého sedadla samostatně regulovat. A to není zdaleka vše: sedadla jsou elektricky nastavitelná v deseti směrech, vybavená lehkými bočními výztuhami a posádka může využít i funkci masírování zad. Prostoru je jak na předních, tak na zadních místech opravdu dostatek, a pokud zrovna nejste členem širšího kádru reprezentace USA v basketbalu, rozhodně si nebudete mít nač stěžovat. Masivní dveře i vrstvená boční skla se postarají o dokonalou izolaci od okolního hluku.
Další „drobnosti“: anténa integrovaná v zadním skle, automatická čtyřzónová klimatizace, dešťový senzor pro stěrače s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, dynamická regulace sklonu světlometů a celá ta nekonečná řada technických vymožeností je důkazem toho, že Volkswagen Phaeton je auto z 21. století se vším všudy.
Ani na bezpečnost konstruktéři vozu nezapomněli: boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu i vzadu, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronické systémy jako tempomat, ESP, ABS, EBD, MSR, ASR a zejména mohutná konstrukce, vysoká pohotovostní hmotnost (2 233 kg), uchycení dětské sedačky ISOFIX a velké deformační zóny, to vše znamená, že o pasažéry je v tomto směru velmi dobře postaráno.
Abyste rozhýbali takto velký a těžký kolos, k tomu potřebujete opravdu silný motor. Se základním šestiválcem 3.2 l a s výkonem 177 kW z auta vymáčknete jen velmi průměrné dynamické vlastnosti. Daleko lepším a nejspolehlivějším benzinovým motorem, který můžete mít, je patrně osmiválec o objemu 4.2 l s 246 kW výkonu, umístěný vpředu podélně. Je sice trochu žravější, ale dosáhne zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 s a je také velmi kultivovaný, pružný a nenáročný na údržbu. V českých bazarech můžete narazit i na 6.0 l W12, tedy šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 331 kW.
Jste-li příznivcem naftových motorů, vsaďte na klasiku jménem 3.0 V6 TDI, vidlicový, šestiválec se čtyřmi ventily na válec, chlazený kapalinou a s přímým vstřikováním paliva typu common-rail o výkonu 176 kW. Spotřeba 8 litrů na 100 kilometrů není vážně tak hrozná. Naopak se obloukem vyhněte desetiválcovým 5.0 V10 TDI. Vyráběly se v letech 2003-2007 a jsou náchylné k průniku chladicí kapaliny do mazacího okruhu. Dále často trpí na poruchy turbodmychadel a vstřikovacích jednotek.
K šestiválcům a osmiválcům se standardně připojoval šestistupňový automat Tiptronic, který je tichý a řadí plynule a hladce; jen u něj nepodceňujte pravidelný interval výměny oleje a filtru. Volkswagen Phaeton s motory 6.0 W12 byl vybaven pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic. Podvozková platforma, kterou Phaeton sdílí s Bentley Continental, se opravdu podařila. U vozu lze regulovat světlou výšku (což se zejména v zimě, při vyšší sněhové pokrývce, může hodit), ke komfortní jízdě slouží i elektrické adaptivní tlumiče, samozřejmě sériově montovaný stálý pohon všech kol 4Motion s mezinápravovým diferenciálem Torsen, zavěšení předních kol McPherson i víceprvkové zavěšení zadních kol.
Pravdou je, že přes veškeré své vlastnosti VW Phaeton na trhu neprorazil. V Severní Americe se prodával pouhé tři roky, během nichž se prodalo pouhých 3 300 kusů. Výraznějších úspěchů nedosáhl ani na starém kontinentě. Je těžké říct proč: snad, že mu příliš velkým konkurentem byl jeho koncernový bratr Audi A8, snad, že se mu přes veškerou svou snahu nepodařilo zbavit cejchu lidovosti. Kdo ví…
Na druhé straně: auto, které používal bývalý spolkový kancléř, nemůže být zase úplně špatné.
Na co si dát pozor:
10.1.2017 13:48:49