Průměrnému Středoevropanovi připadá titulek článku jako aprílový žertík. Země tvořící most mezi Evropou a Asií přece nemůže produkovat technicky vyspělé vozy pro náročné trhy na východ či západ od svých hranic. Toto politické rozhodnutí však určitý reálný rámec má.
Pakliže Česká republika patří mezi automobilové velmoci, musíme mezi ně zařadit i Turecko. Ročně se tu vyrobí více aut než u nás. Dalším politickým rozhodnutí je vize v roce výročí 100 let od vzniku Turecké republiky, tedy v roce 2023, dostat zdejší ekonomiku mezi TOP10 největších světových ekonomik. Od vyhlášení tohoto záměru má být hlavním hybatelem právě automobilový průmysl.
Správně namítáte, že žádná turecká automobilka neexistuje. A to je právě kámen úrazu. Vozů vyrobených v Turecku je totiž plná Evropa. Vyrábí nebo vyráběly se tu nejen levné Renaulty Thalia nebo Fiaty Tipo. Made in Turkey na sobě může mít vyražena Toyota Auris, Ford Transit, Citroën Berlingo, Honda City, Hyundai i20 a spousta dalších vozů.
Turecký prezident Erdogan proto označil za ostudu fakt, že národní automobilka Turecku chybí. A kde je politická vůle, tam je také cesta, takže první vůz nové turecké automobilky spatří světlo světa již za dva roky. Na trhu se má objevit nejpozději v roce 2021. Na jeho vývoji se má podílet hned pětice firem, které se dodáváním automobilových součástí alespoň okrajově zabývají. Turecká vláda je navíc vlastníkem licence na Saab 9-3. Jestli bude právě tento vůz předobrazem budoucího tureckého národního auta, však zatím jasné není.
19.11.2017 12:25:44