Dvojic, které se věčně pošťuchují a dělají si naschvály, aby nakonec skončily v přátelském objetí, najdeme v knihách a filmech celou řadu. Kdo by neznal Červenáčka s Rychlonožkou, animované postavičky Toma a Jerryho či Vlka a Zajíce, nebo Přátele Joeyho a Chandlera? Jsou samozřejmě i „světlé“ výjimky: ostřílený veterán z vietnamské války Llewelyn Moss a nájemný zabiják Anton Chigurh z thrilleru Tahle země není pro starý, či Nevěsta a její ex-milenec Bill ze známého Tarantinova krváku a mnozí další. Konec ironie, přesuňme se raději do automobilového průmyslu. Existuje zde něco podobného? Co třeba Tesla a Ford?
Vypadá to, že Elon Musk má s proslulou americkou automobilkou s modrým oválem ve znaku, jejíž historie je delší než 115 let, nevyřízené účty. Často se do ní naváží a její jméno si bere do úst několikrát za měsíc. Například v rozhovoru pro The Wall Street Journal, zveřejněném v červnu 2018.
Musk vyzdvihl dobrou atmosféru a energii panující v Tesle, mj. i v provizorní stavbě připomínající stan, který se nachází v areálu obří továrny ve Fremontu. Při této příležitosti se jen tak mimochodem nevybíravě otřel o produkční prostředí v konkurenčním Fordu, kde to podle něj vypadá jako v márnici.
Mark Truby, viceprezident pro komunikaci ve společnosti Ford, reagoval na Muskova slova na Twitterus nadsázkou: „Není pochyb o tom, že atmosféra v ‚provizorním stanu‘ je opravdu funky, ale ani přes ulici v továrně #FordRouge, odkud vyjíždí každých 53 vteřin vysoce kvalitní high-tech F-150, to není špatné.“ K dalšímu slovnímu souboji mezi oběma automobilkami došlo ani ne o měsíc později. To když na začátku července Musk hrdě vypustil Tweet o týdenní produkci 7000 vozů. Tehdy Steven Armstrong, současný viceprezident skupiny pro Evropu, Blízký východ a Afriku, skromně podotknul, že Fordu stačí pouhé čtyři hodiny na to, aby vyprodukoval stejný počet automobilů.
Naposledy se výkonný ředitel Tesly do Fordu obul během obsáhlého interview, které se uskutečnilo na začátku listopadu loňského roku s novinářkou a šéfredaktorkou oblíbeného pořadu Recode Decode – Karou Swisherovou.
Musk si nejprve posteskl, jak je v současnosti těžké vybudovat úspěšnou automobilovou společnost. Podle něj je „absurdní, že Tesla stále žije.“ Dále se zmínil o mnoha pokusech, které měly vést k založení prosperující automobilky. Všechny firmy, které se o to pokusily, selhaly, a to dokonce i takové, které disponovaly silnou zákaznickou základnou, tisíci prodejců i servisních středisek. „Utratily spousta kapitálu za továrny, jaké mají GM a Chrysler, a přesto zbankrotovaly“, řekl Musk.
Když se posléze rozhovor stočil k problémům, které Tesla musela překonávat při výrobě Modelu 3, Musk nejprve Ford vychválil až do nebes (řekl, že Ford a Tesla jsou jediné americké automobilky, které nikdy nezkrachovaly), aby vzápětí na něm nenechal nit suchou. Elon Musk je totiž přesvědčen o tom, že tradiční automobilka proslavená Plechovou Lízou nemusí přežít příští recesi, která bezpochyby přijde již brzy. Musk svou škodolibou poznámku již více nerozvedl a ani Ford tentokrát na požadavky redaktorů o bližší vyjádření nijak nereagoval.
Činy jsou víc než slova, řekli si patrně u Fordů, a místo dalšího špičkování tentokrát přiložili ruce k dílu. Chystají se totiž radikálně zeštíhlit svou výrobu. O svých záměrech již informovali širokou veřejnost: jestliže jakákoliv z jejich dosud nerentabilních modelových řad nezvýší svou ziskovost, její výroba bude ukončena. Ford rovněž ohlásil partnerství se světovou automobilovou dvojkou, německým koncernem Volkswagen. Nově vzniklá aliance zvažuje společný vývoje samořízených vozů a elektromobilů.
Ford dále oznámil, že veškeré jeho evropské modely mají být v budoucnu vybaveny elektrifikovaným hnacím ústrojím. Zákazníci americké automobilky se mohou těšit na nové modely s čistě elektrickým pohonem, na plug-in hybridy, mild-hybridy i plné hybridy.
Ford rovněž plánuje uvést na trh v následujících pěti letech třináct nových elektrifikovaných modelů a nedávno odtajnil detailní informace o sedmi z nich. Jedná se mj. o hybridní verzi výše zmíněného modelu F-150, Mustang Hybrid nebo Transit Custom Plug-in Hybrid.d
Ani Tesla neponechává nic náhodě, neskládá zbraně a chystá se na příští konkurenční boj. Posiluje svou přítomnost ve světě, otevírá další Gigafactory (Musk nedávno oficiálně zahájil výstavbu nové továrny v Šanghaji na pozemku o rozloze 84 hektarů), zhušťuje síť nabíjecích stanic (v tomto roce by pokrytí Superchargery v Evropě mělo dosáhnout sta procent) a do nově otevřených servisních středisek láká nové zaměstnance. V prosinci 2018 založila Tesla pražskou pobočku a už od října pro ni hledá zaměstnance prostřednictvím svého webu. Tak co, zkusíte štěstí a přihlásíte se do výběrového řízení?
14.3.2019 11:11:46