Když jsem v době zhruba před pěti lety ve firmě, ve které jsem byl zaměstnaný, potkal skupinu japonských inženýrů, sám jsem si v duchu říkal, že mi někoho připomínají. Nejen svým zevnějškem, ale i pohybem, neustálou aktivitou, činorodostí, důsledností a zdvořilostí. Pak, když jsem nejmladší dceři začal na dobrou noc číst známé pohádky Ondřeje Sekory, stačilo se podívat na prvních pár obrázků a přečíst si několik kapitol, abych si uvědomil, co spojuje příslušníky národa ze země vycházejícího slunce a mé oblíbené kreslené hrdiny. Pracovitost, oddanost řemeslu a spolehlivost.
Také většina japonských výrobků je známých pro svou spolehlivost a Subaru Impreza není výjimkou. Je to kompaktní rodinný vůz, který představila společnost Subaru jako důstojného nástupce modelu Subaru Legacy. Nejstarší exempláře, příslušníci třídy rychlých savců (občas si „cucnou“ až 9 l/ 100 km), a zástupci nižší střední třídy se po vozovkách pohybují již pěknou řádku let. Ti nejstarší se objevili naa počátku 90. let 20. století, konkrétně v roce 1993. Rozhodně nemůžeme tvrdit, že by šlo o slepou vývojovou větev. Spíše naopak. I dnes se mají čile k světu.
Jedinci první generace modelu Subaru Impreza vynikali vysokým výkonem, spolehlivostí a odolností. Připomeňme i jejich druhovou rozmanitost: na svět přicházeli v podobě dvoudveřových nebo čtyřdveřových sedanů, popř. pětidveřových kombiků. Navíc byli obdaření něčím, co by dnešní odborníci mohli označit jako sportovní duch. Bohužel na základě principu „Zabij bobra – zachráníš strom“ a pod tlakem neustále se zvyšujících požadavků ekologických dobrose*ů, tedy úředníků, kteří sice mají rozhodující moc, zato o tom, jak funguje technika, nemají ani páru, musela postupem času i automobilka Subaru pozměnit svou výrobní filozofii.
První generace vozů Subaru impreza odstartovala skvěle a aureolu vítězství jim nasadil anglický šampión Richard Burns, který v roce 2001 s Imprezou 2001 vybojoval titul mistra světa v rallye (WRC). Stal se tak prvním anglickým jezdcem, který v historii soutěže vozů WRC kdy zvítězil.
Třetí generace vozu Subaru Impreza, interně označovaná jako GR, byla poprvé představena na autosalonu v New Yorku v dubnu 2007. Nejprve se svého odhalení dočkala varianta určená pro severoamerický trh, jednak ve standardní atmosférické verzi, jednak ve verzi s turbodmychadlem. Vůz byl nejprve k dispozici ve zcela novém provedení s karosérií typu pětidveřový hatchback (s interním kódem GH); model čtyřdveřového sedanu (GE) přišel na svět až v následujícím roce.
V rámci celkových změn oproti zástupcům generace druhé došlo také k úpravě rozměrů automobilu. Třetí řada Imprezy je o něco málo delší, širší a má i větší rozvor. Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že změna rozměrů a bohatší bezpečnostní výbava povedou jednoznačně ke zvýšení celkové hmotnosti, není tomu tak. V tomto parametru se překvapivě vůz od předchozí verze víceméně neliší a stále to dělá něco okolo 1310 kg. Důvodem je použití nových materiálů, mj. vysokopevnostní oceli. Karosérie je tak pevnější a lehčí.
Design interiéru je spíše jednoduchý. Na rozdíl od exteriéru zde můžeme tvrdit, že došlo oproti předchozí generaci k výraznému zlepšení kvality. Materiály sice mohou na první pohled vypadat lacině a tvrdě, nicméně zpracování vzali dělníci – chlapíci tak nějak poctivě: po japonsku. Vnitřek vozu je lákavý a ovládací prvky jsou snadno ovladatelné a dostupné. Palubní deska moderní a logicky a přehledně uspořádaná. Velkou výhodou je nastavitelný multifunkční volant, který lze nejrůzněji polohovat, takže i menší řidiči si mohou nastavit pohodlnou pozici pro řízení. Na ploše volantu se nacházejí prvky pro pohodlné ovládání audio systému, takže svou oblíbenou stanici naladíte rychleji než soused Cvrček, kterému „nějaká komedie, jakési famfárum“ rozbilo anténu.
Třetí generace Subaru Imprezy nabídla pouze dvě výbavové úrovně, RC a RX. Ve standardní výbavě byly xenonové světlomety, kola z lehkých slitin, přední mlhová světla či sklopná zrcátka. Pohodlí za každé situace řidiči i spolujezdci poskytnou vyhřívaná přední sedadla. Ti, kteří musejí být neustále online a ve spojení se svou komunitou, zklamaní nebudou: tuto „vymoženost“ jim usnadní bezdrátové handsfree Bluetooth připojení. Součástí infotainment systému je i navigace a USB připojení. Vylepšená úroveň RX pak zvýšila komfort díky elektrickým koženým sedadlům a elektrickému střešnímu oknu. Velkou výhodou je nesporně i bezklíčový přístup a startování.
Větší rozměry vozu pochopitelně přináší větší pohodlí pro cestující. Nicméně zavazadlový prostor dosahuje pouze 301 litrů prostoru, což ve srovnání s konkurenty je poměrně málo. Sotva se tam vleze miminko, mrně, škvrně, kuklínek anebo dokonce dospělý…(vy víte kdo). Naštěstí po sklopení zadních sedadel je možné tento prostor zvětšit až na 1216 litrů.
Z hlediska bezpečnosti na tom vůz není vůbec špatně. Standardně je vybaven hlavovými i bočními airbagy pro řidiče a spolujezdce a neschází mu ani elektronický stabilizační program či protiblokovací brzdy s elektronickým rozdělením brzdné síly. Rodiče malých capartů určitě ocení dětské sedačky ISOFIX pro zadní sedadla. Všechny modely mají integrované přední tříbodové bezpečnostní pásy, elektricky ovládané předpínače pásů a omezovače síly.
V testech bezpečnosti Euro NCAP vůz dosáhl čtyřhvězdičkového hodnocení v roce 2009. V testech IIHS dosáhl pak vůz ve svém segmentu vozů nejvyššího hodnocení “Good”, a to při testování čelního i bočního nárazu.
Subaru patří tradičně k největším výrobcům vozů s plochými motory na světě. A právě na tyto charakteristické motory typu boxer, které jednoznačně odlišují tyto vozy od konkurence, japonská automobilka vsadila. Mezi výhody těchto motorů patří hlavně jejich malé rozměry a nízká hmotnost. Dlouhou dobu byly výsadou benzínových vozů, ale Subaru se stalo první automobilkou, která vyvinula plochý motor i v dieselové variantě.
Pohon vozů může obstarávat několik typů benzínových motorů. Základní verzi představuje plochý řadový čtyřválcový motor 1.5R Active s výkonem 79 kW a točivým momentem 142 Nm v 3200 ot./min. Nabízí zrychlení 0-100 km/hod za 14 sekund, dosahuje rychlosti až 175 km/h a kromě pohonu všech kol k němu vyfasujete redukční převodovku výrazně eliminující namáhání spojky.
Další kousek představuje dvoulitrová atmosférická jednotka 2.0R Active, která nabízí živý výkon 110 kW.
Kapoty japonských vozů však mohou ukrývat i dieselové poklady. Například celohliníkový vznětový motor o objemu 2.0 l a výkonu 110 kW, přinášející zrychlení 0-100 km/hod za 11,6 sekund. Tento charismatický motor se blíží sportovnímu charakteru, díky němuž jsou vozy Subaru proslulé. Pro náročné uživatele pak Subaru přišlo s WRX variantou o objemu 2.5 l a s výkonem 169 kW. Tudíž i zarytí milovníci sportovního stylu budou vrnět (stejně jako jejich motor) blahem.
Motory byly kombinovány jednak se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která se však jevila od počátku trošku zastarale a uštědřila svým řidičům občas nějaké to šťouchnutí, jednak s pětistupňovou manuální převodovkou s hladkým způsoben řazení.
A teď přijde varování pro všechny zelené aktivisty: u následující textu si, prosím, zakryjte oči. Poněkud slabší stránku Subaru Impreza 3. generace představuje jejich ekologický provoz. Nejnižší hodnota vypouštěných emisí, kterou vykazuje 1.5 l motor, je 176 g CO2/km. Jde o poměrně vysoké číslo, zejména při srovnání s konkurenčními vozy typu Ford Focus či Mazda3. Dieselový motor produkuje 155 g CO2/km, takže každý majitel vozu s tímto motorem by měl jako rozhřešení povinně vysadit minimálně dvě borovice vejmutovky a jednu lípu srdčitou.
Pro vozy japonského výrobce je rovněž charakteristický symetrický pohon všech kol.
Právě díky unikátnímu pohonu všech kol dosahuje vůz výborných jízdních vlastností, neboť jeho těžiště zůstává proklatě nízko, pružiny a tlumiče jsou dostatečně poddajné, trakce vozu je vynikající a automobil si udržuje maximální stabilitu za všech podmínek. Subaru Impreza třetí generace je jediným vozem této velikosti, který nabízí tyto technologie současně. Řidiči se mohou také spoléhat na kotoučové brzdy, které poskytují vozu spoustu síly a na nerovných plochách podvozek vozu vykazuje vysokou míru komfortu a agility. Je zkrátka poznat, že mravenci, vlastně Japonci, se nedají.
31.8.2017 12:30:43