Přestože jim v současnosti stále častěji řádí jako škodná v revíru populární SUVéčka, tak pořád zůstávají víceúčelové vozy MPV (Multi Purpose Vehicles) velmi oblíbené. Pšenka už jim sice nekvete tolik, jak tomu bývalo v roce 2013, kdy na automobilovém trhu s 15,5 % zaujímaly nepřehlédnutelnou kategorii, nicméně hodně lidí pořád dává přednost prostornému multivanu, a tak výrobci s jejich produkcí zatím (naštěstí) nekončí.
Proč? Jsou spolehlivé, prostorné a pohodlné. Tak kdo by je nechtěl? Sice mají slabší motory, ale pokud nejste osmnáctiletý puberťák, ale zodpovědný a již usedlejší táta od rodiny, nebo starostlivá máma, která neví, kde jí hlava stojí, tak oceníte hlavně jejich stabilitu a tichý chod.
A jak by řekli lídři strany, které se již dlouho nechává titulovat jako klidná síla a jejímuž čelnému představiteli se kdysi přezdívalo had na tři, tak je to i zaměření ,„prorodinou politiku“, co dělá z těchto vozů atraktivní kořist. Pokud už jste tedy rozhodnutí, že do empévéčka na beton jdete, tak ještě předtím, než začnete větřit jako ohař a pátrat po jejich stopách, zkusme se mrknout na čtyři z těchto potenciálních úlovků.
Zafira Tourer je model známé německé automobilky Opel, jinak značky, která byla nedílnou součástí koncernu General Motors od roku 1931 až do roku 2017, kdy francouzská automobilka PSA Group oznámila, že ji koupí za 2,2 miliardy eur.
O tom, že nejen chutnými párky a polévkou, ale také premiérami nových vozů je Frankfurt nad Mohanem pověstný, se přesvědčili návštěvníci tamějšího autosalonu na podzim roku 2011. Právě tehdy tam totiž zažila svou premiéru v pořadí již třetí generace vozu Opel Zafira, tentokrát s přídomkem Tourer.
Zafira se vyrábí v německém závodě Opelu v Bochumi již od ledna 1999 a za tu dobu získala dlouho řadu spokojených zákazníků. Ve srovnání s předchozí generací prošla třetí řada modelu Zafira Tourer největší změnou v doposud vyráběné modelové řadě. Oproti předchozím modelům působí vůz, prémiovým dojmem, a to zejména z hlediska vnějšího i vnitřního designu. Je rovněž delší o 20 cm, rozvor má větší o 6 cm a zvětšil se i rozchod kol.
Vzhled Zafiry, který našel inspiraci u svých sourozenců jménem Astra a Insignia, je možná na první pohled trochu nenápadný, ale rozhodně příjemný a lákavý. Každého určitě zaujmou zakulacené a mohutné tvary, stejně jako velká boční okna, které doplňují atraktivní hrany vozu. Design celkově působí dynamicky a atraktivně. K tomu napomáhají i stylové přední světlomety ve tvaru na bok otočeného a doširoka rozevřeného písmena V. Možná, že si při pohledu na ně také vzpomenete na známý hit švédské skupina ABBA s názvem Bang-A-Boomerang. Velké čelní panoramatické okno, které je protažené až nad prostor předních sedadel, je nejen stylový, ale také plně funkční prvek, které automobilu dodává šmrnc a který řidičům poskytuje skvělý výhled na silnici.
Na interiér byly použity velmi kvalitní materiály, což je znát hned na první pohled. A taky na dotek, což je v době, kdy doteková mánie všudypřítomných tabletů, smartphonů a dalších elektronických vymožeností vrcholí, naprosto nezbytné.
Jak jsme již zmínili, Zafira třetí generace oproti předchozím modelům povyrostla. Díky tomu si můžete užívat nejen více prostoru pro sezení, ale i více úložných prostorů.
Celkově je interiér velmi variabilní. Systém FlexConsole umožňuje sedadla posouvat dozadu a dopředu po robustních kolejnicích z hliníku, jak je libo. Sedadla ve druhé řadě lze sklopit. To vše vám poskytne zábavy víc než Lego a prostoru, kolik zrovna potřebujete. Prostřední sedadlo lze snadno proměnit v opěrky, takže když bude cestujících méně, budou mít větší komfort. Zvětšení se dočkal i zavazadlový prostor, do nějž nyní vměstnáte náklad o objemu 710 l; pokud sklopíte zadní sedadla, vznikne tak prostor o objemu 1 860 l. Jestliže jste nadšení cyklisté, tak vás potěší systém FlexFix. Neboli nosič, který se vysunuje z nárazníku a umožňuje přepravovat až čtyři jízdní kola.
Co se týče celkové výbavy vozu, tak už v základu je velmi bohatá. Pokud nejste extrémně nároční, nemusíte řešit další příplatky. Pokud vám základ nestačí, můžete mít za příplatek např. parkovací kameru se skvělým rozlišením, vyhřívaný volant nebo adaptivní světla AFL+.
Motor Zafiry prošel zásadním technickým posunem. Na českém trhu najdete celkem 6 různých typů motorů. V benzínu si můžete vybrat motor o objemu 1.8 l s výkonem 85 nebo 103 kW, 1.4 s 88 a 103 kW nebo 1.6 s 125 nebo 149 kW. Jste-li zastánci dieselových motorů, pak máte na výběr ze 2 možností: slabší 1.6 CDTi se 100 kW výkonu nebo 2.0 CDTi s výkonem 81, 96 nebo s nejsilnější variantou 121 kW, kterou lze jen doporučit. Zafiru si můžete pořídit i ve verzi s pohonem na LPG, kde objem motoru je 1.6 a výkon 110 kW.
Proč tedy jít do Zafiry? Celková ovladatelnost auta je dobrá, bezproblémová a stabilní. Příznivá cena, skvělý podvozek s adaptivními tlumiči FlexRide, úžasná variabilita vnitřního prostoru a interiér prošpikovaný moderní elektronikou jsou jednoznačnou odpovědí.
Francouzská automobilová kuchyně má labužníkům vždy co nabídnout. Jednou z takových lahůdek je např. sedmimístný Citroën Grand C4 Picasso, nabízený se čtyřmi různými stupni výbavy Attraction, Tendance, Intensive a Exclusive. Druhá generace vozu se vyrábí ve Španělsku, v továrně PSA ve městě Vigo a prodává se od roku 2013. Od té doby se stal velmi oblíbeným rodinným automobilem kategorie MPV. Volně navazuje na původní koncept Technospace a některé vlastnosti také podělil po svém přímém předchůdci, klasickém modelu Citroën C4 Picasso.
Typickým znakem Grand C4 Picassa je jeho velmi úzká, dynamicky působící přední maska. Spolu s úzkými světly připomíná škleb žraloka, který se právě chystá zaútočit na bezmocnou oběť. Světlomety jsou doplněny o LED diody pro denní svícení, které mají velikost běžných předních světel. Na první pohled to tedy může působit tak, že právě LED diody jsou klasická přední světla.
Přestože zadní část Citroënu Grand C4 Picasso je ve srovnání s předchozí generací kompletně předělaná, a přesto, že vůz zdobí střešní hliníkové oblouky v různých barvách, celkový design auta je zkrátka konvenční, jednoduchý a ničím nepřekvapující. V roce 2016 si z faceliftu odneslo ozdoby v podobě zadních světlometů s 3D efektem, dvoubarevné střechy, 17“ litých kol s diamantovým řezem a nově profilovaného čelního nárazníku.
Oproti designu působí interiér daleko zajímavěji. Zanechává dojem nekonečna, vzdušnosti a velkorysého pohodlí. Stejně jako u většiny MPV, tak i v případě Grand C4 Picassa je důležité uspořádání vnitřního prostoru a jeho variabilita. Přední sedadla jsou rozměrná a pohodlná, s těmi zadními lze manipulovat mnohem snadněji než s českými voliči. Dají se (ta sedadla) různě posouvat a sklápět, což ocení každá početnější rodina. V interiéru také najdete velké množství různých šuplíků, skříněk, přihrádek, takže se nemusíte bát nedostatku odkládacích míst a úložných prostorů.
Palubní deska je velmi dlouhá a díky použitým materiálům a kvalitě zpracování působí solidním dojmem. Elegantní kombinace černé a světlé, které společně s lištami z lesklého chromu v interiéru dominují, potěší oko každého znalce módních trendů. Na palubovce najdete dva displeje. Ten menší, sedmipalcový dotekový, slouží k ovládání rádia, navigace, klimatizace apod. Větší dvanáctipalcový displej zobrazuje důležité jízdní údaje jako je rychlost či otáčky.
Již v základním stupni výbavy (Attraction) získáte takové vymoženosti jako např. klimatizaci, USB vstup, kontrolu tlaku v pneumatikách, multimediální systém s rádiem, Bluetooth handsfree nebo tempomat. Noční atmosféru si můžete náležitě vychutnat s příjemně tlumeným bílým LED osvětlením a spojíte-li to s elektricky ovladatelným sedadlem řidiče, které je vybaveno pamětí a masážní funkcí (je součástí nejvyššího stupně výbavy), máte o intimní sobotní večer postaráno.
Výběr motorů u Grand C4 Picasso není nijak rozsáhlý. Máte-li zájem o benzinový, sáhnout můžete po 1,6 VTi s výkonem 88 kW. Pak také můžete zvolit přeplňovaný čtyřválec s turbodmychadlem 1.6 THP s výkonem 121 kW.
Na výběr máte celkem ze tří variant dieselových motorů. Prvním je slabší 1.6 e-HDi, dále pak šestnáctiventilový 2.0 HDi s výkonem 100 kW. Ten nabízí velmi příjemnou spotřebu 6,5 litru na 100 km a patří k těm spolehlivějším kouskům. Posledním nafťákem je klidný a tichý 2.0 BlueHDi s výkonem 110 kW a vstřikováním typu common-rail.
Vozy Citroën Grand C4 Picasso jsou nejčastěji vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou nebo příplatkovým robotizovaným automatem se stejným počtem rychlostí.
Dáváte-li při jízdě po silnici přednost klidu, pohodlí a zábavě před svižností a dynamikou, je pro vás Citroën Grand C4 Picasso správná volba. Achillovou patou je naopak pro Francouze tak typické stávkování. Tentokrát ne nespokojených zaměstnanců, ale často nespolehlivé elektroniky.
VW Touran patří mezi nejprodávanější vozy typu MPV na evropském trhu. „Panebože, proč?“, říkáte si v duchu, „vždyť je to na první pohled tuctové auto“. Ve skutečnosti se jedná o skvělého a spolehlivého parťáka pro rodinné výlety. Volkswagen Touran, který využívá koncernovou platformu PQ35, si prošel dvěma facelifty. Ten první, dosti výrazný, absolvoval v roce 2006, druhý (a tomu se budeme dnes věnovat) v roce 2010. Konkrétně v dubnu toho roku byla omlazená verze představena na autosalonu v německém Lipsku. Výroba tohoto kompaktního pětidveřového automobilu probíhala v největší koncernové továrně v domovském Wolfsburgu až do roku 2015, kdy jej vystřídala druhá generace.
Design tohoto pětimístného (či sedmimístného) matadora vlastně není vůbec ničím zajímavý. Jedná se o klasický vzhled MPV, který klade důraz hlavně na jednoduchost, praktičnost a účelnost tvarů. Oproti předchozímu faceliftu došlo k výrazným změnám, ale ty jakoby připomínaly název politické strany, kterou založil spisovatel Jaroslav Hašek: Strana mírného pokroku v mezích zákona. I tak by se dal popsat dosavadní vývoj vzhledu VW Touran.
Základní silueta se podobá předchozímu modelu, snad jen protažení prolisů a jiný tvar zadního sloupku napovídá, že k nějaké změně vůbec došlo. Nové je dělení a orientace zadních koncových světel, které jsou umístěny ve vodorovné poloze. I příď je sice fungl nová, nicméně stále typická: s velkým logem uprostřed a zaměnitelná s jakýmkoliv jiným modelem téže automobilky. Je až s podivem, že se tvůrcům faceliftu podařilo dosáhnout velmi pěkné hodnoty součinitele odporu vzduchu (cx), a to 0,29. Jinak nudná průměrnost, kam se podíváš.
Celkově automobil působí konzervativně, seriózně až usedle. Převratných změn se od něj automobiloví fanoušci nedočkali. Stejně jako v chování vládnoucích německých politiků po volbách. Teď jen nevím, je-li je to naštěstí nebo bohužel.
Vnitřek auta je – jak už to u vozů této kategorie bývá – prostorný a již na první pohled pohodlný. Ani zde ovšem nedošlo k výrazným změnám. Jedním z nových rysů je bohaté prosklení, které poskytuje dostatek světla a výtečný výhled před vůz i do širokého okolí.
Potěší nový tříramenný volant, nové použité materiály i jejich kvalitní zpracování.
Palubovka zůstává i nadále přehledná a ergonomicky uspořádaná, sedadla neztratila nic ze svého pohodlí. Nová je středová konzole, vylepšený je příplatkový parkovací asistent Park Assist 2.0, s nímž hravě zaparkuje jak kolmo, tak podélně i cvičený lidoop.
Sedačky mají jednoduché tvary a opět jsou velmi variabilní. V základu má VW Touran dvě řady sedadel, ale můžete si připlatit i třetí. Zavazadlový prostor pětimístné verze má objem 695 l , po sklopení druhé řady sedadel pak celých 1989 l. Výhodou jsou také rozměrné kapsy u dveří, kam se bez problémů vejde až 1,5 litrová láhev.
Paleta motorů je u Touranu skutečně pestrá. V benzínu si můžete vybrat např. jednotku 1.2 TSI s výkonem 77 kW a slušným točivým momentem 175 Nm mezi 1550 a 4100 min-1. Dále si zájemci o tento vůz mohou zvolit dvojitě (turbodmychadlem i kompresorem) přeplňovaný motor 1.4 TSI s výkonem 103 (resp. 125) kW. Je dostatečně dynamický, a přitom tichý a úsporný současně.
Slušnou úsporu paliva slibuje přeplňovaný vznětový čtyřválec 1.6 TDI s výkonem 77 kW. Nicméně v dieselu je jednoznačnou volbou úsporný motor 2.0 TDi s výkonem 125 kW, se vstřikováním common-rail a zkombinovaný s převodovkou DSG.
Máme-li na závěr zhodnotit, čím nás přesvědčil faceliftovaný Volkswagen Touran 1. generace, tak jsou to dobrá variabilita vnitřního prostoru, skvělý jízdní projev, nadupané brzdy, spolehlivé a úsporné motory, kvalitní převodovky DSG a vysoká bezpečnost.
To není zas tak málo. Jak by řekl bývalý premiér Jiří Paroubek: „Dámy a pánové, nechci se vás dotknout – kdo z vás to má?“
Renault Grand Scénic je poslední z vozů v naší recenzi, který se pouští do této další nesmiřitelné francouzsko – německé bitvy. Od chvíle, kdy poprvé opustil brány rodného podniku ve francouzském městečku Douai jeho pradědeček Scénic I (to bylo v roce 1996), uplynulo již více než 20 let. Za tu dobu přišla na svět dlouhá řada různých jeho variant a v historii automobilismu tak zanechal tento vůz nesmazatelnou stopu. My se podíváme, jaké renomé si vydobyl představitel 3. generace. Poprvé mohli tento kompaktní pětidvéřový automobil obdivovat návštěvníci autosalonu v Ženevě v roce 2009. Jeho kariéra se naopak uzavřela v roce 2016, kdy jej na trati vystřídala 4. generace. Čím že nás tedy zaujal tento představitel nižší střední třídy?
Celkový design je moderní a na první pohled zaujmou světla ve tvaru bumerangu. Ano, tento tvar se na kreslící prkna „originálních“ návrhářů vrací pořád dokola, se železnou pravidelností, stejně jako ona zakroucená zbraň určená k lovu klokanů.
Jestliže Opel Zafira se pyšnil světlomety tohoto tvaru na přídi, Renault Grand Scénic III je přesunul na zadní partie vozu. Moderní vzhled doplňují chromované lišty. Je zřejmé, že designéři kladli důraz na příčné linie. Působí dynamicky a jsou v dokonalé harmonii s plynule se svažující zádí.
Vzhled auta se liší i podle stupňů výbavy: atraktivní podívanou slibují nejvyšší Privilége. popř. druhý nejvyšší Dynamique. Mj. zahrnují 17″ kola z lehké slitiny, nárazníky v barvě karosérie, exteriérové chromové doplňky, asferické zpětné zrcátko na straně řidiče, které umožňuje viditelnost i tzv. mrtvého úhlu aj.
Facelift z roku 2012 přinesl oživení v podobě nového nárazníku, LEDek pro denní svícení na vnitřní straně mlhovek a zadních koncových světel. Ještě jedno omlazení proběhlo o rok později, kdy si designéři vzali na paškál hlavně příď vozu a s pomocí zvětšeného loga ji proměnili v na první pohled sympatickou tvář. Třešničkou na dortu jsou pak dvě velká střešní okna, která se dala pořídit za příplatek.
Pokud si libujete v extravagantních interiérech, tak vás Renault Grand Scénic nejspíš zklame. Interiér je plný strohých plastů, které ani kvalitou dvakrát nepřesvědčí. Rovněž slícování jednotlivých dílů si nedají technici za rámeček: občas si – stejně jako skřivan na jaře – vrznou (Ty plasty teda. No, možná, že i ti technici).
Jinak i v Renaultu Grand Scénic 3. generace vás osloví spousta místa a pohodlná a dostatečně variabilní sedadla s vysoký posazem. Ani zde nechybí spousta přihrádek, kapes a schránek, odkládacích ploch a prostorů aj. Jestli jsou v něčem francouzská auta nepřekonatelná, tak je to právě komfortní interiér. O to víc vás pak štve, že ty moderní vymoženosti, jimiž jsou vozy ze země galského půlměsíce (vlastně kohouta) vybaveny, tak zoufale často nefungují.
Spousta vymožeností (opěrky hlavy, opěradla, volant, tempomat, omezovač rychlosti) je nastavitelná a můžete si s nimi hrát do haleluja. Sedadla opět lze sklápět, posouvat, ale i zcela vyjmout, i když ne vždy je to práce pro něžné pohlaví, ať už zatvrzelí zastánci genderové rovnosti tvrdí cokoliv. Mimochodem, už jste měli to potěšení spatřit mezi havíři křehkou ženu, jak se ohání sbíječkou? Show me!
Sedmimístná varianta Renaultu Grand Scénic nabízí kufr o objemu 208 l (popř. 702 l při sklopených sedadlech třetí řady), pětimístná pak disponuje 752 litry, širokým vstupním otvorem a nízko položenou nákladovou hranou.
Vybíraví zákazníci ocení velmi široký výběr motorů. Máte celkem sedm variant, z nichž si musí vybrat i ten největší šťoural. První várka motorů přišla ihned v roce 2009, a to jak benzínových, tak i dieselových. Z benzínových motorů můžete mít 1.6 16V s proměnným časováním ventilů a s výkonem 81 kW, což je na tak těžké auto (přes 1500 kg) fakt málo.
Další typ pohonných jednotek představují přeplňované benzinové čtyřválce 1.4 TCe s 95 kW výkonu. Při plném naložení vozu dostává motor docela zabrat, což se projevuje jednak na jeho zvýšené hlučnosti, jednak na spotřebě, která se může pohybovat až kolem 10,5 litru na 100 km.
Poslední variantu představuje benzínový motor 1.2 TCe, který přišel na trh až v roce 2012 a nahradil právě předchozí agregát 1.4 Tce.
Z dieselových motorů máte na výběr celkem ze čtyř možností. Nejčastěji se budete patrně setkávat s pohonnou jednotkou 1.5 dCi s výkonem 63 (resp.78) kW; u ní je nutné dávat si pozor na stav ložisek.
O něco silnější je nafťák 1.6 dCi s 96 kW, který vůbec není špatný, avšak při nízkých otáčkách vás dokáže vytočit svou leností. Další v řadě je silný a tichý čtyřválcový turbodiesel 1.9 dCi s 96 kW. Poslední kousek, který stojí za zmínku, je nejsilnější motor 2.0 dCi s výkonem 118 kW, se systémem common-rail s variabilní geometrií lopatek turba.
Renault Grand Scénic není bůhvíjaký krasavec. Avšak tento nedostatek plně vyvažuje jeho bohatá výbava, prostorný interiér a kvalitní podvozek a zejména po modernizaci z roku 2012 velký výběr spolehlivých a úsporných motorů, které zaručují komfortní jízdu a dávají vozu značnou dynamiku. Pokud jste příznivcem vyváženého poměru cena / výkon, jste na správném místě.
Je to Opel Zafira Tourer, Citroën Grand C4 Picasso, Volkswagen Touran nebo Renault Grand Scénic?
26.10.2017 13:10:29