Fakt, že mladoboleslavský výrobce aut své výrobky označuje jmény, která již kdysi použil, není dán nedostatkem invence pracovníků marketinkového oddělení ani snahou ušetřit „pár“ kaček za registraci nového originálního názvu. Pro českou automobilku je typické, že ráda poukazuje na svoji bohatou minulost. Tato úspěšná strategie (soudě dle nervózních reakcí jihokorejské konkurence, která hovoří o „předražené tradici“) je její přímou součástí. Řadu obnovených modelů Favorit, Felicia, Octavia a Superb rozšířil v roce 2012 poslední zástupce, který se snaží navázat na odkaz slavných předků: Rapid.
Auta, jejichž jména uvádíme v perexu článku, se vyráběla ve slavné éře první republiky (Superb, Favorit) a také o něco později, během mnohem méně slavného období budování socialismu (Octavia, Felicia). Práce na vývoji jejich stejnojmenných potomků, která započala krátce před Sametovou revolucí (Škoda Favorit – rok 1988) nebo v hektických porevolučních letech (Škoda Felicia – 1994) nebyla pro konstruktéry nudná rutina, nýbrž „výzva“, jak je tomu dnes v nadnárodních korporacích módním zvykem říkat. Pokud jste měli někdy tu čest tam pracovat, pak jistě víte, že nadužívané slovo „výzva“ se zde často používá pro splnění naprosto zbytečného úkolu, kdy máte během velmi krátké doby vyplnit lehce dohledatelnými údaji sáhodlouhou excelovskou tabulku, která obsahuje nefunkční makra a o níž víte, že ji stejně v životě nikdy nikdo nebude číst. Ale to byla jen malá odbočka.
První, originální stará a krásná Škoda Rapid se jakožto osobní automobil střední třídy opatřený čtyřválcovým motorem vyráběla v letech 1935 až 1947 pod hlavičkou společnosti ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl), tehdy ještě součásti Škody Plzeň. Během těchto sedmi let vznikly různé karosářské verze – sedan, kabriolet a dokonce i dodávka.
Pod jménem Škoda Rapid (konkrétně to Škoda Rapid doplněné číslovkou 120, 130, 135 a 136) si hlavně lidé narození jako Husákovy děti pamatují rovněž známé vozy s karosérií typu kupé. V letech 1984 až 1990 se těchto sportovně laděných modelů, které vznikaly v závodu v Kvasinách, popř. Bratislavských automobilových závodech, prodalo přes 44 000 kusů.
Tak je pravda, že Škoda Rapid byla přece jen o kapku větší než známý hrdina z dětské básničky Františka Hrubína. Přesto výroba nejnovější přírůstku do škodovácké rodiny představovala skutečnou výzvu. Česká automobilka, tehdy již pod vedením německých manažerů, si dala za cíl vyvinout vůz, který měl vyplnit prázdný prostor mezi modely Fabia a Octavia.
Mladoboleslavská automobilka odhalila další přírůstek do „škodovácké“ rodiny nejprve na přelomu srpna a září 2012 na Mezinárodním autosalonu v Moskvě, ovšem o skutečné premiéře modelu můžeme hovořit až v souvislosti s mnohem známějším pařížským autosalonem, který se uskutečnil přibližně o 14 dní později.
Jde o prvního zástupce mladoboleslavské automobilky mezi hatchbacky nižší střední třídy. Automobilová veřejnost byla překvapena nejen elegantní karoserií, ale i cenou, za níž se měla Škoda Rapid prodávat. 289 900 Kč není zas tak málo a mohlo se zdát, že ve svém odhadu koupěschopnosti zákazníků byli manažeři v prodejním oddělení Škodovky příliš optimističtí, ale postupný nárůst prodeje vozů jim dal za pravdu.
Důležité bylo, že se Škoda Rapid prosadila i na tak náročném trhu, jako je segment firemních vozů. V roce 2017 směřovalo celých 79 % nových vozů k firmám a k jednotlivcům, kteří z něj hodlali učinit dopravní prostředek pro své podnikání. I to je jeden z důvodů, proč může být zajímavá i jako ojetina, neboť se stále jedná o relativně nový vůz, a díky poměrně hojnému zastoupení na něj můžete narazit při svých romantických procházkách po českých autobazarech.
O rok později k původní verzi přibyl další sourozenec, vůz se splývavou zádí a jménem Škoda Rapid Spaceback, který představuje spojovací článek mezi hatchbackem a kombíkem. V srpnu 2013 opustily brány výrobního podniku v Mladé Boleslavi (kde mj. vznikal i další koncernový příbuzný Rapidu, Seat Toledo) první tři zbrusu nové exempláře modelu. Ten se od svého staršího bratříčka odlišuje provedením pátých dveří, menším kufrem, zkrácením na délku o 179 mm, zato však lepším výhledem dozadu. V příplatkové variantě čeká na zájemce, kteří jsou ochotni sáhnout hlouběji do kapsy, větší sklo s praktickým zatmavením.
V roce 2015 zástupci automobilového gigantu mocně slavili, to když se červená Škoda Rapid slavnostně stala už půlmiliontým vyrobeným kusem. A mimochodem, vyrábí se též v Indii, v Rusku a v Číně. To je velká vzdálená orientální země, od níž bychom se měli učit, jak stabilizovat společnost. Jakže to zpívají Chinaski? „Vítej v jiným kosmíru.“ Zde není kam spěchat: rýže se zde jí pouze hůlkami, píše se štětcovým kaligrafickým písmem a tuší, a obchodní jednání se schválně vlečou celé roky tak dlouho, aby váš solidní čínský obchodní partner měl dostatek času pro okopírování vašeho jedinečného produktu. Není tedy žádný div, že se zde Škoda Rapid Spaceback (z původního latinského rapidus, tedy rychlý, dravý, divoký) raději prodává pod obchodním názvem Volkswagen Gran Santana.
Návrh tvarů Rapidu pochází z pera někdejšího hlavního designéra Škodovky, Slováka Jozefa Kabaně, toho času již zaměstnance konkurenčního bavorského podniku. Jeho původní studie, z níž Rapid vychází, vznikla v roce 2011 a nesla označení Mission L.
Design Škody Rapid naplňuje především známé úsloví, že v jednoduchosti je síla, pro jeho linie je příznačný minimalismus. Na první pohled je vzhled poměrně líbivý, byť kompaktní vůz působí téměř skromně a rozhodně na první pohled nepoutá příliš pozornosti. Ale určitě znáte rčení o tom, že někdy méně je více a jde to i bez zbytečných řečí. Spokojený zákazník je vždy na prvním místě. Prostě jak už zpívá Xindl X: „Tak hele, hele, hele, hele, nemel a dej divákovi to, co chce, nebo bude mela.“
Vzhledem ke stáří vozu neurazí ani ojetý Rapid vkus motoristy zvyklého na ryze nová vozidla. Plně souzní s podobou, kterou Škoda posílá do prodeje i v současnosti. Navýšení společenské prestiže, sotva vyrazíte do ulic, sice čekat nemůžete, nenáročné vozítko si však na nic podobného ani hrát nehodlá a nemá ambice se v tomto směru vyrovnat luxusnějšímu modelu Superb.
Popis interiéru můžeme začít s použitými materiály. Jejich kvalita sice není nejhorší, ovšem že by nad jejich tuctovou vizáží a fádní černou barvou občas dekorovanou bílou lištou někdo skákal radostí ke stropu, to se rozhodně říct nedá. I když mohl by, prostoru nad hlavou mají dost i cestující, jimž příroda nadělila přes 185 cm.
Horší je to se zpracováním plastů, které nejenže jsou poněkud tvrdší, ale mají – podobně jako skřivan na jaře a některé milenecké páry – chuť si trochu vrznout. Je evidentní, že tvůrci automobilu se v tomto případě drželi hesla: Kdo šetří, má za tři. Měli naprostou pravdu, neboť ani dvojku, natož jedničku s hvězdičkou si za svůj strohý interiér automobil nezaslouží.
Vnitřek automobilu poskytuje dost prostoru, koneckonců se může pochlubit proporcemi sedanu a tím, že v tomto směru zdatně sekunduje i svému koncernovému soupeři, Volkswagenu Golf, byť ve srovnání s již zmiňovanou Octavií stále nějaký ten centimetr postrádá. Přiměřeně pohodlně se dovnitř posadí čtyři členové posádky, pátý člověk je už s otazníkem. Což nemusí být zrovna na Škodu: pokud toužíte po tom být si s milovanou osobou opravdu blízcí, Rapid vám toho poskytne vrchovatou měrou.
Trocha toho adrenalinu a vzrušení se vám také dostane, sáhnete-li po vozu se sportovními sedačkami. Montovaly se za příplatek, ovšem v bazarech na ně narazíte spíš výjimečně. Pokud budete mít to štěstí, neváhejte, stojí za to.
To ale nic nemění na skutečnosti, že Škoda Rapid má potenciál k tomu být převážně vhodným rodinným vozidlem, čemuž odpovídá i slušná úroveň bezpečnosti. Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škodovka bez ztráty kytičky (nebo spíš hvězdičky), když se jí podařilo získat pět z pěti možných.
Zakoupíte-li hatchback, obtížněji se vám možná budou balit zavazadla na dovolenou, do kufru totiž vměstnáte pouze 415 litrů. Liftback je na tom o něco lépe, ten nabízí 550 litrů. Jedná se o liftback a z jeho podstaty vyplývá tudíž praktičtější otevírání zavazadelníku, protože se otevírá i zadní okno. Do zavazadlového prostoru je tedy poměrně dobrý přístup.
Opět v rámci inovací, k nimž se automobilka odhodlala v roce 2017, se model dočkal kosmetických změn na jinak ergonomicky řešené palubní desce, zejména co se výstupů vzduchu týče. Už původní verze však byla zdařilá s celou řadou praktických drobnůstek, pro tuzemskou automobilku tak typických. Inu, to jsme celí my, Češi. Stejně jako se Němci rodí se smyslem pro pořádek, tak schopnost improvizace, umění vymýšlet neotřelá řešení a hravost, to vše je nám, Čechům, Moravanům a Slezanům tak nějak dané, vrozené. A tak v Rapidu najdeme kapsu pod sedačkou s reflexní vestou uvnitř, snadno vyjímatelný odpadkový koš nebo škrabku na led umístěnou v krytu palivové nádrže.
Kdo by se při pohledu na Rapid neudržel a chtěl své prachy pořádně rozfofrovat (kdoví, jestli takový člověk vůbec existuje?), může si v rámci Paket Style Comfort pořídit částečně kožené sedačky, parkovací kameru a bezklíčové ovládání. Výbava se rozděluje do tří úrovní, a to na základní Active, dále Ambition představující jakýsi zlatý střed a nejdražší Style.
Nejen na interiéru se významněji podepsal výše zmiňovaný facelift, jehož hlavní myšlenkou bylo zaujmout prostřednictvím vylepšených prvků především mladší cílovou skupinu. Také vnější vzhled dostal za domácí úkol doslova oslnit stovky nových potenciálních zákazníků. Proto ty nové přední světlomety, které mohou být (opět za příplatek, jak jinak) bi-xenonové světlomety a doplněné efektním LED páskem. Vylepšení se promítlo i na masce vozu. Další bonus: po omlazovací kůře, kterou Rapid prošel, si zákazníci mohli vybírat mezi šesti různými typy kol.
Škoda Rapid – technické údaje | |
Rozměry [mm] | délka: 4483, šířka: 1706, výška: 1461 |
Rozvor [mm] | 2602 |
Rozchod [mm] | 1461/1488 |
Objem kufru [l] | 550 |
Škoda Rapid Spaceback – technické údaje | |
Rozměry [mm] | délka: 4304, šířka: 1706, výška: 1459 |
Rozvor [mm] | 2590 |
Rozchod [mm] | 1457/1494 |
Objem kufru [l] | 415 |
Což zase není žádný zázrak, protože jestli slávistický útočník něčím vyniká, je to dravost, slušný výběrem místa ve vápně a také tím, že výborně čte hru. Ovšem rychlost a akcelerace mezi jeho devizy nepatří.
Ani Škoda Rapid, přestože disponuje pestrou škálou různých pohonných jednotek a navzdory jménu, podle nějž by člověk předpokládal, že si na silnici bude počínat svižně, nedává svoji rychlost nijak na odiv. Na trh přišla vybavena jak úspornými dieselovými motory, tak i benzínovými, a to v několika variantách o objemu 1.0 až 1.6 l.
Základním motorem je tříválec s objemem 1.2 litru, známý původně jako HTP. Ten byl nechvalně proslulý zejména četnými nelichotivými přezdívkami, jichž se mu od mnoha automobilových fanoušků dostalo, jak jsme vás informovali v recenzi Škody Fabie 2. řady. V případě Rapidu se řidiči mohli těšit na modernizovanou variantu s označením MPI (z angl. Multi Point Injection) neboli se systémem vícebodového sekvenčního vstřikování paliva. Ideální je hlavně pro ty, kteří preferují jízdní styl takříkajíc „na pohodu“. Řidiči s touhou po svižnější jízdě by při těchto slovech měli zpozornět, výkon 55 kW vážně není nijak závratný a jízda s ním po dálnici bude doslova utrpením.
O něco vřelejšího přijetí se mezi automobilovými nadšenci dočkal benzinový čtyřválec TSI se stejným objemem. Řidiči ocenili možnost výběru ze tří výkonových variant (66 kW, 77 kW a 81 kW), tichý, kultivovaný projev, solidní dynamiku a v neposlední řadě i upravený a spolehlivý rozvodový řetěz, s nímž se dá v klidu najet desítky tisíc kilometrů.
Později, konkrétně v roce 2013, přišel i vznětový čtyřválec 1.6 TDI CR (66 kW), evropští vyznavači nafty však mohli zamáčknout pomyslnou slzu, spolu s motorem 1.6 MPI (77 kW) totiž putoval na trhy mimo EU.
Až od roku 2015 začaly být do těchto Škodovek osazovány menší turbodiesely, kterými se staly tříválcové čtrnáctistovky TDI o výkonu 66 kW.
U pohonných jednotek 1.2 TSI rozhodně nejsou na místě žádné obavy, budete-li si pořizovat ojetinu. Všeobecně se zatím doporučuje raději sáhnout po benzínových motorech, byť turbodiesely svou nízkou spotřebou mimořádně lákají. Na druhé straně odrazují svou hlučností a vysokými požadavky na včasnou výměnu oleje.
Naftové šestnáctistovky mají zase sklony trpět na vadné vstřikovače common rail nebo na obtíže s naftovým čerpadlem. Dalším slabým místem je i filtr pevných částic, který má jen omezenou životnost. Podobně na tom jsou taktéž převodovky DSG, které obstarávají samočinné řazení. Dochází u nich totiž k přirozenému opotřebování, které se s počtem ujetých kilometrů Rapidně zvyšuje. A až vás zláká varianta s pátými dveřmi, která je příplatková, prohlédněte si sklo, častým poškozením je uštípnutá hrana.
Na to, aby se odhalilo celé spektrum případných vad, je však vozidlo ještě málo staré. Můžeme tak do budoucna očekávat, že se uvedený výčet ještě o něco rozšíří. Platí, že čím vyšší nájezd, tím spíše hrozí, že se projeví některé neduhy a vás čeká finančně náročná oprava.
Podvozek je postaven na komponentech pocházejících z dílny koncernu Volkswagen, které prošly mírnou modifikací. Automobil díky němu vykazuje celkem slušné jízdní vlastnosti, ovšem jeho příliš tvrdé ladění vám na horším povrchu bude připomínat jízdu po cestě, kterou se chvíli před vámi přehnala 4. tanková brigáda Dimitrije Fedoroviče Lavriněnka.
Chování vozu na silnici je dáno rovněž delším rozvorem a širokým rozchodem zadních kol. Drobný problém může nastat, když se vám během vlahého májového deštíčku na cestě náhle zjeví divočák. Přilnavost pneumatik je v takové situaci mnohem menší a pokud váš Rapid postihne aquaplaning nebo se jiným způsobem dostane do smyku, no „… tak to nebude grand plie, ale velikej průser“, jak výstižně řekl profesor Ječmen ze známé trilogie o básnících. Zkrátka: čitelnost a předvídatelnost není jedním z nejsilnějších rysů Škody Rapid.
Také odhlučnění zadních kol mohlo být určitě řešeno lépe. Novou platformu MQB vývojáři opomenuli cíleně, aby s pomocí snížené prodejní ceny přilákali davy zájemců, jejichž bankovní konto právě prochází – podobně jako kdysi úspěšná biatlonistka Gabča Koukalová – svým vrcholným anorektickým obdobím.
Škoda Rapid představuje vůz vhodný do rodiny i pro mladé řidiče, kteří nechtějí příliš investovat a užijí ho hlavně ve městě. Orientační dlouhodobá spotřeba se za těchto podmínek uvádí někde kolem necelých 6 litrů na 100 km a i v tomto ohledu automobil překvapí spíš příjemně, než naopak. Při extrémně úsporné jízdě se můžete dostat na hodnoty i pod hranicí 5,3 litru.
Buďte opatrní při koupi auta, které vypadá „jako nové“ a i jeho reálné stáří nasvědčuje zachovalosti, ale má hodně najeto. Když už vás nějaká ta závada ovšem postihne, je na místě ocenit možnost rychlé pomoci, spolehlivého servisu a velmi dobrou dostupnost náhradních dílů, které mimo to seženete i celkem levně.
Nad zástupci své třídy Škoda Rapid nesporně vyniká jízdními vlastnostmi, byť se nehodí pro dynamickou sportovní jízdu, která má být zdrojem potěšení a adrenalinových zážitků. Vhodná není ani pro několikahodinové každodenní cestování. Nevýhodou je i omezená nabídka vozů s automatem a výbava, která je do značné míry okleštěná. Ani za příplatek jsme se nedočkali například ovládání oken jedním stiskem. Model Rapid zkrátka nesází na luxus. Nicméně kdo se smíří s jeho přímočarostí, nebude litovat.
80%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Škoda Rapid
3.5.2018 12:15:12