Je úspěšná! Je oblíbená! Je elegantní! Ocenění sbírá jako na běžícím pásu! Znají ji lidé po celém světě. Určitě ji znáte i vy! O kom že je tu vlastně řeč? Následující řádky se netýkají nějaké hvězdy stříbrného plátna nebo jiné celebrity. I když… Podle Wikipedie je celebritou někdo, kdo upoutává zájem médií. Tak v tomto případě je to trefa do černého.
Další řádky totiž budou věnovány jednomu z nejpopulárnějších vozů – Škodě Octavii.
Ta dnešní zdědila jméno po své předchůdkyni, vyráběné od roku 1959 do 1964, respektive 1971. Protože šlo o osmý model ve vývojové řadě vozidel s nezávislým zavěšením všech kol, obdržel nový vůz tento z latiny odvozený název. A že už tehdy šlo
o oblíbený dopravní prostředek, tomu nasvědčuje na tehdejší dobu vysoký počet aut (konkrétně 364 000), který ve výše uvedeném období sjel z výrobního pásu. Octavia navázala na úspěch modelů Škoda 440 a Škoda 445 (Spartak), lépe řečeno vznikla jejich modernizací. Karosářská varianta Octavie – kombi – spatřila světlo světa v roce 1960 a vyráběla se až do roku 1971, zatímco výroba dvoudveřové verze tudor byla ukončena roku 1964.
O poznání šťastnější historii začal vůz Škoda Octavia psát přibližně po roce od převzetí mladoboleslavské automobilky svým německým konkurentem – koncernem Volkswagen. Vývoj nové řady Octavie začal na základě studie z roku 1992 a probíhal zcela ve vlastní režii. Zaujal nadčasovým designem navrženým týmem Dirka van Braeckela a disponoval např. zcela novou podvozkovou platformou VW Golf A4 (PQ34) nebo mnoha prvky pro aktivní i pasivní bezpečnost.
Výroba vozu se naplno rozběhla až o čtyři roky později; klienti měli na výběr ze dvou benzinových čtyřválců a jednoho turbodieselu 1.9 TDI/81kW. Ten byl téměř nezničitelný, často s ním šoféři najeli více než půl milionu kilometrů.
V roce 1998 přichází verze Combi, později také typ s náhonem všech kol (Octavia combi 4×4). Rok 2000 přináší Octavii výrazný facelift.
A proč se dá hovořit o velké oblibě první generace vozu Škoda Octavia? I proto, že šlo o technicky velmi jednoduchý a zdařilý automobil, který si zručný člověk dokázal opravit takřka na koleně doma v garáži. Celkový počet vyrobených aut (970 000 liftbacků a přes 470 000 kombi) lze tedy pokládat za jednoznačný úspěch.
Druhá generace oktávek, konkrétně verze liftback, měla premiéru v březnu 2004 na autosalonu v Ženevě. O 10 měsíců později se objevila i verze kombi. Obě verze charakterizuje kvalitní dílenské zpracování a spolehlivá, robustní a bytelná konstrukce. Celá posádka vozu bude jistě spokojená s prostorným interiérem, pohodlnými sedadly a doslova gigantickým objemem kufru. Radost řidičům udělá turbodiesel 1.9 TDI nebo kultivovaný, dynamický, a přitom úsporný motor 1.8 TSI. Škoda Octavia druhé generace nabízí sice trochu pomalejší, ale o to přesnější řízení, s poměrně slušnou odezvou. Díky solidnímu podvozku a víceprvkové zadní nápravě společně s nezávislým zavěšením vzadu dosahuje vůz vysoké stability, čitelného chování a ovladatelnosti a vyspělých jízdních vlastností.
Květen 2006 byl ve znamení dalších inovací: došlo k rozšíření funkce systému ESP o dynamické řízení a objevil se asistent rozjezdu do kopce. Jakoby signál toho, že již o tři měsíce později přijde našlapaný poloterénní model Octavia Scout, disponující pohonem všech kol (4×4). Třešničkou na dortu byl facelift vozu z roku 2008, jenž přinesl výrazné rozšíření motorové řady; i ti největší fajnšmekři si pak mohli vybírat ze široké škály kombinací.
Do srpna 2016 se prodalo více než pět milionů kusů vozu Škoda Octavia. To z něj dělá stěžejní model v dosavadní historii nejznámější tuzemské automobilky. Mimochodem, jen samotných oktávek se u nás prodalo v roce 2016 víc než všech modelů VW dohromady. V její prospěch hovoří – kromě výše uvedených faktů – také velké množství náhradních dílů, které seženete i v té nejzapadlejší vesnici. A samozřejmě jedinečný poměr cena – výkon. I proto v současnosti Škoda Octavia II jednoznačně patří k nejvyhledávanějším ojetinám na českém trhu.
A jak si vede Octavia v zahraničí? Británie: podle žebříčku časopisu Auto Expres patří vozy s okřídleným šípem k nejoblíbenějším značkám, čtyři roky po sobě (do r. 2013) se v první desítce umístily hned tři škodovky: Yeti, Superb a Octavia.
Podle statistiky společnosti JATO Dynamics, která provádí analýzu trhu s auty, se v Evropě prodalo za srpen téhož roku 10 169 oktávek. Díky tomu se Octavia vyhoupla na desáté místo v žebříčku nejprodávanějších vozů. Na Islandu v říjnu 2012 držel model Octavia tržní podíl neskutečných 13,5 %, v Izraeli byla v roce 2014 auta značky Škoda pátou nejprodávanější značkou, přičemž Octavia tam jezdí ve službách místní policie.
Držme tedy palce našemu domácímu výrobci, ať se mu daří i nadále!
13.10.2016 10:28:52