Že nám, Čechům, není nic svaté, je dobře známé. Škádlíme se navzájem, popichujeme se a jsme schopní si dělat legraci téměř z čehokoliv. Jak by řekl bývalý kouč Sparty Andrea Stramaccioni, chybí nám respekt. Například ke světovým automobilkám. Vysmíváme se jejich vlastnostem a schválně komolíme jejich jména. A tak místo Peugeota máme Pažouta, z Hyundai je rázem Hnůj daj, z Mercedesu Meďour´, z Renaultu Rencek, z BMW Bavorák. Přezdívce neunikla ani tuzemská Fabia. Kdo by neznal Fobii?! Že už teď vám naskakuje husí kůže?
Tak ona nebyla na konci, ale na začátku. To když si 16. dubna 1991 bohatý německý ženich Volkswagen namluvil chudou českou nevěstu Škodu. Ta jako své věno mohla do společného svazku vložit jen pár zoufalých modelů, které se prodávaly tak maximálně v zemích bývalého východního bloku a jejichž celková roční produkce činila přibližně 170 tisíc vozů.
To je dnes už dávná historie. Škodovce se v manželství a ve společné rodině v současnosti již nadnárodního koncernu nebývale daří a její vozy prodávané se sloganem Simply Clever si vydobyly své místo na výsluní. Celosvětové dodávky českého výrobce neustále rostou a nyní již čtvrtým rokem v řadě (píšeme rok 2018) překonaly milník více než jeden milion prodaných vozidel. Také rok 2017 se nesl ve znamení prodejních rekordů, poněvadž automobil s logem okřídleného šípu si pořídilo více než 1 200 500 zákazníků na celém světě.
Zatímco obnovené modely Rapid, Superb, Felicia a Octavia, které vznikly již s podporou mateřského Volkwagenu, navazovaly na tradici vozů vyráběných ještě před 2. světovou válkou, resp. v poválečném socialistickém temnověku, v případě Škody Fabia šlo o zcela nově vyvinutý automobil.
Vraťme se ještě k původu jména tohoto mladoboleslavského vozu, jehož první generace si odbyla světovou premiéru na mezinárodní motorshow ve Frankfurtu na Mohanem v září 1999. Slovo fobie (z řeckého Φόβος – strach) označuje úzkostnou poruchu, kterou provází chorobný, bezdůvodný strach ze situací, z lidí nebo věcí. Tolik k definici.
Ale nemusíte se hned bát, tak příšerné to auto opravdu není. Takže až z rádia uslyšíte song Vlak od slovenské kapely Horkýže Slíže, kde se zpívá o (kromě v nadpisu zmíněném sobáši) tom, že „strach a hrôza si to brúsi po kraji …“, nemá to s českou Fabií fakt vůbec nic společného. Název pro nový model si totiž automobilka vypůjčila z hluboké minulosti, neboť Fabia byla první manželkou byzantského císaře Herakleia (kolem 575 – 641).
Fabia se měla stát důstojným nástupcem staršího modelu Škoda Felicia. Což nebyl zas tak nesplnitelný úkol, jelikož laťka byla položená opravdu hodně nízko. Oproti Felicii disponovala Škoda Fabia 1. řady podstatně většími rozměry a zákazníkům přinášela větší pohodlí. Stále však šlo o lidový vůz, který si zájemci mohli pořídit za babku. Také proto se na trhu rychle uchytila a má své stálé příznivce, kteří na ni dodnes nedají dopustit.
Od roku 2014 si zájemci mohou pořídit modely již třetí generace, ale o těch až jindy.
Protože Škoda Fabia I patřila k oblíbeným automobilům mezi motoristy takřka všech věkových kategorií, bylo jen otázkou času, kdy se výrobci začnou vážně zabývat myšlenkou na vývoj generace druhé.
Místo a čas, kde a kdy se Škoda Fabia II konečně představila světu, byly výstavní plochy autosalonu ve švýcarské Ženevě v březnu 2007. Nejprve jako model s karosérií pětidveřového hatchbacku, aby o půl roku později na mezinárodní automobilová výstavě ve Frankfurtu byla odhalena i verze kombi.
Zmínit musíme i koncepční studii Škoda Fabia Combi Scout. Do prodeje se tato robustní, a přitom jen „lehce terénní“ verze dostala v roce 2009. Na rozdíl od generace první již zájemci o tuzemskou značku neměli možnost zakoupit si sedan druhé řady Škody Fabia II. Po slabých prodejních výsledcích byl z výroby vyřazen.
O tři roky později, tedy v roce 2010, se Fabia II dočkala modernizace. Kromě drobných úprav vizáže exteriéru (příď s inovovanou mřížkou chladiče, trojrozměrně tvarovaná světla, kola z lehké slitiny…) se modifikace týkala také interiéru. Zejména vyšší stupně výbavy přinesly v tomto směru příjemné zpestření jinak nudné podívané. Ne, že by to byl uvnitř vozu do té doby zrovna horor, ale ani žádný přepych.
Celkové omlazení zahrnovalo i úpravu a rozšíření palety stávajících motorů. Na výběr tak najednou bylo více výkonnostních typů benzinových i dieselových pohonných jednotek.
Společně s faceliftem využila automobilka šanci oslovit řady sportovně laděných fanoušků tím, že na trh uvedla dynamicky laděnou variantu RS. O ní můžeme směle prohlásit, že je to anděl s ďáblem v těle. Na první pohled jde o nenápadný vůz, ale při podrobnějším zkoumání vás jistě zaujme svými 17″ koly z lehké slitiny Gigaro, elegantní barevnou kombinací a agresivním provedením nárazníků, které propůjčují vozu drsné vzezření.
A to nejlepší ukrývá pod kapotou. Řadový benzinový čtyřválec 1.4 TSI TwinCharger s turbodmychadlem a kompresorem se pyšní výkonem 132 kW a dosahuje nejvyšší rychlosti 224 km/h. Pokud vyhledáváte vzrušení, a to nejen na stříbrném plátně či u televizních obrazovek, tak tento motor v kombinaci s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG vás skutečně nadchne.
Škoda Fabia II (nese interní označení 5J) s karosérií typu hatchback je malý osobní automobil, jehož design jen volně navazuje na siluetu vozu 1. generace. Na rozdíl od ní však postrádá jistou dynamiku. Fabia II nezapře svou inspiraci v oblých tvarech tehdy moderního užitkového mini MPV – Škody Roomster. Žádný div, vždyť pod návrhy obou vozů (a také pod Yetim a Octavií) byl podepsán tentýž muž – bývalý šéfdesignér Thomas Ingenlath, který dnes dělá tutéž práci u konkurenčního Volva. Respektive šéfuje celému designérskému oddělení koncernu Geely, jemuž Volvo patří.
A tak Škoda Fabia II má tutéž zaoblenou příď s maskou, kterou rámuje štíhlá chromovaná linka, s Roomsterem sdílí i nově tvarované a prostorově výraznější, i když ne tak výkonné natáčecí světlomety. Automobil má i stejný A sloupek jako Roomster, stejné je i umístění sedaček, zkrátka těch společných rysů by se našla celá řada. Za zmínku stojí vizuálně sjednocená boční okna s dozadu se zužující linií, uhlazené křivky s propracovanými detaily i zajímavě řešená zadní světla.
Pravdou ovšem je, že při odhalení tohoto modelu byly pocity automobilových fanoušků spíše rozporuplné. Pro milovníky původní verze mohla změna designu působit příliš avantgardně. Ale postupem času si veřejnost na novou Fabii zvykla a začala ji přijímat převážně pozitivně. Tím spíš, když ve srovnání s konkurencí nabídla větší podélný prostor i dostatečnou výšku nad hlavami cestujících, což ji zařadilo k největším vozům v segmentu B. I to je jedním z důvodů, proč je Škoda Fabia po Octavii a Rapidu třetím nejprodávanějším autem na tuzemském trhu. Možná vás nedostane tak jako zombíci tančící v kultovním klipu Michaela Jacksona, z něhož jsme si půjčili kousek textu do nadpisu této kapitoly. Ale rozhodně ani neurazí.
Tolik slova písničky Vlak zmíněné již v úvodu recenze. Co se týče Škody Fabie 2. řady, mohou být zákazníci v tomto směru naprosto klidní. A to nejen proto, že WC samozřejmě nenajdete ani v nadstandardní výbavě, ale především proto, že zvuk zavíraných dveří je decentní a tlumený.
To se ovšem nedá prohlásit o tvrdých, černých a šedých plastech použitých v interiéru. Mohou se sice pochlubit odolností a solidní povrchovou úpravou, ale jinak jsou naprosto fádní. Sem tam dokonce i zaskřípou, zavržou a při jízdě po nerovném terénu občas vydávají další strašidelné zvuky jako ten nanicovatý starý ghúl, který bydlí v podkroví domu rodiny Weasleyových.
Škoda Fabia II – podobně jako její předchůdce – sází v interiéru především na jednoduchost. Natolik, že vás to bude až nudit. Ne, větších vizuálních překvapení či technických revolucí se kupující nedočká. Když si pustí amatérsky naaranžovanou Záhadu Blair Witch, bude na tom přibližně stejně.
Auto je dostatečně vysoké a hlavu si v něm neurazí ani osoba velikosti monstra dr. Frankensteina. Škoda Fabia II je oficiálně pětimístný automobil. Je o 22 mm delší a o 47 mm vyšší než vozidla první série. Bohužel rovněž o 4 mm užší, což je důvod, proč tři dospělé osoby mačkající se na jeho zadních sedadlech budou zažívat pocit jako při sledovaní hororů. Úzkost – to je to pravé slovo.
Jako malou kompenzaci nabízí Fabia 2. generace dostatečný počet přihrádek, schránek, držáků nápojů a jiných odkládacích prostorů. Zkrátka jako v kině: teď už si jen stačí koupit kolu a popcorn, vzít svou dívku za ruku a můžete se začít příjemně bát.
Tří nebo čtyřramenný volant si může řidič nastavit ve dvou směrech; pohodlné, výškově regulovatelné přední sedadlo s pevným bočním vedením a vyšším posezem (o 30 mm více než u předchozí řady) mu poskytuje slušný výhled dopředu, horší už je to s výhledem šikmo doleva přes mohutný přední sloupek.
Veškeré ovládací prvky na palubní desce jsou logicky rozmístěné, kulaté budíky otáčkoměru a tachometru působí zcela přirozeně a jejich zelené podsvícení je příjemné.
Modernizace z roku 2010 přinesla bílé podsvícení palubní desky, automatické klimatizace a rádia a celkově česko-německému vozidlu nesmírně prospěla.
Zájemci o koupi Škody Fabia II si hned zpočátku mohli vybírat ze 4 stupňů výbavy (Classic, Ambiente, Sport a Elegance), po faceliftu až ze 7, přičemž 3 z nich byly speciální: Greenline, RS a Scout. V letech 2011-2014 se na trhu objevila i výjimečná, limitovaná edice Monte Carlo.
Základní výbava s názvem Classic zahrnovala např. airbagy řidiče a spolujezdce, tříbodové pásy na všech sedadlech, imobilizér, elektrohydraulický posilovač řízení, ABS + MSR s brzdovým asistentem Dual Rate a s kontrolou stavu brzdového obložení a ještě pár dalších užitečných prvků. Také o bezpečnost pasažérů je dobře postaráno: v Euro NCAP crash testu , který vůz absolvoval v roce 2007, obdržel vůz čtyři hvězdičky z pěti možných.
První generace Fabie byla oblíbená nejen pro svou spolehlivost, ale i pro praktičnost. Druhá generace na tyto přednosti navázala a může se pochlubit slušným úložným prostorem, který lze ještě rozšířit sklopením zadních sedadel. Verze hatchback nabízí objem zavazadelníku 315 litrů, majitelé verze kombi mohou využívat objem 505 l, přičemž pokud s sebou pořád ještě vozí rezervu, uloží ji pod podlahu kufru. Převoz objemných a těžkých předmětů usnadní velký vstupní otvor a nízko položená nákladová hrana (přibližně 66 cm nad terénem).
Model | Objem kufru udávaný výrobcem – základní [l] | Objem kufru při sklopených zadních sedadlech [l] |
Škoda Fabia I hatchback | 260 | 1 016 |
Škoda Fabia I kombi | 426 | 1 225 |
Škoda Fabia I sedan | 438 | 789 |
Škoda Fabia II hatchback | 315 | 1 180 |
Škoda Fabia II kombi | 505 | 1 485 |
Škoda Fabia III hatchback | 330 | 1 150 |
Škoda Fabia III kombi | 530 | 1 395 |
Zákazníci měli již od počátku výroby Fabie II na výběr z dlouhé řady pohonných jednotek, a to jak v benzinových, tak i dieselových variantách.
Začneme zážehovými tříválci 1.2 HTP 6V s výkonem 44 kW, respektive silnějšími dvanáctiventily 1.2 HTP o výkonu 51 kW, které zabírají i v nízkých otáčkách, ale svým určením patří spíše do městského provozu. Hatchbacky o hmotnosti 1125 kg osazené těmito hlučnými motory dosahují zrychlení z 0 na 100 k/h za příšerných 16,5 s, popř. 14,9 s. Označení těchto pohonných jednotek písmeny HTP (z angličtiny High Torque Performance) můžeme přeložit jako motor s vysokým kroutícím momentem, přičemž tato zkratka se stala terčem mnoha posměšků a svérázné lidové tvořivosti. Už jste patrně slyšeli některé z nich: od slušnějších Honem To Prodej, Honím Tři Písty, Hromada Technických Problémů až po ostřejší Ho**o To Pojede nebo Hoši To Pos**li. Tvůrce poslední nelichotivé informace měl patrně na mysli konstruktéry z Mladé Boleslavi, neboť právě tam všechny motory typu HTP mají svůj původ.
Další motor, který jako palivo používá benzin, se na silnice poprvé podíval v rámci faceliftu z roku 2010. Přeplňovaný 1.2 TSI s přímým vstřikováním poskytuje příjemné svezení a výkon 63 kW při 4800 ot/min. Jde o agregát o nízké hmotnosti s průměrnou spotřebou 5,2 l na 100 km, u nějž se, bohužel, čas od času vyskytne problém s nespolehlivými rozvody.
Oblibu u zákazníku si získala čtyřválcová motorizace 1,4 16V (63 kW), pocházející z koncernových dílen Volkswagenu. Při rozumném stylu jízdy se vám odmění nízkou spotřebou do 6l/100 km. Nevýhodou může být (zejména pokud byl namontován pod kapotou vozu s karosérií typu kombi) malá dynamika. Těm, kteří požadují svižnější svezení, by mohl vyhovovat živý čtyřválec 1.6 16V s výkonem 77 kW. Dosahoval maximální rychlosti 190 km/h, ale v nabídce dealerů mladoboleslavské automobilky figuroval pouze první tři sezóny – jeho výroba byla ukončena roku 2010. Tyto motory mohly být zkombinované s vyspělou, původně japonskou automatickou šestistupňovou převodovkou s planetovými soukolími a s hydrodynamickým měničem, známou pod obchodním názvem Tiptronic. Ostatní pohonné jednotky (s výjimkou výše zmíněné 1.4 TSI) využívaly služeb klasické manuální převodovky.
Fandové do dieselů se mohli těšit např. na tříválec o objemu 1422 cm3 (1.4 TDI-PD), jehož kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem pěti až šesti litrů nafty. Aby si řidič naplno užil dynamických vlastností, které mu byly dány do vínku, je nutné tento motor s výkonem 51 kW vytáčet aspoň nad 2000 ot./min. Anebo častěji řadit.
Tentýž motor ve variantě s filtrem pevných částic nesl označení 1,4 TDI-PD (DPF) a nabízel výkon 59 kW a zrychlení z nuly na sto za 13,2 s, ovšem posádka vozu bude muset akceptovat jeho poněkud vyšší hlučnost.
Čtyřválec 1.6 TDI-CR byl prvním škodováckým turbodieselem, který získal techniku přímého vysokotlakého vstřikování common-rail a s naprostým přehledem plní emisní normu Euro 5. Průměrná spotřeba kolem 5,5 l na 100 km, výkon 77 kW a nejvyšší točivý moment 250 Nm při 1500-2500 ot/min dělá z Fabie vybavené tímto motorem skvělou volbu.
Nejsilnějším vznětovým motorem je přeplňovaný čtyřválec 1.9 TDI-PD s charakteristickým klapavým zvukem a výkonem 77 kW při 4000 ot/min. Další motor, jemuž bude vaše peněženka vděčná za to, že netrpí podvýživou. Průměrná spotřeba mezi 5,5 a 6,0 l na 100 km a mimořádná svižnost jsou trumfy, proč bude váš závistivý soused z Nošovic táákhle zaražený.
Výborné jízdní vlastnosti Škody Fabie 2. generace se oproti té první nijak zásadně nezměnily, snad jen vyšší karoserie znamená i vyšší polohu těžiště a lehce zhoršenou aerodynamiku vozu. Řidič, který přesedlá ze starší verze na novější, může mít pocit menší stability. Ale stále jde o dobře ovladatelné auto s čitelným chováním.
Hatchback vsadil na tutéž platformu (PQ24), combi od března 2008 používá novou, masivní a spolehlivou přední nápravu, tedy stejnou, jakou mají i jeho koncernoví příbuzní Seat Ibiza nebo Volkswagen Polo.
Fabia II patří k typickým „Škodovkám”, neboli nabízí velmi dobrý poměr cena / výkon. Tak jako jiné tuzemské vozy vám ji opraví kdekoliv (nejen v autorizovaném servisu) a za velmi příznivé ceny. Také náhradní díly seženete snadno, navíc za rozumné částky.
Jak už jsme naznačili v úvodu článku: pokud sežene vůz s prověřenou servisní historií, nemáte se čeho bát.
78%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Škoda Fabia
19.4.2018 10:13:26