Pau Gasol. Rafael Nadal. Alberto Contador. Jorge Lorenzo. Carlos Sainz. Andrés Iniesta. Raúl Enterrios. Fernando Alonso. Špičkoví španělští sportovci. Zdobí je talent, odvaha, silná vůle, vytrvalost a víra v sebe samé. Jenže samotný fakt, že jsou úspěšní ve sportu, ještě neznamená, že obstojí i v jiných oblastech života. Například v podnikání, do nějž se někteří z nich vrhnou po hlavě a pak spláčou nad výdělkem. Dominik Hašek, Roman Čechmánek, Pavel Horváth jsou tři příklady těch, kteří dopadli neslavně. Důvod? Tito sportovci jsou totiž k uzoufání nepraktičtí. Tak jako Seat Leon 2. generace.
První generace Seatu Leon se stala nejprodávanějším hitem známé španělské automobilky. I když „španělské“ v tomto případě musíme dát do uvozovek, protože většina čtenářů samozřejmě ví, že Seat je od roku 1986 součástí německého koncernu Volkswagen Group. A vzhledem k tomu, že závod v městečku Martorell, kde se výroba vozů 1. řady rozjela na podzim roku 1999, leží v rozbouřeném Katalánsku, není vůbec jisté, jak dlouho ještě budeme moci v souvislosti se Seatem používat přívlastek španělský. V současnosti jde již o třetí řadu, jejíž vozy opouští brány mateřského podniku a míří do celého světa.
Zpočátku španělský výrobce nabídl zákazníkům pouze jedinou variantu karosérie, a to pětidvéřový hatchback. Právě malý výběr různých karosářských variant se setkal s kritikou z řad automobilové veřejnosti. Populární a praktické kombi v nabídce prostě chybělo. Zejména v tuzemsku, kde místní milovníci aut nemají nic jiného na práci, než ve svých kufrech převážet sem a tam 20 pytlů cementu, zrní, míchačku, hokejový tým, psa, kočku a rozhrkanou komodu po kmotřence. To vše samozřejmě najednou. Na verzi kombi nižší střední třídy si zájemci tudíž museli počkat až na konec roku 2013, kdy se na trhu objevila verze Seat Leon ST, což už byl ovšem přírůstek v třetí generaci.
Druhá generace vozů Seat Leon (s interním označením Typ 1P) se začala vyrábět v květnu 2005, přičemž staví na studii Prototype, která byla veřejnosti představena v rámci ženevském autosalonu v březnu téhož roku. Koncept vozu vychází z pětkové varianty Volkswagenu Golf. Jedná se o sportovně laděný automobil nižší střední třídy. Další inspirací, kterou Seat Leon svým designem rozhodně nezapře, bylo dnes již mírně pozapomenuté MPV Seat Altea.
Přestože se španělská seňorita nevyrábí v Madridu (jak už jsme výše uvedli), ani nenosí žádné „hadry“ jako ona dotyčná v minibásničce Karla Plíhala, i tak je neskutečně svůdná.
Líbivý kompaktní hatchback byl zkonstruován na koncernové platformě PQ35, stejné, jakou do vínku dostaly třeba další seátky Altea a Toledo, škodovky Octavia II a Yeti, Volkswageny Touran a Tiguan a Audiny A3 a TT. S posledně jmenovaným vozem – Audi TT – pojí Seat Leon II ještě jedna věc. Respektive člověk. Není jím nikdo jiný, než známý koncernový šéf designér (dnes již bývalý), Ital Walter Mario de Silva.
Současný ředitel prestižního studia Italdesign a vůdčí osobnost moderního designu se ve španělské automobilce podílela na rozvoji nové firemní filosofie „auto emoción“. Vzhledově vycházel Seat Leon 2. řady z originálního konceptu Tango a přiblížit se měl modelům Alfa Romeo, které získaly popularitu v devadesátých letech minulého století.
Na svou dobu byl design natolik inovativní, že se posléze vyskytla celá řada dalších značek ochotných jej následovat. Čti: okopírovat a obšlehnout. To do velké míry atraktivnímu vozu uškodilo ve výsledcích prodejů, protože se začala vytrácet jeho jedinečnost. Najednou jste na silnicích mohli potkávat stovky dalších vozidel, které španělskému krasavci jakoby z oka vypadly. Jestliže ženy nepříčetně soptí, když na plese potkají jinou ženu, která je oblečena do stejných šatů (vidíte, zase jsme u těch „hader“), u mužů to platí v bleděmodrém u automobilů.
Leon druhé generace je ale stále charakteristický svou nižší stavbou. Vytýkána mu po designové stránce tak mnohými bývá jen jistá nesourodost, a proto do oka nepadne zrovna každému. Ti, kteří si ho oblíbí, si s ním však neutrhnou ostudu ani v současné době, kdy je mu konkurencí i jeho vlastní nástupce.
Z druhé generace si velkou oblibu získala sportovní ostrá verze jménem Cupra, která oslovuje hlavně mladší věkovou skupinu. V ulicích měst ji není možné přehlédnout díky typickému zářivě žlutému laku. Snad jen v kilometrech lánů brukve řepky olejky, které se naší republikou vinou od Aše až k Břeclavi, se může poněkud ztrácet.
Ve své nadčasové podobě vydržel tento model ještě v generaci nastupující. Ostatně asi nejlépe naplňuje sportovní charakteristiku vozu, třebaže základní motorizace, které by mohly cílit i na vyznavače praktičnosti, jsou v tomto směru slabší.
Ukončení produkce Seatu Leon II přišlo v roce 2013, kdy ho nahradila generace třetí. Dvojka se rozloučila stylově, limitovanou edicí Cupra R310.
Jak jinak si vysvětlit, že Seat Leon je sice dostatečně prostorný, zato však vůbec neladí se sportovním pojetí automobilu?! Ano, takový interiér by měl být strohý, ovšem nic se nemá přehánět. Je to docela škoda, protože se tím kazí výsledný dojem jinak hezkého vozu.
Ale začněme tím pozitivnějším. Řidiči ani posádka vozu si nemohou stěžovat na nedostatek místa. Pohodlí budou mít všichni cestující, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech, poměrně dost, a celkovými rozměry 4315 mm (délka), 1768 mm (šířka) a 1459 mm (výška) Seat Leon II nijak nevybočuje z řady vozů této kategorie.
A navíc – jak dobře vědí věrní posluchači skupiny Elán – pokud jde o dobrou zábavu (a ta je u Leonu 2. generace na prvním místě) – dobrých ľudí sa vždy veľa zmestí. Tím spíš, že sedačky jsou velmi příjemné a cestující sedící nízko si mohou vychutnávat pocit z rychlé jízdy. Sedačky ryze sportovních verzí Cupra a Cupra R díky svému anatomickému tvarování a opěrkám hlavy od nás dostávají za jedna. S hvězdičkou.
Podařená je i ergonomie řízení, dostupnost a tvar řadicí páky, která je umístěna o trochu výše než obvykle, rychlému řazení vůbec nevadí. Volant perfektně padne do ruky.
Pak jsou zde ta „ale“. Při výčtu jednotlivých prvků, které jsou zahrnuty do základní výbavy, mě mimoděk napadají slova jednoho z velkých hitů 60. letech 20. století, která znějí v písničce interpretované Yvonne Přenosilovou. Kdo tipoval song Tak prázdná, tak prázdná, tak prázdná, nemýlil se. Klimatizace se například v základním provedení Basis neobjevila žádná, stejně jako kolenní airbag řidiče nebo multifunkční volant. Ve standardní výbavě nenajdete ani palubní počítač, takto „vybavený“ vůz postrádá i vyhřívaná přední sedadla či mlhovky. K dispozici je méně odkládacích prostor a kdo má rád za jízdy kvalitní poslech, příliš si ho v Leonu neužije. Žádný audiosystém uvnitř totiž není, je zde pouze připravená pozice k jeho případné montáži.
Interiér odpovídá adekvátně úrovni výbavy; použitým materiálům panují plasty, byť nijak šizené a poctivě zpracované. Středový panel zabírá zbytečně moc místa, mohl být i užší. Velmi mohutně působil hlavně do modernizace v roce 2009.
Pokud tedy žádáte od temperamentního vozu moderní technické novinky, vybírejte spíše mezi ojetými automobily, které v rámci akčních paketů (např. Stylence nebo Sport Limited) nabízejí více. Anebo sáhněte právě po omlazených verzích, mezi nimi si už určitě vyberete dostatečně vybavené auto, které bude odpovídat požadavkům moderní doby.
Velikost zavazadlového prostoru činí 340 litrů, což lze považovat za tradiční standard své třídy. Výtku ovšem musíme udělit jeho přístupnosti. Vstupní otvor pátých dveří je nepříjemně malý a vysoko umístěná nákladová hrana také nepotěší. Vzpomeňte si na nás, až se budete pachtit s basou piv. To vše padá na vrub zvýšené tuhosti karoserie.
V roce 2005 absolvoval automobil bariérový test Euro NCAP. Maximální výsledek, jehož mohl dosáhnout, bylo pět hvězdiček. Za ochranu posádky získal čtyři, za ochranu dětí v autosedačce taktéž. Ještě hůře dopadlo hodnocení ohleduplnosti při střetu s chodcem, ze kterého si odnesl hvězdičky tři. Což fakt není žádná výhra.
Paleta pohonných jednotek Seatu Leon II je velmi pestrá a španělským vozům by ji mohl závidět i Francisco Goya. Sedm benzínových a čtyři dieselové motory – to je nabídka, z níž je nemožné si nevybrat. Základní motorizací je nejslabší čtrnáctistovka s výkonem 63 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 13,7 s. Druhým základním motorem byla spolehlivá šestnáctistovka MPI, která měla výkon 75 kW a která mj. dobře slouží i ve Škodě Octavii II.
Jako další v pořadí představujeme přeplňovaný agregát 1.4 TSI s výkonem 92 kW, který je spojený s manuální šestistupňovou převodovkou a na trhu se objevil v souvislosti s módním výkřikem jménem downsizing.
Zmínit musíme i zážehový čtyřválcový dvoulitr FSI s výkonem 110 kW při 6 000 otáčkách. Jeho kultivovaný projev, slušná akcelerace a kombinace s automatickou převodovkou Tiptronic z něj dělají rozumnou volbu. Opomenout nesmíme ani motor 1.8 FSI s výkonem 118 kW, který společně s automatickou dvojspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG uděluje vozu maximální rychlost 213 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 s.
Přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikováním 2.0 TFSI byl tentýž, na který jsou milovníci rychlých kol zvyklí z Golfu GTI či z Octavie RS. Disponoval výkonem 136 kW a najít jej můžeme například pod kapotou dravé verze Seat Leon Sport Up. Jsou určeny i sportovním vozům řady FR a s výkonem 147 kW nebo dokonce 177 kW se rovněž objevily také u modelů Seat Leon Cupra nebo Cupra R. Takto vybavení majitelé (máme na mysli majitele s vozy vybavenými tímto motorem, dvojsmysl v plánu rozhodně nebyl) se mohli právem považovat za pány tvorstva. Bohužel jen do chvíle, kdy se kolem nich mihnul chlapík na motorce a s holkou za zády, jak o tom sní Dan Landa v písničce Holky a mašiny.
Ještě nás čekají naftové motory, které prosvištíme jen letem světem. Automobilka nabídla verzi 1.9 TDI s výkony 66 nebo 77 kW, dvoulitrový TDI pak vsázel na výkon 103 a 125 kW. Motorizace se dočkaly dalších změn v roce 2009, kdy proběhl již výše zmíněný facelift.
Zážehovou čtrnáctistovku, turbodiesel, případně šestnáctistovku potkáte typicky i dnes. Jen sporadicky narazíte na motorizace o objemu 1.8 a 2.0 litru.
Nejúspornější alternativu z hlediska spotřeby paliva určitě představují vznětové agregáty, nicméně v porovnání s nimi si ani benzinové jednotky špatně nevedou.
Benzínové motory
Označení | Zdvihový objem [ccm] | Max. výkon [kW] | Max. točivý moment [Nm] | Max. rychlost [km/h] | Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] |
1.2 TSI | 1197 | 77 | 175 | 191 | 10,2 |
1.4 MPI | 1390 | 63 | 130 | 172 | 13,7 |
1.4 TSI | 1390 | 92 | 200 | 197 | 9,8 |
1.6 FSI | 1595 | 75 | 148 | 184 | 11,7 |
1.8 TSI | 1798 | 118 | 250 | 213 | 7,9 |
2.0 FSI | 1984 | 110 | 200 | 210 | 9,4 |
2.0 TFSI | 1984 | 136 | 270 | 221 | 7,8 |
Naftové motory
Označení | Zdvihový objem [ccm] | Max. výkon [kW] | Max. točivý moment [Nm] | Max. rychlost [km/h] | Zrychlení 0 – 100 km/hod [s] |
1.9 TDI | 1896 | 66 | 210 | 180 | 12,6 |
2.0 TDI | 1968 | 125 | 350 | 214 | 8,2 |
Přestože se v zásadě jedná o vůz spolehlivý a nijak extrémně poruchový, u něhož se poctivá práce mateřského Volkswagenu nezapře, samozřejmě narazit můžete i na závady, které jinak rozumnou celkovou cenu provozu tohoto Seatu navýší. Týká se to zejména dvojspojkové převodovky DSG, kde se hlavně u té sedmistupňové ceny oprav mohou vyšplhat až do bezmála astronomických výšin.
Takovou „zdravotní komplikací“ například může být nepravidelný volnoběh u zahřátého motoru. Trpí jím motory 2.0 FSI a TFSI EA113. Na vině jsou v tomto případě podpálené ventily. Kvůli opotřebení ozubených převodů v servomotorcích zase dochází k závadám samočinné klimatizace. U motorů FSI a TFSI bývá problémem selhávání zapalovacích cívek. Některá auta mívají též sklony k nadměrné spotřebě oleje. Jeho výměna je doporučena po 15 000 km, případně po roce. Když ji nebudete zbytečně odkládat, nic nepokazíte.
Pozor se vyplatí dávat i na výbavu, kterou si musíte před nákupem důkladně zkontrolovat. Hojně rozšířeným neduhem Leonů bývají drobné potíže s elektronikou. Potkat se můžete i s častým praskáním žárovek ve světlometech nebo s horší kvalitou laku. V současnosti už ani není potřeba se obávat, že byste narazili na vadná čidla výfukových plynů; touto závadou trpěla vozidla hlavně v počátcích výroby.
Názory jednotlivých uživatelů se podstatně liší, co se tvrdého odpružení vozu týče. Někteří řidiče si sportovní nastavení pochvalují, jiní zase naříkají, že se díky němu „sblíží“ až příliš intimně s každou nerovností na vozovce. Postupem času navíc kvůli tomu hrozí vůle na stabilizátoru a odpružení kol, což se samozřejmě negativně podepíše na výdrži ložisek. Jenže každé pro má i své proti. Zadní víceprvkové zavěšení společně s přední klasickou nápravou typu McPherson vozu dodává mimořádnou jistotu v zatáčkách. Seat Leon 2. řady se chová předvídatelně a čitelně a nezalekne se ani dynamického stylu jízdy. Konstruktérům se povedlo zapracovat na kvalitním odhlučnění a přesném řazení. Možná, že v porovnání s pětkovým VW Golf je jízdní komfort o něco menší, ale o to tu přece nejde. Seat Leon II se profiluje primárně jako sportovní.
Ve své době Seat Leon 2. generace lákal především svou atraktivní cenou. To mu zůstalo, a tak si špatně nevede ani po pár letech v segmentu ojetin. Rovněž výběr vozů, na které můžete v autobazarech narazit, je slušný. Většina z nich naštěstí pochází z rukou soukromých majitelů, nikoli z firemní flotily. Ke svěřeným vozidlům se zaměstnanci chovají často hůř než toreador ke zraněnému býku na španělské koridě. Pokud nechcete být tím, kdo pokořeného krále zvířat definitivně dorazí, tak se nešťastným vozům s firemní historií obloukem vyhněte. Ceny nejlevnějších ojetých aut aktuálně startují na cca 80 000 Kč, kdo neváhá si cca 30 000 Kč připlatit, sežene už velmi solidní, zachovalé a vybavené auto.
Za další přednost Leonu druhé řady můžeme označit jeho velmi tuhá karoserii. Plusové body získává tento vůz i za svoje přesné jízdní vlastnosti. Leony neztrácejí nic ze své krásy a jejich atraktivní tvary lze obdivovat i po letech. Představují proto ideální volbu pro ty, kteří uvnitř vozu nehledají žádný přepych, ale při jízdě nemají strach poněkud víc šlápnout na plyn.
A teď se na chvíli zasněte a představte si sebe sama jako Dona Quijota, jenž nemilosrdně zavrhnul svou věrnou, avšak stařičkou Rosinantu, aby si osedlal nového ohnivého andaluského hřebce. Jakmile jej bodne ostruhami do slabin, může se směle pustit do boje za čest a slávu. Ne s větrnými mlýny, ale se skutečnými soupeři na silnici. A nějaká ta Dulcinea, která bude léčit vaše šrámy, by také nebyla špatná.
83%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Seat Leon
31.5.2018 11:28:43