Jsou věci, které se vám v životě povedou a na které jste pyšní. A jsou takové, které byste nejraději vymazali z paměti. Často se jedná o chyby, které se stanou, když začínáte s něčím zcela novým, nevyzkoušeným. Když spouštíte nový projekt, učíte se vařit ..anebo třeba když přicházíte na trh se zcela unikátním modelem auta.
Ano, tak právě takový je příběh Renaultu Laguna druhé generace. Renault Laguna se měl stát průkopníkem moderních technologií a symbolem šarmantního a spolehlivého vozu. V některých věcech se mu to opravdu podařilo, v jiných však fatálně selhal.
Veřejnosti jej jeho tvůrci představili – kde jinde než na domovské půdě – na podzimním pařížském autosalonu 2000. Byl to opravdu krásný, unikátní kousek, při jehož spatření mnozí automobiloví nadšenci šli do kolen. Laguna druhé generace se zjevila téměř po sedmi letech, které uplynuly od počátku výroby první verze.
Renault Laguna, jinak auto s kódovým označením G, tento zástupce střední třídy byl charakteristický svou velmi moderně pojatou karoserií. Ať již v provedení jako pětidveřový liftback nebo rodinné kombi s označením Grandtour, vůz vždy působil jako naprosté zjevení. Oproti předcházející generaci byla nová Laguna trochu větší.
Její tvary jsou neotřelé a nezaměnitelné s žádným jiným zástupcem téže třídy. Originální je nejen přední maska s agresivním vzhledem světlometů doplněným chromovanými lištami, ale také záď. Linie střechy za pomoci dvou křivek ladně přechází přes robustní zadní sloupek a klesá k zavazadelníku. Dá se směle tvrdit, že Renault Laguna je tvarově jeden z nejvydařenějších automobilů, který na dlouhou dobu předběhl čas.
Vůz vstoupil na automobilový trh počátkem roku 2001. Zákazníky lákal na slušný rozvor 2 745 mm, nabízející dostatek místa řidiči, spolujezdci i cestujícím na zadních sedadlech. Interiér vzbuzuje dojem luxusu, je snadné se v něm cítit daleko komfortněji, než například v „továrně“ laděném, strohém stylu německých nebo japonských automobilů. Renault si dal záležet i na takových drobnostech jako je např. držák nápoje nebo vnitřní osvětlení. Uvnitř auta jsou dvě stropní světla, v noci lze použít lampičku na čtení, malá světélka osvětlují plochu středové konzole a řadicí páky, světla najdeme i v kufru a ve dveřích.
Vnitřní prostor Laguny působí opravdu moderně, nicméně dílenským zpracováním trochu pokulhává právě za výše zmíněnou konkurencí.
Na druhé straně inovace a technické prvky jsou jeho silnou stránku. Lépe řečeno ..mohly by být.
Bezklíčové startování vozu nahrazené elektronickou kartou je pohodlné, ve standardním provedení Keyless Drive s tlačítky má vlastnosti klíče s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. S pokročilou verzí Keyless Entry stačí mít kartu v ruce, v kapse bundy nebo v kabelce a auto samo identifikuje, když se k němu blížíte. Jakmile uchopíte kliku, ozve se tiché „Cvak“ a – voilà: můžete nastupovat. Auto pak nastartujete jediným zmáčknutím tlačítka Start/Stop na přístrojové desce. Karta Keyless Entry, tato skvělá vychytávka, si také pamatuje předchozí konfiguraci nastavení zrcátek, sedadel, volantu, klimatizace i autorádia. Další elektronickou novinkou jsou senzory pro kontrolu tlaku v pneumatikách, které Renault vyvinul společně s Michelinem.
Tohle všechno by bylo super, skvělé, krásné a úžasné, kdyby to fungovalo. Pokud tomu tak není, je vám to platné asi jako Francouzům Maginotova linie za II. světové války. Stačí, aby vás karta párkrát nepustila dovnitř (s mechanickým klíčem, uloženým uvnitř karty vůz sice odemknete, ale nenastartujete), aby při prvních mrazech počítač neustále signalizoval prázdné pneumatiky, aby rádio zobrazovalo jinou stanici, než ve skutečnosti slyšíte, aby servozařízení nastavovalo vnější zpětná zrcátka do zcela nesmyslné polohy, v níž sice krásně vidíte Velký vůz, jenže ne, ten který jede za vámi, ale ten na noční obloze. Pak se krásný sen se změní hrůzostrašnou noční můru.
Ale nemůžeme Laguně ve všem křivdit. Třeba bezpečnostní výbava je na velmi vysoké úrovni. Laguna II v testu NCAP v roce 2001 získala jako první automobil v historii 5 hvězdiček. Již v sériovém vybavení najdeme ABS a 6 airbagů, zájemci o koupi vozu si mohli připlatit za elektronický stabilizační systém ESP se systémem proti prokluzování kol ASR, asistenční systém brzd nebo další 2 podpůrné airbagy. Laguna II byla ve své době jedním z nejbezpečnějších aut střední třídy.
Nejspolehlivější pohonné jednotky pro Lagunu jsou menší benzínové motory o objemu 1.6 l 16V (80 kW) a 1.8 l. Zážehový agregát 1.8 16V má solidní výkon (88 kW), je spolehlivý, tichý a vyniká slušnou pružností. V roce 2002 se v nabídce francouzské automobilky objevil také motor 2.0 16V IDE (103 kW) s přímým vstřikem benzínu do válců. V očích automobilové veřejnosti se však nesetkal s příliš velkým úspěchem (také pro svou hlučnost a citlivost na kvalitu paliva) a již v roce 2003 byl vyřazen z výrobního programu. O velkých benzinových motorech, montovaných do Lagun, se dá obecně říct, že jsou poruchovější než ty menší a samozřejmě „víc žerou“.
Turbodieselové motory typu common-rail byly ve své době poměrně populární. Renault je nejprve nabízel ve verzích 1.9 dCi (88 kW) a 2.2 dCi (110 kW). Prvně jmenovaná jednotka 1.9 dCi (88 kW) se standardně montovala se šestistupňovou převodovkou a není vůbec špatná. Ochotně táhne již v nízkých otáčkách, vykazuje nízkou spotřebu a její chod je tichý a kultivovaný i při vyšších rychlostech při jízdě po dálnici.
Výkonný motor 2.2 dCi 16V je houževnatý nejen výkonem, ale bohužel i zvukem a spotřebou.
K zážehových verzím se nejčastěji montovala pětistupňová převodovka, turbodiesely byly (s výjimkou nejslabší verze) opatřeny šestistupňovými převodovkami, o nichž se nedá prohlásit, že by byly zcela přesné. Platí to zvlášť u nižších stupňů. Spolehlivá je čtyřstupňová automatická převodovka Proactive.
Podvozek Laguny je naladěný na měkkou a komfortní jízdu na dlouhé vzdálenosti po dálnicích. Velmi dobře tlumí nerovnosti vozovky, ale vlastnosti sportovních vozů s příkladnou odezvou řízení od něj nečekejte. Naopak pochvalu si zaslouží 4 výkonné kotoučové brzdy.
5.1.2017 13:28:43