Vozy Audi byly odjakživa známkou luxusu, vytříbeného životního stylu a společenského postavení. Ferrari nebo Lamborghini z nich sice nikdy nebudou, nicméně pro řadu příznivců mají své nepopiratelné charisma. A když se v ingolstadtské automobilce podaří, co podařit se má, podaří se nejen Poupata, ale třeba slušné žihadlo, s nímž je radost popíchnout trochu pomalejší vozy. Audi A5 1. generace je toho jasným důkazem.
Audi svým zákazníkům – podobně jako BMW či Mercedes – prostřednictvím svých výrobků – slibuje, že o ně bude dokonale postaráno. Vozy těchto německých výrobců mnohdy připomínají skutečné skvosty, čemuž ovšem odpovídá i jejich pořizovací cena. Přesto se automobily Audi často stávají významnou součástí firemních flotil, a to především u renomovaných nadnárodních společností, které si reprezentaci prostřednictvím drahého stroje mohou dovolit. Na cestách často můžete narazit (lépe by asi bylo napsat „potkat“, protože o srážku s těmito vysoce bezpečnými vozy stojí vskutku málokdo) na služební černé Audi. Pravděpodobně je řídí některý z vysoce postavených manažérů firmy, který má možnost využívat tento vůz jakožto příjemný bonus k platu i ve svém volném čase.
Sice ne každý z nás si může dovolit koupit za cash fungl nové Audi, ale není žádným překvapením, že jej lze pořídit už za poměrně solidní ceny i v řadě autobazarů. A které přesně? Například Audi A5 1. generace.
Vůz, jenž byl vyráběn od roku 2007 a v roce 2016 byl nahrazen druhou generací, byl poprvé vystaven očím diváků dne 7. března 2007 na ženevském autosalonu.
Audi A5 první řady se dodnes těší mezi automobilisty velké oblibě. Tedy pokud vás ovšem jeho řidič vztekle neproblikává zezadu anebo vám naopak zepředu zdviženým prostředníčkem – podobně jako Mirek Topolánek blahé paměti – nesignalizuje, že jste jednička. V každém případě se jedná o velmi spolehlivý vůz, který působí seriózním dojmem již na první pohled. V roce 2008 patřil automobil Audi A5 mezi nejprodávanější vozy u nás, a to i přes svou poměrně vysokou počáteční prodejní cenu. Celkem se prodalo více než 320 tisíc exemplářů, což v této kategorii není rozhodně málo. V našich končinách se začal prodávat asi o čtyři měsíce později po své ženevské premiéře, a to nejprve ve verzi kupé. Těch karosářských variant ostatně časem přibylo, kromě velkého čtyřsedadlového kupé se vyráběl i kabriolet a také praktický pětidveřový Sportback, což je sportovně laděný liftback. Což je zase hatchback s delší splývavou zádí. Že jste z toho volakí zmätení? Nevadí, hlavně když se vám A pětka líbí. Holubičí povahu u ní budete hledat marně, spíš zdravou agresivitu.
Právě Sportback, který se na trhu poprvé objevil v září 2009, v prodejích kupé naprosto „převálcoval”. Díky páru dveří navíc totiž dodal Audi A5 na praktičnosti a oslovil tak širokou skupinu zájemců.
Příchod nového modelu byl očekáván již poměrně dlouhou dobu a zákazníci se mohli těšit na to, že bude vybaveno technikou z Audi A4 B8. Jeho vývojem byl pověřen šéfdesignér koncernu, Ital Walter de Silva, který na něm pracoval hezkou řádku let společně se svým japonským kolegou Satoshi Wadou. V současné době je prvně jmenovaný muž již v penzi, což je trochu škoda. Znám pár politiků, umělců a sportovců, kteří by si tento přepych „zasloužili“ daleko více.
Audi A5 je originálně řešený model, který nemůže nechat nikoho chladným. Buď se vám líbí nebo jej nesnášíte. Nic mezi tím. Celý se nese v duchu sportovního ladění, čehož důkazem jsou např. atraktivní koncová světla nebo elegantně tvarovaný přední nárazník.
Zajímavě řešená maska chladiče (jak jinak než single frame) je reklamou na dynamické vlastnosti vozu a vzbuzuje pocit skutečné velikosti. A5 na první pohled dokáže upoutat jedinečným zpracováním předních světlometů s osmi bílými LEDkami, které pozorovatele hypnotizují asi jako kobra nebohého králíčka, na kterého hodlá v příštím okamžiku zaútočit. Efektní krátké převisy, nepřehlédnutelné tvarování linií podběhů kol, typická jemná boční linie, která se stala určitým poznávacím znakem tohoto elegána, bezrámová okna, svůdný profil s charakteristickou svažující se zadní střechou – to jsou prvky pro dnešní automobilové nadšence stejně přitažlivé jako byly ve starší době kamenné pro muže oblé křivky známé Věstonické venuše. A podobně je to i s jeho proporcemi. Protože aspoň co se dvoudveřového kupé Audi A5 týče, jde o celkem mohutný vůz, jehož rozměry (4626 mm x 2020 mm x 1372 mm) poskytují pasažérům dostatek místa pro komfortní cestování. Koneckonců prodejní výsledky jsou přesvědčivým důkazem toho, že prémiová střední třída nemá tolik jiných představitelů, kteří by řidiče svými tvary dokázali podobně nadchnout.
Oproti kupé má verze Sportback navíc cca 9 cm a kabriolet zase stahovací plátěnou střechu. Ono těch rozdílů v zevnějšku mezi jednotlivými karosářskými variantami se najde samozřejmě spousta, což je jen dobře: vybere si opravdu každý.
Audi A5 je přece jen o něco mladší, než dětský pořad Rozmarýnek, z jejíž znělky pocházejí slova z nadpisu této kapitoly. Nicméně podobně jako pohádka má své kouzlo. Třeba vám učaruje nabídka slušného prostoru pro cestující. Trpět rozhodně nebudou dolní končetiny pasažérů, a to ani na předních, ani na zadních sedadlech, výborně tvarovaných a dostatečně tuhých. Ovšem vzadu je to už trochu horší s místem nad hlavou. Střecha se v zadní části vozu docela svažuje a to může být pro vyšší jedince problém. Bekovka vám bude ještě jakž takž, s buřinkou nastanou problémy a s cylindrem můžete vlézt akorát tak do kabrioletu. Na druhé straně: už jste viděli někoho, jak jede v kabriu a má na hlavě podobnou ozdobu jako motýl Emanuel?
Příjemným překvapením Audi A5 je zavazadlový prostor, který má objem 455 – 480 litrů v závislosti na zvolené variantě. Když ve Sportbacku sklopíte zadní sedadla, získáte přepravní prostor o objemu 980 litrů, což není úplně málo. Samozřejmě, u jiných vozů má kufr mnohem větší objem, ale zase s ním na cestách nezažijete tolik srandy. I tak Audi A5 1. řady pobere celkem dost nákladu a je tak vhodné i pro delší cestování. Tím spíš, když sklopíte opěrky zadních sedadel. Nepočítejte ovšem s tím, že se vám v tomto voze podaří odvézt nějaký rozměrnější náklad. Nakládací otvor má totiž poměrně malé rozměry a měli byste tudíž veliký problém rozměrný předmět do automobilu vůbec umístit. A ne, vážně nedoporučujeme řídit se jedním z Murphyho zákonů: „Co nejde silou, jde ještě větší silou. A pokud to upadlo, tak to tam nemělo co dělat.“
Oproti předpotopním příbuzným, kteří ještě před nástupem Audi A5 sjížděli z výrobních pásů, je na tom tento model mnohem lépe, co se moderního interiéru týče. Od některých z nich leccos pochytil a jimi se inspiroval, ale ve srovnání s nimi byl samozřejmě náležitě vyšperkován. Svým majitelům dopřává daleko větší pocit luxusu a komfortu. Propracovaný interiér Audi A5 1. generace působí čistým a stylovým dojmem. Na dobu, ve které vznikl, klobouk dolů (vidíte, jsme vám to přece říkali, že s cylindrem v autě nikdo nejezdí). Kromě již zmíněného slušného vnitřního prostoru zdobí Audi A5 rovněž špičkové materiály: dražší plasty, kvalitní kovové prvky, prvotřídní látkové potahy či kožené čalounění v různobarevném, vždy však prudce elegantním provedení. A komu to finance nebo manželka dovolí, tak se může těšit na i dřevěný dekor.
Pevná sportovní sedadla s poctivým bočním vedením vás spolehlivě podrží i v ostrých zatáčkách a ani při cestách na delší vzdálenosti se nebudete cítit unaveni. Atraktivní vzhled, který vychází z Audi A4, a intuitivní ovládání přístrojů je samozřejmostí, standardem je velký barevný displej dnes již poněkud zaostalého informačního systému MMI, také audiosystém s CD přehrávačem nepatří k nejnovějším výkřikům techniky, ale vše funguje tak, jak má. Středobodem vašeho automobilového vesmíru se stane přehledný, bíle podsvícený vysoký přístrojový štít a centrální panel palubní desky, mírně natočený k řidiči, s dobře čitelnými indikátory. Tlačítka a důležité ovládací prvky jsou rozmístěné kolem MMI a nezatěžují tak středovou konzoli, která se díky tomu mohla zúžit a cestující tím pádem získali ještě více volného prostoru. Pokud je vůz vybaven manuální převodovkou, tak na palubním počítači lze najít informaci s doporučením řazení dalšího rychlostního stupně. Příjemným udělátkem je také automaticky ovládané víko kufru. Tříramenný volant lze seřídit horizontálně i vertikálně, velké možnosti nastavení skýtá i nízko posazené sedadlo řidiče.
Základní výbava je…no, slušně řečeno … jako u každého jiného Audi opravdu jen základní, ale sotva přihodíte do placu nějaký ten měďák, začnou se dít podivuhodné věci. Můžete mít např. asistenta dálkových světel, hliníková 19″ litá kola, sound system Bang & Olufsen, Audi Parking System Plus, adaptivní tempomat, vyhřívání sedadel vpředu, xenonová světla Plus s možností automatické regulace sklonu a spoustu dalších hraček pro dospělé, které vám zpříjemní cestování.
Základní benzínovou pohonnou jednotkou Audi A5 je přeplňovaný řadový čtyřválec 1.8 TFSI s výkonem 125 kW a s duálním systém vstřikování paliva. Automobil s ním dosáhne maximální rychlosti až 230 km/h a akcelerace vozu, který je tímto motorem vybavený, taky není k zahození: 100 km/h za 7,9 sekundy. Slabší varianta tohoto agregátu nabízí výkon 118 kW. Varianta kupé zpočátku sázela na agregáty 2.0 TFSI s výkonem 132, popř. 155 kW. Tentýž motor se později objevil i ve verzi A5 Sportback. Byl doplněný sedmistupňovou převodovkou S-Tronic a zákazníci si tento vůz měli možnost vybavit i pohonem všech kol quattro.
Kdo má rád silnější stroje, má možnost sáhnou po atmosférickém šestiválci 3.2 FSI s výkonem 195 kW. Rok 2009 rozšířil již tak pestrou nabídku zážehových motorů o kompresorem přeplňovaný 3.0 TFSI oplývající nejvyšším výkonem 245 kW. Ostré sportovní verze – modely S5 Coupé a RS5 Coupé – se mohou pochlubit osmiválcem 4.2 V8. Svezení v nich nabízí skutečný požitek. Co byste řekli tomu, kdybychom vám nabídli výkon 260 kW (resp. 331 kW), zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekund a nejvyšší rychlost 250 km/h? Že to zní jako reklamní nabídka vtíravého hlasu neodbytného telefonního operátora? Možná ano, ale v každém případě tyto vozy za hřích fakt stojí.
Benzínové motory TFSI a FSI zpočátku trpěly vyšší spotřebou oleje, jeho rychlou degradací a následným zakarbonovaním, většinu těchto naštěstí problémů odstranil facelift z roku 2011.
Stranou nesmíme nechat ani dieselové motory. Jejich známým zástupcem je šestiválec se čtyřmi ventily 2.0 TDI, s výkonem 125 kW, s točivým momentem 350 Nm a systémem vstřikování common-rail. Nabízí slušnou dynamiku, spolehlivost a ekonomický provoz.
Další motor – příjemně pružný 2.7 TDI (140 kW) – udělí autu akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,9 s, přičemž jeho kombinovaná spotřeba je 6 l nafty na 100 km.
Auta s druhým naftovým motorem, přepracovaným 3.0 TDI (176 kW), dosahují maximální rychlosti 250 km/h a pyšní se maximálním točivým momentem 500 Nm a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,9 s. V průměru si „zobne“ jen 7,2 litru nafty na 100 km. To není úplně marné, že?!
Motor | benzín | |||
Označení /objem / pohon | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI quattro | 3.2 FSI quattro |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 6 |
Max. výkon [kW] | 132 | 155 | 155 | 195 |
Max. točivý moment [Nm] | 320 | 350 | 350 | 330 |
Max. rychlost v km/h v s | 233 | 245 | 242 | 250 |
Motor | diesel | ||||
Označení /objem / pohon | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI quattro | 2.7 TDI | 3.0 TDI quattro |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 6 | 6 |
Max. výkon [kW] | 105 | 125 | 125 | 140 | 176 |
Max. točivý moment [Nm] | 320 | 350 | 350 | 400 | 500 |
Max. rychlost [km/h] | 205 | 228 | 223 | 235 | 250 |
Kompaktní luxusní automobil Audi A5 je první z rodiny vozů s kódovým označením B8, které jsou postaveny na platformě MLB/MLP (něm. Modularer Längsbaukasten, angl. Modular Longitudinal Platform). Byla vyvinutá právě týmem odborníků v Audi a později se objevila i na dalších automobilech impéria Volkswagen Group, jehož je Audi součástí již od poloviny 60. let 20. století. Platformu MLP najdete například také na modelech Porsche Macan, Audi A4, Audi Q5, Audi A8, Audi A7, Audi A6, Volkswagen Phideon, Bentley Bentayga či Lamborghini Urus.
Výborné jízdní vlastnosti propůjčuje Audi A5 přední náprava, která je posunutá o nějaký ten centimetr dopředu. Prodloužen byl i rozvor vozu, čímž automobil získal na stabilitě, předvídatelnosti, perfektní ovladatelnosti, a to i na horší vozovce a při vyšších rychlostech. Zároveň se tím snížila i nežádoucí nedotáčivost vozidla. Ve srovnání se svými předchůdci proměnou prošly i další části podvozku. Platforma (oproti modelu Audi A4) je o 36 mm níže, nechybí např. hliníková ramena či pětiprvkové závěsy kol.
Díky všem těmto změnám se podařilo docílit téměř ideálního rozložení váhy, což má pozitivní dopad na celkové chování vozu.
Rovněž řízení Audi A5 1. generace je velice přesné a pocítíte to i na velmi dobré odezvě. V zatáčkách si počíná suverénně, na dálnici je králem. Stává se tak velkým nepřítelem vozů ostatních prémiových značek, kterým v dané třídě zdatně konkuruje.
Audi A5 lze pořídit buď ve verzi quattro neboli s náhonem na všechna kola doplněným samosvorným diferenciálem Torsen, či s pohonem jen na přední nápravu. Pohon všech kol je samozřejmě užitečná věc, ale na nějaký drsný terén, pouště, džungle, skály a polární končiny zapomeňte. Navzdory tomuto varování a stavu našich komunikací kvalitu českých silnic zvládá poměrně s přehledem.
V době, kdy přišel vůz Audi A5 na našem trhu do prodeje, patrně největší výzvou pro něj představovaly automobily BMW řady 3, ale dále i třeba takový Mercedes CLK. Skvělé jízdní vlastnosti, sportovní charakter, spolehlivost a výborné dieselové motory: tak to jsou přesně ty důvody, proč rozbít dítěti prasátko, prolustrovat manželčino konto, zrušit asi dvacátou dovolenou v Chorvatsku a místo toho se vydat na prohlídku nejbližšího autobazaru. Třeba tam Audi A5 1. generace čeká právě na vás!
90 %
Zobrazit nabídku ojetých vozů Audi A8
12.4.2018 12:48:34