Není žádným překvapením, že muži na vysokých postech jsou zvyklí si vybírat pro svou důstojnou prezentaci prostorné limuzíny s pevným charakterem. Stejně jako jejich majitelé v nablýskaných botách a drahých černých oblecích, tak i jejich drazí mazlíčci na čtyřech kolech vzbuzují respekt. Na silnici jsou tyto vozy opravdovým fenoménem: charakterizuje je vysoké sebevědomí, stabilita a okázalá pompéznost.
Patříte mezi muže, které si mohou podobný luxus dopřát? Pokud ano, pak nechte své bytostné Já hýčkat jako opravdovou celebritu. Audi D3 s typovým označením 4E vám takový pocit milerádo dopřeje.
Na automobilovém trhu se objevili tito reprezentanti druhé generace velice oblíbené série A8 v roce 2002. Automobilka patřící do skupiny koncernu Volkswagen se v té době ocitla na vrcholu slávy, což ovšem neznamená, že by byla úplně v klidu. Se svými největšími konkurenty – rovněž německými značkami BMW a Mercedes-Benz – soupeřila o to, kdo z nich na začátku nového tisíciletí bude mít tu čest dodat svým veleváženým klientům ten nejluxusnější automobil.
Tehdy majitelé ingolstadtské automobilky zatroubili – podobně jako Sly Stallone v době své největší slávy – Do útoku! a pokusili se navázat na úspěch první řady. Ostatně šlo o logickou volbu, neboť první generace A8 D2 vyráběná od roku 1994 pro firmu představovala jednoznačný ekonomický přínos: přes sto tisíc prodaných kusů hovoří za vše.
Vzhledově si Audi A8 D3 zakládá na tom, že je nepřehlédnutelná. Oblá široká hliníková karoserie byla pilovaná dlouhých 12 let designéry Miklósem Kovácsem (ne, nenechte se mýlit, to fakt není bývalý slovenský prezident, i když by to tak mohlo vypadat) a Imre Hasanicem, přičemž její první skici se dostaly na papír poprvé už v roce 1987. Prioritou tvůrců bylo načrtnout dokonalý obraz hrubé síly spojené s nejnovější technologií, plně odrážející exkluzivní vlastnosti prostorného pětidvéřového sedanu. Přední maska s bi-xenonovými světlomety, které připomínají svůdně přimhouřené oči roztoužené milenky před vášnivou předehrou, zdobí tradiční logo hrdé ingolstadtské automobilky.
První modely Audi A8 D3 označené interním kódem 4E sice v základním provedení působily poněkud usedle, zato příplatkové varianty byly zkrášleny po bocích usazenými chromovanými lištami, které dodávají automobilu nezbytné elegantní detaily, lesk a třpyt. Prostě něco jako manžetové knoflíčky rukávu obleku ušitého v některém renomovaném krejčovství v londýnské Savile Row. S příchodem prvního faceliftu v roce 2005 pak příď dostala o něco větší rozvor, a tak mohla být vhodně doplněná osobitou lichoběžníkovou maskou chladiče s výraznými příčkami a se souvislým chromovým rámem. Neboli obdržela populární masku typu single frame. Takto „vystajlovaná“ Audina z původních rozměrů 3944 mm šířky a 5137 mm délky v krátké verzi vyrostla do velikosti limuzíny s rozvorem 4074 mm a zádí o délce 5192 mm. V roce 2007 pak prošel exteriér ještě další úpravou, kterou poznáte zejména podle lehce zúžených protáhlých zadních světlometů a kompletního LED osvícení.
Pokud vám tato kára bude někdy v budoucnosti říkat „Pane“, zažijete s ní nepopsatelný pocit přívalu obrovské síly. Neporazitelnosti. Moci. Podobně, jak o tom zpíval již v roce 1978 americký zpěvák Sylvester (už zase Sly, ovšem s italským hřebcem má tentokrát jen pramálo společného) a přibližně o 11 let později ještě neméně slavný Jimmy Somerville.
Není divu, že se jeden z těchto vozů dokonce ocitl i na slavném hollywoodském plátně ve filmu Kurýr 2. A už vůbec se nelze divit tomu, že na poctivé vlastnosti Audi A8 2. generace vsadili nejen druhý prezident ČR, pan Václav Klaus, ale také např. Petr Žaluda, někdejší generální ředitel Českých drah. Škoda je, že se stejně jako oni (komfortně, silně, mocně) nemohou cítit současní pasažéři, kteří využívají služeb tohoto státního molochu. Kdyby aspoň těch výluk nebylo tolik….
Interiér vozidla disponoval ve své době nejnovější možnou technologií , navíc vkusně zakomponovanou do kůže, dřeva, hliníku a dalších přepychových materiálů. Novinkou byla multimediální palubní deska MMI (Multi Media Interface) představená v roce 2001 ve Frankfurtu v konceptu Audi Avantissimo. Uživatelsky se jedná o systém podobný iDrive od BMW. Devítipalcová obrazovka počítače s barevným displejem standardně umisťovaná co nejblíže volantu se v případě Audi A8 D3 přesunula do středního prostoru kabiny mezi sedadla řidiče a spolujezdce a je s motorem vozu propojená vysokorychlostními optickými kabely. V systému MMI řidič najde informace o aktuální rychlosti, stavu paliva a teplotě; analogové budíky umístěné za volantem však zůstaly zachovány. Jednou z nejpokrokovějších záležitostí je možnost nastartovat vůz pouhým otiskem prstu. Automobil je po zanesení identifikačních znaků do systému schopen nejen detekovat svého řidiče, ale má v paměti uložené také nastavení sedadel, zrcátek nebo polohu bezpečnostního pásu. Součástí operačního systému je satelitní 3G navigace a zabudované ovládání klimatizace, otevírání střešního okna, zamykání vozu, nastavení světlometů a samozřejmě nesmí chybět ani CD audio systém se výkonnou soustavou dvanácti reproduktorů a napojení na mobilní telefon. V pozdější doplňkové verzi přibyla k bezpečnostním prvkům zadní parkovací kamera, elektronická ruční brzda, pokrokové ABS a monitor slepého úhlu. Řidiči si mohli připlatit i za sportovní nastavitelná sedadla, DVD přehrávač a postupně s vývojem moderních technologií i za mnoho jiných elektronických vymožeností instalovaných na přání za tučný poplatek.
Zkrátka: když máte peníze, fantazii se meze nekladou. Na druhé straně je pravda, že náročnost všech systému způsobuje poněkud vyšší odběr energie a u ojetých vozů této kategorie často vznikají závady. Protože se ale jedná o pohodlí našich milovaných politiků a vysokých manažerů státních firem, není od věci popřemýšlet nad přistavěním dalších bloků jaderné elektrárny Temelín. Když to ČEZ zatáhne, tak proč ne?!
Co se pohodlného posezení týče, ani spolujezdci si nemají na co stěžovat. Na zadní sedadla umístíte bez problému pasažéry větších rozměrů, a poté, co tak učiníte, jim můžete nabídnout třeba chlazené šampíčko přímo z vestavěné chladničky na nápoje. Možná také využijí několik úložných prostorů pro rukavice či sklopný stolek, na němž si mohou vyložit např. pasiáns nebo zahrát partičku pokeru.
Zavazadlový prostor s objemem 500 litrů je tak akorát pro delší cesty.
Pod kapotou může – stejně jako u jiných vozů – zpívat několik různých typů pohonných jednotek, ať už benzínových nebo dieselových.
U prvních modelů Audi A8 D3 byl jedním ze základních motorů poměrně netypicky dieselový vidlicově uspořádaný třílitrový šestiválec 3.0 TDI s uspokojivými 171 kW výkonu při otáčkách 4000 min-1, který přenáší sílu na přední nápravu. Byl vybavený systémem přímého vstřikování paliva do válců (common-rail) a příjemně překvapoval vysokou dynamikou na jedné straně a úsporností na straně druhé. Vůz těžký přibližně 1800 kg spotřeboval při jízdě po mimoměstských komunikacích pouhých 6,4 l nafty na 100 km.
Celková průměrná spotřeba vozu se pak pohybovala kolem 8,4 l na 100 km.
O něco později – v roce 2005 – zařadila automobilka do svého repertoáru benzinové motory ve verzích 2.8 FSI (154 kW) a 3.2 FSI (191 kW), jejichž průměrná spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů. Na své si přišli i nadšenci osmiválců 4.0 TFSI (202 kW) a 4.2 TDI (246 kW), které se staly velice oblíbené zejména pro typický dunivý zvuk. V roce 2005 získaly několik ocenění za dokonalou propracovanost.
Pro zajímavost můžeme dodat, že například Severní Amerika v této době nikdy nebyla (kupodivu) dotčena politicky korektní mánií na palivech šetřit a vozy Audi s třílitrovými obsahy proto nikdy do prodeje ani nezařadila.
Vrcholem řady D3 se stal po roce 2006 dvanáctiválec 6.0 W12, známý rovněž jako VR6. Původně byl tento motor osazován do vozů Volkswagen Golf a nabídl roztomilých 331 kW výkonu; najít ho můžeme i u anglických automobilů Bentley. Výkonově pravděpodobně nejzajímavější je desetiválec S8 5.2 FSI od koncernového sourozence Lamborghini Gallardo, umisťovaný do prodloužených limuzín Audi a disponující výkonem 330 kW při 7000 otáčkách. Krom jiného se může pochlubit zrychlením z nuly na sto za pět sekund. Průměrná spotřeba u tohoto motoru je ovšem velice blízko 17 litrům a servis 8 lambda sond a 4 turbodmychadel vás nejspíš velice rychle usadí zpátky do židle, ze které jste se nejprve nadšeně zvedli. Ovšem pokud patříte mezi vysoce postavené státní úředníky či jiné vyvolené osoby, bude spotřeba služebního vozu asi to poslední, co by vás mělo pálit. Daňoví poplatníci to rádi zatáhnou za vás.
Převodových skříní se v rámci druhé řady modelu A8 vystřídalo vícero typů. Nejčastější kombinací pro benzínové šestiválce byl manuální či automatický šestistupeň Tiptronic s hydrodynamickým měničem režimu jízdy DPS (Dynamic Shift Programme). K osmiválcům Audi častěji instalovalo bezestupňový Multitronic, který je primárně založen na chodu motoru ve vyšších otáčkách, což není pro nižší obsahy optimální. Multitronic se bohužel neosvědčil zejména kvůli své nízké spolehlivosti a náročné údržbě, a protože ani životnost tohoto mechanismu není nikterak závratná, v roce 2014 koncern tento systém převodovek z výroby úplně vyřadil.
Motor | max. točivý moment |
Benzínové | |
2.8 V6 FSI | 280 Nm při 3 000 ot/min |
3.0 V6 | 300 Nm při 3 200 ot/min |
3.2 V6 FSI | 330 Nm při 3 250 ot/min |
3.7 V8 | 360 Nm při 3 750 ot/min |
4.2 V8 | 430 Nm při 3 500 ot/min |
4.2 V8 FSI | 440 Nm při 3 500 ot/min |
5.2 V10 FSI | 540 Nm při 3 500 ot/min |
6.0 W12 FSI | 580 Nm při 4 700 ot/min |
Dieselové | |
3.0 V6 TDI | 450 Nm při 3 250 ot/min |
3.0 V6 TDI Quattro | 550 Nm při 3 250 ot/min |
4.0 V8 TDI | 650 Nm při 1 800 ot/min |
4.2 V8 TDI | 650 Nm při 1 600 ot/min |
Vozy Audi A8 D3 2. generace jsou usazeny na celohliníkové samonivelační vzduchové platformě vyvinuté koncernem Volkswagen s počáteční váhovou kategorií od 1890 kg. Ani v případě vyšších motorizací proto nemůže být řeč o závodní jízdě. Automobily 4E jsou stavěny na standardních pružinách a tlumičích s uspořádáním pro tichý relaxační zážitek na rovných silnicích. Na hrbolech a v ostrých zatáčkách jsou tyto vozy zejména ve variantě s předním náhonem kvůli svým rozměrům a umístěním motoru dosti těžkopádné. Pokud tedy hledáte adrenalinové výzvy, nevydávejte se do serpentin s těmito monstry. To ale neplatí v případě náhonu 4×4, u kterého lze elektronicky nastavit tuhost podvozku do režimů jízdy Lift, Automatic, Dynamic a Comfort. Díky tomuto systému zvanému CDC (Continuously Damping Control) je možné nepřizpůsobivý (také očekáváte tento přívlastek nejčastěji ve spojení s podstatným jménem občan?) automobil relativně dobře adaptovat nejen na terén, ale i na teplotní podmínky. Co se ovladatelnosti týče, Audi svého řidiče poslouchá na slovo jako věrný rotvajler a díky svému léty prověřenému rodokmenu vám bude stejně spolehlivě sloužit i při vyšším kilometrovém nájezdu. Ovšem na rozdíl od sousedovy čivavy musíte zaplatit nejen za původ, ale i za kvalitní a pravidelný servis, bez nějž vůz podléhá velice rychle zkáze. Proto vřele doporučujeme provést důkladný výdajový audit ještě předtím, než se k tomuto vozu přiblížíte na deset metrů. Ze zkušenosti totiž víme, že není vůbec problém bezhlavě se do něj zbláznit a zcela mu propadnout.
chce to jen vybrat správný vůz. Mimořádná spolehlivost, skvělé jízdní vlastnosti, neodolatelný komfort, bohatá výbava a vysoká míru pasivní bezpečnosti. To je jen několik z mnoha předností, které stojí za tím, že vozy Audi A8 D3 jsou tolik oblíbené. Možná, že kdyby jím jel v roce 1992 namísto svým služebním BMW E34 535i tehdejší předseda Federálního shromáždění Alexander Dubček, asi nikdy by nevznikla notoricky známá píseň Pijánovka od skupiny Tři sestry .
Mimochodem, to logo, o němž si řada lidí myslí, že představuje pohon všech čtyř kol (quattro), který automobilku proslavil, představuje čtyři původní německé společnosti (Audi, Horch, DKW a Wanderer), jejichž sloučením dnešní známá automobilka vznikla. Věřme, že snad tato společnost hned tak nezanikne a bude nás – podobně jako Archimédes ze Syrákús, legendární starověký vynálezce a autor onoho známého výroku z nadpisu – i nadále obohacovat svými dokonalými výrobky.
89 %
Zobrazit nabídku ojetých vozů Audi A8
5.4.2018 14:00:02