A stát – ten se přece dá řídit jako firma, ne?! Jenže lze vůbec velkou rodinu řídit jako firmu? A v čem ji teda vozit? A na co bude takové auto jezdit? Na koblihy sotva, to už spíš tak na bioethanol vyráběný z všudypřítomné řepky. A kolik vás to bude stát, tak na to už vám politici, co vůbec nejsou žádní politici a politiku nikdy nechtěli dělat, z hnutí, které vůbec není politickou stranou, neřeknou. Ale ani z těch jiných partají.
Překleňme tento obří oslí můstek a pojďme rovnou k věci. Zkrátka, když musíte vozit hodně lidí naráz, my vám poradíme, jaký vůz vybrat. Vsaďte na léty prověřenou německou kvalitu a svěřte svůj osud a osud vašich blízkých, kamarádů a kolegů jednomu zdařilému minivanu. Potřebujete prostor? Máte jej mít. A pořádný. Dostatek sedadel? Samozřejmě. Velký kufr? Odškrtnuto. Spolehlivost? Když si dobře vyberete, tak Opel Zafira 2. generace vám bude sloužit líp než současná vláda. I když… není to trochu nízká laťka?
První generace vozu americké automobilky General Motors se vyráběla od ledna 1999 do roku 2005 v německé Bochumi a byla rovněž známá pod jménem Zafira A. Ve Velké Británii (to jsou ti Angličané, furt musejí mít něco extra!) jí říkali Vauxhall Zafira, v Austrálii zase Holden Zafira. Již tehdy tento automobil určený až 7 cestujícím vzbudil zaslouženou pozornost. Především díky své vysoké technické úrovni a prostornosti, kterou tento pětidveřový kompaktní MPV nabízel prostřednictvím praktického, a přitom jednoduchého systému FLEX 7, se stal oblíbeným společníkem mnoha rodin. Spustil tak doslova revoluční vlnu v produkci rodinných vozů.
Po 6 letech od začátku prodeje jedničky prošla Zafira změnou designu, která jí příjemně prospěla. Jestliže Zafira A zdědila platformu po tetičce s rodným příjmením Astra G, Zafira B (jak se také 2.generace označuje) si podvozek zapůjčila (a nevrátila!) od modelu Opelu Astra H.
Je zcela zřejmé, že se konstruktéři dvojky i nadále drželi osvědčených vlastností, tedy velkorysého prostoru, 7 míst k sezení se zadní sklopnou řadou sedadel a variabilní velikosti úložného prostoru. Nicméně šest let je šest let a pokrok nezastavíš. Takže zkusíme omrknout ty módní trendy, které se podepsaly na vzhledu německého vozu. Oproti modelu 1. generace nám Zafira B trochu, mrška, nabobtnala a přibrala na váze.
Prostě tradiční úděl všech politiků. Otázka zní, zda to bylo k prospěchu. Zafira B jde v něčem rozhodně s dobou: decentně useknutý předek i ostrými liniemi charakterizovaný zadek dodal Zafiře nový rozměr. S výraznými předními světlomety (které jsou za příplatek adaptivní xenonové), s masivní chromovanou lištou na povedené masce s typickým kruhovým logem se symbolem blesku vypadá Zafira B elegantně i sportovně zároveň. Její konstruktéři mysleli na všechny, a tak automobil poskytuje slušný výhled všem cestujícím. V některých verzích si dokonce můžete skrz panoramatickou prosklenou střechu dosyta užívat pohledu na Velký vůz. A nemáme tím na mysli kamion s polskou espézetkou, který právě přejel přejezd s blikajícím signalizačním zařízením.
Všude vládnou jednoduché křivky, žádné geometrické šílenosti nekazí výsledný dojem. Designérské orgie nečekejte. Na to, jak je auto robustní, tak celkem návrháři šetřili na velikosti zpětných zrcátek. Na druhé straně si při otevírání kufru budete připadat jako byste právě lezli do velkého atomového krytu. Odborník na vojenskou tématiku by mohl tvrdit, že designérům inspirací dozajista bylo lehké opevnění vzor 37 (tzv. řopík). Zafira je prostě rodinné auto na pohled. Její tvary asi nikoho ničím extra nenadchnou, ale ani nikoho neurazí.
Jak jsme již zmínili, minivan Opel Zafira B si většinou pořizují lidé, pro něž je velmi důležitý komfort, prostor a počet míst. Prim hraje již v první generaci použitý a nyní ještě vylepšený systém Flex7. První dvě řady poskytují posádce dostatečné pohodlí v polokožených sedačkách, cestující v druhé řadě sedadel mohou použít i výklopné desky s držákem na nápoj. Poslední dvě sedadla už jsou na tom hůře jak s prostorem, tak s pohodlím. Pro dospělé nouzovka; spíš je to takové ideální posezeníčko pro děti.
Když však předchozí řadu posunete na doraz dopředu, tak zadní sedačky můžete bez obav sklopit a uschovat do podlahy. Zavazadlový prostor tím získává využitelnějších 645 l místo původních 140 l. Druhá řada bohužel nejde vytáhnout a nikde se nedá schovat, ale pokud ji sklopíte dopředu, získáte až 1820 l – to už je pořádný prostor, kde se snadno ztratí i celý poslanecký klub SPD. Do kufru je výborný přístup – široký, vysoký a s nízko umístěnou nakládací hranou, která se nachází ve stejné úrovni s podlahou.
V roli šoféra si každý podle vlastní potřeby může nastavit nejen tříramenný kožený volant, ale i sedačku (poněkud tvrdší) včetně opěrky hlavy. Přístrojová kaplička vás mile překvapí svou střídmostí, ergonomií a praktičností. Něco jako řečnický pult v parlamentu, jen mnohem užitečnější. Vystačit si musíte s kruhovými ukazateli rychlosti, otáček a hladiny nádrže. V malém obdélníčku se nachází digitální indikátor s počtem ujetých kilometrů. Majitelé vozů s turbodieselovou pohonnou jednotkou by asi uvítali informaci o teplotě motoru, ale holt není všem souzeno.
Na test palubního počítače s trošičku komplikovaným ovládáním si dopřejte více čas a nejprve si pořádně prostudujte návod. Pochvalu zaslouží barevné ladění interiéru. Opticky příjemná krémová barva (která je i na části volantu) dodává vnitřku opravdový šmrnc. Řadicí páka je umístěna trochu netradičně: poněkud výše než by člověk čekal, přesto stále pěkně na dosah ruky. Libůstkou je pak ruční brzda ve zcela atypickém tvaru písmena U, čímž začíná a současně i končí výčet všech extravagantních prvků v interiéru.
Elektricky ovládaná přední okýnka patří ke standardu, pasažéři vzadu už si musí poradit většinou ručně. Tedy pravicí či levicí. Píšeme většinou, protože záleží na stupni výbavy. Ta rovněž rozhoduje o tom, jestli váš vyhlédnutý model bude mít tónovaná skla, navigaci, přední mlhovky, tempomat či střešní nosiče, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka či automatickou klimatizaci. U těch nejlépe vybavených kousků najdete i teploměr, který vám prozradí, jak venku mrzne nebo jak moc vám hrozí přehřátí. Nechybějí senzory upozorňující vás na špatný stav brzdových destiček, čidla, která vám řeknou, jak to vypadá vzadu a vepředu při parkování, nebo ta, která při prvních kapkách deště automaticky spustí stěrače.
Standardní výbava zahrnuje např. autorádio s CD, multifunkční volant, centrální zamykání na dálkové ovládání, auto alarm, imobilizér a mnohé další elektronické pomocníky, které zpříjemňují jízdu. Mj. i posilovač řízení. Mimochodem: vozy první generace – Zafiry A – patřily k těm nejdříve vybaveným elektrickým posilovačem řízení.
Zafira B sice nevyniká převratnými bezpečnostními prvky, ale spoléhá na osvědčené ochranné systémy – má 4 airbagy, ABS, ESP, EDS, ASR a funkci PRS pro bezpečnostní uchycení pedálů. V NCAP testu z r. 2005 uspěla také díky lehké karosérii, na jejíž výrobu bylo použito vysokopevnostní oceli. Zkoušky dopadly na výbornou a Zafira B si z nich odvezla plný počet hvězdiček. Má jich tedy přesně tolik jako vlajka Čínské lidové republiky. Čili 5. To už zaslouží (povinný) potlesk, ne?!
Zafira B se prodávala s celou řadou motorů. Na trhu s ojetinami vás nepřekvapí benzínový čtyřválec 1.6 16V Twinport s výkonem 77 kW, resp. 85 kW. Dále můžete natrefit na motor 1.8 16V s proměnným časováním válců (VVT) a s výkonem 85 kW (popř. 92 kW nebo 103 kW), bohužel s automatickou převodovkou, která při rozjezdu nabízí téměř vše, jen ne plynulý chod.
Pozor si dejte na poruchovou pohonnou jednotku 2.2 Direct s výkonem 110 kW od australského Holdenu. Nejvyšších výkonů pak dosahuje 2.0 l Turbo s výkonem 147 kW, případně tatáž objemově stejná OPC verze se 177 kW. U všech těchto motorů platí, že musíte věnovat potřebnou péči svíčkám, motorovému oleji, rozvodům, zejména pak vodní pumpě.
Zcela jistě nebudete zklamáni, když sáhnete po autu s motorem 1.6 l a s výkonem 85 kW. Pokud chcete ušetřit za palivo, tak se vám hodí 1.8 l se 103 kW. Auto s motorem 2.0 Turbo nabízí vysoký a spolehlivý výkon 147 kW a nezklame vás ani spotřebou – když budete plynový pedál jen jemně lechtat, můžete se dostat na slušných 8 – 12 l/ 100 km.
Dieselová řada zahrnovala čtyřválcové agregáty s šestnáctiventilovým rozvodem 1.7 CDTi ECOTEC s 81 kW nebo 92 kW, se vstřikováním typu common-rail od japonské firmy Denso, dále pak 1.9 CDTi se 74 kW, 88 kW a 110 kW, 2.0 turbodiesel se 74 kW a motory 2.2 CDTi s 92 kW nebo 107 kW.
U vznětových motorů budete potěšeni variantou 1.7 CDTi, která obsahuje filtr pevných částic a která je optimálně zkombinovaná se šestistupňovou převodovkou. Na druhé straně vás nepříjemně překvapí ne zrovna malá pravděpodobnost úniku motorového oleje přes těsnění olejového čerpadla a hlasitý projev převodové skříně. Pokud jej chcete umlčet, postačí vám – stejně jako na své politické oponenty – kalašnikov. Díky příznivé spotřebě paliva (5,1 l / 100 km) tento motor slibuje, že nevysaje vaše rodinné konto až do dna.
Filtr pevných částic najdete i na motoru 1.9 CDTi, u nějž vás může často pozlobit alternátor, resp. jedna z jeho namáhaných částí – diodový regulátor. Pokud zvolíte vůz s agregátem 1.9 l, tak si vyberte ten s výkonem 88 kW a bez filtru. Je to ideální a tichý společník na dlouhé cesty.
Na automobilovém trhu se objevily i motory na zemní plyn, např. 1.6 CNG s 69 kW a 110 kW. Ale vzhledem k nízkému objemu tlakových lahví (14 l), které jsou umístěné pod podlahou automobilu, můžete mít problém, až si vyrazíte volební turné.
Zafira 2. generace je vybavena pohonem předních kol. Podvozek, jak již bylo řečeno, je převzat z Astry H a nabízí takový komfort, jak jen to naše cesty dovolí. Původně se vyráběl ve 3 variantách. Pevný podvozek je ideální na relativně slušné cesty. Tvrdý podvozek, který byl na přání, není zrovna ideál, o jaký byste stáli. IDS Plus podvozek se chlubí elektronicky řízenými tlumiči CDC a i české tankodromy s ním převálcujete relativně bez úhony. Velkou výhodou je, že při poškození navíc můžete v klidu sáhnout po náhradních dílech rovněž od Astry.
Jezdit se Zafirou je příjemně strávený čas. Snadno se ovládá, drží se dráhy a s podvozkem IDS Plus se nemusíte bát ani klasicky povedených českých cest. Na ovládání reaguje rychle, pružně a přesně. V zatáčkách může působit nejistě, ale s tím se vzhledem k jejím rozměrům a hmotnosti tak nějak počítá. A to vše platí, i když je plně naložená. Se Zafirou 2. generace už se nikdy nemusíte bát ani cesty kolem světa. Takže teď jen, napěchujte kufr, usaďte děti do sedačky, usaďte protestující tchýni nějakou jízlivou poznámkou a hurá za mořem. Jen nezapomeňte zvolit tu správnou stranu☺
17.8.2017 12:36:21