Představovat nějak podrobněji VW Golf by bylo nošením sov do Athén. Stačí, když zmíníme, že jde o rodinné auto, kterému se podařilo nahradit nesmrtelného Brouka a které se spolu s modelem VW Passat podílí na obrovském úspěchu wolfsburgské automobilky v její novodobé historii. Jeho mladší bratříček, VW Golf sedmé generace, se v roce 2013 dokonce stal nejlepším autem Česka, Evropy i celého světa.
Na celkovém žebříčku nejprodávanějších aut světa VW Golf s počtem 950 235 vyrobených vozů (údaj z června 2016) figuruje na stříbrné příčce hned za svým japonským rivalem – Toyotou Corollou. Mimochodem – VW Golf je v Německu auto natolik populární, že se podle něj celá nižší střední třída nazývá „Golf-Klasse“.
VW Golf V (s interním označením A5/Typ 1K), který se vyráběl v letech 2003 až 2008, je standardní třídveřový nebo pětidveřový rodinný hatchback. Od něj odvozený sedan nese jméno Jetta, menší MPV má název Golf Plus a verze kombi je pokřtěná jako Variant.
VW Golf V se poprvé veřejnosti představil na frankfurtském autosalonu IAA v září 2003. Jen drobná zajímavost: město Wolfsburg, kde se Golf již hezkou řadu let vyrábí, bylo na popud primátora Rolfa Schnelleckeho na pár týdnů, během nichž si první zástupce páté generace přijely prohlédnout davy novinářů, přejmenováno na Golfsburg.
VW Golf V nezapře značný vliv předchozí generace, přesto jeho design, naznačující vstup do 21. století, je naprosto zřetelný, stejně jako genetická spřízněnost s modely Touareg a Phaeton. Tak, jako další světové automobilky, i VW sází na výrazné logo koncernu umístěné na dvou vodorovných lištách (u sportovního provedení GTI je často použitá černá maska chladiče se strukturou včelí plástve). Ty spojují dovnitř mírně zkosené a k přídi mírně protáhlé, zaoblené čelní světlomety, které jsou výraznější a větší než u předchozích generací. Kapota s populárním V-prolisem a se zapuštěnou středovou částí plně respektuje aerodynamické zaměření automobilu. Nicméně větším změnám VW úzkostlivě brání a lpí na vyvážených proporcích a konzervativních a kompaktních tvarech. Důkazem budiž např. tradičně široký zadní sloupek karoserie a čisté linie bez módních výstřelků.
Pokud si potrpíte na kvalitu a dokonalost, tak zevnitř vás Golf V zcela jistě nezklame. Precizní slícování přesně vyrobených a pevných dílů, kvalitní provedení na jedné straně, na druhé straně německá nepřekvapující strohost. Přístrojová deska je zhotovená ze špičkových, měkčených plastů, snaha využít každé volné místo pro vytvoření vhodného odkládacího místa vyústila ve vytvoření velkého počtu poliček, úchytů a schránek. Jedna z nich – zavírací – je umístěna na horní straně palubovky. Nikde nic nevrže, ani nepřekáží, spoje jsou perfektně hladké. Veškeré potřebné ovládací prvky má řidič přímo ve svém zorném poli na multifunkčním displeji, který je napojen na palubní počítač ovládající mj. i češtinu.
Interiér Volkswagenu Golf páté řady nabízí dostatek místa jak pro řidiče a spolujezdce na předních sedadlech, tak pro pasažéry vzadu. Pohodlné sedáky i opěradla uspokojí většinu cestujících, ve své době si majitel mohl navíc připlatit za tuhá sportovní sedadla. Komu se nezamlouval tradiční čtyřramenný volant, který byl i ve standardním provedení seřiditelný výškově i podélně (stejně jako sedadlo řidiče) ,měl možnost si pořídit za příplatek atraktivní tříramenný volant.
Volkswagen Golf disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 350 l, po sklopení zadních sedaček můžete získat až 1 305 l.
VW Golf se původně vyráběl ve čtyřech úrovních výbavy: standardní Trendline, vyšší Comfortline, sportovní GT Sport a terénní CrossGolf (dodávaná pouze k MPV Golf Plus). Ale již základní výbava nabízela spoustu legrace – poloautomatickou klimatizaci, mřížku chladiče i nárazníky v barvě auta, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka s integrovanými blinkry, dálkové centrální zamykání i boční ochranné lišty a další stylové i ryze funkční prvky.
Paleta pohonných jednotek, dodávaných k VW Golf V, je opravdu pestrá. Pod jeho kapotu se montoval některý z devíti benzínových nebo ze čtyř naftových motorů.
V autobazarech pravděpodobně narazíte na známý, sice ne příliš výkonný zážehový motor 1.4 l 16V (55 kW,), který je až na drobné problémy s cívkami a rozvody víceméně spolehlivý. Tím spíš, když pozdější, silnější verze s výkonem 59 kW tyto potíže odstranily. Jsou to ideální stroje pro pohodovou dopravu po městě a v blízkém okolí.
O kapku víc výkonu přinesly motory s objemem 1.6 l. Vznikly ve dvou verzích: osmi ventilové 1.6 l s výkonem 75 kW s nepřímým vstřikem nebo 1.6 FSI (o výkonu 85 kW) se vstřikováním a s rozvodovým řetězem. Později přišly ještě silnější agregáty 2.0 FSI (110 kW). U těchto motorů s přímým vstřikováním si musí provozovatelé dát pozor na kvalitu používaného paliva – místo běžného Naturalu 95 se doporučuje tankovat 98 oktanový, čímž se zamezí vzniku úsad na sedlech ventilů. Předpokládané snížení spotřeby, k němuž mělo dojít použitím technologii FSI, zůstalo za očekáváním. Benzínové motory 1.4 TSI s výkonem 103 kW (resp. 125 kW) poháněly sportovní verze Volkswagen Golf GT; u nich bohužel zásadní problémy s rozvodovým řetězem převážily nad radostí z jízdy.
Pokud jste příznivcem vznětových motorů, dobrou volbou je spolehlivý turbodiesel 1.9 TDI-PD se vstřikováním systému čerpadlo-tryska. Šlo o velmi živé a přitom úsporné jednotky, možná snad jen trochu hlučnější. U osmi- i šestnáctiventilové verze 2.0 TDI-PD s výkony 100 kW, 103 kW a 125 kW si majitelé občas stěžují na kvalitu těsnění pod hlavou válců, které v případě selhání zapříčiní průnik nafty do oleje.
Pokud budete mít štěstí a narazíte na exemplář, u nějž výkon na přední kola je přenášen manuální pěti- nebo šestistupňovou převodovkou, neváhejte. Řazení s ní je spolehlivě přesné, lehké a plynulé. Kousky vybavené dvouspojkovou převodovkou DSG trpěly na vydření olejového čerpadla nebo na opotřebení soustředné spojky.
Přední náprava McPherson, vzadu propracovaná čtyřprvková náprava multi-link, tuhá karoserie, to vše doplněné vyladěným odpružením a elektronikou (stabilizační protismykovým systémem ESP, dvojitým brzdovým asistentem), jsou zárukou skvělých jízdních vlastností. Těch nejlepších ve své třídě.
19.12.2016 13:33:28