Volkswagen Touran je německý vůz, který bychom mohli zařadit do kategorie středně velkých MPV (z anglického multi-purpose vehicle).
Česky bychom řekli víceúčelový automobil pro cílovku, která má ráda pohodlný interiér, nějaké ty technické vymoženosti, slušné jízdní vlastnosti, spolehlivost a prostor tak velký, aby se dovnitř pěkně naskládala celá rodinka. Neboli řidič, manželka, dvě děti (každé s kornoutem zmrzliny), dále pak kokršpaněl nebo aspoň jezevčík, tchyně, které se říká „Maminko“, její kufr, lehce pohozené kolečko písku a pytel vápna.
Pokud právě Vy patříte mezi uživatele, kteří si na vozech nejvíce cení jejich praktičnosti a variability, tak tedy volejte 3krát „Sláva.
První generace tohoto pětidvéřového nomáda, vyráběného přímo v mateřské továrně Volkswagenu ve Wolfsburgu, se zrodila již v roce 2003. Zákazníci měli na výběr z pětimístné i sedmimístné verze, nicméně je to právě ta prvně jmenovaná, jež vládne evropským silnicím. Volkswagen Touran neskutečně ožil díky omlazovací kúře v podobě dvou faceliftů a tak není divu, že se na automobilovém trhu udržuje dodnes v té nejlepší formě.
Nás bude zajímat především 2. generace vozu, někdy také označovaná jako významný facelift. Modernizovaný německý fešák byl představen na pařížském autosalonu v říjnu 2006. Ještě dodejme, že tentýž rok se na autosalonu v Boloni ukázal velmi blízký příbuzný našeho – zatím – neznámého. Terénně se tvářící Cross Touran se snaží upoutat pozornost oplastováním své spodní části vozu. Smělou jízdu v divočině by mu měla usnadňovat o 15 mm vyšší světlá výška, než jakou má sériově vyráběný VW Touran.
Kokos není kámen a Němec není Ital. Tak to prostě je a kdo by čekal, že značka VW provede oproti 1. generaci nějakou radikální revoluci v designu, je naivní jak nejslavnější celník – Henri Rousseau. Spíše se přikloňme k názoru, že došlo k menší úpravě exteriéru. Jen velmi mírně byla pozměněna přední část vozu – prostě u VW nemůžete čekat nějaké to vizuální obžerství. Vůz je velmi snadno rozeznatelný podle vodorovně žebrované mřížky chladiče s chromovaným designem a velkého loga automobilky v jejím středu.
Dynamicky tvarovaná přední světla jsou darem strýčka Passata. Rozměrné čelní sklo by řidičům mohlo dopřát rozumný výhled nebýt masivního A-sloupku. Strohé boční linie i zcela kolmá a rovná záď zůstaly zachovány. Modifikace se částečně dotkly zadních světel. Široký zavazadelník se zakusuje pěkně hluboko do nárazníku, a tak leží nakládací hrana příjemně nízko a ve stejné rovině, jako dno kufru. Nakládat těžký kufr tchyně nebylo nikdy snazší.
V rámci úprav karosérie došlo také ke změně celkových rozměrů, takže VW Touran druhé řady měří na délku 4 391 mm, na šířku 1 794 mm a na výšku 1 635 mm.
Úpravy se projevily i v interiéru; výrobce použil nové kvalitní potahové látky a aplikace prvků z nerezové oceli, které byly navrženy a zpracovány tak, aby celková atmosféra v kabině vozu byla co nejpříjemnější a nejkomfortnější.
Volkswagen věnoval velkou pozornost zajištění zobrazovacích a ovládacích prvků, které byly ergonomicky dobře navrženy, jsou intuitivní a jejich rozmístění lze označit jako převážně konvenční. Rovněž je zde vyžito VW ochranných známek pro modré a červené osvětlení displejů, což se osvědčilo i u jiných VW vozů.
VW Touran se nabízel v několika stupních výbavy, které uspokojily i ty nejnáročnější zákazníky – Trendline jako základní verze, dále pak Cross a Highline. Již v základní verzi si zákazníci mohou vychutnat spoustu užitečných pomocníků, např. elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, poloautomatickou klimatizaci Climatic, šest airbagů, elektrické ovládaní všech oken, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio na CD s MP3, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, nastavitelný volant a další moderní prvky.
VW Touran se také může pyšnit jedním prvenstvím: je prvním sériově vyráběným vozem koncernu Volkswagen, jenž od roku 2007 používá technologii parkovacího asistenta. Velkou výhodou je vysoká variabilita vnitřního prostoru: sklopením sedadel je možné VW Touran poměrně snadno a rychle přeměnit prostorný užitkový vůz.
V roce 2006 nabídl německý výrobce k modelům VW Touran dvě benzinové jednotky přeplňované turbodmychadlem a kompresorem s přímým vstřikováním: 1,4 16V TSI s výkonem 103 kW, o rok později přišel s o něco silnější verzí: 1,4 16V TSI, tentokrát 125 kW. Ta nabízela kombinovanou spotřebu cca 7,2-7,4 l benzínu.
Veskrze jde o spolehlivé zážehové řadové čtyřválce opatřené přesnou šestirychlostní manuální převodovkou, které odvedou kus poctivé práce.
Pokud jde o dieselové motory, tak zde byly na výběr dvě jednotky s přímým vstřikováním typu čerpadlo-tryska: 1,9 TDi s výkonem 77 kW (106 koní), a dva 2,0 TDi, přičemž první z nich měl výkon 103 kW. Později k němu získal i funkci přímého vstřikování paliva Common Rail. Silnější nafťák se mohl pochlubit výkonem 125 kW.
S dvoulitrovými diesely se často montovaly převodovky DSG, nechvalně proslavené závadami spojenými s opotřebovanými kuželovými ložisky. Raritou, kterou VW nabízel, byla EcoFuel verze na zemní plyn (CNG) s motorem 1,9 l o výkonu 80 kW.
Obecně je jízdní komfort vozu hodnocen velmi pozitivně. Dobře umístěné pedály poskytují příjemnou a citlivou odezvu, brzdy jsou slušně dávkovatelné a samotné řízení není ani příliš volné, ani zvlášť obtížné, tuhé či nemotorné. Přes své měkké naladění není podvozek žádné želé; naopak je zárukou čitelného a předvídatelného chování vozu i na silnicích značky Made In Czechia. Navzdory své výšce obstojí VW Touran svou stabilitou i v prudkých zatáčkách.
Pochopitelně vůz nemá jen klady, mezi jeho slabší stránky patří nižší atraktivita ve srovnání s některými konkurenty. Prostor uvnitř vozu je dostatečný, zejména pokud jde o první dvě řady sedadel, ale u třetí řady už je to horší.
6.4.2017 14:55:28