Proměna Japonska ze zaostalého feudálního státu v průmyslového giganta a v jednoho z technologických lídrů současnosti se udála tak nějak mimo pozornost světových velmocí za panování císaře Meidžiho (1867 – 1912). Tomu se podařilo provést hluboké institucionální a strukturální reformy a uskutečnit razantní industrializaci země. Do tohoto období spadá např. založení dnes již nadnárodního koncernu Konica Minolta, konkrétně společnosti Konica (1873), dále pak známé firmy na výrobu motorek, čtyřkolek a vodních skútrů a lodí Kawasaki Heavy Industries (1896) nebo známého výrobce hodinek, elektroniky a optiky Seiko (1881).
Protože jsme magazínem, který se věnuje automobilům, předpokládáme, že by vás spíše mohlo zajímat, že v roce 1911 vznikla firma Kaishinsha Motocar Works. Má totiž co do činění s modelem, který vám dnes hodláme představit. V roce 1914 z jejích továrních vrat vyjel první model jménem DAT. Ano, milovníci Star Treku, slyšíte dobře, Gene Roddenberry opravdu nebyl první, kdo s tímto názvem přišel, aby jím obdařil androida s pozitronovým mozkem.
Zpět k Japoncům: firma se ještě několikrát přejmenovala, sloučila se a zase rozloučila, převzala jiné či byla jinými ovládnuta, až konečně v roce 1934 vznikla společnost, kterou určitě znáte: Nissan Motor. Dnes je součástí francouzsko-japonského konsorcia Renault-Nissan se známým vizionářem Carlosem Ghosnem ve svém čele.
Automobilová značka Nissan vyrábí a distribuuje své vozy po celém světě již neuvěřitelných 83 let. Pečlivá práce japonských designérů, techniků, inženýrů i dělníků se odráží na každém nýtu, šroubku, klaksonu i sváru auta a vozy ze země vycházejícího slunce mají většinou skvělý zvuk. Zkusíme se podívat na to, platí-li totéž i o první generaci vozů s kompaktní karosérií typu crossover. Ve své domovině a také u protinožců nosí tento model označení Dualis, zatímco ostatní trhy se musely spokojit s tím poněkud zvláštním názvem – Nissan Qashqai.
Psal se rok 2006, kdy návštěvníci pařížského autosalónu měli příležitost zahlédnout první obrysy tohoto zástupce nižší střední třídy, nicméně již o dva roky dříve na podobné show ve švýcarské Ženevě představili jeho tvůrci koncept, z něhož Qashqai vzešel. Když finální verze spatřila světlo světa, vývojáři a hlavní centrum automobilky sklízelo úspěchy a chválu ze všech stran. Ale především sklízelo vedení firmy tučné prémie za to, jak se vůz skvěle prodával. Za celou dlouhou historii koncernu ze země samurajů jde o jeho nejúspěšnější model vyráběný na evropské půdě. Během deseti let od jeho uvedení bylo vyrobeno přes 2,8 milionu vozů. Jeho výroba probíhala pod taktovku závodu Nissan v anglickém Sunderlandu, odkud se vozy vyvážejí do dalších 100 zemí i v současnosti.
Přijít na veletrhy autosalonů s řešením, které by uchvátilo veřejnost, uspokojilo náročné automobilové kritiky a natřelo to konkurenci (např. korejské automobilce KIA či britskému Land Roveru), která jim leze do zelí, to byl téměř nadlidský úkol. Otázka, jaký styl designu zvolit, se stala důležitější než kdy jindy. To chtělo dát do toho mnohem víc než jen srdíčko. Mimochodem, taky si při tomto slovním spojení vzpomenete na sparťanského trenéra Frantu Straku? Kdoví, kde vůbec skončil Der Kaiser Franz von Rostock.
Výsledek zkrátka musel být bezkonkurenční. A proto vývojáři vsadili na neotřelé řešení, které představovalo spojení hatchbacku a SUV. Konstrukce Nissanu Qashqai se přitom nese ve znamení jednoduchosti a účelnosti; zároveň je pro ni typický pečlivě propracovaný minimalistický styl s celou řádkou originálních detailů. Automobil je navržený tak, aby kombinoval hbité chování hatchbacku se silou, vysokým pohodlím a praktičností sportovního užitkového vozu. Robustní, a přitom elegantní konstrukce přináší znamenitou ovladatelnost na mnoha typech vozovky. Ovšem zvažujete-li koupi Nissanu Qashqai proto, abyste s ním mohli zdolat neprostupný terén, přejet vyprahlé pouště, hluboké kaňony a tiché polární pustiny, tak se rychle vzbuďte. Nezachrání to ani spodní plastové díly, které mají za cíl ochránit vůz před občasným škrábnutím, respektive před tím, aby následky drobných ťukanců byly na karosérii vidět. Prostě Qashqai je zrozen pro poněkud upravenější terén. Perfektně mu svědčí zejména městské prostředí. Ale v každém případě je v mnoha směrech originální.
Zajímavá je především omlazená varianta, které se nedočkaví klienti dočkali na jaře 2010. Facelift vozu přinesl oproti původně zaoblené přídi agresivnější výraz tváře s novými světly protaženými do boků a opatřenými LED diodami pro denní svícení. Atraktivní je i voštinová maska chladiče s typickým logem Nissanu. Facelift se projevil i na tvaru kapoty, chladiče i nárazníku. Nechyběla 17“ kola a zákazníci si rovněž mohli vybrat ze dvou odstínů karoserie. Designérům se také podařilo snížit součinitel odporu vzduchu Cx z 0,34 na 0,33. Znalcům automobilů jistě neunikne ani další z nezaměnitelných detailů, který se týká oken. Ramena oken pětidveřové verze a poslední sloupek karoserie modernizovaného Qashqaie totiž velmi připomínají druhou generaci Nissanu Murano, jiný model automobilky, který přišel na trh v roce 2008. Také záď faceliftovaného vozu se mohla pochlubit novým nárazníkem a koncovými světly opatřenými LEDkami.
Otázka je, zda toto rčení oceníme zrovna v interiéru moderního vozu. Pokud by to byla pravda, tak v tom případě by veškeré ankety krásy musely s náskokem parníku vyhrávat „do nejmenších detailů vytuněné“ interiéry vozů Lada Samara nebo Dacia Duster.
Interiér Nissanu Qashqai první generace, který má firemní označení J10, se nese (patrně pod vlivem místa výroby) v ryze konzervativním duchu. Okázalý luxus musíte hledat jinde, např. v sídlech arabských šejků nebo aspoň ve vile Radovana Krejčíře v Černošicích u Prahy.
To, že žádné honosné prvky výzdoby určené bohatým vrstvám obyvatelstva zde nenajdete, má jednu obrovskou výhodu. Nemusíte se bát toho, že by vaše neposedné ratolesti dovádějící na zadních sedadlech mohli zničit drahocenné materiály, nemusíte mít strach, že by jejich krásu mohla nenávratně poškodit kdejaká mastná a lepkavá skvrna od darované koblihy. Tvrdé černé a šedé plasty snesou téměř vše. A možná právě proto to Nissan Qashqai na plné čáře vyhrává zejména u rodin.
Co se týče kapitánského můstku, tak řidiče jistě potěší rozměrné sedáky i opěráky a podélně stavitelný sloupek, naopak posádka vzadu si už tolik vyskakovat nemůže a trojice dospělých by se přece jen (a to zejména při časově delším cestování) poněkud tísnila. Na druhé straně se při nočních výletech mohou těšit z krásného výhledu na hvězdnatou oblohu a Měsíc (tedy pokud zrovna nebude zataženo), neboť Nissan Qashqai je vybavený pevnou panoramatickou skleněnou střechou opatřenou krycí roletou.
Palubní deska a středová deska je přehledná, ergonomicky uspořádaná a netrpí přeplácaností některých evropských výrobců. Poněkud přepracovaný (ne ve smyslu unavený prací) byl přístrojový štít. Kde se vzal, tu se vzal, už v základní výbavě se objevil 5″ barevný dotykový LCD displej palubního počítače se systémem Nissan Connect, který zahrnuje navigaci, MP3 přehrávač, USB a zadní parkovací kameru.
Taková však byla prodejní nabídka v době po modernizaci, nicméně ještě před ní (v letech 2007 až 2010) již měli zákaznici na výběr z pěti stupňů výbavy. Základní byla Visia, následovala bohatší Acenta, která cílila především na milovníky estetiky a stylového exteriéru. Náročnějším zákazníkům vyšla japonská automobilka vstříc, když jim nabídla výbavu s názvem I-Way doplněnou právě o prosklenou střechu, o zatmavená zadní skla oken či asistenční parkovací systém AVM. Čtvrtý stupeň výbavy jménem Tekna přidal např. 17“ litá kola a vrcholem a ukázkou moderní techniky byl nejvyšší stupeň zvaný Tekna Premium.
Když už tu byla zmínka o rodině, ještě dodejme, že Nissan Qashqai 1. generace se vyráběl jak v pětimístné, tak v sedmimístné verzi, která se označuje jako Qashqai+2.
V nárazových testech EuroNCAP si Nissan Qashqai vedl na výbornou a právem si tak odváží plný počet bodů, tedy pět hvězdiček. Objem kufru pětimístné varianty je 410 l, zatímco zavazadelník sedmimístného modelu disponuje 450 l. Takže narážky na, že prostor uvnitř je malý a že se do něj nic nevejde, jsou jednoduše nemístné.
Nabídka motorů nikterak neoslní a je určena těm skromnějším. Zákazníci si v letech před modernizací mohli vybírat pouze ze čtyř motorů.
Základ tvoří zážehový, atmosférický řadový čtyřválec 1.6 se šestnácti ventily uložený vpředu a s výkonem 84 kW. Tento motor je vhodnější spíše pro krátkodobou městskou jízdu a nabízí hezkou kombinovanou spotřebou cca 6,7 litrů. Avšak přinutit jím opatřený vůz vážící cca 1,4 tuny ke svižnějšímu pohybu, tak to je úkol hodný bájného starořeckého hrdiny Hérakla.
To už je daleko lepší vsadit na druhý benzínový motor 2,0i CVT s výkonem 104 kW. Kombinovaná spotřeba této tiché pohonné jednotky, která je spojena s převodovkou s plynule měnitelným převodem (CVT), se blíží devíti litrům. S využitím pohonu všech čtyř kol musí samozřejmě řidič sáhnout do peněženky ještě hlouběji. Vůz s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 192 km/h a při konstantní rychlosti nabízí klidné a ničím nerušené svezení.
Třetím motorem, který vám dnes představíme, bude vznětová šestnáctistovka. I tento čtyřválec s 96 kW výkonu má svůj původ v dílnách partnerského Renaultu a potěší jak spolehlivostí, tak tichým projevem a maximálním točivým momentem 320 N.m.
Naftové motory jsou standardně propojeny s manuální šestistupňovou převodovkou (s výjimkou 1.5 dCi, která bývá obdařena pětistupňovou manuální převodovkou). Za příplatek šlo pořídit i šestistupňový automat, a to k nejsilnější verzi 2.0 dCi s rozumným výkonem 110 kW. Tato jednotka se objevila u modernizovaných verzí až po roce 2010 a své majitele potěšila pěknou spotřebou 8-9l /100 km, a to i při dynamické jízdě.
Mezi přednosti japonského vozu patří dobrá odezva a schopnost udržet mimořádnou kontrolu nad řízením i v náročných situacích, dále pak víceprvková zadní náprava a vyšší podvozek, které se hravě vypořádají s kdejakým neřádem na vozovce. K tomu nemalou měrou přispívá i skutečnost, že zákazníci Nissanu měli možnost zvolit si, jestli jim stojí za to vybrat si Qashqai s náhonem všech čtyř kol nebo zda jim bude stačit jen „obyčejná“ předokolka. V každém případě je přizpůsobivost auta vozovce vskutku obdivuhodná. Pokud jezdíte po zpevněných cestách, pohon na přední nápravu bude pro vás zcela dostatečný. Existuje i možnost, že se se svým vozem dostanete čirou náhodou na nezpevněné povrchy, a právě pro tyto situace Nissan nabízí pohon 4×4 s elektronicky řízeným diferenciálem. Nicméně dlouhodobý pobyt (a hlavně jízda) v těchto Bohem opuštěných končinách se vskutku nedoporučuje.
I přes poněkud tuhý podvozek Nissan Qashqai překvapí nabídkou mimořádného jízdního pohodlí. Stopu drží stejně zkušeně jako indiánský zvěd z kmene Tonkawů a nerovnosti překonává s grácií hodnou výše uvedeného zakladatele České obce sokolské. Nenaklání se ani v ostrých zatáčkách a citlivější na reakce řidiče je mnohem víc než ženy, které právě mají své dny. Řekněte sami – není to skvělé?
7.12.2017 16:02:29