První kousky druhé generace Fordu Mondeo s interním označením Mk 3 spatřily světlo světa na pařížském autosalónu v roce 2000 a z výrobních pásů belgické filiálky Fordu ve městě Genk sjížděly po celých sedm let. Prvními karosářskými variantami byly čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback, od roku 2001 automobilka zákazníkům nabídla i oblíbenou verzi kombi střední třídy s názvem Turnier.
Ford Mondeo druhé generace je stálicí českých silnic a pravděpodobně nenajdete parkoviště, kde byste jej nepotkali. Není divu – tento oblíbený vůz je přímo zosobněním poměru cena/výkon a disponuje řadou skvělých vlastností. Samozřejmě, má i své nešvary, těch je ovšem daleko méně. Následující článek by měl potenciálním zákazníkům odhalit silné rysy vozu s modrým oválem na přídi a současně by jim měl poradit, jak se s nástrahami, které na něj čekají při koupi, co nejlépe vypořádat.
Název tohoto auta je pravděpodobně odvozen od latinského výrazu pro svět – mundus nebo z jeho francouzské varianty monde či italské mondo. Nicméně pod tímto označením se prodávalo pouze v Evropě; Severní Ameriku tento vůz brázdil pod jménem Ford Contour nebo Mercury Mystique.
Oproti první generaci Mk1, vyráběné v letech 1993 – 1996, respektive po modernizovaných verzích Mk2 (1996 – 2000) Mondeo druhé generace získalo robustnější tvary. Nejvíce se tato pozitivní změna odrazila na koncepci modelu kombi, jehož nabídka vnitřního prostoru je doopravdy velkorysá. Zakulacené tvary a uhlazené linie starších bratříčků vystřídal ostřejší styl New Edge Design. Ten byl charakterizovaný výraznou maskou chladiče – nejprve rámovanou černým plastem, později atraktivnější chromovanou; dále pak vyklenutými podběhy kol i nepřehlédnutelnými světlomety. Celkově vůz (navzdory svým mohutným rozměrům) získal na lehkosti, svěžesti a eleganci. Třešničkou na dortu byl ještě vycizelovaný facelift z roku 2005, který Mondeo proměnil v kus klasického umění.
Interiér vozu působí opravdu seriózním dojmem a svým komfortním vybavením ve své době právem patřil ke špičce svého segmentu. Dostatečný prostor ve všech směrech, kvalitní čalounění i oživující plasty, pohodlná sedadla se slušným bočním vedením, to vše zaslouží palec nahoru. Veškerá elektronika je řízena palubním počítačem, samozřejmostí je automatická klimatizace, centrální zamykání a elektrické ovládání jak bočních oken, tak i zpětných zrcátek.
Za volantem, jehož nastavení umožňuje široký rozsah, si hravě najdete oblíbenou polohu, stejně jako chodidla řidiče ocení přirozené rozmístění pedálů. Pokud někdo nesnáší zimní škrábání oken od sněhu, jinovatky a námrazy (kdo by to asi tak měl rád?), potěší ho inovace v podobě vyhřívávaní předních skel. S ním už nehrozí chodcům tak nebezpečný styl jízdy zvaný „na tankistu“. Rodinám a stěhovákům zvedne náladu objem kufru: verze sedan a liftback 500 litrů, kombi Turnier ještě o 40 litrů více. Majitelé kombi navíc získají po sklopení sedadel velmi dlouhou ložnou plochu.
Vyhřívané sportovní kožené sedačky typu Recaro byly instalovány do sportovní verze vozů ST220 poháněným třílitrovým šestiválcem, se kterými se proháněli příslušníci dálničního oddělení Policie ČR. Ten, kdo má zálibu ve sportovním ladění, nechť se poohlédne po exemplářích s výbavou typu Trend. A naopak, kdo si libuje v luxusu a pohodlí, toho dostatečně uspokojí výbava té nejvyšší úrovně zvaná Ghia.
Co se bezpečnostních prvků týče, tak dispozici má posádka šest airbagů, ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku. Stabilizační systém se dodával na přání. V nárazových testech Euro NCAP v roce 2001 a 2002 získal Ford Mondeo druhé generace čtyři hvězdičky.
Poohlížíte se po novém vozidle zkontrolujte naší nabídku na našem online srovnávači. Vělký online autobazar.
Vozy Ford Mondeo Mk3 jsou poháněné motorem uloženým napříč před přední nápravou. Druhá generace Fordu Mondea přinesla (oproti té první) širokou nabídku motorů. Zážehové čtyřválce, které Ford vyvíjel spolu s Mazdou, nesou označení Duratec – HE.
Patří k nim benzínové agregáty o objemech 1.8 l a s výkonem 92 kW, dále pak 2.0 l (107 kW) nebo 2.5 l V6 s výkonem 125 kW. Motory typu Duratec měly častý problém s tzv. vířivými klapkami, který odstranila až jejich modernizace z roku 2002. O dva roky později Ford představil benzinový čtyřválec 1.8 SCi s výkonem 96 kW a maximálním točivým momentem 175 Nm, který patří k těm lepším.
Velkou část trhu tvoří auta, která pod kapotou skrývají dieselové agregáty. K těm slabším patřil turbodiesel Duratorq 1.8 l TDDi (66 kW) s technologií vstřikování paliva common-rail. Kromě ne příliš tichých 2.0 TDD Ford nabízel také kultivované motory 2.0 TDCi o výkonu 96 kW. Jsou svižné a okamžitě reagují na sešlápnutí plynového pedálu, bohužel jsou také náchylné k poruchám vstřikovačů a čerpadel. Lepší jsou určitě motory 2.2 TDCi z roku 2004 s výkonem 114 kW už při 3 500 ot./ min. a montované s šestistupňovou manuální převodovkou.
Ford Mondeo Mk3 přináší šoférům radost z jízdy: komfortní odpružení spolu s podvozkem perfektně tlumí nerovnosti terénu a přináší jistotu při průjezdu zatáčkami. Liftback a sedan používá moderní zavěšení zadních kol s označením Quadralink. Řazení šestistupňové manuální převodovky je dokonale přesné a hladké.
25.12.2016 11:57:44