V letech 2004 až 2010 se v německé pobočce americké automobilky Ford, ve městě Saarlouis vyráběla druhá generace úspěšného modelu Focus. Navázala na první modelovou řadu s interním kódem Mk I, která v letech 1998–2004 ohromila celý automobilový svět.
Ford Focus druhé generace, automobilovým fanouškům známý pod označením Mk II, používal podvozkovou platformu Ford C1. Tutéž, jakou používali i jeho vzdálení příbuzní Ford C-Max a Ford Kuga. A také vozy značky Volvo (C30, S40, V50, C70) a Mazda (Mazda3, Mazda5).
Americký koncern potěšil zákazníky širokou řadou karosářských variant: na trhu se postupně objevily třídveřový a pětidveřový hatchback, dále čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi. Těm, kteří milují pocit, když jim vítr během rychlé jízdy čechrá vlasy (pan premiér Sobotka to asi nebude), udělalo radost dvoudveřové kupé-kabriolet CC s pevnou skládací střechou, které sjelo z továrních pásů poprvé v roce 2007. A těm opravdu adrenalinově naladěným šoférům nemohly uniknout sportovní verze Ford Focus ST a RS. Člověk nemohl zůstat lhostejným, když se kolem něj prohnal křiklavě zbarvený démon ohlušující náhodné pozorovatele sytým zvukem výfuku. Hot hatch poháněný přeplňovaným pětiválcem od Volva s výkonem 166 kW dosahoval maximálního točivého momentu 320 Nm od 1600 otáček.
A série RS500? Auťák s výkonem motoru vyhnaným na 257 kW, to je teprve atraktivní hračka v rukou mužů s dětskou duší.
Tvrzení kritiků dvojkového Focus o tom, že jeho design je ve srovnání s první generací jednoduchý, konzervativní a že se až příliš drží při zemi, rozptýlil facelift z roku 2007. Přední světlomety jej přiblížily Mondeu, přední nárazník spolu s ostrý sklonem čelního skla mu dodal hrozivý výraz útočícího dravce.
Interiér druhé generace vozů s modrým oválem na přídi je zosobněním velkého prostoru a komfortu spojeného s kvalitními materiály. Palubovka upoutá pozornost měkčenými plasty kombinovanými s doplňky z leštěného hliníku; ovládací prvky jsou na přístrojové desce rozmístěny naprosto intuitivně. K pocitu pohodlí přispívá i úctyhodný rozvor 2 640 mm (u pětidveřového hatchbacku), který se u aut segmentu C jen tak nevidí.
Jednoznačně nejvíc Focusů II dostalo pod kapotu atmosférický benzínový motor 1.6 l 16V Duratec s výkonem 74 kW (100 koní) a krouťákem 150 Nm. Je možná trochu hlučnější, ale na sešlápnutí plynového pedálu reaguje velmi ochotně. Krátká pětistupňová převodovka a udržování motoru ve vyšších otáčkách poskytnou dostatečnou dynamiku a potěšení z jízdy, kombinovaná spotřeba pohybující se okolo 7 l/100 km zase potěšení z uspořených peněz. Při pravidelné výměně oleje (raději častější) bude spolehlivým parťákem většině řidičů.
Zážehovému motoru 1.6 l Ti-VCT s proměnným časováním ventilů o výkonu 85 kW (115 koní) je lépe se vyhnout, neboť se díky své složitosti stává častým návštěvníkem autoservisů.
Kdo hledá silnější motor, tak musí být při svém hledání opravdu trpělivý. Dvoulitrový benzín 16V Duratec s výkonem 107 kW (145 koní) a maximálním točivým momentem 185 Nm je o poznání spolehlivější než ten předchozí. Auta jím osazená vykazují nízkou spotřebu, což je další důvod, proč se v autobazarech příliš dlouho neohřejí.
Černou ovcí mezi dieselovými motory byl 1.6 TDCi s výkonem 66 kW (90 koní). Dítě počaté při spolupráci Fordu a koncernu PSA se prostě nepovedlo: při poklesu otáček motor nepříjemně duní a jeho kultivovanost, spotřeba ani spolehlivost také nejsou bůhvíjaké.
Nenáročným řidičům, kteří se potřebují „pouze“ přepravit z bodu A do bodu B, bohatě poslouží původní, tj. první generací prověřený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec 1.8 l Duratorq TDCi o výkonu 85 kW (115 koní).
Jednoznačnou volbou pro příznivce dieselového pohonu je agregát 2.0 Duratorq TDCi s výkonem 100 kW (136 koní) a 340 Nm. Jde o dobře odhlučněný motor, který spolehlivě zabírá již při nízkých otáčkách. Největší silou disponuje v okamžiku, kdy překročíte hranici 2000 otáček- to se teprve naplno projeví jeho „turbo“ efekt.
Od roku 2008 byla do Focusů montovaná dvouspojková převodovka PowerShift. I díky ní je řazení pro někoho možná trochu tužší, nicméně chod páky je hladký a dokonale přesný. Dobrý pocit z jízdy navodí i hydraulický posilovač řízení.
Co dodat? Že Ford Focus druhé generace je svěží auto, které rozhodně nenudí. S vylepšenou antikorozní ochranou karosérie, která byla u první řady nedostatečná, si můžete v klidu říct: „Stará láska nerezaví.“
Na co si dát pozor:
8.11.2016 14:56:47