Máte rádi konvenční výrobky nebo dáváte přednost něčemu originálnímu, něčemu, co má duši? Něčemu, co vám osobně zvedne náladu a závistivým sousedům odvedle mandle? Něčemu ostřejšímu? Co kdybyste vyzkoušeli čtvrtou generaci BMW trojkové řady z dílny proslulé mnichovské automobilky? Budete se možná divit, ale ojetý vůz vás přijde na mnohem míň peněz, než čekáte. Takže si za ušetřené peníze můžete dát po jízdě …třeba bavoráka. Bude totiž co slavit.
Mít obdivovaného „bavoráka“ je pro některé řidiče otázkou osobní prestiže. A modely trojkové řady dlouhou dobu patřily mezi kasovní trháky německé firmy. Během 40 let bylo vyrobeno více než 14 miliónů kusů těchto sebevědomých zástupců střední třídy. Začalo to produkcí vozů první generace s interním kódovým označením E21 v polovině 70. let 20. století. Nesmrtelné vozy s karosérií typu dvoudveřový sedan nebo kabriolet označené jako 316i, 318i a 320i vynikaly nízkou hmotností a spolehlivými motory. Zpočátku to byly čtyřválce, v roce 1977 se zákazníci dočkali i skvělých šestiválců. Když v roce 1981 brány výrobního podniku v Mnichově opustil vůz s pořadovým číslem 1 000 000, nikdo nepochyboval o tom, že sázka na emoce byla trefou do černého.
Jestliže v případě první generace trojkové řady šlo o překvapení, druhá generace označená firemním kódem E30 a vyráběná v letech 1982 až 1994 byla doslova bomba. Kromě již vyráběného sedanu a kabria usedlejší řidiče potěšily další varianty karosérií (nově to byl čtyřdveřový sedan a kombi jménem Touring). Ta menší, zato dravější část automobilových nadšenců dodnes s nostalgií vzpomíná na kultovní sportovní verzi M3, která díky špičkovým jízdním vlastnostem vybojovala mnohá vítězství na závodních okruzích i v řadě rychlostních zkoušek. Jako pohonné jednotky se v druhé generaci opět osvědčily tradiční čtyřválce, popř. dvouapůllitrové šestiválce.
Třetí generace BMW řady 3 nesla označení E36 a na automobilový trh byla uvedena v roce 1990. Tyto stylově propracované kousky se vyráběly dlouhých 10 let a stály opravdu za to. Paleta karosářských variant byla opět o něco pestřejší než tomu bylo u předchozí řady. Zájemci o koupi vozu měli možnost sáhnout po dvoudveřovém kabrioletu (Convertible) nebo čtyřdveřovém sedanu. Sedany a kombi doplnilo v roce 1999 dvoudveřové kupéčko (Coupe), které se od nich lišilo mj. bezrámovým provedením oken. Mimochodem, když se řekne slovo kupé, nevybaví se vám náhodou úryvek ze známé písničky Nazdar!!! od slovenské kapely Horkýže Slíže? A tí dve holky tupé, čo ogrcali kupé, vystúpili sme s nimi v Brne, čo si nepamätáš? Je pravda, že poněkud rychlejší jízda v takovém kupéčku (a teď nemáme na mysli vlaky státního molochu České dráhy) opravdu mohla způsobit právě takovou malou „nehodu“.
Základní cena kupéček (318is, 320i, 325i a M3) byla ve srovnání se sériově vyráběným sedanem podstatně vyšší. Jako poslední rozšířil třetí generaci vozů BMW trojkové řady s označením E36 hatchback s názvem Compact.
To tvrdil známý český génius Jára Cimrman a nelze jinak, než mu dát za pravdu. Snad také proto je spalující vášeň něco, co k bavorákům neodmyslitelně patří. Řidiči milují tyto vozy se znakem modrobílé vrtule, respektive s tradičním logem, které svým tvarem připomíná ledvinky, na přední masce. U automobilových nadšenců mají vozy z bavorské metropole za cíl vzbuzovat touhu, radost, nadšení, obdiv a úctu. A pokud se jim to z nějakého důvodu nedaří, tak je prostě něco špatně.
Přesně toho si byli vědomi tvůrci automobilů čtvrté generace trojkové řady. Nedočkaví klienti si první vozy mohli zakoupit ve druhé polovině roku 1998. To už měl bavorák označovaný jako E46 po premiéře, kterou si odkroutil v březnu téhož roku na ženevském autosalonu. Přesto, že na svou dobu vozidlo vlastně neznamenalo velkou technickou revoluci, svou krásu v očích nadšených motoristů neztrácí ani po dvaceti letech. Jde o vozy pověstné svým poctivým zpracováním, vytříbeným designem, spolehlivými motory, čitelným chováním a hlavně nezapomenutelnými jízdními zážitky, které jsou schopny přinášet.
K nesporné kvalitě konstrukce si připočtěme ještě značnou variabilitu, jíž se mohla pyšnit rovněž tato čtvrtá série. Varianty karoserie zůstaly v podstatě shodné s předchůdcem E36. V rámci čtvrté generace se vyráběly jak sedany s označením 318i, 320i, 323i, 328i či manažérská 320d, tak ryze sportovně laděné kupé M3. Typickými rysy tohoto supersportu jsou poctivé zpracování interiéru, prvotřídní materiály použité vevnitř, elektronicky řízený diferenciál, tlačítko Sport pro dynamickou jízdu, ale také mnohé originální exteriérové prvky jako např. lemy zadních blatníků nebo spoilery. Později se tento sporťák nabízel taktéž v limitovaném provedení CSL (Coupé Sport Leichtbau). Charakterizoval jej vysoký výkon (265 kW), který mu dodával řadový benzinový šestiválec o objemu 3.2 l, optimalizovaná hmotnost, nízká střecha, pro jejíž výrobu konstruktéři jako materiál použili plast vyztužený karbonem, ale také absence rádia nebo klimatizace. Pokud na nějaký takový exemplář v autobazaru narazíte, jste dítě štěstěny. Pravděpodobně bude patřit mezi ty nejzachovalejší kousky, které trh nabízí. Byť je jich méně a dobrému stavu odpovídá i vyšší pořizovací cena. Je obrovská škoda, že ikonický sporťák vycházející z původní variety doslova „dojel“ až na nové způsoby měření emisí (WLTP) a spotřeby zaváděné začátkem roku 2018. Automobilka tak byla nucena výrobu pozastavit. Prý dočasně, snad se tedy můžeme těšit na brzký návrat legendárního závodního vozu.
Ani ve čtvrté generaci trojkové řady nechybí třídveřový hatchback Compact. Vyráběl se v letech 2000 až 2004 a cílil hlavně na mladší klientelu, které měl nabídnout finančně přijatelnou alternativu ke klasickému sedanu. Občas jí bývá, vzhledem k tomu, že je poněkud zkrácená, vytýkána určitá nevyváženost kompozice, ale to se dá skousnout. Stejně jako skousnete sladký bavorský vdoleček nebo bílou bavorskou klobásu.
Design všech karosářských provedení neztrácí na síle ani po dvaceti letech. Stále působí moderně, neotřele a nese se v duchu tradiční koncepce BMW. Pevná a kvalitní karoserie E46 si naštěstí nepřinesla od starší generace známý nešvar: sklony k rezivění. Nicméně při nákupu se však rozhodně doporučuje obhlédnout především lemy zadních blatníků nebo zadní části prahů, páč člověk nikdy neví. A to i tehdy, když nemáte závažné podezření, že auto může být nabourané. Protože mít „bourák“ a bourák, v tom je jistý sémantický rozdíl, že?!
Jo, neodvádět žádné daně nebo mít pivo zadarmo, jak slibuje Angela Merkelová v písničce známého slovinského provokatéra a showmana Klemena Slakonji všem nově příchozím do Německa, to by byla vskutku paráda. Představte si to: „The new world will be the best, the whole year Octoberfest!“ Jenže ono není všechno BMW, co se třpytí.
A tak i v případě E46 lze najít různé, byť mírné, nedostatky. Například málo prostorný interiér. Vepředu to ještě ujde, ale pasažéři na zadních sedadlech dost místa mít nebudou. Podobně nepraktický je v tomto směru zavazadelník. U sedanu získáte 440 litrů. Oblíbeným rodinným vozidlem se tak tento model zcela jistě nestane, vaši tlustou řeckou svatbu uvnitř dostatečně neoslavíte, neboť svých 35 bratranců a sestřenic dovnitř nenacpete ani heverem.
Nedostatkem místa pro (nejen) prostorově výraznější posádku již tolik netrpí verze kombi zvaná Touring. Ta navíc příjemně překvapí i spoustou vnitřních úložních prostorů. Bohužel pokud budete mít cestou žízeň nebo chuť na kávu, tak láhev s nápojem nebo pohárek s oblíbenou pochutinou nebudete mít kam odložit, pokud nepočítáte ruce či klín svého spolujezdce. Minimálně pro model 325i tato výhrada platí zcela. Ani objem kufru (435 l) v případě BMW E46 nepatří zrovna k největším ve své třídě. Ostatně praktičnost nebude tím hlavním důvodem, proč by si měl BMW E46 někdo vybrat. O to tu přece vůbec nejde, není-liž pravda. Znovu připomínáme, že jde o vůz, který oslovuje řidiče a řidičky zejména svými sportovními vlastnostmi, který je dostane svou stylovostí a vysokou míru komfortu.
U všech modelů můžeme vyzdvihnout kvalitu použitých materiálů, zejména pokud jde o měkčené plasty, kůži, dřevěné obložení a hliníkové dekorační prvky. Za zmínku stojí i precizní dílenské zpracování. BMW E46 je zkrátka vůz, který má dokonalý sportovní šmrnc. Ale také své mouchy. Proto se při výběru vozu zkuste zaměřit na nízko ukotvené sedačky (zejména na ty přední), již nečekaně brzy se začínají viklat. Ale lepší, když se vám viklají sedačky než stoličky, ne?
Nárazové testy EuroNCAP absolvovalo trojkové BMW E46 v roce 2001, ale nejlepší výsledek si neodvezlo: získalo 25 bodů, tedy „jen“ čtyři hvězdičky z pěti možných. Ve standardní výbavě řidiče potěší ABS, protiprokluzové a stabilizační systémy DSC (resp. ESP), vyhřívaná a elektricky sklopná zpětná venkovní zrcátka, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední i zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a další elektronické legrácky, bez nichž se moderní civilizace neobejde. A pokud nemáte hluboko do kapsy a potrpíte si na nejrůznější technické serepetičky, můžete si zvolit vůz s vyšší úrovní výbavy. Ta bude pravděpodobně zahrnovat palubní počítač, parkovací senzory, dešťový senzor, kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky, automaticky zatmavující se vnitřní zpětné zrcátko, multifunkční volant, xenonová světla a spoustu dalších věcí, které vám zpříjemní jízdu. Otázka zní, zda vůbec budete vyhledávat BMW E46, pokud patříte k lidem, kteří jsou takříkajíc ve vatě.
Jak asi čtenáři vědí, BMW původně používalo jednoznačný způsob značení svých vozů, ne nepodobný tomu, s nímž se můžeme setkat u jiných německých automobilek – Mercedes-Benz či Audi. Název konkrétního vozu mnichovského výrobce byl určován číslem modelové řady, kubaturou motoru a typem používaného paliva. Takže například u modelu označeného jako 320i bylo zřejmé, že jde o zástupce řady 3 vybaveného benzinovými dvoulitrem; model 325i z téže řady pak poháněl dvouapůllitrový, rovněž zážehový motor. S takto logickou, přehlednou a jednoznačnou identifikací vozů však podstatně zamíchalo módní šílenství jménem downsizing a vynalézaví reklamní odborníci. Byl to shodou okolností právě model E46, u nějž se poprvé projevil tento efekt babylónské věže. Ke zmatení jazyků sice nedošlo, zato k totálnímu zmatení většiny příznivců renomované značky zcela určitě. A tak s jednoduchostí je Amen
Velká rozmanitost se netýká pouze různých označení modelů trojkové řady, různých druhů karosérie, ale i pohonných jednotek. Celkem dostalo BMW 3 E46 do vínku 14 benzínových a 7 dieselových motorů.
Základní benzínový motor modelu 316i (objem 1.9 l a výkon 77 kW, resp. 85 kW) je slabší, proto je vhodnější sáhnout po jiném typu. Modely 318i poháněly čtyřválcové motory, 320i pro změnu šestiválce o objemu 2.0 l, popř. 2.2 l a poskytovaly výkon od 110 kW do 125 kW. Vyšších výkonů se dočkaly vozy po faceliftu z roku 2000.
Benzínové řadové šestiválce měly možná poněkud vyšší spotřebu, avšak své příznivce dokázaly potěšit charakteristickým zvukem, plynulým zátahem a velmi slušnou dynamikou. V každém případě šlo o spolehlivé pohonné jednotky, s nimiž měli jejich majitelé jen výjimečně problémy. Jedním z nich mohla být nefunkční čidla polohy vačkové hřídele.
Pokud bychom měli dát konkrétní doporučení, zkuste se v autobazarech poohlédnout spíše po novějším autě, například po modelu 325i. Jde o královský kočár vybavený zážehovým šestiválcem o objemu 2497 ccm, motorem, který je silný, kultivovaný a dostatečně pružný. Disponuje nejvyšším výkonem 160 kW, maximálním točivým momentem 250 Nm a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Při „rozumné“ jízdě mimo město se s ním dá dosáhnout krásné průměrné spotřeby okolo 6 l na 100 km, ale řekněte sami: měli byste to srdce trápit tento špičkový stroj ploužením po silnicích třetí třídy?
Vývojáři německé automobilky nic neponechali náhodě a svou pozornost dostatečně věnovali i vznětovým motorům. Zpočátku dosti hlučné dieselové agregáty, navíc poněkud náchylné k poruchám ventilátoru chladiče, byly postupně k radosti zákazníků a k úlevě managementu firmy dokonale vyladěny. Po faceliftu z října 2001 již vynikají spolehlivostí, kultivovaností i nízkou spotřebou. V tomto ohledu se vydařily zejména šestiválce, jejichž spotřeba je s ohledem na výkon doslova nadstandardní. Tedy velmi nízká. Průlomové byly hlavně pohonné jednotky pro modely 320d a pozdější 330d. Verze 320d se v roce 2001 dočkala vstřikování typu Common Rail druhé generace, model 330d s třílitrovým řadovým šestiválcem ještě navíc vyššího výkonu 150 kW (oproti předchozím 135 kW). Sázka na diesely vyšla firmě na jedničku a automobilku až do současnosti provází pověst tvůrce těch nejvýkonnějších dieselů. Ty nejsilnější šestiválce však vyžadují ruku zkušeného řidiče, své drahé dceři, která má čerstvý řidičák, bych je nesvěřil.
Zážehové (benzínové) motory | |||
Model | Objem [l] | Výkon [kW] | Rok výroby [od/do] |
316i | 1.9 | 77 | do 2001 |
316i | 1.9 | 85 | od 2001 |
318i | 2.0 | 87 | do 2001 |
318i | 2.0 | 110 | od 2001 |
320i | 2.0 | 110 | do 2000 |
320i | 2.2 | 125 | od 2000 |
323i | 2.5 | 125 | do 2000 |
325i | 2.5 | 141 | od 2000 |
328i | 2.8 | 142 | do 2000 |
330i | 3.0 | 170 | od 2000 |
M3 | 3.2 | 252 | od 2000 |
M3 CSL | 3.2 | 265 | od 2003 |
Vznětové (dieselové) motory | |||
Model | Objem [l] | Výkon [kW] | Rok výroby [od/do] |
318d | 2.0 | 85 | 2002-2003 |
318d | 2.0 | 85 | od 2003 |
320d | 2.0 | 100 | do 2001 |
320d | 2.0 | 110 | od 2001 |
330d | 3.0 | 135 | do 2003 |
330d | 3.0 | 150 | od 2003 |
S faceliftem z roku 2000 se u vybraných motorizací objevuje rovněž pohon všech kol, což vozům přináší ještě větší atraktivitu.
Již několikrát v souvislosti s vlastnostmi vozů čtvrté generace trojkové řady zaznělo slovo rozmanitost. Je to její síla i slabina zároveň. Současně s pestrostí výběru garantuje i různorodou technickou úroveň vozů, které se prodávají ještě dnes. A nabádá tak kupujícího ke zvýšené ostražitosti až k nedůvěře.
Ještě předtím, než celí tumpachoví nad krásným babolapem, uzavřete kupní smlouvu, nezapomeňte si pečlivě prohlédnout zavěšení předních kol na nápravě. Vyviklané čepy, větší vůle v ramenou, uchycení ochranných manžet kulových čepů – to vše dostává pořádně zabrat a nevydrží věčně. Důležité je na stav nápravy dbát zejména tehdy, vezmeme-li v úvahu mnohdy žalostný stav českých komunikací, na nichž budeme vůz provozovat. Tím prvním, co by vás tak při jízdě rozhodně mělo varovat, je nadměrná hlučnost, kterou podvozek vykazuje. Do jisté míry se nízkou životnost těchto enormně namáhaných dílů podařilo odstranit až u aut, která se do prodeje dostala po roce 2001, kdy se celá řada dočkala omlazení. To se navenek se projevilo pouze jen nepatrně v podobě úpravy tvaru předních světlometů, příznivcům těchto vozů se však mohlo značně ulevit od řady konstrukčních nedostatků. Druhý facelift následoval ještě v roce 2003.
Problém představuje také fakt, že v zahraničí se tato série často používala jakožto firemní. To znamená, že riskujete, že vozidlo najezdilo mnoho kilometrů. Může to být i citelně více, než se vám pokouší tvrdit údaj na tachometru.
U samočinných převodovek na vás zase může číhat nepříjemnost v podobě nikdy nevyměňovaného oleje. V tom případě pomůže už jen vysoce nákladná generální oprava. Samy o sobě poměrně problémové byly i skříně SMG v benzínových verzích 325i a 330i. Náhradní díly jsou přitom prakticky nesehnatelné a kompletní výměna převodové skříně představuje investici přinejmenším desítek tisíc.
.. a kdyby byla Škoda Felicia to, co BMW E46, mohli bychom si s radostí vesele zajódlovat. Poněvadž ve své době byla čtvrtá generace trojkové řady BMW na velmi vyspělé technologické úrovni, čímž dávala pěkně na frak dotěrné konkurenci. Nicméně i dnes existuje dlouhá řada důvodů, proč si tento klenot pořídit.
Automobil vyniká hlavně svými jízdními vlastnostmi, skvěle zvládá tlumení nerovností a v tomto aspektu se měřit může i s prémiovými vozy renomovaných značek. Přesné řazení, bytelná konstrukce a dostatečně vyvážený podvozek vozu propůjčuje perfektní ovladatelnost. Zájemce o koupi tohoto skvělého dopravního prostředku je však nutné upozornit na to, že u provedení podvozků s tzv. M-paketem se jízdní komfort do značné míry vytrácí. Tato auta jsou totiž zaměřena primárně na sportovní jízdu, jejich podvozek je odpružen s pomocí kratších pružin a někomu může přijít až příliš tvrdý. Ale za ten adrenalin to stojí, ne?!
Dnes si tento stále vyhledávaný vůz můžete v závislosti na konkrétním typu a výbavě pořídit i v cenové relaci pod 100 000 Kč. Základní výbava byla ve své době možná skromnější a řada standardních položek zůstávala dostupná jen za příplatek, řidiči se ale zpravidla nebáli si za nadstandard připlatit nemalé sumy. Když si tedy budete BMW E46 kupovat v současné době, narazíte už vesměs na velmi slušně vybavené exempláře.
90 %
Zobrazit nabídku ojetých vozů BMW 3 E46
8.3.2018 16:08:27