Autonoto Magazín

Registrace Přihlášení Vložit inzerát zdarma

  • Úvod
  • Ojeté vozy
  • Operativní leasing
  • Poradna zdarma
  • Magazín
  • Oblíbené
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Vložit inzerát zdarma
  • Úvodní stránka
  • Novinky
  • Populární vozy
  • Poradna
  • Rady a tipy
  • Recenze aut
  • Seriály
  • Zajímavosti

Ojetá Toyota Land Cruiser (2002-2009) – na co si dát pozor?

Magazín Ojetá Toyota Land Cruiser (2002-2009) – na co si dát pozor?

toyota_land_cruiser

Japonský off-road, to je pojem, který zná každý fanoušek terénních vozů. Tím spíš, když se jedná o špičkový model vyráběný více než 60 let. Všem zasvěceným je už jasné, že následující řádky budou věnovány neúnavnému soupeři všech nehostinných koutů světa, Toyotě Land Cruiser.

Příběh začíná…

Myšlenkou na výrobu odolných terénních vozů se japonská automobilkou Toyota začala vážně zabývat během druhé světové války. Koneckonců směřování od ryze vojenského účelu až k civilnímu provedení je charakteristický pro první tři generace (raději používejme označení série, které lépe charakterizuje celou proměnu).

Nejstarší vývojový stupeň, předchůdce dnešního Land Cruiseru představuje terénní osobní vůz s pohonem 4×4 z roku 1951, označeny písmeny BJ/FJ. Inspirován americkým Jeepem nabízel velmi strohou výbavu. Prvními řidiči se stávají příslušníci japonské policie.

Dnes již legendární jméno Land Cruiser získává vůz společně s výkonným šestiválcem typu F (3.9 l – 77 kW) v roce 1954, o rok později také zvětšený vnitřní prostor, celokovovou třídveřovou karoserii a pohodlné odpružení dosažené pomocí čtyřlistových per. Japonská automobilka se tímto způsobem pokouší proniknout do na trh, jemuž dominují běžní zákazníci.

Evidentně se jí to daří. Vozy Land Cruiser postupem času získávají na oblibě. Roku 1965 se dokonce staly nejprodávanějšími japonskými auty v USA.

Přesuňme se o několik desítek let dál. Do roku 2002, kdy vzniká úspěšná série Toyota Land Cruiser 120.

Toyota Land Cruiser 120 – moderní bojovník s drsnou přírodou

Toyota Land Cruiser série 120 (hovoří se někdy o jedenácté, ale jindy také o třetí generaci) je řazena do kategorie středně velkých off-roadů, nazývaných Prado.

Tvary vozu byly navrženy ve francouzském centru designu ED2. Na jedné straně nezapřou podobu starších sourozenců, např. typickými šikmými předními světly a rozměrnou přední maskou s neústupným „výrazem ve tváři“; na druhé straně je znát, že se nacházíme v novém tisíciletí plném oblin, detailů a kulatých parádiček. Dokladem toho jsou zvýrazněné oblouky podběhů a elegantní tvar koncových světel.

Samotný nástup do vozu po plastem obložené stupačce je snadný, stejně jako když vcházíte dveřmi do vlastního obýváku. Při jízdě vás potěší velmi pohodlná a elektricky nastavitelná sedadla s koženým čalouněním, doplněná loketními opěrkami. Míváte-li během jízdy žízeň, tak dvě malé PET můžete vložit do přihrádky na láhve umístěné právě pod nimi. Díky vnitřní výšce vozu a jeho dlouhému rozvoru si nemohou stěžovat ani pasažéři na zadních sedadlech.

Dokonalý výhled se podobá tomu, jaký na vás čeká v 70. patře mrakodrapu Burj Al-Mamlakah v Rijádu. A stejně jako tam, tak i zde jste obklopeni nekonečným prostorem, výjimečným pohodlím a luxusem v podobě imitace dřeva v kombinaci s kvalitními plasty.

Motorizace

Zákazníci měli na výběr z několika pohonných jednotek, mezi ty nejoblíbenější patřil vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec s přímým vstřikováním pomocí technologie common-rail. Měl objem 2 982 ccm3 a největšího výkonu 127 kW (173 k) dosahoval při 3 400 ot./min.

Rozšířený byl také zážehový vidlicový motor 4.0 l V6 VVT-i 5D. Oplývá výkonem 183 kW (249 k) při 5200 ot. a dosahuje točivého momentu 380 Nm při 3 800 otáčkách.

Podvozek

Podvozek auta je dokonale odpružen pomocí masivních tlumičů s regulací tuhosti. Má také dostatečnou světlou výškou (patří mezi ty nejvyšší v kategorii off-road), kterou lze navíc dodatečně regulovat. Přední náprava je víceprvková s nezávislým zavěšením kol, zadní náprava je tuhá, vedená čtyřprvkovými závěsy. V náročném terénu řidič ocení také tradiční žebřinový rám.

Kam s ní? Řeč je o rezervě. Vyráběla se jak verze s rezervou skrytou pod podlahou zavazadlového prostoru, tak s náhradním kolem připevněným na zadní dveře automobilu.

Výbava

Nástup nové éry aut šofér pozná i podle hi-tech elektroniky, kterou je Land Cruiser doslova prošpikován. Samozřejmostí je protiblokovací ABS, chybět nesmí ani systém elektronické distribuce brzdné síly EBD. Snadný průjezd zatáčkou pomůže zvládnout aktivní řízení trakční síly A-TRC i systém řízení stability (VSC). Uzávěrka zadního diferenciálu a také mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem se uplatní v těch místech, kam se běžná auta bojí jen posvítit.

Výhody

  • Prostorný interiér
  • Vlastnosti pro průjezd terénem
  • Čtyř-, pěti- a šestistupňové automatické převodovky, přičemž čtyřkvalt je živější, má větší ochotu akcelerovat
  • Odpružení a pohodlný podvozek
  • Vysoká spolehlivost

Na co si dát pozor

  • Toyota Land Cruiser je výborný vůz, který vám v terénu, kde ostatní auta selhávají, prokáže neocenitelné služby. Nicméně ani on není úplně bez chybičky. Provozní hmotnost 2070 kg je opravdu vysoká a doporučujeme si pořídit naviják
  • Jak často budete měnit přední brzdové kotouče a tlumiče, záleží zejména na vašem stylu jízdy. S výměnou rozvodového řemenu počítejte, až budete mít najeto kolem 150 tis. km. Nepodceňte ani častější výměnu oleje, auto se vám svým výkonem bohatě odvděčí
  • Na co si je třeba dát pozor je jednoznačně kvalita používaného paliva. Pokud budete svého miláčka krmit např. Verva Diselem, ušetříte si nervy a samozřejmě i náklady spojené s opravou vstřikovačů. Možná se stane zázrak a vy seženete vůz poháněný zážehovým motorem 4.0 l. Ale pravděpodobně se nevyhnete koupi turbodieselu s čtyřventilovým rozvodem DOHC, který právě na výše uvedené závady trpí.

8.11.2016 15:20:11

Komentáře k článku

dalnicni-znamky-pro-slovensko-a-rakousko-kompletni-pru%cc%8avodce-online-nakupem

Dálniční známky pro Slovensko a Rakousko: Kompletní průvodce online nákupem

Cestování na evropských dálnicích vyžaduje správnou přípravu, zejména pokud jde o dálniční poplatky. V tomto komplexním průvodci se…

hlavni_foto

Jak vybavit efektivně vaši garáž?

Máte-li na to prostor, určitě si doma pro váš vůz zbudujte krytou garáž. Garáž může vypadat různě a je jisté, že má velký potenciál. Nemusí totiž…

2148196410

Havarijko na elektroauta je drahé. Ale vyplatí se

Elektromobily jsou na silnicích stále častější. Důvodů je mnoho, zejména tichý provoz a jiný zážitek z jízdy. Ovšem, stejně jako u klasických aut, i u elektromobilů hrozí…

Couple in a car salon. Family buying the car. Elegant woman with her husband.

Za přepis auta odpovídá prodávající. Jak postupovat?

Prodáváte nebo kupujete ojeté auto? Pak vás čeká přepis auta na nového majitele. Ze zákona je za něj odpovědný prodávající vozu. jinými slovy: pokud neproběhne přepis včas,…

Web

Dovolená v zimě? Chce to správné pojištění auta

Pokud řídíte i v zimě, pak tento příběh velmi dobře znáte: Přijdete k autu, chcete odjet, ale nejde to – nejste schopni ani nastartovat. Prekérní situace,…

Můžete nás znát z těchto médií…

© 2016 – 2025 Autonoto s.r.o. – Víme o všech vozech na prodej a operativní leasing
Financování vozu • Nabídka pro autobazary • Affiliate • Poradna • Katalog automobilů • Recenze automobilů • Magazín
Odhad ceny vozidla • Uložená hledání • Kontakt • Obchodní podmínky

  • 3