Japonský off-road, to je pojem, který zná každý fanoušek terénních vozů. Tím spíš, když se jedná o špičkový model vyráběný více než 60 let. Všem zasvěceným je už jasné, že následující řádky budou věnovány neúnavnému soupeři všech nehostinných koutů světa, Toyotě Land Cruiser.
Myšlenkou na výrobu odolných terénních vozů se japonská automobilkou Toyota začala vážně zabývat během druhé světové války. Koneckonců směřování od ryze vojenského účelu až k civilnímu provedení je charakteristický pro první tři generace (raději používejme označení série, které lépe charakterizuje celou proměnu).
Nejstarší vývojový stupeň, předchůdce dnešního Land Cruiseru představuje terénní osobní vůz s pohonem 4×4 z roku 1951, označeny písmeny BJ/FJ. Inspirován americkým Jeepem nabízel velmi strohou výbavu. Prvními řidiči se stávají příslušníci japonské policie.
Dnes již legendární jméno Land Cruiser získává vůz společně s výkonným šestiválcem typu F (3.9 l – 77 kW) v roce 1954, o rok později také zvětšený vnitřní prostor, celokovovou třídveřovou karoserii a pohodlné odpružení dosažené pomocí čtyřlistových per. Japonská automobilka se tímto způsobem pokouší proniknout do na trh, jemuž dominují běžní zákazníci.
Evidentně se jí to daří. Vozy Land Cruiser postupem času získávají na oblibě. Roku 1965 se dokonce staly nejprodávanějšími japonskými auty v USA.
Přesuňme se o několik desítek let dál. Do roku 2002, kdy vzniká úspěšná série Toyota Land Cruiser 120.
Toyota Land Cruiser série 120 (hovoří se někdy o jedenácté, ale jindy také o třetí generaci) je řazena do kategorie středně velkých off-roadů, nazývaných Prado.
Tvary vozu byly navrženy ve francouzském centru designu ED2. Na jedné straně nezapřou podobu starších sourozenců, např. typickými šikmými předními světly a rozměrnou přední maskou s neústupným „výrazem ve tváři“; na druhé straně je znát, že se nacházíme v novém tisíciletí plném oblin, detailů a kulatých parádiček. Dokladem toho jsou zvýrazněné oblouky podběhů a elegantní tvar koncových světel.
Samotný nástup do vozu po plastem obložené stupačce je snadný, stejně jako když vcházíte dveřmi do vlastního obýváku. Při jízdě vás potěší velmi pohodlná a elektricky nastavitelná sedadla s koženým čalouněním, doplněná loketními opěrkami. Míváte-li během jízdy žízeň, tak dvě malé PET můžete vložit do přihrádky na láhve umístěné právě pod nimi. Díky vnitřní výšce vozu a jeho dlouhému rozvoru si nemohou stěžovat ani pasažéři na zadních sedadlech.
Dokonalý výhled se podobá tomu, jaký na vás čeká v 70. patře mrakodrapu Burj Al-Mamlakah v Rijádu. A stejně jako tam, tak i zde jste obklopeni nekonečným prostorem, výjimečným pohodlím a luxusem v podobě imitace dřeva v kombinaci s kvalitními plasty.
Zákazníci měli na výběr z několika pohonných jednotek, mezi ty nejoblíbenější patřil vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec s přímým vstřikováním pomocí technologie common-rail. Měl objem 2 982 ccm3 a největšího výkonu 127 kW (173 k) dosahoval při 3 400 ot./min.
Rozšířený byl také zážehový vidlicový motor 4.0 l V6 VVT-i 5D. Oplývá výkonem 183 kW (249 k) při 5200 ot. a dosahuje točivého momentu 380 Nm při 3 800 otáčkách.
Podvozek auta je dokonale odpružen pomocí masivních tlumičů s regulací tuhosti. Má také dostatečnou světlou výškou (patří mezi ty nejvyšší v kategorii off-road), kterou lze navíc dodatečně regulovat. Přední náprava je víceprvková s nezávislým zavěšením kol, zadní náprava je tuhá, vedená čtyřprvkovými závěsy. V náročném terénu řidič ocení také tradiční žebřinový rám.
Kam s ní? Řeč je o rezervě. Vyráběla se jak verze s rezervou skrytou pod podlahou zavazadlového prostoru, tak s náhradním kolem připevněným na zadní dveře automobilu.
Nástup nové éry aut šofér pozná i podle hi-tech elektroniky, kterou je Land Cruiser doslova prošpikován. Samozřejmostí je protiblokovací ABS, chybět nesmí ani systém elektronické distribuce brzdné síly EBD. Snadný průjezd zatáčkou pomůže zvládnout aktivní řízení trakční síly A-TRC i systém řízení stability (VSC). Uzávěrka zadního diferenciálu a také mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem se uplatní v těch místech, kam se běžná auta bojí jen posvítit.
Výhody
Na co si dát pozor
8.11.2016 15:20:11