Pokud jste fanda historických kousků, vaše srdce dozajista zaplesá. Pokud jste člověk skromný a nenáročný, někdo, kdo se spokojí s málem, je pro vás Lada Niva ideální volbou. Pokud jste ale rozmazlený milionářský synek, věčný student, pro nějž je bydlení à la mama hotel vrcholem luxusu nebo pohodlný řidič, vyznávající životní styl a athénskou filozofii epikureismu, prchejte. Neboť Lada Niva vám dopřeje všechno, jen ne komfort. Lada Niva vyznává přísný spartánský řád.
Tenhle teréňák patří k těm autům, které vyjíždějí z výrobní linky již hezky dlouhou řadu let. Podíval se do celého světa a věrně sloužil vojákům, policistům i záchranářům – ať již šlo o jeden lidský život nebo celou civilizaci. Kdo by zapomněl na filmového hrdinu, na nějž tak spoléhali účastníci expedice ADAM 84. Jako návštěvník z ohrožené budoucnosti se nám navždy vryl do paměti. Ruský bohatýr, který vás bezpečně dostane přes hory a doly, lesy i stráně, pouště a pralesy, i kdyby měly být snad 1 000 verst dlouhé.
První Lada Niva spatřila světlo světa v únoru 1976. Nesla označení VAZ 2121. Sériová výroba tohoto Ilji Muromce se rozběhla přesně 5. dubna roku 1977. O necelý rok později, v lednu 1978, se Niva natřásala před návštěvníky autosalonu v Bruselu. Netrvalo to příliš dlouho a díky svým vlastnostem rychle ovládla téměř polovinu evropského trhu v segmentu aut s pohonem 4×4. Lada Niva se dočkala omlazovací kúry karosérie a interiéru, plastické operace a revize vnitřku až v letech 1993 a 2009. Úspěšně přestála i transplantaci srdce čili výměnu motoru, to když ten původní 1.6 l (57 kW) byl nahrazen silnějším 1.7 l o výkonu 59 kW, resp. 61 kW. Nejdříve s jednobodovým vstřikováním a později i vícebodovým. Podle samotného výrobce, společnosti (anebo spíš výrobního podniku) AvtoVAZ na trhu existuje přibližně 30 verzí Lady Niva a počet prodaných kusů přesahuje 2,5 milionu. „Vytuněná“ verze s označením Urban se v roce 2014 pochlubila moderní maskou chladiče. Letos (2017) na počest probíhajícího 40. výročí byla vyrobena limitovaná edice Lada Niva 40th Anniversary. Propriety, které tuto oslavu pořádně rozpumpovaly (do ruda, chtělo by se říct), byly například lité disky, jedinečné barevné varianty laků karoserie, uvnitř vozu se o parádu postarala sedadla čalouněná kůží, a také nablýskané nerezové lišty prahů..
Niva byla a je zajímavá od shora dolů i zepředu dozadu. Konstruktéři Pjotr Prusov (hlavní konstruktér do r. 2003) a Valerij Semuškin se inspirovali americkými jeepy a původním Fiatem 124. Že jejich výtvor trochu připomíná stavebnici z hranatých papírových krabic od vodky, to vše na 4 kolech, přijde divné jen těm největším hnidopichům. V dobách hlubokého totáče, se kladl důraz na jednoduchost, funkčnost a praktičnost. A tato koncepce přetrvala až dodnes. Zaoblené tvary jsou pro drsnou sibiřskou tajgu zbytečný luxus, a tak, až na jednu výjimku (kulatá světla) byste je na autě marně hledali.
Míry tohoto XL medvěda byly zprvu 3,72 m (d) x 1,68 m (š) a 1,64m (v). Postupně se decentně měnila jen délka a šířka. I se zátěží dosahuje Lada Niva pěkné světlé výšky 22 cm, takže až se rozhodnete přebrodit Ob či Jenisej, nebude to žádný problém. Navzdory svým majestátním proporcím si vůz udržuje váhu lehce přes 1 tunu.
Auto pořád otevřete postaru pomocí kovového klíče. Nastartovat ale už musíte druhým, částečně plastovým. Kdo by hledal zapalování klasicky vpravo, tak bude hledat marně. V Ladě Nivě se totiž nachází na druhé straně volantu. Interiér vozu vám potvrdí, že jeho předchůdcem byl stařičký VAZ 2101 neboli žigulík. Pokud jste příznivcem retro hraček, všechno z útrob vozu se vám bude skvěle vyjímat ve vaší sbírce. Páčky na ovládání stěračů a blinkrů, vnitřního osvětlení a sluneční clony. Také řídicí páka a další páky i čudlíky už jen dokumentují celkový historický nádech. Topení nastavíte i poslepu posuvným jezdcem. Světla a ventilátor pro změnu nastavujete kolébkovým přepínačem. Prostě oldies, but goldies. Jediné, co poněkud kazí výsledný vintage styl, je rádio, které tu jaksi neštymuje. Kotoučák by byl lepší. Ale je to vcelku jedno, stejně uvnitř nebudete mít šanci něco slyšet.
U prvních verzí byste našli i otáčkoměr a vyhřívané zadní okno. Pokud jste chtěli nějaký ten luxus navíc, museli jste sáhnout trochu hlouběji do kapsy. Tvůrci Lady Niva se rozhodli vyjít zákazníkům vstříc a dopřát jim i takové zázraky jako např. zadní stěrač, ostřikovač či halogenové světla.
Potahy sedadel vám připomenou nepohodlný gauč od bábušky Kaťuši. To zadní dvoumístné umožňuje po sklopení zvětšit úložný prostor ze 150 na 980 litrů. Přístup do této úschovny nálezů a ztrát je snadný díky výklopné zadní stěně.
U Nivy nečekejte bezpečnostní prvky jako v nějakém moderním SUV. Lada Niva totiž není žádné SUV, přestože je tak často chybně označována. Krom pásů tu nic jiného nenajdete. Pozdější verze Nivy vyfasovaly i ABS, posilovač řízení a brzd.
Rozparádit první Ladu Nivu původně dokázal zážehový čtyřválec s rozvodem OHC o objemu 1.6 l, jemuž palivo obstaral dvojitý spádový karburátor. Ovládání zajišťovala 4 stupňová převodovka a druhá páka na podlaze s dvoustupňovou redukcí. Podvozek s rozchodem kol 1430/1440 mm a rozvorem 2,2 m měl bezrámovou konstrukci, což byla na tehdejší dobu ohromná novinka. (Tentokrát bez ironie). V terénu přišly k duhu lichoběžníkové polonápravy a tuhá náprava vzadu. Pohodlí zajišťovaly odpružené pružiny s teleskopickými tlumiči a příčný zkrutný stabilizátor. Nic jiného než pohon 4×4 Lada Niva nikdy nepoznala; to stejné platí o redukční převodovce a mechanické uzávěrce mezinápravového diferenciálu. S touhle výbavou dosahovala Lada Niva maximální rychlosti 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100km/h trvalo nekonečných 23 sekund, takže kdo by se s tímto vozem chtěl vydat na lov sobolů, ať raději vsadí na osvědčenou ruskou trojku.
Když se poněkud vítr obrátil a byl to nově západní eurosojuz, kdo tahal za delší konec provazu a diktoval si pravidla trhu, došlo ke změnám i pod kapotou Lady Nivy. Zastaralá 1.6 l musela ustoupit nové 1.7 l se vstřikováním Bosch a s výkonem 59 kW nebo 62 kW. Se změnou motoru, přibyl i jeden stupeň na převodovce. Můžete tak jet o 5km/h rychleji než dříve. Výfuk pak obohatil třícestný katalyzátor a elektriku posílil alternátor. Zrychlení netrvá už nekonečných 23 sekund, ale mnohem lepších 19 sekund. Původní 45 l nádrž vycucla průměrně 12 l/100km, pokud jste se odvážili do města, tak to bylo i 14 l a v terénu bez problému i víc. S inovací se zmenšila nádrž na 42 l (z toho 6 l je rezerva), ale spotřeba zůstala plus mínus stejná okolo 10 l.
V autobazaru můžete narazit i Nivu s naftovým motorem o objemu 1.9 D a s mizerným výkonem 48 kW. Dosáhne až 125 km/ h a nabízí nižší spotřebu kolem 7,8 l/100km.
Pokud se vám až doteď zdálo, že ruský automobil doslova nenávidíme, je nejvyšší čas to napravit. Přichází ta pravá chvíle, která odhalí veškeré výhody tohoto výrobku ze země, kde včera znamená zítra a včera už bylo pozdě. Takže jdeme na to – držte si klobouky. Lada Niva nonšalantně přefrčí všechny hrbolaté, děravé a asfaltem nepolíbené terény. Výjezd do kopce s 39o úhlem je pro Ladu Nivu hračka, 80 cm vody svěží koupel a závěj zvící 100 cm sněhu jsou něco jako přejezd zbytků tajícího sněhuláka. Uprostřed srpna. Neznáme spolehlivějšího společníka pro jízdu nepřístupným terénem a divokými hvozdy, než je právě Lada Niva. A aby toho nebylo málo, zvládne utáhnout až tunový přívěs. Město nechte daleko za zády a vydejte se dobrodružství vstříc.
Že Niva přežije i legendárního Terminátor Arnolda Schwarzeneggera, je patrné už z jejich úspěchů. Díky Jacquesovi a Jean-Jacquesovi Pochovým roku 1980 řádila na pařížsko – dakarském rallye. O rok později si tato dvojice vyjela se stejným vozem 3. místo, v dalších letech dokonce 2. místo. V roce 1999 Niva zdolala jako nic Himaláje až do výšky neuvěřitelných 6 000 m. Mrazy jí taky nevadí. Výzkumníci na jižním pólu ji využívali k přepravě mezi stanicemi a dokonce 2x toto území zcela projela.
I když prošla od roku 1977 řadou změn, je to pořád ta stará dobrá Lada. Již brzy uvidíme, co nového Ladě přinese další spolupráce s koncernem Renault-Nissan. Každopádně Lada Niva vždy zůstane královnou všech teréňáků.
8.6.2017 12:29:38