Ze dvou anglických sousloví „Community European“ a „European Design“ je složeno jméno kompaktního vozu nižší střední třídy – Kia Cee’d. Tato zkratka ve výsledku působí jako fonetická slovní hříčka, neboť anglické slovo „seed“ v překladu znamená „semeno“ nebo jej také můžeme přeložit jako sloveso „zasít“. Prostě automobilky z Dálného východu konečně po dlouhé době pochopily, že chtějí-li nabízet Evropanům své vozy, bylo by dobré se poučit nejlépe přímo v Evropě, jak na to.
Jak se zdá, tak korejská investice opravdu dopadla na úrodnou slovenskou půdu. Partnerství jihokorejské automobilky a slovenské vlády pomalu (a navzdory mnohým překážkám) klíčilo, až nedaleko Žiliny v obci Teplička nad Váhom náhle vyrostl v prosinci 2005 výrobní podnik dceřiné společnosti korejské automobilky s názvem Kia Motors Slovakia s.r.o. A jedním z jeho prvních zralých plodů, které mohli první nedočkaví zákazníci ochutnat, byl vůz Kia Cee’d.
Jeho první generace se na Slovensku vyráběla se v letech 2006 – 2012. Rok 2009 připravil vozu příjemné překvapení v podobě faceliftu. Vůz získal atraktivní moderní design, další stupeň výbavy Comfort Plus a také nový základní motor 1.4 CVVT o výkonu 66 kW. Netrvalo to ani tak dlouho (přibližně tři roky po faceliftu) a na autosalonu v Ženevě v březnu 2012 se mohla přízni automobilových nadšenců, odborníků a laiků těšit i druhá generace automobilu Kia Cee’d.
První skicy (a nakonec i výsledný návrh) druhé řady Kii Cee’d vznikaly na kreslicím prkně designéra Petra Schreyera, jenž dříve působil v rámci koncernu VW Group. Modely, na jejichž vzhledu se výrazně podílel, jsou např. Audi TT, VW Golf IV nebo VW Eos. Schreyer má na „svědomí“ už výše zmíněnou modernizaci první generace.
Také druhá generace Cee’du nese jeho zřetelný rukopis: profil s dlouho kapotou, ostré linie, vysoké čelní sklo, výrazný tvar masky chladiče, hluboké prolisy, přední sdružené světlomety, které jsou protažené daleko do boků. O vysoké originalitě korejského automobilu svědčí i udělení prestižního ocenění Red Dot Design – Best Of The Best 2013. Kiu Cee’d mohou pozorovatelé na evropských silnicích zahlédnout ve třech různých karosářských provedeních – jako pětidveřový hatchback, klasické pětidveřové kombi (Sporty Wagon neboli SW) nebo jako třídveřový hatchback (pro_cee’d).
Neboli jak taková Kia Cee’d asi vypadá v interiéru.. Nástup do vozu je vskutku pohodlný, ať jde o řidiče, spolujezdce nebo o cestující na zadních sedadlech. Vstup je díky velkému úhlu rozevření dveří dostatečně široký. Pokud máme začít popisem místa vpředu, asi nás nejprve pozitivně překvapí přední sedadla. Nabízejí optimální délku sedáků i opěradel a při průjezdu ostrých zatáček se šofér může spolehnout jak na slušné boční vedení, tak na jejich přiměřenou tuhost. Snad jen příliš nízko položená středová loketní opěrka, která je součástí výbavy Comfort Plus, byla patrně navržená s ohledem na nevysoké postavy obyvatel Soulu. Ale jinak místa uvnitř je všude dost a tísnit se opravdu nebudete.
Potěší výborné dílenské zpracovaní a použití kvalitních materiálů. Ať už jde o ovládací a kontrolní prvky, tlačítka, čalounění, sedačky nebo povrchovou úpravu palubní desky, zaměstnanci žilinského podniku nenechali nic náhodě a odvedli prvotřídní práci. Ze sedmileté záruky, kterou původně automobilka Kia na nové modely Cee’d poskytovala, se dá usuzovat, že kvalitě svých výrobků opravdu věří.
Veškeré rozmístění ukazatelů na palubní desce či na přístrojové kapličce je intuitivní a přehledné. Nechybí sada velkých tlačítek a otočných spínačů pro ovládání topení, ventilace i klimatizace, velmi dobrou čitelnost poskytuje displej navigace s dostatečným rozlišením.
Zájemci o koupi vozu mají na výběr z více stupňů výbavy, přičemž již v té základní s názvem Active na ně čeká 6x airbag, ESP, palubní počítač, centrální zamykání, asistent pro rozjezd do kopce, nastavitelný volant, přední světlomety do mlhy a elektrické ovládání předních oken.
Dobře přístupný zavazadlový prostor, který má objem 528 litrů (máme teď na mysli provedení kombi SW), se nijak nevymyká z parametrů v segmentu C běžných; jediným jeho nedostatkem je nákladová hrana, která se nachází vysoko nad vozovkou.
Pohonné jednotky druhé řady v podstatě navazovaly na ty ověřené z předchozí generace, přesto nabídly řadu inovací jako např. vylepšený průběh točivého momentu a nižší spotřebu paliva. Galerie motorů v době, kdy druhá generace Kii Cee’d spatřila světlo světa, vypadala přibližně takto: benzinový čtyřválec s nepřímým vstřikováním 1.4 CVVT a s výkonem 73 kW, jehož točivý moment je 137 Nm při 4 200 ot./min. Rozdává radost svým kultivovaným projevem, nízkou hlučností a skvělou pružnosti.
Dalšími pány na holení jsou 1.6 CVVT (88 kW) a přímovstřikový benzinový 1.6 GDI (99 kW), který uspokojí příznivce rychlejší jízdy a vyššího výkonu. Vznětové agregáty zastupuje spolehlivý turbodiesel 1.6 CRDi se širokou škálou výkonu: 66, 81 nebo 94 kW.
Kia v roce 2013 představila i sportovnější verzi modelu s názvem Kia Pro_Cee´d GT, kterou obsluhuje přeplňovaný zážehový čtyřválec Gamma T-GDI s výkonem 150 kW. U něj je potřeba si dávat pozor na historii a celkový stav. Raději předpokládejte, že už bude mít něco „nalétáno“. S většinou motorizací dostanete i šestistupňovou manuální převodovku. Řazení je krátké a ostré jako břitva, ale současně snadné a plynulé. Spojka vás bude poslouchat na slovo. Nejsilnější dieselové pohonné jednotky bývají opatřeny šestistupňovými automaty a motor 1,6 GDI dvouspojkovou skříní DCT.
Dobře naladěný podvozek se zadním nezávislým zavěšením kol poskytuje solidní komfort i na rozhrkaných silnicích do Vyšných Kotěhůlek. Ať se děje, co se děje, auto pořád udržuje slušnou stabilitu, chová se dostatečně čitelně a stopu drží líp než ohař.
Co říci na závěr? Snad jen, že každý sklízí to, co zasil, ať už Gerhard nebo Vasil. A Korejci použili ta nejlepší semínka. Kia Cee’d sice není zlaté jablko ze zahrady Hesperidek, nicméně žádnou záludnost v podobě červa rozhodně neskrývá.
30.3.2017 13:08:30