Japonsko je malá, navenek uzavřená země. Přesto si získala mnohé sympatie a uznání tím, že udává směr technologickým novinkám a nebojí se experimentovat. To už není ten zoufale zaostalý feudální stát, který nám představil Akira Kurosawa ve filmu Sedm samurajů. Toyoty Camry Hybrid, Auris Hybrid, Prius, Hondy Clarity, Urban EV, Lexus GS a Mitsubishi i-MiEV – to jsou – reklamním sloganem řečeno – důkazy místo slibů. Důkazy, že nejnovější technologie se uplatňují i v odvětví automobilismu. Jo, a ještě na jednoho pionýra elektrických a hybridních časů jsme zapomněli. Jmenuje se Leaf.
I on je potvrzením předpokladu, že vsadit na nové revoluční technologie místo osvědčeného receptu naftařských společností se může automobilkám vyplatit. Cesta k cíli byla sice křivolaká a trnitá, ale ukázala ostatním, že dostatek vůle, víry a nadšení, kreativity a samozřejmě i finančních prostředků dělá zázraky. Je velmi pravděpodobné, že nebýt japonských průkopníků, tak se dnes ani nemůžeme pořádně rozčilovat nad tím, že Tesla ve své Gigatovárně v Nevadě chrlí „jen“ 5000 plamenometů (vlastně aut!) týdně. Ale popojeďme dál.
Ve své době byl Nissan Leaf 1. generace jeden z prvních elektromobilů, které se na trhu objevily. Před zraky veřejnosti byl odhalen 2. srpna 2009 při příležitosti otevření nové celosvětové centrály firmy Nissan Motor Co., Ltd. v japonské Jokohamě. Novou moderní budovu a technologicky vyspělý vůz spojovala především šetrnost k životnímu prostředí, jíž se chtěla společnost Nissan prezentovat.
Výroba Nissanu Leaf odstartovala v japonském závodě Oppama v roce 2010; v Evropě, konkrétně v britském Sunderlandu, se začaly vyrábět faceliftované verze přibližně o 3 roky později. Tak tomu bylo až do roku 2017, do doby, než ji nahradila druhá generace, kterou automobilka produkuje dosud. Celkem s první generací její spokojení majitelé najezdili 4 miliardy kilometrů. Vzhledem k dosud řídké síti dobíjecích stanic to není zas tak málo. Nicméně na cestu kolem světa by si s ním asi nelajznul vyjet ani známý hrdina knihy Julese Verna, anglický džentlmen Phileas Fogg. Nissan Leaf, praktický zástupce nižší střední třídy, je totiž primárně konstruován jakožto vůz městský.
Nissan se u svého pětidveřového hatchbacku přiklonil ke klasickým liniím a držel se tradičního pojetí. Architektura Leafu má záměrně velmi blízko ke konvenčním vozům. Touto přístupnou filosofií japonská automobilka chtěla oslovit i mainstreamové řidiče, pro které by se měl v budoucnosti elektromobil stát naprosto běžnou záležitostí.
Pokud pozorovatele něco zaujme, tak je to pravděpodobně přední část vozu. Jednak na ní objeví dvě vodotěsným krytem chráněné zásuvky určené pro standardní dobíjení i pro rychlonabíjení, jednak si určitě povšimne ostrých kontur LED světlometů ve tvaru písmene V. Ty jsou ve srovnání s běžnými halogeny i úspornější. A ještě jeden praktický význam mají: jejich úkolem je rozrážet vzduch tak, aby došlo k poklesu hluku a snížení aerodynamického odporu.
Moderní ekologické trendy zanechaly nesmazatelnou stopu (fuj, to zní hrozně!) i v interiéru japonského modelu. Svým tvarem má evokovat glóbus a barevným laděním podsvícených přístrojů jakoby dával za pravdu tvrzení bývalého českého prezidenta Václava Klause, že naše Země je Modrá, nikoli zelená planeta.
Nejprve to pozitivní: zákazníky jistě potěší prvotřídní kvalita použitých plastů a také vysoký komfort nastupování. Z dotykového LCD displeje, který je umístěný na středovém panelu, se řidič dozví vše podstatné: kolik šťávy vozidlu ještě zbývá, kde se nachází nejbližší dobíjecí stanice atd. Jeho součástí je i navigace a zábavní infosystém IT.
Že by ale výsledný dojem z interiéru byl luxus nebo nadstandardní komfort, to se opravdu říct nedá. Hlavně přístrojovka působí vcelku levným dojmem a ani s nepohodlnými sedadly Nissan Leaf příliš nezabodoval. Povedl se naopak zavazadlový prostor, který nabízí velkorysý objem hned 370 litrů. Disponuje i značnou hloubkou, zavazadla a případné další předměty naložíte přes vysoký práh.
Pod kapotou Nissanu Leaf 1. řady pulzuje elektromotor na střídavý proud s výkonem 80 kW a točivým momentem 280 Nm, s jehož pomocí dosahuje vůz zrychlení z 0 na 100 km za 12 s a maximální rychlosti 144 km/h. Že by to bylo ohromující se říct nedá, ale jak víme, tak nejen Básníci mají obtížné začátky a konce. Zato mezidobí je radostné a plodné.
Kamenem úrazu u většiny elektromobilů bývají baterie s velmi omezenou životností. Navzdory těmto obavám však vrstvené lithium-iontové baterie Nissanu Leaf uložené v prostoru podlahy vykazují vysokou míru spolehlivosti.
Pokud hledáte nový vůz pro rodinu podívejte se na širokou nabídku aut v našem online autobazaru na autonoto.cz
Poslední modelová verze Nissanu Leaf pocházející z roku 2016 s baterií o navýšené kapacitě 30 kWh, která je tvořená 192 články, má deklarovaný dojezd s plně nabitým akumulátorem 250 km. To je ale hodnota spíše „papírová“. Reálný dojezd bude spíš pod vzdáleností cca 200 km, autu ubere například zapnuté topení nebo klimatizace. Dojezd – tak jako u ostatních elektromobilů – se rovněž snižuje v závislosti na snižující se venkovní teplotě. Spotřeba se u této konfigurace pohybuje na průměrné hodnotě 14,5 kWh/100 km. Varianta se 30 kWh ale není jediná dostupná, model roku 2014 a 2015 byl pak vybaven baterií s kapacitou 24 kWh. U něj činí předpokládaný dojezd 175, respektive 199 km.
Mínusem je nesporně u nás stále poměrně řídká síť dobíjecích stanic, primárně u nás zajišťovaná firmami ČEZ a PRE. Dobíjení se pak platí buď paušální částkou nebo v závislosti na konkrétním čase. Oficiální zdroje uvádějí, že v této veřejné síti by mělo nabití zabrat přibližně 30 minut, během nichž získáte 80 % kapacity baterie. Naproti tomu běžné nabíjení ze zásuvky, kterou máte doma a které je rovněž možné, orientačně trvá mezi 7 až 8 hodinami, což je „oficiální“ hodnota. Reálné zkušenosti hovoří spíše o 12 hodinách.
Nová „dvojková“ generace už se může pochlubit kapacitou baterie 40 kWh, s níž ujede více než 300 km, nicméně Nissan je stále ve fázi, kdy se čekání na novější a výkonnější modely vyplatí.
Délka [mm] | 4450 |
Šířka [mm] | 1770 |
Výška [mm] | 1550 |
Hmotnost [kg] | 1525 |
Rozvor [mm] | 2700 |
Největší výkon [kW/min-1] | 80/2730-9800 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 |
Dojezd [km] | 160 |
Objem kufru [l] | 370 |
V kategorii hatchbacků si Nissan Leaf svými jízdními vlastnostmi rozhodně ostudu netrhne, což je mj. zásluhou nízko položeného těžiště. Jistý a pevný podvozek si perfektně poradí s drobnými i výraznějšími nerovnostmi terénu. Limitujícím faktorem je především hmotnost auta převyšující 1,5 tuny. Slušný komfort, pocit plynulé jízdy, předvídatelné chování a velmi tichý chod motoru – to jsou příjemné bonusy, které se neválejí zbůhdarma na ulici. V městském provozu je nutné dávat pozor na chodce, kteří nemusejí auto registrovat. Proto je ve voze integrovaný generátor zvuku, který se automaticky spustí při rychlosti pod 30 km/h.
Z hlediska pořizovací ceny se v současné době dají ojeté Nissany pořídit s velmi slušnou výbavou už za cenu okolo půl milionu korun. Cena bude jednoznačným argumentem pro koupi ojetého elektromobilu, pořizovací náklady na nový vůz byly ve své době značné, i když je nutno uznat, že oproti klasickým automobilům jezdí v podstatě za pakatel. Jeden kilometr vychází na cenu v řádech haléřů. U nás se první generace Nissanu začala coby novinka prodávat za cenu okolo 715 000 Kč, většina z dostupných modelů pak putovala do firemní sféry.
Před nákupem je potřeba – lidově řečeno – dát si bacha na tři zásadní parametry: na kapacitu akumulátoru za plného nabití, na celkový stav akumulátoru neboli ukazatel SOH (State Of Health) a Hx neboli hodnotu jakéhosi „zdraví“ akumulátoru, která by se měla pokud možno co nejvíce blížit ukazateli SOH. Vzhledem k tomu, že Nissan je i v našich končinách zavedená značka, je možné se v případě problémů obrátit na standardní značkový servis. S většinou běžných oprav si zde umějí poradit. Závady na samotném elektrickém systému už ale musejí řešit speciálně proškolení mechanici.
Nissan Leaf je určen pro řidiče, kteří vědí, co chtějí. Patří nadšencům a snílkům, kterým není osud planety lhostejný a za své přesvědčení jsou ochotní platit vyšší cenu. Nejlépe mu sedí role rodinného auta určeného pro kratší vyjížďky na chatu, na výlety, za nákupy nebo na dojíždění do zaměstnání.
Oproti klasickým automobilům má elektromobil celou řadu méně rizikových součástek, díky nimž budete navštěvovat autoservis stejně často jako Tomáš Řepka navštěvuje svého psychiatra. Tedy téměř vůbec. A ještě sladká tečka na konec: zapomeňte na věčně špinavé ruce od oleje, zapomeňte na řev motoru, zapomeňte na zápach benzinu či nafty. Nissan Leaf, jinak evropské auto roku 2011, totiž voní elektřinou.
– nízké provozní náklady
– spolehlivost
– tichý chod motoru
– menší počet mechanických částí motoru, které se mohou porouchat, znamená levnější údržbu
– většina ojetých vozů pochází z firemního segmentu
– ještě stále nízký počet dobíjecích stanic
– dobíjení elektromobilu trvá pořád déle než tankování paliva s klasickým motorem
82%
Zobrazit nabídku ojetých vozů Nissan Leaf
9.8.2018 13:09:30