Žebříčky nejprodávanějších lehkých užitkových vozidel se neustále mění a pravdou je , že samotným automobilkám ve spolupráci s vychytralými majiteli motorových miláčků se podařilo do kategorizace vnést tak trochu zmatek. I z toho důvodu dochází k prolínání pojmů jako jsou van, dodávka, lehké užitkové vozidlo, malý nákladní automobil a podobně.
Kategorie označovaná jako van (segment K), to jsou automobily větších rozměrů, s velkým zavazadlový prostorem, určené pro přepravu pěti nebo více lidí. Obvykle jde o dodávky všech možných typů: příbuzné pick-upů, jejichž nákladový prostor je oddělený pevnou přepážkou od kabiny řidiče. Dále sem spadají dodávky typu transit se společnou střechou kabiny řidiče a nákladového prostoru. Patří sem i minivany (MPV), automobily velikostí zasahující do střední třídy pro přepravu 5 až 7 pasažérů.
Uživatel je potom překvapen, když v hodnocení aut téže kategorie se spolu nacházejí např. Ford Transit, VW Caddy, Octavia Combi a Toyota Hilux. Což jsou už na první pohled čtyři diametrálně odlišná auta. Ano, všechny spadají do společné třídy N1 lehkých užitkových vozidel (LUV), tedy aut do celkové hmotnosti 3500 kg. Společné mají volant, kola, motor, brzdy. To je tak všechno. (Jde samozřejmě o nadsázku).
A což to teprve udělá se statistikami? Např. porovnání roků 2008/2009 vypadá opravdu zajímavě: celkový počet registrovaných vozidel v roce 2009 prý oproti stejnému období předchozího roku klesl o cca 65%. Tedy o více než 30 0000 vozů. Jakým způsobem se na těchto výsledcích podepsala hospodářská recese a jakým přesun vozidel z jedné kategorie do druhé (např. N1 do M1) zůstává záhadou. Je přitom veřejným tajemstvím, že až třetinu těchto vozidel zapsaných v registru dřív tvořily modely osobních aut typu kombi, SUV a MPV, jejichž dodatečná úprava pomocí nainstalované přepážky přinesla majitelům možnost odepsat si nikoli nezanedbatelnou částku za DPH. Dubnem 2009 počínaje si mohou firmy odečíst DPH i při koupi osobního vozu. Tím pádem zájem o užitkové přestavby poměrně opadl.
Nehodláme porovnávat jízdní ani užitné vlastnosti Octavie Combi s Fordem Transitem. Ne, že by se to nedalo, ale pro čtenáře má takovéto srovnání naprosto nulovou výpovědní hodnotu. Rádi bychom přinesli návštěvníkům tohoto webu větší přehled a případným zájemcům o koupi některého z vozů dostatek podrobných informací, které by mu měly usnadnit rozhodování. Rozhodování mezi vozy pro tutéž cílovou skupinu zákazníků s jasnou představou toho, co chtějí. Nehodláme zájemcům o větší dodávku vnucovat sporťák či pickup. Nemyslíme si, že člověk, který potřebuje auto na přepravu stavebního materiálu se zničehonic rozhodne, že potřebuje osmimístný mikrobus.
Přinášíme vám seriál článků, který se bude zabývat velkými dodávkami do maximální povolené hmotnosti 3,5 tuny. Víme, že o každém z nich již bylo napsáno již snad desítky recenzí, ale čas neustále plyne a s ním přicházejí nové modely a technické vychytávky, proto tyto vozy zaslouží svůj vlastní článek. Na druhé straně je životní cyklus těchto vozidel zpravidla delší než u leckterých osobních automobilů, a proto převratné novinky, další generace a facelifty se objevují na tak často.
A kterým konkrétním modelům se náš seriál bude věnovat? Nejprve přijde na řadu korunovaný král tohoto segmentu: Ford Transit. Stranou nezůstane ani tradiční italsko-francouzský tým Peugeot Boxer, Citroën Jumper a Fiat Ducato. Představíme vám i Renault Master. Prostor samozřejmě poskytneme německým dodávkám Volkswagen LT a Mercedes-Benz Sprinter. Nezapomeneme na dvojici Renault Trafic a Opel Vivaro. A seriál uzavřeme spřízněnými vozy Nissan Interstar a Opel Movano.
Máte se na co těšit!
21.10.2016 14:30:31