V segmentu LUV (lehká užitková vozidel) patří Ford Transit právem na čelní příčky žebříčků anket a testů. Tak například Ford Transit šesté generace zvítězil v mezinárodní soutěži „Van roku 2001“. Na první místo se vyšplhal v roce 2003 také model Ford Transit Connect, v letech 2007 a 2013 Ford Transit Custom a naposledy v roce 2014 vítězství zopakoval opět model Connect. O rok později se Ford Transit stal celosvětově nejprodávanější dodávkovou řadou.
Ano, takový je Ford Transit. Vůz natolik úspěšný, že nevznikl pouze jeden jediný model, nýbrž se z něj zrodila celá modelová řada. Řada, která prostupuje napříč celým segmentem: od menších vozů (pro podnikání určený užitkový Transit Connect nebo víceúčelový minivan Tourneo Connect s prosklenou zádí), přes kompaktní Ford Transit Courier a bezpečný Ford Transit Custom až k 2 až 3místnému Vanu s velkým nákladovým prostorem, potažmo k velkému kombivanu, nabízejícímu prostor až sedmi cestujícím.
Prostě ať již potřebujete čas od času převézt pár pytlů cementu, větší skříň, stůl a lavice nebo se chystáte se skupinou přátel vyrazit na chatu, Ford pro vás vždy najde řešení.
Vraťme se do minulosti, kdy z výrobní linky sjel první zástupce těchto houževnatých pomocníků. V první části našeho výletu vás provedeme historií prvních generací užitkových vozů s modrým oválem na přídi.
Užitkové vozy Thames 400E a FK vyráběl americký koncern již během padesátých let ve svých anglických a německých závodech. Za první generaci Transitů je označován už model Ford FK 1000, přestože název Ford Taunus Transit se začal používat až od roku 1961. Ford FK 1000 vznikl v továrně v Kolíně nad Rýnem v Německu, proto tedy označení FK (Ford Köln). Vozů s motorem umístěným vpředu pod kapotou se vyrobilo cca 250 000, a to především v západní Evropě.
První exempláře „opravdového“ Transitu Mk1 sjely z výrobních pásů pobočky v jihoanglickém závodu Langley v srpnu 1965. Tehdejší zákazníci měli na výběr ze dvou verzí: z aut s rozvorem 2 692 mm nebo 2 997 mm. Vůz byl vybavený spoustou novinek: řidič mohl do kabiny vstupovat buď běžnými nebo posuvnými dveřmi, na přání byl dodáván například zámek řízení. Později se objevily také halogenové světlomety nebo bezdušové pneumatiky.
Auta byla nabízena se zážehovými motory o objemu 1.7l (54 kW)nebo 2.0l (63 kW), od roku 1968 v nabídce figuroval i vznětový motor Perkins 4/99 se žalostným výkonem 32 kW.
Výkonnější pohonnou jednotku, rychloběžný vznětový motor York s pohonem vačkového hřídele pomocí ozubeného řemene, představuje automobilka v roce 1972. Objevuje se ve dvou výkonových variantách: 40 kW pro typ s krátkým rozvorem nebo 56 kW pro delší a těžší verzi.
Transit, vyráběný v různých verzích (dodávka, valník, pick-up či MPV) vzešel ve známost díky své spolehlivosti, na kterou nedali dopustit příslušníci britské policie nebo hasičských sborů. K tomu přispěl i model Transit 190 s celkovou hmotností 3,5 tuny, vybavený chlazenými kotoučovými brzdami, který se na trhu objevil v roce 1976.
Než se dostanete k 3 generaci nehledáte nové auto zkuste se podívat na agregátor autobazarů.
Prvního omlazení se Transit dočkal v březnu 1978. Jedince z této řady charakterizuje významná designová proměna. Původně krátká příď je prodloužena, aby dostala více aerodynamický tvar. Od této doby se do ní pohodlně vlezou jak zážehové, tak především vznětové motory, s nimiž byla u předchozí generace tak trochu potíž (pro starší motory typu Perkins 4/99 musela být přední část upravená tak, aby se do ni agregát vměstnal). Nové dieselové motory York s objemem 2.4l byly opatřeny vstřikováním Bosch, díky němuž se maximální točivý moment zvýšil na 142 Nm při 2000 ot/min.
V roce 1984 pak Ford vybavuje Transity motory o objemu 2.5l s přímým vstřikováním (DI).
Běžní řidiči ocenili nové, úsporné benzinové čtyřválce o objemu 1.6l a výkonu 48kW s ventilovým rozvodem OHC, výkonnější topení, sériově montovaná halogenová světla a samočinnou převodovku s označením Ford C3, policisté a šoféři záchranné služby zase nešetřili chválou nad výkonnou verzí s šestiválcovým motorem Essex 3.0l.
Historického okamžiku se americký koncern dočkal 25. července 1985, kdy byl vyroben dvoumilióntý Transit.
8.11.2016 15:08:21