Autonoto Magazín

Registrace Přihlášení Vložit inzerát zdarma

  • Úvod
  • Ojeté vozy
  • Operativní leasing
  • Poradna zdarma
  • Magazín
  • Oblíbené
  • Registrace
  • Přihlášení
  • Vložit inzerát zdarma
  • Úvodní stránka
  • Novinky
  • Populární vozy
  • Poradna
  • Rady a tipy
  • Recenze aut
  • Seriály
  • Zajímavosti

Mráz – nejlepší děda? Cimrman asi neznal elektromobily

Magazín Mráz – nejlepší děda? Cimrman asi neznal elektromobily

winter-1

Jinak by ve své hře Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909 nemohl něco takového prohlásit. Ne, nemluvíme o Ladovské zimě, o níž zpívá provokatér Nohavica. Popis toho, jak zpohodlnělí Češi (resp. řečeno Krnáčovou „zpovykaní“ Pražáci) vnímají nepohodlí, které způsobí nečekané snížení teplot, to není vůbec nic ve srovnání s tím, co v lednu 2019 zažívali někteří majitelé elektromobilů v USA. Problémem v tomto případě opravdu nebylo množství sněhu větší než malé (a teď nemáme na mysli bílý prášek, který lechtá v nose), nýbrž snížený dojezd vozů závislých na nabitých bateriích.

Atmoška byla vážně cool

Schválně si představte tu situaci: je začátek února 2019 a Vy se nacházíte na severu Spojených států poblíž minnesotského města International Falls. Venku je zima, že by psa nevyhnal, protože by se mu zlomil v nejbližší zatáčce. Odvážnější (nebo spíš hloupější) jedinci se v mrazech -40 ºC polévají vařící vodou a s popáleninami končí v nemocnici. Ženám, které zapomněly přes noc své spodní prádlo pověšené venku na šňůře, ochotně praskají podprsenky samy od sebe a kdesi dole na jihu, na Floridě mrznou pomeranče. Je den po prohýřeném mejdanu a Vy si to svou fungl novou elektrokárou svižně fičíte poslušně domů k milující manželce. Jenže co čert nechtěl, právě cestou udeří nečekaně polární vortex. Se zděšením sledujete 8″ dotykový displej a na něm ukazatele aktuální spotřeby elektřiny, zbývající kapacity baterie a především údaje o předpokládaného dojezdu. Svítící oranžový symbol želvy žhne nemilosrdně jako Sauronovo oko. Již o hodinu později jste s baterkou na nule a zůstáváte uvězněni v ledové pasti. Čeká Vás bílá smrt…

 

Jak vám jezdí Tesla, když teplota klesla?

Modelová situace, kterou jsme nastínili v předchozí části, měla za cíl především zdravě nakrknout všechny majitele elektromobilů. Nicméně tato odlehčená fabulace vychází ze skutečných událostí. Mnoho majitelů elektrických vozidel, kteří podobné potíže zaznamenali v únoru tohoto roku, se se svými starostmi svěřilo veřejnosti na sociálních sítích. Další nespokojení vlastníci vozů Tesla (zejména Modelů 3) si kromě extrémně rychle vybitých baterií stěžovali na zamrzlé dveře a především na – pro Teslu tak typické – zasouvací vnější kliky. Zkrátka svých naleštěných žihadel si v tomto období užili podstatně méně než mnohem šťastnější majitelé benzinových a dieselových smraďochů.

Někteří z klientů oblíbené automobilky se dokonce přímo obrátili na jejího zakladatele a generálního ředitele Elona Muska, aby se pokusil problém s bateriemi vyřešit. Je otázka, kolik toho může Musk pro nápravu udělat vzhledem k tomu, že jsou vyráběny japonskou firmou Panasonic. Nicméně výroba baterií probíhá přímo v Muskově továrně Gigafactory, tak snad nějakou naději klienti Tesly mají. Pokud ovšem celý problém nenechá neortodoxního podnikate leledově klidným…

 

My čekali jaro, a zatím přišel mráz…

Nejen ministr dopravy Dan Ťok může být nemile překvapen skutečností, že v zimě většinou mrzne a občas i sněží. Rovněž některé automobilky běžně nadhodnocující údaje o dojezdu jimi vyráběných elektrických vozů jakoby se změnami ročního období nepočítaly. A když jim rozezlení majitelé vozů spílají, že skutečný dojezd neodpovídá avizovaným hodnotám, dělají, jakoby se nechumelilo.

Snížený dojezd elektromobilů během nepříznivých teplotních podmínek je fakt a potvrzuje jej i závěr, který vyplývá ze studie Americké automobilové asociace (AAA). Ta prokázala, že teplota pod-7 ºC může zkrátit vzdálenost, kterou vozidlo dokáže na jedno nabití urazit, v průměru až o 41 %. Průzkum byl provedený pomocí standardizované metodologie: v místnosti určené pro simulační scénáře se nacházel dynamometr (siloměr), k němuž bylo každé z testovaných vozidel připevněno. O simulaci reálných jízdních podmínek se pak postarala zařízení měnící průběžně teplotu, přičemž měření začínalo na 24 ºC, tedy na ideální teplotě pro výkon baterií.

Testování proběhlo u elektrických modelů různých značek, mj.

– BMW i3, TeslaModel S 75D, Volkswagen e-Golf, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf

To vše jsou vozy, jejichž výrobci při optimálních klimatických podmínkách garantují minimální dojezd 160 kilometrů. U všech těchto automobilů se první příznaky sníženého dojezdu projevily ve chvíli, kdy řidičům v autě začala být zima, a tak zapnuli topení. Na rozdíl odvozů se spalovacími motory, které k vyhřívání interiéru používají odpadní teplo, jsou elektromobily během provozu téměř studené a musejí brát energii pro  vytápění přímo z baterií.

Není to ale jen chladné počasí a zapnuté topení, které negativně snižuje dojezd elektrických vozů. Když teplota vystoupá na 35 stupňů Celsia a řidiči začnou používat klimatizaci pro ochlazení interiéru, dojezd elektromobilu se zkrátí přibližně o 17 %.

26.1.2019 09:54:10

elektromobiltesla

Komentáře k článku

dalnicni-znamky-pro-slovensko-a-rakousko-kompletni-pru%cc%8avodce-online-nakupem

Dálniční známky pro Slovensko a Rakousko: Kompletní průvodce online nákupem

Cestování na evropských dálnicích vyžaduje správnou přípravu, zejména pokud jde o dálniční poplatky. V tomto komplexním průvodci se…

hlavni_foto

Jak vybavit efektivně vaši garáž?

Máte-li na to prostor, určitě si doma pro váš vůz zbudujte krytou garáž. Garáž může vypadat různě a je jisté, že má velký potenciál. Nemusí totiž…

2148196410

Havarijko na elektroauta je drahé. Ale vyplatí se

Elektromobily jsou na silnicích stále častější. Důvodů je mnoho, zejména tichý provoz a jiný zážitek z jízdy. Ovšem, stejně jako u klasických aut, i u elektromobilů hrozí…

Couple in a car salon. Family buying the car. Elegant woman with her husband.

Za přepis auta odpovídá prodávající. Jak postupovat?

Prodáváte nebo kupujete ojeté auto? Pak vás čeká přepis auta na nového majitele. Ze zákona je za něj odpovědný prodávající vozu. jinými slovy: pokud neproběhne přepis včas,…

Web

Dovolená v zimě? Chce to správné pojištění auta

Pokud řídíte i v zimě, pak tento příběh velmi dobře znáte: Přijdete k autu, chcete odjet, ale nejde to – nejste schopni ani nastartovat. Prekérní situace,…

Můžete nás znát z těchto médií…

© 2016 – 2025 Autonoto s.r.o. – Víme o všech vozech na prodej a operativní leasing
Financování vozu • Nabídka pro autobazary • Affiliate • Poradna • Katalog automobilů • Recenze automobilů • Magazín
Odhad ceny vozidla • Uložená hledání • Kontakt • Obchodní podmínky

  • 3