Jinak by ve své hře Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem 5. dubna 1909 nemohl něco takového prohlásit. Ne, nemluvíme o Ladovské zimě, o níž zpívá provokatér Nohavica. Popis toho, jak zpohodlnělí Češi (resp. řečeno Krnáčovou „zpovykaní“ Pražáci) vnímají nepohodlí, které způsobí nečekané snížení teplot, to není vůbec nic ve srovnání s tím, co v lednu 2019 zažívali někteří majitelé elektromobilů v USA. Problémem v tomto případě opravdu nebylo množství sněhu větší než malé (a teď nemáme na mysli bílý prášek, který lechtá v nose), nýbrž snížený dojezd vozů závislých na nabitých bateriích.
Schválně si představte tu situaci: je začátek února 2019 a Vy se nacházíte na severu Spojených států poblíž minnesotského města International Falls. Venku je zima, že by psa nevyhnal, protože by se mu zlomil v nejbližší zatáčce. Odvážnější (nebo spíš hloupější) jedinci se v mrazech -40 ºC polévají vařící vodou a s popáleninami končí v nemocnici. Ženám, které zapomněly přes noc své spodní prádlo pověšené venku na šňůře, ochotně praskají podprsenky samy od sebe a kdesi dole na jihu, na Floridě mrznou pomeranče. Je den po prohýřeném mejdanu a Vy si to svou fungl novou elektrokárou svižně fičíte poslušně domů k milující manželce. Jenže co čert nechtěl, právě cestou udeří nečekaně polární vortex. Se zděšením sledujete 8″ dotykový displej a na něm ukazatele aktuální spotřeby elektřiny, zbývající kapacity baterie a především údaje o předpokládaného dojezdu. Svítící oranžový symbol želvy žhne nemilosrdně jako Sauronovo oko. Již o hodinu později jste s baterkou na nule a zůstáváte uvězněni v ledové pasti. Čeká Vás bílá smrt…
Jak vám jezdí Tesla, když teplota klesla?
Modelová situace, kterou jsme nastínili v předchozí části, měla za cíl především zdravě nakrknout všechny majitele elektromobilů. Nicméně tato odlehčená fabulace vychází ze skutečných událostí. Mnoho majitelů elektrických vozidel, kteří podobné potíže zaznamenali v únoru tohoto roku, se se svými starostmi svěřilo veřejnosti na sociálních sítích. Další nespokojení vlastníci vozů Tesla (zejména Modelů 3) si kromě extrémně rychle vybitých baterií stěžovali na zamrzlé dveře a především na – pro Teslu tak typické – zasouvací vnější kliky. Zkrátka svých naleštěných žihadel si v tomto období užili podstatně méně než mnohem šťastnější majitelé benzinových a dieselových smraďochů.
Někteří z klientů oblíbené automobilky se dokonce přímo obrátili na jejího zakladatele a generálního ředitele Elona Muska, aby se pokusil problém s bateriemi vyřešit. Je otázka, kolik toho může Musk pro nápravu udělat vzhledem k tomu, že jsou vyráběny japonskou firmou Panasonic. Nicméně výroba baterií probíhá přímo v Muskově továrně Gigafactory, tak snad nějakou naději klienti Tesly mají. Pokud ovšem celý problém nenechá neortodoxního podnikate leledově klidným…
My čekali jaro, a zatím přišel mráz…
Nejen ministr dopravy Dan Ťok může být nemile překvapen skutečností, že v zimě většinou mrzne a občas i sněží. Rovněž některé automobilky běžně nadhodnocující údaje o dojezdu jimi vyráběných elektrických vozů jakoby se změnami ročního období nepočítaly. A když jim rozezlení majitelé vozů spílají, že skutečný dojezd neodpovídá avizovaným hodnotám, dělají, jakoby se nechumelilo.
Snížený dojezd elektromobilů během nepříznivých teplotních podmínek je fakt a potvrzuje jej i závěr, který vyplývá ze studie Americké automobilové asociace (AAA). Ta prokázala, že teplota pod-7 ºC může zkrátit vzdálenost, kterou vozidlo dokáže na jedno nabití urazit, v průměru až o 41 %. Průzkum byl provedený pomocí standardizované metodologie: v místnosti určené pro simulační scénáře se nacházel dynamometr (siloměr), k němuž bylo každé z testovaných vozidel připevněno. O simulaci reálných jízdních podmínek se pak postarala zařízení měnící průběžně teplotu, přičemž měření začínalo na 24 ºC, tedy na ideální teplotě pro výkon baterií.
Testování proběhlo u elektrických modelů různých značek, mj.
– BMW i3, TeslaModel S 75D, Volkswagen e-Golf, Chevrolet Bolt EV, Nissan Leaf
To vše jsou vozy, jejichž výrobci při optimálních klimatických podmínkách garantují minimální dojezd 160 kilometrů. U všech těchto automobilů se první příznaky sníženého dojezdu projevily ve chvíli, kdy řidičům v autě začala být zima, a tak zapnuli topení. Na rozdíl odvozů se spalovacími motory, které k vyhřívání interiéru používají odpadní teplo, jsou elektromobily během provozu téměř studené a musejí brát energii pro vytápění přímo z baterií.
Není to ale jen chladné počasí a zapnuté topení, které negativně snižuje dojezd elektrických vozů. Když teplota vystoupá na 35 stupňů Celsia a řidiči začnou používat klimatizaci pro ochlazení interiéru, dojezd elektromobilu se zkrátí přibližně o 17 %.
26.1.2019 09:54:10