Kdo se v něm jednou svezl, ten už bude mít navždy ostatní auta za neohrabané herky. Mercedes-Benz řady S s označením W221 je král silnic, vládce dálnic a tvůrce automobilového vesmíru. Ať již se jedná o bezpečnost, luxus, komfort či dynamiku jízdy, třída S vždy byla na špici pelotonu a ostatní vozy se jí jen zdálky se závistí dívaly na zadní nárazníky.
První vozy s interním označením W221 byly veřejnosti představeny v červnu 2005. Za celou svou historii (2005 – 2013) se tento model může pyšnit skvělým výsledkem v počtu prodaných kusů. Konečné číslo 270 tisíc dělá z tohoto německého sympaťáka nejúspěšnější luxusní sedan ve své kategorii.
V designu vytvořeném Gordenem Wagenerem W221 jakoby si podávaly ruce tradice a budoucnost. Konzervativní a perfektně vyvážený majestátní vzhled skvěle doplňují elegantní linie a moderní osobité prvky. Masivní blatníky, nejvýraznější detail boční části karoserie, dokonale korespondují s rozměrnou maskou chladiče, ohraničenou chromovým rámem. Přední světla vozu, zašpičatělá a dynamicky protažená směrem doprostřed masky naproti tomu působí dravým dojmem. Zadní části Mercedesu dominuje objemný zavazadlový prostor, který přes uhlazené tvary sdružených koncových svítilen klesá až k perfekcionistickému zpracování koncovek výfuků. Modernizace v červnu 2009 pak dodala přídi nepřehlédnutelnou lištu světelných diod denního svícení. Nové LEDky se objevily i v zadní část auta, konkrétně ve vodorovných liniích koncových světel.
Určujícím prvkem kabiny je robustní přístrojová deska, na níž se prolínají elegantně zaoblené tvary dekorativní lišty se sportovně stylizovanými prvky (např. výdechy ventilace). Použití ušlechtilých materiálů je v interiéru sladěno do dokonalé symfonie.
Prestižní třída S, jejichž prvními představiteli byly vozy W116 vyvíjené od roku 1966, byla již od svého vzniku charakterizována použitím nejmodernějších technických vymožeností, inovací a prvotřídních materiálů. Ani W221 není výjimkou. W221 nabízí prostřednictvím technologie Splitview (dodává se na přání zákazníka) rozšířené multimediální prostředí, což znamená možnost nastavení obrazových programů zvlášť pro řidiče a zvlášť pro spolujezdce.
Další systémy, jimiž je W221 vybavena, se týkají především bezpečné jízdy. Asistenční funkce dálkového osvětlení i noční vidění s infračervenou kamerou pomůže při jízdě za snížené viditelnosti, únavu řidiče dokáže detekovat systém Atten¬tion Assist a částečně ji eliminuje funkce pro udržení auta v jízdním pruhu a také upozornění na rychlostní limity i tempomat regulující vzdálenost DISTRONIC Plus.
Dalšími bezpečnostními prvky jsou brzdový asistent Brake Assist Plus a vyspělý systém PRE-SAFE Brake s automatickou aktivací brzdové soustavy. Vyladěný vzduchový podvozek Airmatic se automaticky přizpůsobuje aktuálním jízdním podmínkám a dokáže citlivě reagovat i na silné poryvy větru. Perfektně se vypořádá se všemi nerovnostmi terénu tak, aby cestující v nepocítili žádné nárazy.
Pod kapotu W221 konstruktéři usadili osvědčené pohonné jednotky. A je jich věru pestrá škála. Např. verze S 350 používají základní zážehový šestiválec 3.5 l s výkonem 200 kW při 6000 otáčkách, verze S 320 CDI má ve výbavě turbodieselový agregát 3.0 l s výkonem 173 kW při 3600 ot./min. Verze S 420 CDI disponoval ne příliš často montovaným osmiválcovým motorem o objemu 3 996 ccm a výkonem 235 kW. Vůz s označením S 250 CDI BlueEFFICIENCY byl vybaven relativně malým, dvojitě přeplňovaným agregátem s objemem 2.1 l a slušným výkonem 150 kW. V roce 2012 zvítězil v soutěži World Green Car of the Year. Model S 500 poháněl vidlicový osmiválec o výkonu 285 kW a s objemem 5.5 l.
Na pomyslný vrchol motorových jednotek se vyšplhaly špičkové dvanáctiválce. S 600 nebo S 600 Guard s výkonem 380 kW, popř. provedení AMG s býčí silou 450 kW.
Mercedes generace W221 také zákazníkům nabídl hybridní řešení – představoval je zážehový šestiválec s objemem 3.5 l a výkonem 205 kW. Dodatečné elektromotory vyhnaly celkový výkon až na suverénních 220 kW.
Komfort nadevše – tak zní hlavní heslo S -řady a W221 je toho důkazem. Vnímáte jen ticho, luxus a pohyb. S příplatkovým systémem ABC (Active Body Control) se pak váš pohyb po dálnici bude podobat cestě do nebe. Existují limuzíny s dravějším charakterem jízdy, ale hledáte-li jistotu, komfort a snadnou ovladatelnost, pak W221 je nepřekonatelná. Cenou za to je vyšší spotřeba.
S koupí Mercedesu-Benz třídy S W221 počítejte s vyšší cenou údržby a náhradních dílů. Vzduchový podvozek Airmatic je náchylný k poruchám tlumičů. Pokud hledáte úsporný motor, zkuste se poohlédnout po čtyřválci S 250 CDI. Kupujte jen vůz s prověřenou historií jak servisu, tak ujetých kilometrů udávaných tachometrem.
14.12.2016 11:19:44