Když se autoři píšící recenze vozů, které již od roku 1926 zdobí velká trojcípá hvězda, trochu rozvášní, vypadá to, jako by čeština ani nebyla dost bohatá na to, aby vyjádřila jejich obdiv a nadšení k popisovanému automobilu. Znáte to: to je samý nekonečný přepych, nadčasový design, prověřená německá kvalita, špičková výbava, ohromující výkon, nezapomenutelný zážitek z jízdy atd. atd. A jak se takhle jednou rozjedou, jsou prostě k nezastavení. „Jeden superlativ nestačí“, řekl by Agent 007.
Takže teď už je každému z vás nad slunce jasnější, že se dnes podíváme na šroubek právě jednomu ze zástupců německého koncernu Mercedes-Benz. Půjde o model s označením W212, tedy o zástupce vyšší střední třídy E. Vyráběl se v továrně v německém Sindelfingenu v letech (ne v Letech, to byl trochu jiný, i když také německý podnik) 2009-2016. Rozebereme jej do posledního ložiska a mrkneme se na to, zda se konstruktérům a mechanikům podařilo opravdu vše dotáhnout (hlavně matičky) do úspěšného konce, vyladit celý koncept (včetně motorů a podvozku) tak, jak to má být, a nakonec se přesvědčíme o tom, zda je stroj opravdu o kapku (benzínu nebo nafty) lepší než konkurence.
29. ledna 2016 tomu bylo přesně 130 let, co si Carl Benz nechal patentovat svůj převratný výrobek: „vozidlo poháněné motorem na plyn“. Od té doby uplynulo Vltavou milióny hektolitrů splašků a vozy stuttgartské automobilky Mercedes se mezitím staly symbolem vysoké kvality. Automobiloví nadšenci kladně hodnotí zejména jejich luxusní kupé, sporťáky, sedany či SUV, nicméně znak Mercedesu můžeme objevit i na různorodé paletě aut nižší střední třídy, na dodávkách, kamiónech i autobusech.
Na silnicích můžeme potkávat již celých 5. generací vozů řady E, která od r. 1993 nabízí řidičům přepychový vzhled a slibuje královský prožitek z jízdy. (Tak už je to tady!) První generace je označovaná jako W124, druhá W210, třetí W211, čtvrtá W212 a konečně poslední, pátá W213. Ta je na trhu od r. 2016.
Reprezentativní sedan W212, na který si chceme posvítit, nás poprvé svou přítomností poctil na autosalonu v americkém Detroitu v lednu 2009. Nicméně dodejme, že řada E – to není jen tento povedený model, jehož se v prvních dvou letech prodalo 376 000 kusů. Řada E pokrývá celou škálu aut s různým typem karoserií, které na svět přišly hned vzápětí – prostorné kombi (S212), elegantní kabriolet (A207) i dvoudveřové sportovní kupé (C207).
Po stránce designu je W212, tato královna krásy, jejíž rozměry jsou 4,868 m (délka), 1,854 (šířka) a 1,474 m (výška), prostě k sežrání. Vše je zpracováno do nejmenšího detailu. Pokud by preciznost měla někdy nudit, tak je to právě v tomto případě. Na přední straně vozu najdete LED světlomety důsledně od sebe oddělené do dvou samostatných celků. Chybět přirozeně nemůže typicky výrazná maska chladiče ani ozdoba v podobě tradiční trojcípé hvězdy v kruhu umístěné na kapotě. Přehlédnout nelze ani ve spodní časti přídě nacházející se diodová světla denního svícení. Jsou tvořena buď rovným pásem diod anebo zalomena do tvaru připomínající hokejku. Jakoby chtěla dát najevo, že němečtí vývojáři to mají ve svých hlavách dokonale srovnané a nemají v nich hokej.
Že dokonalé může být ještě dokonalejší, potvrdil facelift roku 2014, který přinesl výraznou úpravu přední části vozu. Od těch dob předek modelu W212 oplývá celistvými světlomety, které jsou efektně (tentokrát opticky) rozdělené na dvě části, a maskou, které dominuje velký znak Mercedesu uprostřed.
Interiér Mercedesů vždy představoval pozvánku do vizuálního ráje. Čtvrtá generace třídy E se z tohoto trendu nijak nevymyká. Dřevěné obložení interiéru nebo přinejmenším imitace dřeva, chromované nebo hliníkové prvky, tlumená barevná světla – to vše společně s nekonečným prostorem, v němž vás jímá závrať, vyvolává dojem luxusního paláce městské smetánky. Dostatek místa mají všichni cestující na oddělených sedadlech, pohodlí si užijí i vyšší jedinci. Vyhřívaná kožená sedadla s výborným bočním vedením nabízejí veškerý komfort pro obyvatele tohoto paláce.
Na slavnou historii automobilů německého výrobce odkazují jednoduché a snad až příliš hranaté tvary přístrojové kapličky i hluboko zasazené tradiční kulaté budíky.
Po omlazovací kúře (r. 2014 – již jsme o ní psali výše) došlo ke změně tvarů výdechů klimatizace i celé palubovky. Vládkyně silnic se rázem stala ještě přitažlivější.
Do 540 l kufru hravě uložíte celé bohaté věno, kterým se bohatá nevěsta může pochlubit. U kombi je objem zavazadelníku 695 l, u kupé 450 l a u kabrioletu 300 l.
Mercedes vkládá do bezpečnosti nemalé úsilí. Podle stupně výbavy a roku výroby modelu Mercedes-Benz W212 můžete průměrně narazit na 8 airbagů (Přežijete to ☺)
Mercedes-Benz W212 vyšel v nabídce pohonných jednotek zákazníkům vskutku vstříc.
Ohromující počet 18 benzinových a 13 dieselových motorů, do toho započtený sem tam nějaký hybrid, popř. CNG verze, přesvědčí i ty největší skeptiky o tom, že je z čeho vybírat. Abychom udělili audienci všem, na to nemáme dostatek času ani prostoru. Proto budeme náš drahocenný čas věnovat pouze těm, kteří si to zaslouží.
Pokud jste příznivci hřebců, kteří žízeň zahánějí benzínem nejvyšší kvality, tak výběr by uspokojil i tu nejnáročnější královskou družinu. Na trhu s ojetými vozidly jsou k dostání např. dva různé čtyřválcové turbomotory s totožným objemem 1.8 litru. Ten s označením E 200 CGI má ze všech benzínových motorů nejnižší výkon („pouhých“ 135 kW); 250 CGI je na tom s výkonem 150 kW o něco málo líp.
Během prohlídky palácových stájí nás zaujaly i šestiválce E 300 a E 350 s úpravami a výkony mezi 170 -225 kW. Základní jednotka E 300 má objem 3.0 l, ostatní ještě o 0.5 l navíc.
Nejvýkonnější benzinové osmiválce jsou označené jako E500 a E 500 4Matic a v nabídce figurují již od samotného začátku. Resp. E 500 BlueEFFICIENCY a E 500 4MATIC BlueEFFICIENCY do ní byly zařazeny v roce 2011. První dva jmenovaní mají motor o objemu 5.5 l a výkonu 285 kW. E 500 s úpravou BlueEFFICIENCY v kombinaci s permanentním pohonem všech kol 4Matic má objem sice „jen“ 4.7 l, ale výkon vyšší o 15 kW.
Ostudu rozhodně neudělají osmiválcové motory E 63 AMG. Služebně nejstarší z nich, pohonná jednotka s objemem 6.2 l, přivádí své řidiče k úžasu výkonem 386 kW. E 63 AMG s dvěma turbodmychadly se vyrábí ve dvou typech, přičemž oba se mohou pochlubit objemem 5.5 l. Slabší má výkon 386 kW, ten silnější dosahuje výkonu 410 kW při 5500 min-1.
Pokud toužíte po opravdové síle, tak vám Jeho Jasnost W212 představí jasnou volbu – 5.5 l motor E 63 AMG S twin turbo. Díky ohromujícímu točivému momentu 800 N.m a ve spojení se samosvorným diferenciálem dokáže hotové divy. Dosahuje výkonu 430 kW a fascinujícího zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 s.
U spotřeby benzínových motorů můžete počítat s rozmezím 5 až 10 litrů, ty nejvýkonnější si „cucnou“ klidně až 20 litrů. Takový malý královský přípitek.
V dieselové řadě mohou pod kapotou poctivě dřít (ale ne se zadřít!) čtyřválcové motory E 200/220/250 CDI s úpravami a výkony 100 – 150 kW. Dalším v řadě je čtyřválcový motor E 300 s BlueTec technologií a se 150 kW výkonem. Všechny tyto motory mají objem 2.1 litru a všechny patří ke spolehlivým a prověřeným služebníkům Jeho Veličenstva Mercedesu-Benz W212.
Šestiválcové agregáty mají objem 3.0 litry. Na sobě nesou interní kód E 300/350 CDI a poskytují výkony v rozmezí 150 až 195 kW. V prvních 4 letech zaznamenaly potíže jejich vstřikovače, které povětšinou musely být vyměněny. Proto pokud zvolíte diesel z těchto let, věnujte mu ještě před koupí náležitou pozornost.
Spotřeba se u vznětových motorů pohybuje většinou od pěti do osmi litrů.
Mercedesy Éčkové řady se šestistupňovou manuální převodovkou byste hledali asi jako jehlu v kupce sena. Daleko častěji se montovaly s automatickou, občas zlobící sedmistupňovou převodovkou 7G – Tronic Plus a u verze E350 BlueTec s devítistupňovou převodovkou 9G – Tronic s modernizovaným hydraulickým okruhem. Řazení s oběma mechanikami je zábavné jako kouzelník Žito, neboť je máte hned po ruce: jejich ovládání je totiž umístěné pod volantem. Se 7G – Tronic převodovkou můžete bez obav přeřadit níže i ob jeden stupeň (Kick down systém).
U Mercedesu – Benz třídy E najdete vozy zejména s pohonem na všechna 4 kola (4Matic), ale také s pohonem zadních kol. Nepovedeným prvkem je vzduchový podvozek Airmatic. Sice se automaticky přizpůsobí stavu vozovky, lze u něj nastavit také komfortní nebo sportovní způsob řízení, nicméně nejstarší kousky nebyly zcela vychytané a nastávají u nich problémy s elektronikou.
Ač není Mercedes žádný drobeček, řídí se jedna radost. Řazení je plynulé, snad jen trochu pomalejší. Otáčení větším volantem jde poněkud ztuha, ale auto reaguje na zatáčení rychle, pružně a nijak přehnaně se nenaklání. Vnější hluk se k vám dostane minimálně a vy si na trůnu můžete připadat jako vládce zeměkoule.
Nabídka vozů Mercedes-Benz E (W212)
7.9.2017 12:46:58