Řada automobilových fanoušků hleděla 28. listopadu v časných ranních hodinách směrem k americkému městu andělů. Právě na tamním autosalonu totiž došlo k premiéře další generace zřejmě nejsportovnějšího konfekčního kompaktu současnosti – Mazdy 3. Sny o kráse se vyplnily, milovníci automobilové techniky odcházejí se smíšenými pocity.
Začněme ale pozitivně. Již od představení konceptu KAI bylo jasné, že nová Mazda 3 neuhne od designového konceptu, který v Hirošimě už pár let razí. Ačkoli se mezigeneračně základní tvary nezměnily, novinka v žádném případě nepůsobí jako facelift. Je rozkročenější a přikrčenější, jako by se právě chystala vymrštit směrem ke kořisti. A podobná je i jiskra v jejím oku. Zejména zadní světlomety dokazují, že patří mezi šelmy.
Jako šelma se má i chovat na silnici. Tradiční potěšení z jízdy má být ještě silnější. Stát za ní má nová platforma, vylepšené motory i propracovanější interiér. Ten vypadá vskutku až prémiově.
Právě podvozek je ale důvodem ke zdvihnutí obočí současných majitelů kompaktních Mazd. Japonci končí s multilinkem a nová Mazda 3 používá jednodušší řešení s torzní tyčí. Praxe ukazuje, že i tohle může fungovat, tak snad odvedli inženýři dobrou práci.
Staromilce naopak potěší nabídka motorů. Atmosférické benzinové jednotky zůstávají. Novinka však má být také prvním vozem, který dostane revoluční agregát Skyactiv-X, tedy zážehový motor schopný v některých režimech pracovat i jako vznětový. Ten by se měl úsporností vyrovnat dieselům a možná i hybridům.
9.12.2018 13:53:28