Boj s emisními normami a spotřebou paliva řeší automobilky různě. Většina z nich jde cestou downsizingu, hybridů či elektromobilů. Japonská Mazda ale již mnoho let dává najevo, že s davem jít nehodlá a nejinak je tomu v případě vývoje motorů.
Hirošimská automobilka ještě donedávna odmítala cestu elektrifikace. Nyní, po navázání spolupráce s Toyotou, již tento postoj zřejmě tak striktní není. Agregáty pro nejbližší budoucnost však ještě vyvíjí sama a stále je nazývá Skyactive. Ten první z příští generace Skyactive X má představit ještě letos a zřejmě půjde o opravdovou bombu.
Mazdě se totiž podle hlasů z automobilky podařil husarský kousek, věc, se kterou v minulosti neúspěšně koketoval například Mercedes-Benz. Díky ještě vyššímu kompresnímu poměru se má benzin ve válcích nového agregátu spalovat vznícením, tedy bez zážehu svíčky. Těmi ovšem motor nadále vybaven bude, neboť motor poběží při nízké nebo naopak vysoké zátěži jako klasický zážehový.
Tento revoluční motor má disponovat vyšším výkonem i kroutícím momentem. Díky vysoké účinnosti ale potěší především nízkou spotřebou, kterou optimisté odhadují srovnatelnou se současnými hybridy a úspornými diesely. Pesimisté naopak pochybují o spolehlivosti a kultivovanosti tohoto agregátu. Prvním vozem, v jehož útrobách tento motor zaševelí bude příští Mazda 3. Její koncept spatříme ještě letos a termín premiéry produkční verze i jejího vstupu na trh připadne zřejmě na příští rok. Zbytek portfolia Mazdy se tohoto agregátu dočká brzy také.
23.8.2017 10:37:20