Může mi někdo laskavě vysvětlit, proč si lidé ostošest kupují auta s pohonem 4×4, aby s ním pak vjeli na polňačku jednou za rok, a to ještě kvůli tomu, že je tam „přece zavedla navigace!“ A když přece jen s tímto vozem vyrazí záměrně do terénu, tak jediným výsledkem je obří zklamání z tanečků SUVéčka, které předvádí na nezpevněném povrchu a procitnutí do reality. A k tomu sem tam nějaký šrám a špína na jejich plechovém miláčkovi.
Mohl by mi pro pána Jána někdo objasnit, proč se SUV tak často objevují ve městech, kde najít volný flek pro takto rozměrné vozidlo znamená podobnou vzácnost jako nalezení poctivého politika? Rád si počkám…
Ale abych byl objektivní, tak se na druhé straně musím přiznat, že rozumím ženám, které si nemohou vynachválit pocit bezpečí a velký prostor pro celou rodinu, které jim tento typ vozů skýtá. Díky vysokému posezu si mohou připadat jako na bidýlku a mají tak silnici před sebou jako na dlani. Každodenní doprava dětí do školky a školy a zase zpět, jízdy do práce a za nákupy jsou o tolik snazší. A což teprve dlouhé cesty za dovolenou k moři nebo za zimními radovánkami. Už se nemusíte trápit nedostatkem místa a s napěchovanou igelitkou mezi nohama. Známý fór o tom, kolik [doplňte sami příslušníky libovolného národa] se vejde do auta, postrádá pointu, pokud oním modelem je např. Mercedes-Benz GLE, a ne maluch.
Jsme si jisti, že na českém trhu existuje dostatek SUV vozů, z nichž si může vybrat každý zájemce. V čem vynikají? Jaké jsou jejich výhody? Co si na nich řidiči cení? Podívejte se s námi na několik vybraných jedinců, které můžeme s klidným svědomím doporučit těm, kteří touží po tom mít podobného drobečka v garáži.
Již pouhé dva roky od premiéry Škody Yeti na ženevském autosalonu v roce 2009 se prodalo 100 tisíc exemplářů tohoto modelu. Celkové prodeje za období 2009 do května 2017 přesáhly 630 000 vozů, ještě v červenci 2017 to bylo 5100 aut. Proč byste měli vsadit na SUV domácí provenience? Nemusíte být zrovna patrioti, abyste ocenili jeho snadné řízení, ovladatelnost a předvídatelnost chování. Za zmínku jistě stojí výborně využitelný interiér, v němž dostatek místa nad hlavou najdou i lidé vyššího vzrůstu. Škoda Yeti se může pyšnit titulem Family Car Of The Year (Rodinné auto roku), který mu v roce 2009 udělil britský Top Gear Magazin.
Škoda Yeti patří k vozům, jejichž řidiči v terénu mohou využít asistenta pro sjíždění z kopce, respektive pro rozjíždění se do svahu. Odolný podvozek, vzadu kvalitní víceprvková náprava, vysoká variabilita zavazadlového prostoru a dobrý výhled z kabiny – to jsou další důvody, proč byste měli začít shánět tohoto tuzemského sněžného muže.
Jak to všechno funguje v praxi, můžete vidět v naprosto seriózním testu britského Top Gearu:
Podívejte se, jaké výkony CR-Včko dokáže podat na rozblácené cestě:
Existují 2 verze těchto vozů, které zastupují druhou nejlevnější třídu bavorské automobilky. sDrive jsou modely vybavené pohonem zadních kol, zatímco modely xDrive disponují pohonem všech čtyř kol. Vozy řady xDrive se vyráběly ve více verzích, namátkou můžeme uvést xDrive18d, xDrive20d, xDrive23d nebo xDrive28i, přičemž čísla a písmena „i“ nebo „d“ v názvu vyjadřují identifikaci motoru.
U BMW dlouhodobě platí, že interiér nesmí majitele vozů v žádném případě zklamat – A tak ani zde tvůrci BMW X1 neponechali nic náhodě. Útulnost kombinovaná se sportovním stylem si vás okamžitě získá. K tomu přidejte prvotřídní ergonomii, dostatek místa nad hlavou, tužší sedadla pro temperamentní řidiče vyznávající divokou jízdu a bohatou bezpečnostní výbavu. Pokud vás nic z toho dostatečně neoslní, tak vás můžeme ujistit, že názor na auto změníte v okamžiku, kdy se s ním poprvé svezete. Protože jízdní vlastnosti BMW X1 – to je radost, požitek a vášeň.
Toto vám rozhodně nedoporučujeme a na autě bude mít taková jízda jistě následky. Ale pro ilustraci toho, co v extrémní situaci X1 dokáže, poslouží toto video, které je překvapivě z ruska:
Robustnější a precizněji zpracovaný bratranec Škody Yeti přináší řidičům to pravé potěšení v podobě komfortního ovládání a výborných jízdních vlastností. Pokud přece jen uvažujete o jízdě na nezpevněném povrchu či dokonce někde v horském terénu, tak plnohodnotný off-road VW Tiguan samozřejmě není, nicméně verze Track & Field v tomto směru není úplně marná. Je vybavena mezinápravovou, elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex, podvozkem s přední nápravou McPherson s pomocným rámem z hliníku a čtyřprvkovou zadní nápravou s pomocným rámem vyrobeným z vysokopevnostní oceli. Pro dobrou práci v terénu jej kvalifikují přední nájezdový úhel 28o a samozřejmě pohon všech čtyř kol 4Motion.
A opět demonstrace teréních schopností vozu:
Ovšem ani s Hyundai Santa Fe nebudete muset nechat rodinku brodit bahnem:
Kandidátů je mnoho a na první pohled není snadné vybrat. Pro mnoho lidí bude klíčovým faktorem oblíbená značka – někdo je holt na japonce a někdo má rád zlaté české ručičky že. Pokud je podmínkou nízká pořizovací cena, pak jasně vede Hyundai Santa Fe, který začíná už na částkách okolo 100 tisíc Kč. Naopak nejdražší hračkou je v tomto souboji BMW X1, které začíná až na ceně přesahující 300 tisíc korun. Prémiová značka = prémiové ceny. Ohledně dalších kandidátů jsou ceny podobné, samoszřejmě podle stáří a stavu vozidla. Zmiňme jen okrajově důvody, pro které lidé konktétní značku volí. Za Volkswagen jsou to většinou hezky zpracované interiéry, snadná dostupnost servisu a náhradních dílů. Hondy jsou zase pověstné svou neotřesitelnou spolehlivostí. Škoda je prostě lovebrand většiny českých řidičů a samozřejmě to s sebou také nese své výhody. Hyundai zase naláká své zákazníky na širokou nabídku jízdných asistentů a stupňů výbavy.
Každý z dnešních kandidátů má své pro a proti, ale každý je svým způsobem skvělý. Chybu neuděláte ani jedním z uvedených SUVerénů, pozor si ale dejte na výběr motorizace. Tak ať to brázdí!
5.10.2017 13:04:08