Dopravní policie se v lednu 2017 pochlubila tím, že svou práci dělá dobře a že i díky ní v předchozím roce zemřelo na českých silnicích nejmíň lidí za posledních 50 let. Přesně 556 obětí si v tomto období vyžádaly dopravní nehody. To je jistě pozitivní zpráva, které nelze než zatleskat. Malou ironií tohoto skvělého výsledku je, že jej bylo dosaženo během „vládnutí“ policejního prezidenta s výstižným jménem Tuhý.
Že by výše uvedená statistika byla onou první vlaštovkou, která zvěstuje jaro a předznamenává obrat v chování řidičů na silnicích, si můžeme nechat jen zdát. Agresivní vystupování, stres, vztek, frustrace, ničím nepodložené vysoké sebevědomí – to vše dle výzkumů předních dopravních psychologů stojí za vzrůstající flotilou pirátů silnic. S egem rozlehlým jako Tichý oceán nadále brázdí české silnice a dálnice. Kapitáni Trpišovský, Lacina, Klisurov, Novák, Bobrov, Zábrš ovládají své škunery natolik zručně, že Jack Sparrow s galeonou Černá Perla je proti nim učiněný břídil.
Dá se praktikám těchto vybržďovačů, myškařů, lepičů a vyblikávačů nějak bránit? Setkání s nimi se nevyhne ani ten nejopatrnější řidič, nicméně s pomocí moderních přístrojů můžete alespoň zaznamenat celý průběh takového střetu. Pokud se budete (nedejbože) v podobné šlamastyce nacházet a v případě nehody budete řešit, kde si obstarat důkazní materiál pro pojišťovnu nebo pro soud, zkuste to s kamerou do auta.
S její přítomností na palubě vozu se zvyšuje šance dopadnout a usvědčit skutečného viníka autonehody a získat tak odškodnění za pojistnou událost. Kamera vám pomůže prokázat, že jste dopravní nehodu nezpůsobili právě vy, nebo že jste nemohli včas reagovat na chodce, co vám náhle vběhl pod auto. Kamera samozřejmě není jen ostražitý hlídač vašeho bezpečí. Využít ji lze také pro pořízení záznamů z adrenalinové jízdy na okruhu, z výletu s přáteli nebo s rodinou nebo při cestě kouzelnými místy naší planety. S kamerou instalovanou ve voze si tak můžete kdykoli své neopakovatelné jízdní zážitky úspěšně zopakovat. Byť jen na televizní obrazovce.
Komu se vyplatí si kameru pořídit? Dopravním společnostem a logistickým firmám. Profesionálním šoférům z povolání. Firmám s velkým počtem obchodních zástupců, kteří se dnes a denně pohybují v terénu. Zkrátka všem těm řidičům, kteří jezdí hodně a často. Šance, že zrovna je potká to „štěstí“ narazit na svých cestách na někoho, komu zrovna ruply nervy nebo prostě jen zazmatkoval, je značně vysoká.
Vzhledem k tomu, že ceny kamer do auta neustále klesají, se toto elektronické zařízení každopádně vyplatí i pro běžné řidiče. I při krátké cestě nebo při parkování vás může potkat nešťastná událost a kamera nebude lhát o tom, co se doopravdy přihodilo.
Vybrat tu nejlepší kameru nemusí být ani pro laiky oříšek, stačí vědět, co přesně chtějí. Pokud patříte mezi náročné uživatele a hledáte špičkové výrobky s unikátními funkcemi navíc, konzultace s odborníky a jejich doporučení se určitě přijdou vhod. Nicméně existuje několik základních parametrů, jimž byste při výběru kamery měli věnovat pozornost. A s nimi vás teď seznámíme.
se udává v pixelech, což jsou body, které ve vodorovném a svislém směru na obrazovce vytvářejí čtvercovou síť. Čím vyšší je jejich počet, tím je síť hustší a tím ostřejší obraz získáte. Ruku v ruce s tím ovšem roste velikost uloženého záznamu, tedy video souboru. V mnoha případech, kdy je interní paměť kamery nedostatečná, lze prostor pro ukládání videa rozšířit s pomocí externí paměti. Na trhu narazíte na veskrze digitální kamery, ty analogové se používají zejména jako bezpečnostní zařízení pro střežení objektů.
S nejmenším rozlišením označeným jako SD (Standard Definition) se prakticky nesetkáte, daleko častější jsou kamery s HD (High Definition) s rozlišením 1280 x 720. Neboli 720p.
Nejvyšší rozlišení 1920 x 1080 px (nebo také 1080p) nabízí technologie Full HD s výsledným poměrem stran obrazu 16:9. Video pořízené v této kvalitě dobře poslouží k přesné identifikaci osob i státních poznávacích značek monitorovaných automobilů.
je mozkem kamery, který převádí světlo na elektrické signály. S jeho pomocí získáte záznam reality a jeho následné uložení. Současná nabídka zahrnuje dva typy čipů – CCD (Charged Coupled Device) a CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor). Za CCD si sice připlatíte, ale můžete se spolehnout na vynikající obraz i při zhoršené viditelnosti. CMOS je na tom s kvalitou o něco hůře, ale zase je přitažlivý pro svou nižší cenu a možnost umístění i do menších kamer.
U obrazového snímače je třeba věnovat pozornost ještě jednomu důležitému parametru: zrnitosti obrazu. Ta je dána poměrem jasu obrazu a hladině digitálního šumu, která vyjadřuje počet zachycených fotonů dopadajících na povrch kamerového senzoru během specifického časového intervalu. Rozlišení snímače se udává v pixelech (Mpx) a platí, že čím je tato hodnota vyšší, tím detailnější obraz získáte. U standardních přístrojů, které lze na trhu běžně pořídit, se pohybuje v rozmezí 10 až 14 Mpx.
Pozorovací úhel je taktéž důležitým údajem pro optimální výběr kamery. Tvoří jej poměr mezi ohniskovou vzdáleností objektivu kamery a velikostí snímače.
určuje počet zaznamenaných statických snímků za sekundu. Udává se v jednotkách fps. Pro shlédnutelné video stačí 30 fps, ale samozřejmě čím vyšší fps, tím obraz působí přirozeněji. Také v tomto případě je nutné počítat s vysokými nároky na celkový objem dat i na požadovaný výkon přístroje při přehrávání záznamů.
Většina kamer má svou vlastní integrovanou paměť, ale často nabízí i rozšíření pomocí microSD (popř. microSDHC) karet. V závislosti na velikosti paměti a rozlišení videa se ukládá určitý počet hodin záznamu. Jako jinde tak i zde platí: čím vyšší kapacita, tím delší a kvalitnější záznam můžete uložit. Běžně jsou k dostání paměťové karty s kapacitou 16 až 128 GB.
Doporučovanou rychlost přenosu dat určuje klasifikace paměťových karet pro videokamery. Plně vyhovující je class 10 (a vyšší), což znamená minimální rychlost ukládání na kartu 10MB/s.
V případě, že je paměť plná, se nemusíte bát, že se už nic dalšího nahrávat nebude. Kamery, připevněné nejčastěji zevnitř vozu na čelní sklo, pořizují záznam dění ve smyčce. Což znamená, že v případě nedostatečného úložného prostoru přehrávají nejnovějším videem ten nejstarší existující záznam. Záznamy, které považujete za nejdůležitější (třeba moment, kdy se vaše manželka líbá s naprosto cizím chlapem) lze samozřejmě archivovat a chránit proti smazání.
Zdrojem energie pro kamery do auta je autobaterie, s níž je kamera propojená prostřednictvím cca 3,5 m dlouhého kabelu nabíječky. Ten je zapojený do autozapalovače. Akumulátor zajistí nepřetržité napájení pro fungování kamery od desítek minut až po několik hodin, vlastně po celou dobu, kdy kamera nemá svůj klasický zdroj napájení. Takže i když své auto zaparkujete, zůstane pořád pod bedlivým dozorem kamery. Použít můžete i DC převodník.
Tato funkce by měla být u většiny kamer samozřejmostí. Automatický záznam těchto údajů vám ulehčí práci. S ní nebudete muset zdlouhavě a složitě pátrat po videu pořízeném konkrétní den v konkrétním okamžiku. Rychlost vašeho vozidla opět bude sloužit jako důkaz, že se po silnicích pohybujete v rámci platných předpisů. Jak jinak;)
Užitečná věcička pro roztržité. Na to, že máte kameru při nástupu do vozu zapnout, nemusíte vůbec myslet. Zapíná se automaticky při nastartování motoru nebo po rozjezdu vozidla. Některé kamery umožňují nastavit i automatické vypnutí LCD displeje, pokud ji delší dobu nepoužíváte nebo po předem definovaném časovém úseku.
Také „milujete“ parkování v blízkosti obchodních center a „užíváte“ si to na parkovištích přeplněných hypermarketů? Nebo žijete na sídlišti, kde je hlava na hlavě (vlastně auto na autě) a parkování je zde za trest? Není výjimkou, že když už po nekonečné době hledání volného fleku úspěšně zaparkujete a odejdete, objeví se nějaký trouba (nebo trubka, ať jsme genderově korektní a nedopadneme jako básnička od Jiřího Žáčka), který (která) to do vás naboří. Nebo vám jen trochu škrábne lak a vzápětí vezme do zaječích. Přesně v těchto případech se velmi osvědčí detektor pohybu. Čidlo kamery spolehlivě zaznamená takového vandala a s pomocí policie, která nejen pomáhá, ale také chrání (aspoň někoho) mu jistě zatnete tipec.
umožňuje zjistit, kde se vaše auto právě nachází. Anebo kde přesně bylo v inkriminovaném okamžiku, kdy nehoda nastala. Ve spojení s Google Maps jde o silný nástroj, který lze využít i pro doplnění důležitých informací v knize jízd.
Neplést s G bodem. Přesto i zde je citlivost velkou výhodou. G – senzor využijete v těch „nezapomenutelných“ okamžicích blízkého setkání. Tentokrát však nepůjde o blízká setkání třetího druhu. Naopak to bude rendez-vous, na něž byste nejraději zapomněli. V každém případě kamera pořídí z nehody obrazový materiál, bezpečně jej uloží a ochrání proti jeho pozdějšímu náhodnému přepsání.
Tento užitečný přístroj neocení jen Malá Žužu ze stejnojmenné písničky slovenské skupiny Horkýže Slíže, ale také všichni ti, kteří se často setkávají s agresivními řidiči. O nich víme, že jsou velmi odvážní, nebojí se vylézt z auta, aby vás pěkně od plic poctili odbornými termíny z oblasti lidské anatomie. Díky citlivému mikrofonu jednoduše získáte kvalitní zvukový záznam, s jehož pomocí obohatíte slovní zásobu všech přísedících při eventuálním soudním řízení.
Tuhle vychytávku uvítají především profi řidiči, kteří jsou velmi často na cestách. Jedna kamera snímá dění před vámi a zadní kamera, kterou přichytíte na zpětné zrcátko, zase ohlídá prostor za vozem. Na trhu seženete i variantu s parkovacím asistentem, takže vždy a všude zacouváte mnohem bezpečněji než řidič Pávek z filmu Vesničko má středisková. „Hele, ty prej jsi tomu Pražákovi naboural plot?!“
Téměř každá kamera do auta je vybavena technologií nočního vidění. Ale tady přichází jedno velké ALE. Kamery takto označené mívají často infračervené nebo LED přisvícení, které v autě bohužel nenajde moc využití. Světlo z kamery se totiž odráží od čelního skla vozu a vnější osvětlení jednoduše infra světlo přesvítí. Výsledné video je tedy tzv. o ničem.
A co je WDR? Neboli zkratka anglického Wide Dynamic Range? Jde o funkci, díky níž si kamera poradí i se zhoršenými světelnými podmínkami tím, že vyrovná kontrast mezi světlem a tmou. Kamera zachytí noční jízdu, ale pouze do vzdálenosti zapnutých reflektorů. Detailní pohled tedy nečekejte. Navíc váš záznam bude negativně ovlivněn zapnutými světlomety protijedoucích vozů.
Dodržujte dvě nejdůležitější pravidla. Kamera vám nesmí bránit ve výhledu, a přitom ji musíte mít na dosah. Nejvýhodnější umístění je tedy napravo nebo dole od středového zrcátka. Kamera do zpětného zrcátka se většinou instaluje velmi snadno zacvaknutím na zpětné zrcátko přímo v interiéru auta.
Chcete-li pátrat po pachateli na vlastní pěst a trošku jej přivést do úzkých, tak byste měli vědět, že nesmíte nikde zveřejnit SPZ jeho vozidla ani jeho obličej bez souhlasu tohoto výtečníka. Porušili byste tím totiž ochranu osobních údajů. Absurdistán hodný banánové republiky jménem Česko. Soudů, při nichž zjevný pachatel trestného činu disponoval většími právy než jeho oběť, najdete spoustu, stačí hledat. Jak kdysi řekl jeden z našich slavných politiků: „Zdroje jsou.“
Pokud se rozhodnete pro cestu do jiného státu, zjistěte si nejprve, jestli je používání kamery v autě povoleno, resp. jaké jsou jeho podmínky. Narazit na problémy byste totiž mohli například v sousedním Německu či Rakousku. V případě, že se vklíníte do desetitisícového davu lidí a na hranicích plynnou somálštinou oznámíte, že vás kancléřka Merkelová pozvala, je velmi pravděpodobné, že trestu uniknete. Vždyť oni už to Němci nějak zvládnou.
Nyní už byste měli mít jasno v tom, jaké funkce požadujete a jaké parametry by měla vaše kamera splňovat. Teď už stačí vybrat tu správnou značku. Doporučujeme řídit se recenzemi například na Heuréce, nebo vyhledat test kamer do auta – tam budou prozkoumány jednotlivé značky a modely kamer.
14.9.2017 13:05:38