Klimatizace je v dnešní době standardní výbavou drtivé většiny moderních vozidel a spoléhá na ni čím dál víc řidičů. Bodejť by ne. Globální oteplení je jasná věc a patrně jediný, komu pořád jaksi nedocvaklo, že teploty i hladiny oceánů se zvyšují, a nikoliv snižují, je druhý český prezident. Ale jak tvrdí náš současný prezident Miloš Zeman „Jen blbec nemění své názory“, a tak se třeba ještě od Václava Klause dočkáme nějakého myšlenkového veletoče. Naděje umírá poslední.
Extrémní počasí doprovázené nárůstem teplot je důvod, proč klimatizaci necháváme běžet na plné obrátky od jara do podzimu. Řekněte sami: kdo z vás by si taky nechtěl zpříjemnil cestu v počasí, kdy by ani velblouda nevyhnal?!
Věděli jste však, že se tento užitečný přístroj může proměnit ve zdroj zdravotních problémů a potíží spojených s velkou zátěží pro lidskou imunitu? Teď nemáme na mysli ty situace, kdy organismus dostává pořádně zabrat, neboť se musí vyrovnávat s velkými rozdíly teplot při výstupu z vychlazeného auta na horkem se tetelící vzduch. Nebo obráceně: když člověk bez jakékoliv aklimatizace nastupuje uprostřed horkých letních třicítek do již – na „příjemných“ 15 °C – vychlazeného interiéru. Tyto případy nechme stranou, nyní hovoříme o alergiích. Stačí jen trochu zanedbat údržbu a už se na vás společně s chladivým vánkem valí miliardy bakterií, mikroskopických částic, sporů plísní anebo nepříjemný zápach. Pojďme se proto společně podívat, jak lze těmto „miláčkům“ vyhlásit válku. Stejně jak to učinil v 19. století známý francouzský biolog, chemik a lékař, o němž zpívá Pavlína Filipovská úplně Normálně.
Jestliže pro vás veškerá údržba klimatizace znamená, že si po letech necháte doplnit chladivo, protože se i přes na maximum zapnutou klimatizaci potíte jak dveře od chléva, možná že s vámi ve voze cestuje černý pasažér – bakterie legionella. Její název je odvozen od nemoci amerických válečných veteránů a stejně jako tito sympatičtí chlapíci má schopnost zabíjet. Počet nakažených v ČR sice není velký, ale i tak je alarmující, že se za poslední roky několikanásobně navýšil. Zatímco v roce 2005 bylo hlášených případů legionelly jen 9, loni už lékaři zaznamenali 147 nakažených. Nejspíš na tom má „zásluhu“ i narůstající obliba klimatizace.
Kromě legionelly a dalších „smrtelných“ nemocí jako jsou rýmička a kašlíček, které postihují všechny drsné muže ve věku od 15 do 70 let, dokáže zanedbaná klimatizace způsobit i řadu běžnějších obtíží. Bolesti hlavy, teplotu, zánět průdušek nebo nadměrnou únavu.
Za těmito nepříjemnostmi stojí různé plísně, bacily a další ne již tolik nebezpečné bakterie. Říkáte si: „Odkud se tam v autě ty, mršky, vzaly?“ Jednoduše. Přes ventilační systém, kterou se dovnitř z okolního vzduchu dostává smog, viry, pyl a další špína. A pokud chcete vědět (podobně jako děti sledující pohádku Járy Cimrmana Dlouhý, Široký a Krátkozraký) „Kampak se nám ti čerchmanti schovali?“, odpověď je nabíledni.
Tyto drobné částice – na rozdíl od Krátkozrakého společníků – neumřely, nýbrž se pevně usadily v potrubí ventilace a výměníku klimatizace, jejichž vlhké prostředí pro ně představuje ideální podhoubí. Uvnitř klimatizační soustavy se tyto mikroorganismy úspěšně rozšiřují a nekontrolovaně množí a vytvářejí plísně kvality, která přesahuje i hranice bujné fantazie výrobců drahých francouzských sýrů. Přítomnost choroboplodných zárodků odhalíte pouhým čichem a na vlastní kůži: znečištěný výparník zapáchá a klimatizace se projevuje sníženou účinností.
Přitom základní čistění klimatizace není žádná věda, takže si s tím s trochou šikovnosti poradíte na vlastním dvorku nebo v garáži během půlhodiny. Spolehlivých způsobů je celá řada. Vyberte si takový, který vám bude nejvíc vyhovovat, a pak směle do toho, ať je uvnitř vašeho vozu tak příjemně, útulně a čisto aspoň tak jako ve vlacích Českých drah. Teda těch, které nás okouzlují v reklamních klipech.
Použití pěnového čističe s hadičkou je nejlevnější variantou, která má výrazný antibakteriální efekt. Účinně odstraňuje plísně, bakterie a infekční viry způsobující např. rýmu, kašel a podráždění očí.
Pro aplikaci pěnového čističe je potřeba mít určitou zručnost a taky samozřejmě musíte vědět, kde přesně se v autě nachází kabinový filtr. Před samotnou aplikací přípravku je nutné nejprve vysušit výparník. Toho docílíte s pomocí nastartovaného motoru, vypnuté klimatizace, teploty topení nastavené na maximum a větráku zapnutého na nejvyšší otáčky. Až bude výparník zcela suchý, vypněte motor a vyjměte kabinový filtr. Čisticí prostředek pečlivě protřepejte a hadičkou, která je součástí pěnového čističe, jej vstříkněte do otvoru nasávajícího vzduch z místa, kde byl filtr umístěn. Mělo by se vám podařit přes kondenzační hadici vstříknout čistící látku až na výparník klimatizace. Tam ji nechte působit přibližně 15 minut. Výrobci pěnových čističů doporučují po každé aplikaci vložit nový kabinový filtr.
Ještě před začátkem této jednoduché operace si nezapomeňte naplno zapnout ventilaci a z důvodu bezpečnosti i otevřete dveře vozidla. Aby se vám neudělalo kapánek šoufl. To by pak bylo o zábavu postaráno.
Další rychlou, a přitom účinnou variantu, jak odstranit bakterie a zápach z klimatizace, představují biocidní dezinfekční přípravky ve spreji. Jejich cena není nikterak závratná; sprej pořídíte v cenovém rozmezí od 100,- Kč do 400,- Kč a jeho aplikaci zvládne skutečně každý.
K samotnému čistění budete potřebovat pouze dezinfekční sprej a – světe, div se – automobil. Nářadí můžete pro tentokrát nechat ležet v garáži. Stačí zapnout klimatizaci a umístit do prostoru mezi zadní sedadla tlakovou nádobku, kterou nejprve důkladně protřepáte. Pak ji odjistíte silným stlačením vršku. Zavřete okna i dveře a nechejte dezinfekční prostředek samovolně působit po dobu cca 15 minut. Klimatizace jej sama začne lačně nasávat jako žíznivý bezdomovec obdarovaný levným krabicovým vínem.
Vy si mezitím můžete třeba uvařit kávu a počkat, až se veškerá práce udělá za vás. Pomocí těchto přípravků vyčistíte klimatizaci, interiér a celou ventilační soustavu vozidla. Po čtvrthodině je hotovo, stačí nechat další čtvrthodinu otevřené dveře, aby se interiér důkladně vyvětral a už vám nic nebrání vyrazit na silnici.
Kabinový neboli pylový filtr se začal objevovat jako výbava vozidel na počátku 90. let, aby chránil pasažéry před nečistotami z venku. Nemusíte se tak obávat pylu, sazí, smogu a prachu, proti nim vás ochrání funkční kabinový filtr. V případě, že jeho výměnu zanedbáte, filtr tyto své funkce neplní a navíc se v něm mohou tvořit výše zmíněné bakterie. Pokud je zanesený, může být jednou z příčin nepříjemného zamlžování oken. Proto i jemu věnujte dostatečnou pozornost.
Výměnu kabinového filtru je potřeba provádět minimálně jednou ročně nebo po každých 15.000 najetých kilometrech. Můžete ji třeba spojit s čištěním klimatizace. Ceny filtrů se pohybují okolo 200,- Kč, takže se nejedná o žádnou velkou investici. Navíc šetříte své zdraví, což je k nezaplacení. A pokud by vám nějaký ten opravdový pyl a vůně čerstvých květin opravdu scházely, aspoň malou útěchou může být, když si společně s Jarkem Nohavicou zanotujete písničku Heřmánkové štěstí.
Nemáte dostatek času? Nechce se vám provádět čištění doma nebo si prostě nevíte rady? Nevadí. Klimatizaci vám rádi vyčistí v každém specializovaném autoservisu. Za vyčištění si sice trochu připlatíte, ale cena většinou zahrnuje kompletní kontrolu klimatizace i ventilačního systému a mnoho dalších doplňkových služeb, které nelze provést svépomocí jen tak někde na parkovišti před domem či v garáži. Mezi tyto úkony většinou patří výměna kabinového filtru, kontrola těsnosti ventilačního systému nebo doplnění chladiva. Rozhodně nic, co by zvládnul laik. Proto se do větších oprav raději sami nepouštějte ani nelitujte investovaných peněz. Za bezpečnou jízdu a komfort stojí si za to trochu si připlatit.
Metoda čištění ozonem je v současnosti nejúčinnějším způsobem, jak vyčistit nejen klimatizaci, ale i celý interiér vozidla. Plyn ozón je jedním z nejsilnějších oxidačních činidel a používá se mimo jiné i k dezinfekci ve zdravotnictví. Neexistuje žádný virus či bakterie, která by byla schopná působení ozónu přežít, proto má tato metoda čištění klimatizace 100% účinek. Plyn se snadno dostane do všech koutů, pronikne do nejmenších skulin i pórů veškerých materiálů. Příjemným bonusem je, že se zbavíte i pachů ve vozidle, poněvadž je ozón dokonale pohltí.
Základní čištění trvá 30 až 90 minut dle velikosti klimatizační jednotky, poté je potřeba počítat ještě s půlhodinovým větráním auta. Takže mezitím, než bude celé čištění u konce, se můžete mrknout třeba na film režiséra Jana Schmidta Konec srpna v hotelu Ozon. Snad vás jeho pochmurná atmosféra nepohltí.
Jestli jste klimatizaci ve svém autě ještě nikdy nečistili, je nejvyšší čas to rychle napravit. Podzim je na to vhodná doba. Pro začátek přenechejte práci odborníkům, kteří provedou tzv. velkou údržbu. Do servisu pak postačí zajet jednou za dva roky. Menší údržbu s pomocí výše zmíněných prostředků můžete provádět sami dvakrát ročně, nejlépe na jaře a na podzim, tedy před začátkem sezony a záhy po ní.
Už jsme si popsali, jak o ventilaci správně pečovat. Teď je ještě potřeba se ji naučit používat tak, aby přinášela co největší pohodlí a nebyla příčinou již výše uvedených zdravotních komplikací. Snad vám pomůže několik našich jednoduchých doporučení.
Když ji vypnete pár minut před příjezdem do cíle, prokážete dobrou službu nejen svému tělu, které díky tomu nezažije tak velký teplotní šok, ale bude to přínos i pro klimatizační jednotku. Než vypnete motor, celý systém se stihne vysušit, čímž zamezíte vzniku plísní.
Vydezinfikovat klimatizaci včas je velmi důležité. Předejdete mnohem větším a nákladnějším opravám či zdravotním problémům.
Lidské tělo je schopné tolerovat jen teplotní přechody v rozmezí 5 °C. Při delších cestách teploty snižujte postupně a před vystoupením z vozidla je zase pozvolna navyšujte, abyste neutrpěli teplotní šok, který může mít za následek zánět dýchacích cest nebo středního ucha.
Když si před jízdou vyvětráte, bude se vám příjemněji cestovat od samého začátku. Navíc tolik nenamáháte ventilační systém.
S podzimními plískanicemi všichni rádi vyměníme klimatizaci za topení a do jara po ní nikdo nevzdechne. To ale není dobře. Ani pro vás, ani pro vaše zařízení. Klimatizaci pouštějte i během zimy minimálně jednou za dva týdny. Celý systém se promaže olejem a máte jej pravidelně pod kontrolou. Kdyby klimatizační soustava začala např. zapáchat, můžete bezprostředně zasáhnout. Přínosem je, že jejím spuštěním vženete do interiéru auta čerstvý vzduch a dopomůžete si tak k odmlžení oken.
Opravy klimatizačních zařízení jsou komplikovanou, časově velmi náročnou a taky finančně nákladnou záležitostí, proto věnujte pozornost jejich pravidelné údržbě. Určitě se vyplatí. A až budete mít tu čest ve svém voze svézt nějakou vzácnou návštěvu, můžete ji bez obav pozvat na palubu slovy několikanásobného Zlatého slavíka Karla Gotta: „Vstupte na loď, milý pane, jdu vám říct, že právě vane mistrál..Muži, děti, dámy, nebojte se s námi plout.“
16.11.2017 13:54:30