V kategorii SUV vozů byl v Evropě odjakživa přetlak. A ten se ještě zvýšil, když se na scéně objevil elegantní svalnatec až z daleké Jižní Koreje s ryze americkým jménem – Hyundai Santa Fe.
První řadu tohoto SUV střední třídy korejská automobilka představila v roce 2001. Na trhu vozů z tohoto segmentu šlo o mimořádné překvapení a první generace auta, vyráběného v letech 2000 až 2006, si ihned vydobyla své místo na výsluní. Zabodovala nejen v USA, ale i u nás. V roce 2004 se stal Hyundai Santa Fe první generace nejprodávanějším SUV na českém trhu, když si jej koupilo 459 zákazníků. Důvodů jeho úspěšnosti bylo víc: jednak byl příznivou cenou určený pro opravdu dlouhou řadu i méně movitých zájemců, jednak svými solidními jízdními vlastnostmi přesvědčil koupěchtivé o tom, že pořídit si jej znamená trefu do černého. Stejná podvozková platforma, jakou používaly jeho civilní bratříčci, velké sedany Hyundai Sonata, byla symbolem pohodlné jízdy.
Nejprve se Hyundai Santa Fe II s firemním označením CM skromně předvedl po více než dvouletém vývoji v hotelu Grand Hyatt v Soulu; následovala světová premiéra na detroitském autosalonu v lednu 2006 a konečně odhalení před evropskými návštěvníky o dva měsíce později na Geneva Motor Show. A že bylo na co se dívat!
Oproti svému předchůdci nabyly tvary druhé generace na mohutnosti ve všech směrech: ta je širší o 7 cm a se svými 4,5 metru (což je o 20 cm více než první modelová řada), s rozvorem 270 cm, s mohutnou přídí, s velkým nárazníkem, s velkými plochami a nekomplikovanými detaily a robustní zádí působí dojmem starověkého Goliáše. A v boji s daleko menšími Davidy neprohrává ani v jiných atributech. Atraktivní přední světlomety kopírují na svou dobu moderní designové trendy, přesto nikterak neruší konzervativní vzhled korejské krásky. S elegantním designem navrženým v USA jakoby se auto trochu poevropštilo. Což mu velice prospělo.
Nadšení člověka, na nějž udělal Santa Fe zvenčí skvělý dojem, může po nástupu do interiéru na první pohled ještě vzrůstat. Na první pohled…
Velké vnější rozměry vozu se samozřejmě projevily i na vnitřním uspořádání. Dostatek místa uvnitř právem řadí Hyundai Santa Fe II k nejprostornějším automobilům ve své třídě a omezovat se zde nemusí ani majitelé vyšších či silnějších postav. Platí to jak o místech vpředu, tak o těch vzadu. Že se v tomto voze nebude nikdo mačkat, je nabíledni. Přispělo k tomu i zvětšení výšky vozu o 50 cm (ve srovnání s první řadou).
Pohodlí můžete čekat i od nadstandardně dimenzovaných sedadel. Jsou příjemně tuhá, snad jen postrádají lepší tvarování. Sedadlo řidiče je vysoko posazené, takže každý šofér ocení, že se může na ostatní dívat trochu spatra. Perfektní výhled přispívá k bezpečné jízdě.
Přirozeně, že nejvíc prostoru pro posádku nabízí pětimístná verze. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 lze jednoduše sklopit do podlahy kufru. Jakmile sedák zajede, vytvoří se rovná plocha, jež plynule navazuje na podlahu zavazadelníku. Pětimístná verze navíc pod podlahou kufru skrývá další využitelné prostory. Dvě sklopná sedadla třetí řady byla nabízena za příplatek. Objem kufru, otevíraného masivní klikou, je 774 litrů, což je o 84 l více než u starší verze. Po sklopení zadních sedaček získáte téměř rovné dno a luxusní nákladový prostor 1 582 litrů. Vespod vozu je uložené náhradní kolo.
Pokud se vrátíme na sedadlo řidiče, asi nás nejprve zaujme velkolepý, kůží potažený a obousměrně nastavitelný volant, na němž se již v základní výbavě nachází ovládání audiosystému. Spoustu odkládacích prostorů, držáků nápojů, různých schránek už v této kategorii vozů tak nějak očekáváme.
Co ale zamrzí, tak to je použití tvrdých hlučných plastů, laciných imitací dřeva a podivných dekorů. Měkčené plasty asi v tu dobu nebyly skladem. Prvky ovládání jsou sice ergonomicky rozmístěné, ale zbytečně velké a v kombinaci s modrým podsvícením a výše popsanými použitými materiály si můžete připadat tak trochu jako na pražské tržnici Sapa.
Náladu vám za to spraví výbava. Tady korejští majitelé automobilky nic nepodcenili. Ať již jde o standardní stupeň Active, prostřední Dynamic 4×4 nebo nejvyšší Elegance 4×4, určitě budete spokojeni. Již základní výbava typu Active zahrnuje výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zpětná zrcátka v barvě vozu, střešní ližiny, tónovaná skla, elektrické ovládaní předních i zadních oken, dále pak manuální klimatizaci, rádio na CD s MP3 se čtyřmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrony, 6 airbagů a další a další, na svou dobu revoluční technické vymoženosti.
A to není zdaleka vše. Po faceliftu, se kterým se Hyundai pochlubil v roce 2010, úrovně výbavy přejmenované na Comfort, Style a Premium ještě více nabobtnaly a svým bohatstvím ohromily nejednoho nerozhodnutého automobilového fandu. Kůží potažený volant, ESP, samostmívací vnitřní zrcátko, dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, sledování tlaku v pneumatikách, zadní parkovací senzory, navigační systém, zadní parkovací kamera a spousta dalších technických prvků, to vše byly důvody, které k výhodné koupi automobilu Hyundai Santa Fe II přesvědčily i největšího bručouna.
Od roku 2006 se vůz prodával dvěma motory, které poháněly buď jen přední nápravu nebo všechna kola. Zpočátku měli zákazníci na výběr buď benzinový šestiválec 2.7 l DOHC CVVT s výkonem 189 koní (139 kW) spojený s pětistupňovým manuálem, nebo naftový motor 2.2 l CRDi VGT o výkonu 110 kW s turbodmychadlem, s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a se systémem přímého vstřikování paliva common-rail.
Modernizace vozu z roku 2010 se projevila i na širší nabídce pohonných jednotek: mezi zážehové přibyl čtyřválec 2,4 CVVT s výkonem 128 kW a s kombinovanou spotřebou 8,5 l/100 km. Montoval se do vozů s nejnižším stupněm výbavy společně s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem 4×2.
Silný přeplňovaný vznětový agregát 2.2 CRDi se solidním výkonem 145 kW se montoval pod kapotu vozidel s pohonem 4×4, u nichž existovala možnost dodatečné montáže šestistupňového automatu se sekvenční volbou. Šlo o nadměrně pružný motor, který se při zrychlování z nízkých do vysokých otáček vůbec neupejpal a při nižší rychlosti necouvl před kdejakým kopečkem.
Co se převodovek týče, tak spolehlivé byly šestistupňové automatické převodovky montované po roce 2010. Přinesly také úsporu paliva. Manuální převodovky se do roku 2010 vyráběly pouze s pěti rychlostmi.
Hyundai Santa Fe II od konstruktérů obdržel víceprvkovou nápravu multi-link a měkčí podvozek s příjemným odpružením, který je vhodný pro pohyb vozu po dálnici nebo po kvalitních okresních silnicích. Příjemným bonusem je stabilita vozu jak při vyšších rychlostech, tak při projíždění ostrých zatáček.
Blížíme se do finiše…
Navzdory pohonu všech kol, navzdory možnosti zamknout manuálně mezinápravový diferenciál, navzdory rozdělení síly v poměru 50:50 mezi přední a zadní nápravu, navzdory slušné světlé výšce je Hyundai Santa Fe II určen pro lehký terén a plnohodnotný off-road z něj nikdy nebyl a ani nebude. Nicméně to od klasických SUVéček ani nikdo moc nečeká; a pokud vám nebude vadit trochu lacinější materiál použitý v interiéru a horší zpětná vazba řízení, tak vám tento korejský snaživec bude věrně sloužit až do roztrhání těla.
26.1.2017 13:47:32