První generace pětimístného automobilu nižší střední třídy Hyundai i30 se na automobilovém trhu objevila v roce 2007 a vyráběla až do roku 2011. V září téhož roku na IAA 2011 ve Frankfurtu automobilka představila druhou řadu – interně označovanou jako GD – tohoto nejprodávanějšího modelu značky Hyundai.
V roce 2015 si vůz, jehož vývoj probíhal v Německu, prošel výrazným faceliftem, který se projevil především mírnou úpravu vzhledu (díky nové čelní masce), několika menšími změnami ve výbavě a rozšířením nabídky motorů o výkonný zážehový motor 1,6 T-GDI (137 kW) GDI s přímým vstřikem paliva do válců.
Hyundai i30 druhé generace se začal vyrábět ve slezském závodě v Nošovicích (tedy na stejném místě jako její předchůdce) počátkem roku 2012. Dnes jde o velmi vyhledávaný, cenově dostupný a spolehlivý vůz, který je oblíbeným předmětem zájmu návštěvníků řady autobazarů.
Karoserie zástupců v pořadí druhé Hyundai i30 je charakterizována elegantním a sportovním dojmem, který nepostrádá nic z moderního dynamického designu. Zájemci o koupi jihokorejského auta mají možnost vybrat si ze tří karosářských variant: pětidveřový nebo třídveřový hatchback (3D), popř. kombi (s označením i30cw neboli Crosswagon). Mimochodem: právě kompaktní vůz Hyundai 130 kombi se v roce 2016 stal vítězem dlouhodobého testu (na 100 000 km) časopisu Auto Bild.
Pro svůj designový styl inspirovaný přírodou začala automobilka razit nový pojem: Fluidic sculpture. Ladné linie, originální tvary, zaoblené hrany a tenké křivky – to vše symbolizuje Hyundai i30 jak zvenčí, tak uvnitř. Atletický vzhled umocňuje jak boční prolis, tak atraktivní zadní partie doplněná velkými zadními světlomety. Prostě je vidět, že jde o auto s designem cíleným na evropskou klientelu.
Jste-li příznivci dieselových motorů, tak zejména pro vás má Hyundai připraveny tyto pohonné jednotky. Nejpočetnější jsou 1.6 CRDi VGT (přesný objem motoru je 1 582 cm3), disponující různým výkonem: 66 kW, 81 kW, respektive 94 Kw.
Z těchto dieselových agregátů, na které můžete v autobazarech natrefit, je velmi oblíbený ten s výkonem 81 kW a s kroutícím momentem 260 Nm. Dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 11,5 s a jeho maximální rychlost je 185 km/h. Jednoznačným trumfem vozu s touto pohonnou jednotkou je jeho kombinovaná spotřeba: výrobce udává neuvěřitelných 4,1 l/100 km, reálně počítejte spíše s pěti litry.
Mezi benzinovými motory je na výběr mezi 1.4i MPI CVVT, 1.6i MPI D-CVVT a 1.6 GDI D–CVVT. U prvního z nich se nenechte příliš zlákat na kombinaci s LPG: velké množství takto „vylepšených“ aut trpí opotřebením ventilových sedel. Pohonné jednotky 1.6 GDI a 1.6 GDI Turbo jsou zase náchylné k zakarbonování, od něhož je neuchrání ani kvalitní benzin s čistícími aditivy.
Vozy se sportovně tvářícím se motorem 1.6 GDI Turbo s výkonem 137 kW udělají radost nenáročným nadšencům rychlé jízdy. Nabízí kultivovaný projev a velmi pružnou reakci na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu. Co se jízdních vlastností týká, jde o bezpečné, dobře ovladatelné a hravé auto, které však palivo konzumuje s neskonalou žravostí.
Ještě dodejme, že veškeré auta těmito motory vybavená splňují emisní normu EURO 5.
Stejně jako příslušníci první generace, tak i vozy druhé řady spoléhají na vyspělou víceprvkovou zadní nápravu. Odolný a trochu tužší podvozek s nezávisle zavěšenými koly si poradí i s proslavenou „kvalitou“ českých cest, ať již jde o starodávnou vozovku z kočičích hlav, zámkovou dlažbu nebo neudržovanou silnici 3. třídy, která vede do té nejzapadlejší vísky. Krátké, přesné a plynulé řazení šestistupňové manuální převodovky, jíž je drtivá většina vozů vybavena, ovládáte pomocí hlavice řadicí páky, která vám do ruky padne jako ulitá. Když k tomu přidáme precizně zabírající spojku, pak vězte, že proměna vašeho jinak nudného cestování v příjemný zážitek z jízdy je zcela dokonalá.
Na rozdíl od první generace má kombík i hatchback stejný rozvor.
Interiér jihokorejského vozu svým provedením možná některé po luxusu toužící zhýralce zrovna nenadchne, ale běžní řidiči budou zcela spokojení. Především svou prostorností potěší i více narostlé jedince. Prostoru je všude dostatek – pro kolena, pro šířku v loktech i pro centimetry nad hlavou, takže i v případě, když měříte 180 cm, se budete cítit pohodlně. Platí to jak o řidičově zóně, tak o místech pro cestující na zadních sedadlech. Mezi hatchbacky je v tomto směru jednoznačně na vrcholných místech žebříčku. V tomto ohledu válcuje slezský Korejec jak vlajkovou loď svého nenáviděného konkurenta Škodu Octavii, tak svého předchůdce.
Pohodlí při cestování na dlouhé vzdálenosti zpříjemní také komfortní sedadla, dostatečně tuhá a s ideálním bočním vedením.
Všechny řidiče (snad kromě bývalého generálního ředitele koncernu VW Martina Winterkorna) potěší tichý chod a funkce veškerých mechanismů – nastavování sloupku řízení, otevírání a zavírání dveří, kufru aj. Když k tomu přidáme i fakt, že většina použitých materiálů (až na výjimky v podobě hladkých plastů nebo levně působícího obšití věnce volantu) je vysoce kvalitních, pak rozhodování o tom, zda si Hyundai i30 pořídit či nikoliv, bude o dost snazší.
Důmyslné využití vnitřního prostoru dokládá spousta praktických odkládacích ploch, skříněk s pogumovaným dnem, schránek pod loketními opěrkami, stropní přihrádka na brýle aj.
Co samozřejmě cestující hodně zajímá, je výbava. Již od počátku prodeje vozů druhé generace (únor 2011) automobilka svým zákazníkům nabídla čtyři základní stupně výbavy: Classic, Comfort a Style a limitovanou edici Trikolor. Již u té nejnižší se potenciální majitelé mohou těšit na 6 airbagů, ABS, EBD, na přední mlhová světla, na úchyty pro dětskou sedačku Isofix, na centrální zamykání, elektrické stahování předních oken, palubní počítač, legendární a konkurencí proklínaný výškově stavitelný volant, na asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla, rádio s CD a MP3 přehrávačem a na mnohé další lahůdky.
Druhá generace Hyundai i30 prošla nárazovými testy Euro NCAP v květnu 2012 a získala – stejně jako ta první – plný počet hvězd. Vyjádřeno čísly: 5 z pěti možných.
Závěrem můžeme říci, že Hyundai i30 je povedený a spolehlivý kousek. Jde o věrného společníka vhodného jak pro popojíždění po nákupech ve městě, tak pro dlouhé a namáhavé cesty. Jako hatchback osloví především menší rodiny, jednotlivce, manželské i nemanželské páry; varianta kombi je zase jako stvořená pro větší rodinky. Nebýt hloupé a agresivní reklamy, kterou se křečovitě snaží nandat to mermomocí svému mladoboleslavskému soupeři, jeho prodeje by mohly být ještě větší. Stačí opravdu málo: jen mít trochu větší sebevědomí.
23.3.2017 13:41:52